NPC Leven - Kingdom Come: Deliverance 

NPC Leven - Kingdom Come: Deliverance 2018-07-21T00:41:56
De willekeurige figuren die je gamewereld bevolken, wat bezielt ze en wat spoken ze de hele dag uit? Dat zoekt Sven uit in deze serial over het leven van NPC’s. Dit keer kijken we of de inwoners van de historisch correcte RPG Kingdom Come: Deliverance wel historisch correct gedrag vertonen.

Na GTA V, The Witcher 3, Assassin’s Creed Origins, Oblivion en Horizon Zero Dawn heb ik inmiddels heel wat uurtjes ervaring met het achtervolgen van nietsvermoedende digitale burgertjes opgedaan. Daarom gaan we nu door naar de volgende uitdaging op het gebied van NPC’s stalken: op bezoek in de 15de eeuwse Bomehen van Kingdom Come: Deliverance! Als je de NPC Leven serial inmiddels kent, dan weet je dat dit niet bepaald representatief wordt voor hoe de game echt speelt. Daarvoor verwijs ik je graag door naar de review

Dit keer dus de allereerste titel van het Tsjechische Warhorse Studios, die, na een succesvolle Kickstarter-campagne in 2014, afgelopen februari iets heel bijzonders op de markt heeft kunnen zetten: een hardcore RPG in de stijl vanThe Elder Scrolls, maar met één klein verschil. Er zijn geen monsters, geen magie, geen orcs, neen, niks van fantasy te bekennen! In plaats daarvan claimt de ontwikkelaar met Kingdome Come machtig historisch accuraat te zijn. Dat maakt voor de toch al saaie leventjes van NPC’s niet zo gek veel uit, maar hé, ik moet toch wat tikken om de game te introduceren. Let’s go. kijk uit voor mogelijk (hele) lichte spoilers voor het begin van de game!

   

Mijn leven als NPC

Je speelt in deze game blijkbaar een broekie, de zoon van een smid die eigenlijk amper iets kan en van niks weet. Je kunt nog niet eens lezen, laat staan een zwaard vasthouden of de game fatsoenlijk handmatig opslaan. Hmm, wacht. Ho eens even… in deze game begin je niet als held, ik ben verdomme gewoon zelf een NPC! Een interessant nieuw perspectief in deze reeks, want voor het eerst kan ik me echt goed mengen met het klootjesvolk.

Een leven als NPC gaat me echter niet al te best af. Alleen al in het tutorialgebied krijg ik het voor elkaar om tot twee keer toe te sterven in de gevangenis. De ene keer omdat ik per ongeluk iets steel en de andere keer omdat ik een soldaat verkeerd aankijk ofzo. Beide keren heb ik geen geld voor de boete en dus moet ik naar de gevangenis, alwaar ik uiteindelijk levend verbrandt. Holy crap, dit is dus hoe hardcore deze RPG is!?

   

Hooikoorts

Ik probeer me maar even gedeist te houden, zodat ik kan kijken wat de mensen hier in het pittoreske Skalitz eigenlijk zoal aan het doen zijn. Vlakbij de smederij van m’n pa staat toevallig een kerel vol overgave hooi vanaf een wagen op de grond te scheppen, dat vervolgens in het niets lijkt te verdwijnen, alsof er een soort ondergrondse silo verborgen zit. Mensen die dit soort schijnbaar nutteloze werk eindeloos kunnen volhouden, zijn altijd fascinerend.

Er komt letterlijk geen einde aan de hoeveelheid hooi op zijn wagen. Dit is ook het moment dat ik besef dat de dag/nacht-cyclus van de game op pauze staat, vermoedelijk omdat er van me verwacht wordt dat ik nu eerst de tutorial quest afmaak. *zucht*. De tijd staat dus stil en de man met de hooivork gaat eindeloos door. Jammer. Dan maar even met frisse tegenzin door met het verhaal, niet wetende dat ik deze vent wegens bepaalde geopolitieke omstandigheden nooit meer terug zou zien.

  

  
Ouwehoeren in de regen

Even verderop in de behoorlijk lange proloog van de game mag ik even vrij rondlopen, al zit ik voor ik het door heb weer vast aan de volgende stap in de main quest, door per ongeluk met een belangrijk personage te praten. Tussendoor zie ik wel een kans om de plaatselijke bevolking te bestuderen van het kasteel waar ik me nu in bevindt, maar op enig boeiend gedrag kan ik ze in die korte tijd niet betrappen.

Zo zit er een groepje mannen en vrouwen rond een kampvuur (zonder marshmallows), die niet de moeite nemen om te gaan schuilen als het keihard begint te regenen. Ze lijken het niet echt te merken. Ook leuk om te zien: de ondertiteling van personages hangt boven hun hoofd, wat voor ingewikkelde situaties zorgt als er te veel mensen door elkaar heen staan te tetteren op dezelfde plek.

   

De molenaar

Een hele hoop gekut en doffe ellende verder is eindelijk het titelscherm voorbijgerold en wordt ik wakker in een of ander hutje. Het blijkt het huis van een molenaar te zijn, die er woont met zijn nicht, die ik toevallig nog ken van vroeger (lees: van de proloog). Een vriendelijk stel, waarvan vooral hij hard werkt en de hele dag juten zakken heen en weer sjouwt, de watermolen bekijkt en tegen een paaltje leunt. Zij daarentegen doet de hele dag niks, behalve wat rondlopen en voor zich uit staren op een bankje.


Zoals ieder normaal mens gaan ze ‘s nachts naar bed en daarbij doet zij iets wat ik voor het laatst geloof ik in de Sims gezien heb: ze trekt daadwerkelijk een soort nachtjapon aan om in te gaan slapen. Wat een tof detail! Het is buiten beeld gebeurd, maar mogelijk heeft ze haar kleren op zolder liggen, waar ze af en toe eens naartoe loopt. Traplopen is echter nog niet altijd even makkelijk…

  
De Nachtbraker

Omdat de twee bij de watermolen eigenlijk best prominente personages zijn die ook quests kunnen geven, tellen ze natuurlijk niet als willekeurige voorbijgangers. Daarom is het goed om nog even te kijken bij de echt nietszeggende figuren, die zelfs geen naam hebben. Zo vind ik vlakbij de watermolen een mooie, authentiek ogende en ongetwijfeld historisch accurate leerlooierij! Hier zijn twee mannen aan het werk, waarvan ik er een besluit te volgen.  

De man loopt ‘s avonds na een dag hard leer(k)looien richting zijn huis, je zou denken om iets te eten en te slapen. Eten heb ik überhaupt nog niemand in Kingdom Come zien doen en van slapen komt bij deze jongen ook niet veel terecht. Hij blijft enkele uren in en rond zijn huis lopen, voor hij na zonsonderdag (het wordt trouwens fantastisch pikkedonker in deze game) weer met een lantaarntje richting de leerlooierij wandelt, waar hij de rest van de nacht blijft werken! Workaholics hadden ze dus in die tijd blijkbaar ook al.

Het mooie is ook dat de NPC’s hier doorhebben dat je er bent, en, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in The Witcher 3, het absoluut niet kunnen waarderen als je ongevraagd hun huis binnenkomt. Deze fanatieke leerlooimeneer kreeg zelfs al argwaan terwijl ik alleen maar een beetje in zijn tuin stond te loeren. Ik voelde me echt betrapt en hopelijk heb ik zijn nachtrust hierdoor niet verpest.

  

Gezamenlijke kledingkast

Om nog even terug te komen op het omkleden voor en na het slapen gaan: blijkbaar doen vrijwel alle NPC’s in deze game dat! Zelfs de daklozen in de stad delen een soort kist waar ze allemaal één voor één hun kleding inwisselen voor slaapgerij en ‘s ochtends andersom. Heel cool.

  
Ik had het ergens niet verwacht van een Kickstarter-game van zo’n relatief kleine studio, maar de NPC’s in Kingdom Come: Deliverance hebben toch best wel een goed gemaakt, grappig en soort van realistisch leventje om te volgen! Technische mankementen zijn hierbij wel af en toe heel pijnlijk, zoals regelmatig compleet missende objecten, waardoor een personage bijvoorbeeld op een onzichtbare tafel leunt.

Dit is mogelijk even de laatste aflerving van de NPC Leven serial. Wil je dat ik (of iemand anders) hiermee verder ga, en zo ja, met welke games? Vertel het ons in de comments!
 

DE NPC LEVEN SERIAL:
 

Dinsdag 17 februari:
The Witcher 3: Wild Hunt

Dinsdag 27 maart:
Grand Theft Auto V

Dinsdag 24 april:
Assassin’s Creed Origins

Dinsdag 15 mei:
The Elder Scrolls IV: Oblivion

Woensdag 20 juni:
Horizon Zero Dawn

Dinsdag 17 juli:
Kingdom Come: Deliverance
 

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord