Obscure Japanse films die een game verdienen 

Obscure Japanse films die een game verdienen 2015-06-25T23:55:19
Japanners zijn goed gek, dit zien we regelmatig via prettig gestoorde games, maar ook als het aankomt op films kunnen ze er een vage geflipte boel van maken. Waarom de twee niet combineren? Als het aan obscuur filmkenner Jokko ligt, geen slecht plan.

Japanners, Japan, het verre oosten: het is fascinerend. Het is zo'n andere land met zulke andere gewoontes en denkwijzen, een resultaat hiervan is dat Japanners games creëren die echt alleen zij  kunnen maken. Qua films kunnen ze er ook wat van, bijvoorbeeld als het aankomt op obscure pareltjes die garant staan voor een aparte beleving. Sterker nog, sommige obscure parels zouden perfect inspiratiemateriaal zijn voor een, jawel, videogame!

Tetsuo The Iron Man/ Tetsuo II: Body Hammer/ Tetsuo: The Bullet Man
Jaar: 1989, 1992, 2009
Regisseur: Shinja Tsukamoto

Waar gaat de film over?
In dit geval hebben we te maken met een serie films, de Tetsuo reeks. Erg kort door de bocht handelen al de films om een doodnormale zakenman die door extreme omstandigheden (een aanrijding, ontvoering van zoon) zulke hoog oplopende emoties (vooral woede) heeft dat hij verandert in een allesvernietigende metalen freak. De drie films verschillen nogal, het eerste deel is heel abstract, kent absurt snelle editing, veel herrie en gaat vooral om sfeer en onderliggende thema's. Tetsuo II is meer een soort uit de hand gelopen verfilming van een Anime tekenfilm vol karakteristieke bad guys. Het laatste deel, The Bullet Man komt het meest in de buurt van hoe Amerika een Tetsuo film zou maken maar dan toch net anders want hij is eveneens gemaakt door Tsukamoto. Sowieso alledrie prenten die zintuigen ten volste prikkelen.

Tetsuo

Waarom verdient deze prent een game?
De Tetsuo serie verdient een game omdat de films ongekende rauwe energie uitstralen die zijn weerga niet kent. Daarnaast zijn de designs van de characters plus de ravage die zij stichten ook ernstig cool. De strak in het pak geklede zakenman met de bril die compleet door het lint gaat waarna er kanonnen uit zijn buik groeien die alles aan gort schieten... Het is perfect materiaal voor een bad trip van een actiegame!

Wie moet dit gaan maken?
Laat Goichi Suda, oftewel Suda 51, deze drie films onder de loep nemen en het moet goed komen. Suda heeft stijl, weet hoe je met actie moet omgaan en bezit zat ervaring met knetterlijpe personages. Met drie films is er genoeg bronmateriaal om tot een unieke gamebeleving te komen. Tetsuo II kan worden aangehouden om inspiratie op te pikken voor de ladingen bad guys, het origineel laat zien hoe je de intensiteit opvoert en Tetsuo: The Bullet Man kan worden bekeken ter inspiratie van wat modernere designs. 

IZO
Jaar: 2004
Regisseur: Takashi Miike

Waar gaat de film over?
Izo is een moordenaar die in het Japan van 1865 wordt berecht en ter dood wordt veroordeeld. In plaats van te sterven ontpopt Izo zich als een verwezenlijking van woede, gekte en wraak. Als een onverwoestbare moordmachine maait Izo zich een weg door ruimte en tijd.

IZO

Waarom verdient deze prent een game?
Izo biedt de perfecte kapstok om een compleet geschifte game te maken. Ladingen uitzinnige settings, tig personages die Izo kapot willen hebben en er al helemaal bijlopen als een echte eindbaas liggen voor het oprapen. Daarbij is Izo's kunst om door tijd en ruimte te reizen ook handig om compleet los te kunnen gaan.

Wie denkt dat Izo de film een simpele slasher is, heeft het mis. Het budget was beperkt maar de effecten zijn talrijk. Actie en afslachting is er aan de lopende band. Het zit ergens tussen pretentieuze kunst en vermakelijk B-film gehak in. Dat vraagt om een apart spellenmaker.

Wie moet dit gaan maken?
Ik zie hier maar één man, maar één persoon voor me. Het is Hidetaka, 'Swery', Suehiro. De man achter toptitels als Deadly Premonition en D4. Swery weet als geen ander hoe je serieuze spelelementen combineert met pulp, en dan op zo'n manier dat het een onvergetelijke ervaring oplevert. Bovendien weet Swery volgens mij wel hoe je met een herhalend karakter moet omgaan want dat is ook Izo. Een slopende herhaling van geweld, steeds weer overnieuw. Deadly Premonition zit bijvoorbeeld vol met herhalingen. De muziekjes, het onderzoeken etcetera. Kortom, Swery is de man die je moet hebben.

Versus
Jaar: 2000
Regisseur: Ryûhei Kitamura


Waar gaat de film over?
Deze film gaat over goed versus kwaad. Er is een vrij loos verhaaltje bijgesleept over een mysterieus bos waar goed en kwaad het eeuwig tegen elkaar opnemen. In de praktijk gewoon heel veel toffe actie.

V

Waarom verdient deze prent een game?
Regisseur Kitamura weet precies wat cool is. Deze voor een appel en een ei gemaakte prent is dikker dan het gros van de Hollywood actie films bij elkaar opgeteld. De setting is simpel en de actie is non-stop met een combinatie aan elementen die het extra interessant maken. Het bos als setting voor de complete film werkt erg goed, gooi daar een zooi gangsters, zombies, fighting moves, zwaardvechterij en guns bovenop, en het is feest. Kitamura zet alles met zeer veel stijl neer, dit is topvermaak waar gerust een game van mag komen.

Wie moet dit gaan maken?
Overhandig dit project aan Tomonobu Itagaki. Het meesterbrein achter de Ninja Gaiden games en momenteel nog steeds druk met Devil's Third. Deze man weet wel raad met snelle, coole actie.

Big Man Japan
Jaar: 2007
Regisseur: Hitoshi Matsumoto

Waar gaat de film over?
In Big Man Japan wordt het leven van Dai Sato gevolgd door een TV-Crew. Sato woont in Tokyo en bezit de mogelijkheid te veranderen in een gigantische reus even groot als een fikse wolkenkrabber. Zijn baan is om de stad te verdedigen tegen monsters van soortgelijke grote. Helaas is Sato's leven geen pretje. De monsters die hij moet bevechten zijn vervelend, de bevolking klaagt over zijn prestaties en hij kampt met eenzaamheid.

BMJ

Waarom verdient deze prent een game?
Er zijn al zat films die gaan over monsters die Tokyo aanvallen of helden en robots die de stad verdedigen tegen zulk gespuis. Big Man Japan heeft eenzelfde setting maar verteld juist op extreem droge wijze met humor vanuit een uniek oogpunt een ander verhaal. Eveneens een heel vet uitgangspunt voor een game. Manage je eigen held als verdediger van Tokyo. Versla monsters maar hou ook de mensen blij. Sloopt bijvoorbeeld niet te veel gebouwen, draag hippe kleren en verdien geld door het dragen van reclames als reus zijnde (net als in de film). Er zijn opties genoeg.

Wie moet dit gaan maken?
Maxis mag die game maken en dan zo vet dat iedereen het Sim City debacle voorgoed vergeet.

Tokyo Gore Police
Jaar: 2008
Regisseur: Yoshihiro Nishimura

Waar gaat de film over?
Tja, waar gaat de film over? Het is de nabije toekomst, mutanten maken de straten onveilig maar eigenlijk is de overheid de grote boosdoener. Resultaat, een shitload aan freaks dat met elkaar op de vuist gaat.

Hoi
Waarom verdient deze prent een game?
Zo eind 2000 is er een soort ministroming aan nieuwe gore films die ook onze filmhuizen en dvd-zaken bereiken. De films hebben allemaal eenzelfde soort stijltje, flow en invulling. Allen zijn zo over de top mogelijk, zitten vol slechte grappen, bloedfonteinen en absurde fictieve figuren plus omgevingen. Uit al deze prenten is Tokyo Gore Police wat mij betreft de meest overtuigende. De film speelt zich af in een toekomst waar de characters en de omgevingen zo uit een geflipte futuristische cyberpunk anime zijn getrokken. Heel gaaf, mits je de (goedkope) effecten trekt en niet vies bent van liters nepbloed. De trailer sla ik even over want die is ietwat aan de grove en gewelddadige kant met een hoop gore, als dat geen probleem is, moet je zelf maar even op Youtube spieken.

Wie moet dit gaan maken?
Het is actie en het is over de top, geef deze aan Platinum Games. Mad World kan bijna als een soort blauwdruk gebruikt worden. Bijna hè, Tokyo Gore Police moet wel iets minder comic achtig, meer pulpy en met minstens zoveel bloed! Daar mag ik tevens graag mee afsluiten, bloedfonteinen! Verder, ga die films (voorzichtig) checken als je ze nog niet kent!

Woosh

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord