NPC Leven: Dragon Age Inquisition 

NPC Leven: Dragon Age Inquisition 2019-10-09T10:54:48
De willekeurige figuren die je gamewereld bevolken, wat bezielt ze en wat spoken ze de hele dag uit? Dat zoekt Alie uit in deze Serial over het leven van NPC’s. Dit keer kijken we of de inwoners van de BioWare-game Dragon Age: Inquisition eigenlijk zelf wel eens wat doen.

Jawel, NPC Leven is terug van (te lang) weggeweest! Sven en ik lieten je vorig jaar al zien hoe het leven van NPC’s in games als World of Warcraft, Horizon Zero Dawn en GTA V eruit zag. Vandaag pakken we de draad weer op met wat we inmiddels toch wel een golden oldie van BioWare mogen noemen: Dragon Age: Inquisition.

Dragon Age: Inquisition
      

1. Cassandra de (dancing) queen

Iedereen die wel eens een BioWare RPG heeft opgestart, weet dat je gaandeweg een aantal luitjes om je heen verzameld, die je vergezellen tijdens je queeste. In Dragon Age: Inquisition is Cassandra een van die partymembers. Eerlijk is eerlijk: ik vind de partymembers in deze game iets minder aansprekend dan in eerder Dragon Age-games, maaaaaaar dat heeft niets te maken met de geweldige Cassandra! Zij blijkt namelijk bijvoorbeeld een voorliefde te hebben voor Varric zijn smutty literatuur. Ook doet ze een leuk dansje als je haar in de weg loopt.


      

2. De zaak van de verdwijnende NPC

Ik heb Dragon Age: Inquisition inmiddels 3 keer uitgespeeld. De eerste keer in razend tempo, de tweede en derde keer geheel op mijn gemakje. Toch was het me niet eerder opgevallen hoeveel NPC’s eigenlijk gewoon maar een beetje staan waar ze staan. Juist daarom is de enkele NPC die echt rondloopt natuurlijk extra aantrekkelijk om eens te stalken. Waar deze guy uiteindelijk onderweg naartoe was, zullen we echter nooit helemaal zeker weten…


       

3. Roddelende edellieden in Val Royeaux

Zoals ik hierboven al aanhaalde, zijn de meeste NPC’s in Dragon Age: Inquisition vrij statisch. Ze staan in (kleine) groepjes bij elkaar en hebben amper de behoefte om de benen eens te strekken. Dat betekent echter niet dat de wereld in de BioWare RPG doods aanvoelt! De NPC’s staan elkaar heus niet stokstijf aan te gapen. Ze brengen hun hand naar hun hoofd, verplaatsen hun gewicht naar het andere been én hebben geanimeerde, interessante gesprekken! Vooral dat laatste is voor mij enorm ‘des BioWare’. Check maar eens wat er gebeurt op de pleinen van Val Royeaux.


       

4. De immense verveelde NPC in Redcliffe

Die geanimeerde gesprekjes zijn overigens niet voor iedereen weggelegd… Onderstaande NPC (die met het witte haar, in het midden) staat namelijk met een doodse blik voor zich uit te staren, terwijl de rest van haar ‘gespreksgenoten’ zich kostelijk lijkt te vermaken. Ze zegt niets, ze doet niets, ze lijkt zelfs niet eens te luisteren. Plots heeft ze er genoeg van; ze loopt zwijgend het beeld uit. Was ze een spion? Gaat ze op zoek naar nieuwe vrienden, die niet de hele dag over mages en templars ouwehoeren? Of moet ze gewoon plassen? Dit zijn de vragen de me 's nachts wakker houden!


      

5. Leer vechten in zes moves

Hoe geanimeerd de gesprekken tussen NPC’s ook wel/niet zijn, mijn oog wordt logischerwijs toch meer getriggerd door beweging. Neem deze Avvar, die je in nog geen zes consequent uitgevoerde moves leren hoe je moet zwaardvechten. Heel veel oefening baart heel veel kunst, zullen we maar zeggen.


       

6. Omdat Halla de allerbeste NPC’s ooit zijn

NPC staat voor non-player character of non-playable character. Het is dus elk personage dat je zelf niet kunt besturen. We gebruiken de term vaak voor mens(achtigen), maar eigenlijk veel minder voor dieren. De majestueuze Halla in Dragon Age: Inquisition zijn echter MINSTENS net zo leuk om te begluren als de elven, die deze dieren overigens geheel terecht vereren.


      

7. Ik heb me nog nooit zo veilig gevoeld

We eindigen deze feature net zoals we hem begonnen: met mijn personage dat een NPC grandioos in de wegloopt. We zijn terug in Skyhold en bevinden ons ditmaal op de kantelen, waar deze NPC de wacht loopt en daarbij netjes af en toe in de verte tuurt. Helaas drukte ik te laat op opnemen, zodat het moment dat ik deze NPC de weg blokkeerde ontbreekt. Dat de NPC’s in Dragon Age: Inquisition dat echter absoluut niet oké vinden, blijkt wel uit de nasleep. Netjes om obstakels heenlopen, is er bijvoorbeeld niet meer bij… Ook vraag ik me sterk af hoe effectief zijn manier van de uitkijk houden nog is.


      

Ik ben benieuwd naar jullie favoriete Dragon Age: Inquisition NPC's. Wie zijn het, wat maken ze mee en waarom zijn ze zo memorabel? Laat dat en meer weten in de comments!
      

Eerder in de NPC Leven Serial

NPC Leven: Elder Scrolls Online

NPC Leven: Black Desert Online

NPC Leven: World of Warcraft

NPC Leven - The Witcher 3: Wild Hunt

NPC Leven - GTA V

NPC Leven - Assassin’s Creed Origins

NPC Leven - The Elder Scrolls IV: Oblivion

NPC Leven - Horizon Zero Dawn

NPC Leven - Kingdom Come: Deliverance
      

REACTIES (4) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord