Nederlandse indiegames, meer dan geinig 

Nederlandse indiegames, meer dan geinig 2014-09-30T12:13:39
Indigo is een jaarlijks terugkerend festival waar Nederlandse indie-ontwikkelaars hun nieuwste games presenteren. Toen ik vier jaar geleden voor het eerst naar Indigo kwam, waren games, ontwikkelaars en sfeer vooral geinig. Zo van, wat geinig, dat jullie een spel hebben gemaakt, zeg! Dus je kunt met dat poppetje niet alleen lopen maar ook nog eens springen? En dat hebben jullie allemaal zelf op de computer geprogrammeerd? Geinig hoor!

Gisteren bezocht ik de vijfde editie van Indigo in het vernieuwde Tivoli in Utrecht, en daar bleek dat de Nederlandse indie-game-industrie het predicaat geinig inmiddels is ontstegen. Binnen de nog steeds geinige sfeer, waarin iedereen elkaar kent en er altijd wel weer een partij is die voor gratis bier en kaasblokjes zorgt, werden er 32 nieuwe games gepresenteerd. Natúúrlijk zaten daar veel ‘gewoon geinige’ dingen tussen, maar er waren ook indrukwekkende, verrassende en lekker eigenwijze games die in potentie het komende jaar honderdduizend spelers gaan boeien en minstens zo veel euro’s gaan omzetten.

Indiegogo

Nou heb ik al eerder wat geschreven over Castaway Paradise (soort van Animal Crossing op iOS, verschijnt binnenkort), Lethal League (pas verschenen vechtspel met ballen) en Action Henk (Sonic-achtige speedruns, al beschikbaar op Steam Greenlight), terwijl iedereen wel gelooft dat Swords & Soldiers 2 (Vikings tegen Demons, dit keer) van Ronimo weer net zo leuk wordt als deel één (met een scoregemiddelde van 85,83 op gamerankings één van de hoogst beoordeelde Nederlandse games ooit). Dus heb ik mij dit keer de taak gesteld wat minder bekende, erg uiteenlopende, maar om één of andere reden mij boeiende spellen van Nederlandse bodem onder jullie aandacht brengen. In de categorie ‘meer dan geinig’ vond ik vijf spellen die mij ondanks het gratis bier zijn bijgebleven.

 

Interstellar Rift

 ‘Een multiplayer sandbox space exploration game’, noemt de in Breda gevestigde ontwikkelaar Split Polygon hun eerste game. Daarin kun je van de grond af je eigen ruimteschepen bouwen, wat ongeveer zo werkt als het bouwen van huizen in The Sims. Hoe meer missies je in de ruimte voltooit, hoe meer recourses je verdient, en hoe groter de ruimteschepen die je kunt bouwen. Grote schepen kun je niet in je eentje besturen en draaiende houden, daar heb je een online crew van spelers voor nodig, zie daar het multiplayer-aspect. Een behoorlijk ambitieus project voor een beginnende studio, maar de vroege versie die ik zag was niet mis.

 

Tribal and Error

Het is lastig te communiceren wat er nou zo leuk is aan Tribal and Error, maar dit debuut van het Hilversumse Grotman gaat in elk geval over communiceren. En dat dat lastig is. Je bestuurt wijzend en klikkend een robotje dat vanuit de toekomst naar de prehistorie is gestuurd om de levensvormen in die tijd te bestuderen. Dat begint met het leren van de taal die de holbewoners spreken. Je ziet bijvoorbeeld een holbewoner die staat te rillen van de kou, waarbij een tekstwolkje met daarin een pictogram verschijnt. Aan jou de taak om bij dit pictogram in een speciaal venster het woord ‘koud’ te schrijven. Woordje geleerd! Enzovoort. Het wat lastig communiceerbare idee om op basis van context en menselijk gedrag een taal te leren, belooft in Tribal and Error een interessante, unieke en vermakelijke game op te leveren.

 

Renowned Explorers

Abbey Games kwam in 2013 met hun goed scorende en bijzonder goed verkopende debuut, de godgame Reus. Hun tweede spel is een turn-based RPG waarin je werelden moet verkennen. Of, zoals de mensen van Abbey hun Renowned Explorers zelf bondig samenvatten: XCOM meets Jules Verne. Iets heel anders dan Reus dus, al zijn er ook overeenkomsten. Zoals de kleurige graphics, het idee dat geweld niet voor alles de oplossing is, en de uitdaging weloverwogen te werk te gaan. Je kunt apen die je lastig vallen bijvoorbeeld in de pak hakken, maar waarom zou je, als je er ook vriendschap mee kunt sluiten? Met een Kuifje-achtig avonturensfeertje, originele personages, een interessant emotiesysteem en willekeurig gegenereerde omgevingen zou deze game wel eens net zo groot als Reus kunnen worden.

 

Fragments of Him

Games kunnen in potentie diepgaande, emotionerende verhalen overbrengen, alleen doen ze dat zelden. Wat dat betreft is Fragments of Him van Sassybot een welkome verschijning op een beurs als Indigo, daar tussen de geinige schietspelletjes en platformers. Dit in Breda ontwikkelde, interactieve verhaal bestaat uit verschillende hoofdstukken. In het deel dat ik speelde, moest ik in een eerstepersoons perspectief rondlopen en gele dingen wegklikken. Uiteindelijk bleek ik op die manier de spullen op te ruimen die me herinnerden aan een plotseling overleden jongeman. Die mijn partner was. Kijk, dat is nog eens iets anders dan ‘je bent boos en vermoordt iedereen’. En Fragments of Him was ook nog eens goed en smaakvol gemaakt. Ben benieuwd naar de andere fragmenten.

 

Rive

Two Tribes ging vorig jaar failliet. Inmiddels heeft deze Amersfoortse ontwikkelaar in afgeslankte vorm een doorstart gemaakt, en daar mogen we blij mee zijn, bewijst Rive. Dit was naar mijn smaak namelijk de beste op Indigo 2014 aanwezige game. Je bestuurt een gek ruimtewagentje dat niet alleen kan springen, zweven en schieten, maar ook nog eens objecten en vijanden kan hacken. Dat resulteert in een lekker old-school voelende platform-shooter die door het hackvermogen en de fijne vormgeving toch ook wel weer een moderne indruk maakt. Uit de zorgvuldige opbouw van mogelijkheden en moeilijkheden blijkt wel dat Rive niet wordt gemaakt door het zoveelste studententeam maar mensen die al veertien jaar in de game-ontwikkeling zitten. En daar hopelijk nog lang mee door gaan. Welkom terug, Two Tribes.

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord