Next-gen console geruchten: Dynamische resolutie, Ed Boon en Gran Turismo 

Next-gen console geruchten: Dynamische resolutie, Ed Boon en Gran Turismo 2019-07-15T11:59:44
In deze nieuwe next-gen console geruchten Feature is er nieuws over PS4 games met een dynamische resolutie voor de PS5, een realistische Ed Boon, PS5 loading patent, next-gen Gran Turismo voor de PS5 en Digital Foundry kijkt vooruit naar de Switch Lite en de aankomende hardware revisie voor de ‘normale’ Switch.

PS4 games verplicht een dynamische resolutie?

Rumor alert! Het is niet voor niets een geruchten Feature, dus laten we beginnen met een sappig exemplaar. Het schijnt namelijk dat Sony een nieuwe verplichting heeft opgedragen aan z’n first party studios, met de PlayStation 5 alvast in het achterhoofd. Het zou gaan om een verplichte dynamische resolutie, waardoor games automatisch in een hogere resolutie draaien op de PS5.

Death

Veel games hebben een vaste resolutie en er wordt vaak gewerkt met upscale technieken om tot een 4K resolutie te komen. Het voordeel hiervan is dat huidige PS4 games er top uitzien op een 4K TV, maar het nadeel is dat er niet automatisch gebruik gemaakt kan worden van de extra power van de PS5. Met een dynamische resolutie heb je dit probleem niet, want dan draait de game bijvoorbeeld in 1800p op de PS4 Pro, en in native 4K op de PS5.

Het zou gaan om games als The Last of Us 2, Death Stranding en Ghost of Tsushima, maar er gaan ook geruchten dat third party devs hier rekening mee gaan houden en zo zou Final Fantasy VII Remake een dynamische resolutie ondersteunen. Geen slecht idee van Sony, mocht dit waar zijn!


Ed Boon is realistisch

De next-gen consoles zijn nog maar amper aangekondigd en nu al schreeuwen gamers van de daken hoe de PS5 veel krachtiger gaat worden dan de next-gen Xbox en andersom. Het hoort er een beetje bij, maar Ed Boon, de creator van Mortal Kombat, blijft nuchter en realistisch en vraagt zich af hoe mensen dit kunnen roepen, zonder dat ze met de definitieve hardware hebben gestoeid. Via Twitter:

MK

“Xbox Scarlet is more powerful than PS5. PS5 is more powerful than Xbox Scarlet. How? HOW can anyone confidently make either statement without having WORKED on the FINAL hardware for each?”

Goed punt, Mr. Boon! Het is nog veel te vroeg om in te schatten welke console krachtiger wordt, zeker als je naar de aangekondigde hardware kijkt, die nagenoeg identiek lijkt te zijn in beide consoles.


PS5 loading patent

Wat in ieder geval duidelijk is, is dat zowel Sony als Microsoft plannen hebben om laadschermen de nek om te draaien. Dit willen ze voor elkaar krijgen door state of the art SSD’s te gebruiken in de nieuwe consoles, die laadtijden flink in moeten korten, maar het gaat verder dan dat. Dit soort snelle opslag is namelijk uitermate geschikt voor het dynamisch laden van content!

In plaats van de hele game, of een stukje van te voren in te laden, wordt de content live gestreamd naar het geheugen, waardoor er geen laadschermen nodig zijn. Dit gebeurt nu al bij een aantal games, denk bijvoorbeeld aan de laatste God of War, maar dit moet een standaard ding worden bij PS5 games. Sony heeft er zelfs een patent voor aangevraagd met de volgende omschrijving:

PS5

“A system and method are disclosed for dynamically loading game software for smooth game play. A load boundary associated with a game environment is identified. A position of a character in the game environment is then monitored. Instructions corresponding to a next game environment are loaded into a memory when the character crosses the load boundary, such that game play is not interrupted."

Het gaat zelfs zo ver dat er met deze techniek als het ware gegokt kan worden naar waar de speler onderweg is en de content op de achtergrond al ingeladen kan worden, zonder dat je daar als speler ook maar iets van merkt. Klinkt rete interessant!


Next-gen Gran Turismo details

Bij een nieuwe PlayStation console hoort natuurlijk een nieuwe Gran Turismo game en ontwikkelaar Polyphony Digital heeft laten weten te werken aan de opvolger van GT Sport. Dit was al even bekend, maar nu heeft Kazunori Yamauchi, de papa van Gran Turismo, wat kleine details gedropt over de next-gen Gran Turismo game voor de PS5.

Hij laat dan ook weten heel blij te zijn met de focus op echte autosport in GT Sport en dat de nieuwe Gran Turismo een soort perfecte combo moet worden tussen GT Sport en de oude GT games. Hij zegt:

“I think in terms of races themselves and physics GT Sport has really reached the best place that we’ve ever reached – we’re at a very good place. On the other hand, obviously we’re working on the next Gran Turismo already, and the world of sport we’ve achieved through GT Sport is something I’ve always imagined to be the future of Gran Turismo. We were able to establish that now. I think the next title that we’re going to create will be a combination of the past, present and future – a complete form of Gran Turismo.”

GT

Daarnaast laat Yamauchi-san weten dat vooral VR baat heeft bij veel krachtigere hardware en dat daar dan ook de meeste winst te behalen valt.

“The first thing that’s going to be affected by more power is VR. I don’t think that there’s anything else that requires that much processing power. I really like VR; I’m one to believe in the possibilities of it, and it’s very suited for a driving game. VR is something that really depends on the evolution of GPU power, and the hardware for it, like display devices even. It’s something where you can never have enough computing power; there’s always going to be that hardware limit, and that limit is never going to be high enough for us!”

Laat dit dan ook meteen de bevestiging zijn dat de nieuwe Gran Turismo wederom VR ondersteuning gaat krijgen en dat de PS5 weer geschikt wordt voor VR gaming. Dat lag in de lijn der verwachting, maar de bevestiging is altijd fijn.


DF checkt Switch Lite en Switch hardware revisie

Om deze next-gen consoles Feature af te sluiten hieronder een fijne video van de heren van Digital Foundry, die uiteraard een uitgesproken mening hebben over de onlangs aangekondigde Switch Lite van Nintendo. Niet alleen dat, maar ze duiken ook alvast in de geruchten over een nieuwe hardware revisie voor de ‘normale’ Switch.

Switch

Het gaat hier niet om een eventuele Switch Pro naast de Switch Lite, waar ook al maanden geruchten over zijn, maar over een simpele hardware revisie met iets andere hardware dan de Switch die nu in de winkels ligt. Koekeloer hieronder en tot volgende maand!

REACTIES (25) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord