TemTem is een waardige Pokémon-kloon 

TemTem is een waardige Pokémon-kloon 2021-01-12T12:26:53
Zakmonster-temmer Dakota kijkt al een tijdje met een schuin oog naar TemTem, maar kon zich moeilijk over het idee zetten dat het geen Pokémon-game is. Z’n verwachtingen voor de game waren daarom geTemTemperd, maar dat bleek nergens voor nodig. Sterker nog, Pokémon heeft er een concurrent bij.

TemTem begon als Kickstarter-game, maar werd gaandeweg opgepakt door uitgever Humble Bundle. Zoals Crema beloofde, verscheen de game eerst in Early Access op Steam, en nu bevindt ‘ie zich in dezelfde fase op PlayStation 5. We zullen er verder geen doekjes omheen winden: ontwikkelaar Crema profiteert keihard van het bewezen concept van Pokémon. TemTem is ontegenzeggelijk een schaamteloze kloon, maar introduceert een aantal subtiele verschillen die spelers prikkelen om door te spelen.

TemTem

Meedogenloos

Het grootste verschil met de nieuwste Pokémon-games is toch wel de moeilijkheidsgraad. Waar je in Pokémon Sword en Shield misschien drie keer per playthrough een gevecht verliest, is dat bij TemTem wel anders. Dat wordt gelijk duidelijk na het kiezen van je starter-temtem. Net als in de meeste Pokémon-games neem je, na het kiezen van een compagnon, het direct op tegen je rivaal. Alleen in TemTem word je finaal de pan in gehakt. De toon wordt direct gezet!

TemTem biedt spelers dus zowaar een echte uitdaging. Waar de focus van Game Freak langzaam is verschoven naar eenvoud en toegankelijkheid, kiest Crema voor een meeslepende leercurve en uitdaging. Niet alleen trainers kunnen spelers het leven zuur maken, ook de temtem zelf geven zich niet makkelijk gewonnen. Zo is het een stuk moeilijker om nieuwe temtem te trainen totdat ze hetzelfde level bereiken als de rest van je party. Daarnaast stap je veel bewuster een gevecht in en heeft het inslaan van potions (´Balms´ in TemTem-jargon) zowaar zin. Healing-items zijn overigens niet goedkoop, en dat betekent dat de valuta van de game gekoesterd moet worden. Zeker gezien het feit dat je wel een keer of tien het loodje legt, onderweg naar het volgende stadje.


TemTem


Stamina en quests

Naast de moeilijkheidsgraad voegt TemTem ook nog iets anders toe aan de succesformule van Game Freak. Bovenop een levensbalk beschikken spelers namelijk ook over een balk die het uithoudingsvermogen van de temtem weergeeft. De staminabalk toont hoeveel energie jouw temtem op dat moment nog heeft. Aanvallen snoepen iets van die balk af. Hoeveel stamina een aanval kost, verschilt per temtem en per aanval. Dat zorgt ervoor dat passieve aanvallen zowaar nuttig zijn, omdat ze haast geen stamina kosten. Met een ‘Leer’, ‘Tail Whip’ of ‘Rage’ tussendoor pak je dus niet alleen je rust, maar boost je ook de stats van je temtem. Niet zomaar wegpleuren, die aanvallen!

Als je toch per ongeluk een aanval weggooit, doet TemTem daar niet moeilijk over. Die beslissing kun je altijd nog ongedaan maken vanuit het party-menu. Ook belangrijkere toevoeging zijn trouwens de missies. Wanneer je een missie selecteert, wordt ‘ie weergegeven in de HUD. Dat is aan de ene kant zeer praktisch, maar tegelijkertijd haalt het wel een stukje immersie weg. Zeker gezien de zijmissies vrij omslachtig zijn.


TemTem

Deel je avontuur

Wat TemTem echt onderscheidt van Pokémon, is dat de game volledig online gespeeld wordt. Je kunt hem van begin tot eind doorlopen met een vriend. Beide tamers (trainers) lopen rond in de wereld en beschikken ieder over drie temtem. Tamers kunnen gezamenlijk de strijd aan gaan met andere tamers, Dojo-leiders en wilde temtem. Dat laatste heeft bij mij echter de nodige woordenwisselingen heeft opgeleverd: ‘Dips!’, ‘Donder op, man’.

Ontwikkelaar Crema legt graag de nadruk op het feit dat TemTem een MMO is, maar juist dat aspect van de game voelt onvolledig. Natuurlijk is het zo dat Airborne Archipelago, de wereld van temtem, overspoeld is met trainers (tamers), maar van interactie is nagenoeg geen sprake. Naast online TemTem-gevechten en het feit dat spelers er samen op uit kunnen trekken, voelt het alsof er te weinig aandacht is besteed aan het MMO-gedeelte. Omdat de servers van de Early Access-game nog niet optimaal zijn, is het sowieso al lastig om bij elkaar in de server terecht te komen. Bovendien loop je ook nog eens constant rond met het gevoel alsof je er ieder moment kan worden uitgegooid.

TemTem

Pokémon-concurrent

TemTem verkeert momenteel natuurlijk nog in de Early Access-fase, en is dus per definitie nog niet af. Dat zie je terug in de content. Zo zijn er op het moment van schrijven slechts vijf Dojo’s (gyms) aanwezig in de game. Daarnaast kunnen spelers slechts vier van de zes eilanden verkennen. De devs geven wel aan dat contentupdates ervoor moeten zorgen dat er gestaag meer uitdagingen aan de game worden toegevoegd. We zullen dus nog even moeten wachten voordat we de volledige game kunnen uitpluizen, maar voor nu is er genoeg om je flink wat uren mee te vermaken. Zeker als je op Shiny’s gaat jagen, wat ik maar al te graag doe.

De hamvraag is natuurlijk; komen de zakmonsters van TemTem enigszins in de buurt van die van Pokémon? Mijn antwoord is een stellige ‘ja’. Het leeuwendeel van de 141 temtem zijn simpelweg adorbz. Zo is het biggetje Pigepic veruit mijn favoriet. Bovendien kun je je afvragen wat het verschil is tussen het leren kennen van een nieuwe generatie pokémon en het ontdekken van de zakmonsters uit een ander universum. En anders doe je toch net alsof?

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord