PlayStation 5 specs onder de loep 

PlayStation 5 specs onder de loep 2020-03-19T14:35:08
Na een shitload aan specs en details over Xbox Series X is het nu eindelijk tijd voor wat meer info over de PlayStation 5. Mark Cerny deed een boekje open over de next-gen console en Florian geeft je een overview van alle belangrijke info.

De presentatie van Mark Cerny had een totaal andere stijl dan de reveal van Xbox Series X een paar dagen geleden. Wat Sony heeft laten zien was inderdaad gepland voor de Game Developers Conference en had daardoor duidelijk niet de gamer als focus. Het filmpje en de info was dan ook erg droog, technisch en langdradig, maar hieronder alle belangrijke info over de specs en features van de PlayStation 5!

Kijk je liever een video over de PlayStation 5? Hieronder zie je een video die je uitlegt wat er nu eigenlijk in de PlayStation 5-presentatie is vertelt.

Kleine update! Hieronder nog de specsheet van de PlayStation 5 die na de presentatie online werd gezet.

Specs


Zen 2 CPU

Laten we in dezelfde stijl beginnen als bij Xbox Series X en de focus eerst leggen op de CPU. Het gaat hier ook om een 8 core (16 threads) Zen 2 CPU van AMD, net als bij Xbox Series X. In plaats van een gelockte clockspeed zoals in de nieuwe Xbox maakt de CPU in de PlayStation 5 juist gebruik van een variabele frequentie (daarover later meer) met een maximale clockspeed van 3.5GHz.

Zen2

Het is hierbij nog niet duidelijk of deze snelheid wordt gehaald met alle cores en threads, of alleen zonder hyperthreading. Hoe dan ook is 3.5GHz iets lager dan de 3.66GHz van Xbox Series X, of zelfs 3.8GHz zonder hyperthreading. Maar laat het duidelijk zijn dat dit nog steeds een hele dikke CPU set-up is voor een next-gen console!


RDNA 2 GPU

Mark Cerny draaide behoorlijk lang om de hete soep heen als het ging over de GPU in de PlayStation 5. Ook hij legde tot in detail uit dat de ene teraflop de andere teraflop niet is door het veel efficiëntere RDNA 2 design, maar uiteindelijk gooide hij toch bijna de volledige specs op tafel. Ook hier is gekozen voor een variabele frequentie trouwens, in plaats van een vaste clockspeed.

GPU

Het aantal shaders is nog onbekend, maar de GPU heeft 36 compute units en draait op maximaal 2.23GHz. Dit is een behoorlijk andere set-up dan Xbox Series X, die 52 compute units heeft met een clocksnelheid van 1.825GHz. De uiteindelijke score wat teraflops betreft is dan 12.15TF voor Xbox Series X en 10.28TF voor de PlayStation 5.

Mark Cerny heeft ook nogmaals bevestigd dat de PlayStation 5 ray tracing ondersteuning gaat krijgen en dat er mooie resultaten worden geboekt door verschillende devs, maar hoe het precies werkt en hoe zwaar het is voor de hardware is nog even afwachten.


RAM geheugen

Daar kan ik heel kort over zijn, want het enige dat Mark Cerny daar over te melden had was dat de PlayStation 5 in totaal 16GB GDDR6 RAM geheugen krijgt. Hoe deze 16GB gebruikt kan worden door devs is nog onbekend, net als alle andere specs zoals snelheid en bandbreedte.

RAM

Sony liet wel ook weten dat de snelle SSD net als in Xbox Series X als een soort virtual memory gebruikt kan worden. Volgens Sony is 16GB in dit geval dan ook meer dan zat.


NVMe SSD

Standaard zit er een NVMe SSD in de PlayStation 5 van 825GB. Dat is volgens Sony de sweetspot als het gaat om kosten, performance en ruimte die de gemiddelde gamer nodig heeft op zo’n snelle SSD. De SSD heeft een behoorlijk hoge throughput van 5.5GB/s en dat is flink hoger dan de 2.4GB/s SSD in Xbox Series X, al gaf Microsoft aan dat snelheden van 6GB/s mogelijk zijn met de juiste software en compressie. Uiteindelijk zal het verschil waarschijnlijk niet zo groot zijn.

SSD

Daarnaast liet Mark weten dat de SSD in de PlayStation 5 vervangen kan worden voor een exemplaar met meer ruimte, als de SSD aan een aantal voorwaarden voldoet. Dit zijn dus SSD’s die ook voor de PC gebruikt kunnen worden. In dit geval is het dus geen PlayStation branded SSD, wat bij Xbox Series X wel het geval is. Dat is waarschijnlijk goed voor de portemonnee! Het moet sowieso een PCIe 4.0 SSD zijn, maar Sony gaat later pas de exacte benodigde SSD specs voor de PlayStation 5 bekend maken. Nog even wachten met een SSD aanschaffen dus!

Tot slot werken ook externe HDD’s en SSD’s via USB gewoon nog, maar dan niet voor PlayStation 5 games, die moeten verplicht op de snelle interne NVMe SSD staan.


Verder nog wat?

Mark liet naast deze specs ook nog wat los over backwards compatibility. Wat betreft PS1, PS2 en PS3 games is er nog steeds onduidelijkheid, maar hij heeft wel bevestigd dat bijna alle populaire PlayStation 4 games zullen werken op de PlayStation 5. Verdere details over eventuele voordelen van het spelen van PlayStation 4 games op de PlayStation 5 ontbreken.

Sony gaat de focus met de PlayStation 5 ook flink gooien op audio in games. Mark heeft uitgelegd hoe ze met speciale 3D audio technieken een zo goed mogelijke sound uit alle mogelijke audio apparatuur proberen te krijgen. Zo kan de PlayStation 5 als het ware een virtual surround sound maken van je simpele TV speakers, maar ook headsets en uitgebreide surround speaker set-ups gaan volgens Sony beter dan ooit klinken met de PlayStation 5. Het gaat zelfs zo ver dat Mark zegt dat we straks bijvoorbeeld een foto of video van ons oor kunnen opsturen naar Sony voor de perfecte audio setting in de PlayStation 5! Moet niet gekker worden.

PS

En tot slot doet Sony heel geheimzinnig over het koelsysteem in de PlayStation 5 en dit heeft alles te maken met de variabele frequenties in de CPU en GPU. Volgens Sony hebben ze een geniaal ontwerp waarbij de koeling als het ware altijd tot in detail is afgestemd op de clockspeed, en dus hitte output, van de CPU en GPU. Dit speciale koelsysteem maakt het volgens Sony mogelijk om die hoge 2.23GHz te halen op de GPU, iets dat normaal gesproken echt niet mogelijk is in een console. Waarschijnlijk doet Sony er ook nog een beetje vaag over, omdat dit systeem flinke invloed heeft op het design van de PlayStation 5, dat dus nog steeds niet bekend is gemaakt.


Verwachting

Na het zien van de gruwelijke specs van Xbox Series X wist ik eigenlijk al dat de PlayStation 5 er iets onder zou zitten en dat blijkt nu ook zeker het geval. Op papier maakt Xbox Series X gehaktballetjes van de PlayStation 5, maar we weten allemaal dat tools, software en optimalisatie ontzettend belangrijk zijn en een grote rol spelen in hoe de hardware presteert.

Xbox Series X is dan wel krachtiger, maar in de praktijk zal het verschil waarschijnlijk niet al te groot zijn. Een 8 core Zen 2 CPU op 3.5 GHz, met een 10.3TF GPU met ray tracing support, 16GB GDDR6 RAM en een rete snelle SSD zijn zeer respectabele specs, laat dat duidelijk zijn.

XSXPS5

Nu is het vooral wachten op de laatste details, zoals design, controller, prijs, release date, enz. Maar veel belangrijker nog, op de eerste gameplay beelden van een PlayStation 5 of Xbox Series X game. Devs zullen weer even moeten wennen aan de nieuwe consoles, maar de next-gen hardware van zowel de PlayStation 5 als Xbox Series X is een meesterlijke basis voor een nieuwe generatie. Het zijn geen lullige upgrades, zoals de PS4 Pro of Xbox One X, het gaat hier om echte next-gen consoles!

REACTIES (46) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord