Naughty Dog: van Crash Bandicoot tot Uncharted 

Naughty Dog: van Crash Bandicoot tot Uncharted 2017-07-19T16:16:55
Ben je al in de stemming voor Uncharted: The Lost Legacy? Om de laatste maand door te komen, beschrijft Alie de geschiedenis van ontwikkelaar Naughty Dog. Van het begin in 1984 onder de naam JAM Software tot grote hits als Crash Bandicoot, Jak and Dexter en The Last of Us.

Het is al 33 jaar mogelijk om de games van Naughty Dog te spelen. In de eerste jaren was dat echter nog wel onder de naam JAM Software. Het is je dus vergeven als je Keef the Thief niet meteen herkent als een game van Andy Gavin en Jason Rubin. De namen van hun latere series, zoals Jak and Daxter, en The Last of Us doen echter meteen allerlei belletjes rinkelen bij gamers.

In deze feature lees je meer over de geschiedenis van Naughty Dog; van Crash Bandicoot tot Uncharted.

Uncharted: The Lost Legacy
        

De oprichting van JAM Software

Naughty Dog werd in 1984 opgericht door Andy Gavin en Jason Rubin. De huidige bedrijfsnaam kwam echter pas later; destijds heette het bedrijf namelijk JAM Software. JAM stond daarbij voor ‘Jason and Andy’s Magic’. De heren waren nog maar 16 jaar oud en maakten games vanuit hun kelder.

De eerste twee games van JAM Software waren Math Jam en Ski Crazed. Deze laatste zou in eerste instantie de naam Ski Stud meekrijgen, maar Gavin wiste per ongeluk de enige kopie van de game. Rubin wist in een weekendje tijd met vervanger Ski Crazed te komen. De game werd uitgegeven door Baudeville, die er $250 voor over had. Er werden uiteindelijk zo’n 1500 exemplaren van de game verkocht. Van opvolger Dream Zone (1988) wisten de tieners er echter al ruim 10.000 te verkopen. Uitgever Baudeville werd daarmee te klein voor JAM Software...

Ski Crazed
    

De invloed van Mark Cerny

De volgende game van Gavin en Rubin, genaamd Keef the Thief (1989), werd zodoende uitgegeven door EA. Om zichzelf te differentiëren van hun oude uitgever besloten de heren tot een naamsverandering van hun bedrijf. Op 9 september 1989 veranderde JAM Software daarom in Naughty Dog. De nieuwe naam bracht echter niet meteen geluk, zo had de ontwikkelaar in die periode geen rode cent op de bank...

Met Rings of Power (1991) en Way of the Warrior (1994) leverden Gavin en Rubin hun eerste consolegames af. Ondanks dat beide games bijzonder low budget (en kwaliteit) waren, zag Universal Interactive Studios toch brood in Naughty Dog. Zodoende sleepte de ontwikkelaar een contract voor drie titels bij de uitgever in de wacht, tezamen met een zak geld om het bedrijf uit te breiden.

Het leek Universal Interactive Studios-opperhoofd, Mark Cerny, daarbij wel een goed idee dat Naughty Dog zich zou richtten op een nieuwe character-based platformer, die de 3D-mogelijkheden van de PlayStation ten volle zouden benutten. Om dit te bereiken, kwamen Charles Zembillas en Joe Pearson het team versterken.

Way of the Warrior
        

Het succes van Crash Bandicoot

Na 14 maanden ontwikkeling kwam in 1996 Crash Bandicoot uit op de PlayStation. Het werd een van de best verkopende titels op het platform, met meer dan 6,8 miljoen verkochte exemplaren. Intern stond de game trouwens bekend als Sonic’s Ass Game, omdat de game gemaakt werd met een camera die altijd achter het personage hing en daarmee uitzicht bood op zijn bilpartij.

Met Crash Bandicoot ging het bedrijf ook meteen zijn langlopende samenwerking aan met Sony Computer Entertainment. Er volgden daarom nog drie Crash Bandicoot-games voor de PlayStation: Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back (1997), Crash Bandicoot: Warped (1998) en Crash Team Racing (1999). Voor deze laatste game trok de studio Bruce Straley aan. De vier games gingen in totaal zo’n 22 miljoen keer over de toonbank, waarmee Naughty Dog de succesvolste Amerikaanse ontwikkelaar is voor die generatie consoles.

Crash Bandicoot
    

Platformopvolger Jak and Daxter

Na het publiceren van de Crash Bandicoot-games kwam het partnerschap met Universal Interactive Studios ten einde. Met de release van de PlayStation 2 op komst, wilde Naughty Dog graag games voor Sony blijven ontwikkelen. Omdat de rechten van Crash Bandicoot echter niet bij Naughty Dog lagen, begon men aan Jak and Daxter. Of zoals de game toen nog bekend stond: Project X. De eerste game in de serie (Jak and Daxter: The Precursor Legacy) kwam in 2001 uit. In datzelfde jaar besloot Sony om Naughty Dog meteen maar te kopen, waarmee het een dochteronderneming werd.

De Jak and Daxter-serie zou net als zijn platformer-voorganger bijzonder succesvol blijken. Zodoende verschenen er wederom drie opvolgers: Jak II (2003), Jak 3 (2004) en Jak X: Combat Racing (2005). Het was een tijd van komen en gaan, zo zou Jak and Daxter de laatste serie zou blijken van Gavin en Rubin. Zij werden opgevolgd door Evan Wells en Stephen White, waarbij deze laatste al vrij snel weer werd opgevolgd door Christophe Balestra. Na vijftien jaar tijd vond Balestra het echter ook de hoogste tijd: hij nam in april van dit jaar afscheid. Zodoende staat Evan Wells op dit moment alleen aan het roer van Naughty Dog.

Jak and Daxter
        

Uncharted als combobreaker

Na een pitch in 2005 – onder de codenaam Big – begon Naughty Dog een hun derde grote serie: Uncharted. Trouw aan de traditie zou de Uncharted-serie eveneens vier games krijgen, namelijk: Uncharted: Drake's Fortune (2007), Uncharted 2: Among Thieves (2009), Uncharted 3: Drake's Deception (2011) en Uncharted 4: A Thief's End (2016). En daarnaast mogen we natuurlijk volgende maand aan de slag met standalone expansie The Lost Legacy.

De Uncharted-serie vormt hiermee dan toch een behoorlijke combobreaker in het oeuvre van Naughty Dog. Waar is onze racing game en hoezo kwamen alle Uncharted-games niet op dezelfde console uit? Om nog maar niet te spreken over de nieuwe ip die tussendoor kwam in de vorm van The Last of Us (2013). Dit heeft alles te maken met de twee teams binnen de studio.

Uncharted
    

De twee teams van Naughty Dog

Ten tijde van de ontwikkeling van Uncharted 3 werd de werkvloer van Naughty Dog opgedeeld in twee teams. Het team onder leiding van Amy Hennig werkte aan de derde game met Nathan Drake, terwijl Neil Druckmann zich in het geheim stortte op The Last of Us. De reden dat Uncharted 4 op naam van Druckmann staat, is omdat Hennig samen met nog een aantal werknemers Naughty Dog inmiddels verlaten heeft. Het laatste avontuur van Nathan Drake bracht de twee teams zodoende weer (tijdelijk) samen.

Naughty Dog is daarnaast thuisbasis van het ICE Team, een van de technologiegroepen van Sony. ICE staat hierbij voor ‘Initiative for a Common Engine’. Het ICE Team werkt aan graphics-technologie voor de first party titels van en ondersteunt third party-ontwikkelaars. Het overkoepelende doel is om alle ontwikkelaars te helpen om de beste performance uit de PlayStation-hardware te halen.

Naughty Dog
        

The Last of Us als nieuwe ip

Ondanks dat velen dachten dat The Last of Us een op zichzelf staande game zou blijven, heeft Naughty Dog inmiddels bekend gemaakt te werken aan een opvolger. Het is echter nog onbekend wanneer deze The Last of Us Part II verschijnt. Wat we wel weten, is dat de game zich vijf jaar na zijn voorganger afspeelt en als hoofdthema's wraak en haat heeft. Troy Baker en Ashley Johnson zullen hun rollen als Joel en Ellie opnieuw vertolken.

Het verhaal van The Last of Us Part II wordt geschreven door Neil Druckmann en Halley Gross. Dit team heeft – net als het andere team – geen producer. Volgens de werknemers van de studio is het grote voordeel hiervan dat de cultuur in de studio veel vrijer is. Omdat ze weinig te maken hebben met de 'zakelijke' kant van Sony kan deze vrijheid ook doorsijpelen in het gamedesign. Laten we hopen dat dit betekent dat The Last of Us Part II minstens net zo goed wordt als zijn voorganger.

The Last of Us
   

De games van Naughty Dog

  • Math Jam - Apple II (1985)
  • Ski Crazed - Apple II (1986)
  • Dream Zone - Amiga, Apple IIGS, Atari ST, DOS (1987)
  • Keef the Thief - Amiga, Apple IIGS, DOS (1989)
  • Rings of Power - Sega Mega Drive/Genesis (1991) 
  • Way of the Warrior - 3DO (1994)
  • Crash Bandicoot - PlayStation (1996)
  • Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back – PlayStation (1997)
  • Crash Bandicoot: Warped – PlayStation (1998)
  • Crash Team Racing- PlayStation (1999)
  • Jak and Daxter: The Precursor Legacy - PlayStation 2 (2001)
  • Jak II - PlayStation 2 (2003)
  • Jak 3 - PlayStation 2 (2004)
  • Jak X: Combat Racing - PlayStation 2 (2005)
  • Uncharted: Drake's Fortune - PlayStation 3 (2007)
  • Uncharted 2: Among Thieves - PlayStation 3 (2009)
  • Uncharted 3: Drake's Deception - PlayStation 3 (2011)
  • Jak and Daxter Collection PlayStation 3 (2012), PlayStation Vita (2013)
  • The Last of Us - PlayStation 3 (2013)
  • The Last of Us: Left Behind - PlayStation 3 (2014), PlayStation 4 (2014)
  • The Last of Us Remastered PlayStation 4 - 2014
  • Uncharted: The Nathan Drake Collection - PlayStation 4 (2015)
  • Uncharted 4: A Thief's End - PlayStation 4 (2016)
  • Uncharted: The Lost Legacy - PlayStation 4 (2017)
  • The Last of Us Part II - PlayStation 4 - TBA

Naughty Dog
     

Wat is jullie favoriete game van Naughty Dog? Waar hopen jullie in de toekomst nog op? Of hebben jullie helemaal niets met de ontwikkelaar? Laat dit en nog veel meer weten in de comments!

REACTIES (8) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord