Ondergesneeuwd: deze topgames waren er óók in 2017 

Ondergesneeuwd: deze topgames waren er óók in 2017 2017-12-20T14:18:44
Aan fantastische games absoluut geen tekort dit jaar! Misschien zelfs een overschot? En zien we door alle AAA-bomen het bos eigenlijk nog wel? Tijd voor een overzicht van de verborgen parels van 2017, vol met ontzettend sterke games die je waarschijnlijk allang vergeten was. Ga je schamen!

We hebben heus geen awardshows of jaaroverzichten nodig om te weten dat 2017 een vrij indrukwekkend gamejaar is geweest. Met de hoeveelheid en bovenal de pure kwaliteit van dikke titels die de afgelopen 12 maanden verschenen, verdient 2017 voor velen vast en zeker een plekje op lijst van beste gamejaren ooit. Op enkele uitzonderingen na stelden de grote kaskrakers ons dit jaar alles behalve teleur.

Maar zoveel goede games betekent ook dat we niet alle games de aandacht kunnen geven die ze verdienen en dat is machtig zonde. Vooral de minder bekende games (of met een minder groot marketingbudget) raken al snel ondergesneeuwd tussen alle Zelda’s, Mario’s, Horizons en PUBG’s van deze wereld! Nu zitten onze backlogs natuurlijk al chronisch tot de nok toe gevuld, maar onderstaande games zijn absoluut het overwegen waard om nog ergens in je drukke gameschema te proppen.
    

Gravity Rush 2

Dat deze game inmiddels van ieders radar verdwenen is, komt vast omdat hij al helemaal terug in januari verscheen (jaren geleden in gametijd). Dit is echt zo’n game waarvan je wist dat je ‘m direct moest proberen, omdat het er anders niet meer van zou komen de het drukke gamejaar. (Grote kans bovendien dat deel 1 ook al volledig aan je voorbij gegaan is.) Bij deze dan je reminder: ga deze natuurwettenbuigende action-RPG alsnog spelen! Marvin is in zijn review in ieder geval behoorlijk enthousiast, dus waar wacht je nog op?

   

Thimbleweed Park

Omdat de point-and-click adventure al enkele decennia geleden (millennia geleden in gametijd) een nog amper levend, niche-genre is geworden, is het niet zo gek dat Thimbleweed Park geen massale interesse heeft gewekt. Toch kon deze hier niet ontbreken, puur voor het geval dat de liefhebber gemist heeft hoe trouw Monkey Island-papa Ron Gilbert trouw is gebleven aan zijn originele concept van de adventuregame. Compleet met graphics uit de vroege 90’s, gare puzzels en even zo debiele humor. Ook leuk als je wil zien waar de hedendaagse wandelsimulator en de games van David Cage eigenlijk vandaan komen…

      

Observer

Nog zo’n game die in alle drukte volledig aan mij en velen anderen voorbij gegaan is, maar blijkbaar al in augustus verscheen. Geeft niks, want wie heeft er nu in zomer zin in cyberpunk horror? Dat soort shit moet je in de winter doen! Bovendien komt Rutger Hauers rauwe stem ook veel beter uit de verf met slecht weer. Dat weet iedereen. Lees Wouters review er vooral nog even op na, maar dit lijkt me hoge prio om snel in te halen. Vooral als je niet vies bent van een (duistere) wandelsimulator op zijn tijd.

    

Tacoma

Gezien de hoeveelheid liefde voor Gone Home, zou je meer aandacht verwachten voor de nieuwste game van ontwikkelaar Fullbright, maar toch werd Tacoma afgelopen zomer vrij koel ontvangen. Zo’n zelfde rustig ontvangst beleef je als speler aan boord van het verlaten ruimteschip genaamd Tacoma, waar je door middel van hologrammen van de verdwenen bemanning achterhaalt wat er gebeurd is. Machtig interessant allemaal, maar helaas wel alleen beschikbaar op PC en Xbox One. Is Tacoma mede daarom al snel naar de achtergrond verdwenen?

    

Nex Machina

Gewoon weer een ultra-strakke twin-stick shooter van de absolute koning van de twin-stick shooters, Housemarque. Dit keer in samenwerking met arcade-legende Eugene Jarvis. In december 2016 aangekondigd en amper een half jaar later al uitgebracht. Kijk, zo kan het dus ook. En ook nog eens de eerste game die Housemarque zelf op de markt zet, zonder externe publisher! Petje af en instant plekje bovenaan je backlog.

    

RiME

Een opvallende game die al in 2013 werd aangekondigd en hoge ogen gooide met een soort mix van Journey, Team Ico en Wind Waker, maar helaas veel te lang in development hell heeft vastgezeten. Toen Rime in mei ein-de-lijk het daglicht zag, was de hype al lang en breed verdwenen en kon de game niet op het gehoopte enthousiasme rekenen. Neemt niet weg dat visueel nog altijd een van de meest indrukwekkende titels van het jaar is! Misschien toch maar weer eens met een frisse blik instappen, helemaal nu de game ook te spelen is op de Switch.

    

The Long Dark

Als je dacht dat we inmiddels wel een beetje klaar waren met survival games, dan heb je het mis! The Long Dark verscheen jaren geleden al in Steam Early Access, maar was afgelopen augustus pas klaar voor een volwaardige release, inclusief story mode. Hier mag je lekker survivallen in de bevroren Canadese wildernis, na een vliegtuigongeluk in tijdens iest wat lijkt op de apocalypse. Kortom, een gezellige kerstgame!

    

Hollow Knight

Ieder jaar komen er weer een aantal van die typische sidescrolling metroidvania games uit en ieder jaar vraag je je af welke daarvan je eigenlijk moet spelen en welke je gerust links kunt laten liggen. Zo hadden we in voorgaande jaren onder andere Guacamelee, Ori and the Blind Forest en Axiom Verge. Dit jaar hebben we Hollow Knight. Volgens velen heeft ontwikkelaar Team Cherry de metroidvania-lat weer een stukje hoger gelegd. Hollow Knight is al even beschikbaar voor PC en het mooiste nieuws: begin komend jaar komt ‘ie ook naar de Switch!

   

Prey

Sorry, ik kan het niet laten, want eeeh, ja hallo! Prey mocht toch er verdomme ook zijn dit jaar!? Deze game van Arkane telt misschien meer als underrated dan als ondergesneeuwd, maar hij had het ongetwijfeld beter gedaan in een jaar met minder grote namen. Wouter was niet erg onder de indruk en met name de combat viel hem tegen, maar dat is maar 1 mening. Voor iedereen die ook maar een beetje gevoel heeft bij BioShock, System Shock, Deus Ex of zelfs metroidvania games (Prey heeft bovendien interessante overeenkomsten met Metroid Fusion!) kan deze game best wel eens heel anders uitvallen. Gewoon proberen dus.

 

Alles op 3DS na de lancering van de Switch

Jarenlang (eeuwenlang in gametijd) was de 3DS de enige handheld die er echt toe deed. Het apparaat verkocht als een tierelier, Nintendo bleef er toffe games op uitbrengen en hij zat bij menig gamer elke dag standaard in de tas. Maar toen was er de Switch. Onmisbare 3DS titels verschoven naar de achtergrond en dat is doodzonde. Metroid: Samus Returns kreeg uiteraard wel genoeg aandacht, maar bijvoorbeeld Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia en de uitstekende remake van Mario & Luigi: Superstar Saga bleven een beetje onder de radar. Bummer!

Oké, genoeg sneeuw geschept. Weet jij nog meer van die titels waarbij je denkt: “Verrek ja, die hadden we ook nog dit jaar!”, of wil je gewoon je onvrede uiten over hoe weinig aandacht of lof een bepaalde game gehad heeft? Gooi het lekker allemaal in de comments!

REACTIES (26) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord