Moet je de PlayStation 4 Pro kopen? 

Moet je de PlayStation 4 Pro kopen? 2016-11-07T13:55:13
Als je eenmaal PS4-games op een PS4 Pro hebt gespeeld, draaiend op een dikke 4K HDR-televisie, wil je eigenlijk niks anders meer. Dat is althans de mening van Jan die in Londen kwijlend achter de monitors zat.

Het zijn opmerkelijke tijden. Zowel de PlayStation 4 als de Xbox One hebben inmiddels tussentijdse upgrade-modellen gekregen; verbeterde versies van de oorspronkelijke apparaten in de vorm van de Xbox One S en de PlayStation 4 Pro.
Dergelijke ontwikkelingen zijn volstrekt nieuw in de wereld van de spelcomputers. Normaliter was je als consolebezitter na aanschaf een jaar of zes, zeven soms wel acht onder de pannen. Dat er nu al zo snel ‘tussenmodellen’ en compleet nieuwe systemen op de markt komen (Project Scorpio dient zich eind 2017 aan) is opvallend te noemen.


Zo snel als smartphones en tablets elkaar opvolgen - ieder jaar een nieuw model met minimale wijzigingen - zal het bij de consoles niet gaan, maar de ‘mobile’ industrie heeft wel degelijk impact gehad op de producenten van spelcomputers.
Daarnaast is er de invloed van PC-gaming. Voor PC-gamers is upgraden aan de orde van de dag. Zij passen om de zoveel tijd hun systeem aan middels een nieuwe harde schijf of een snellere videokaart, om de levensduur van hun PC te verlengen.
Al deze ontwikkelingen hebben hun invloed op de consolemarkt niet gemist, waarbij Sony met de PS4 Pro technisch het voortouw neemt.
    

Sneller

De PlayStation 4 Pro is een flinke verbetering ten opzichte van de gewone PS4, met onder andere een snellere videokaart (voor de technerds: bijna twee keer zoveel shader cores), een grotere harde schijf (1TB) en een verhoogde kloksnelheid die het mogelijk maakt om games in de scherpere 4K-resolutie af te spelen met HDR-beelden.

De Pro beschikt verder over 4,2 TFLOPS vermogen (was 1,84 TFLOPS voor de gewone PS4) en net als de PS4 draait de Pro op een 8-core AMD 'Jaguar' processor (op 2,1 in plaats van 1,6 GHz). De CPU en GPU leunen op 8GB GDDR5, net als bij de PS4, maar dan wel met een bandbreedte van 218 Gbps (was 176 Gbps). Tenslotte bevat de PS4 Pro een gigabyte extra DDR3 geheugen voor niet-gaming zaken.
Dat alles resulteert in een spelcomputer die nog vollere kleuren en nog scherpere 4K graphics op het scherm kan toveren.

Een plaatje van de Ps4 Pro SOC
     

4K

Overigens is er nooit (!) sprake van volledige 4K resolutie - 3840 bij 2160 pixels, ook wel native 4K genoemd - maar de PS4 Pro games komen daar wel dichtbij in de buurt. Voor de duidelijkheid, ook weinig game-PC’s kunnen op dit moment native 4K aan.
Voor PS4 Pro games zal het per spel verschillen, en de game-ontwikkelaars spelen daarbij een cruciale rol. Studio’s die alleen voor PlayStation 4 ontwikkelen zullen de 4K-techniek vermoedelijk het meest adequaat kunnen toepassen, maar ook daar hangt het van kunde, kennis en het ontwikkeltraject af.

Wat sommige games doen, is gebruikmaken van zogenaamde interne rendering op een lagere resolutie, te zeggen 1800p oftewel 3200x1800. Dat is nog altijd vele malen scherper en gedetailleerder dan 1080p (1920 x 1080) en dat verschil zie je meteen.
Andere games maken gebruik van een techniek genaamd checkerboard rendering. Dan wordt de helft tot driekwart van het aantal pixels gerenderd en de tussenliggende pixels ingevuld door interpolatie.

Voordat ik nu te technisch word; het levert in beide gevallen fantastisch scherp beeld op (mits je een televisie hebt die dat ondersteund, laat dat duidelijk zijn).
     

HDR

HDR (High Dynamic Range) is misschien nog wel interessanter. Deze techniek zorgt voor fellere, intensere kleuren, meer contrast en een betere belichting, en dat gaat gelden voor alle PS4-modellen. Er is namelijk een software-update beschikbaar die ervoor zorgt dat ook 'gewone' PS4's beelden met High Dynamic Range kunnen aanbieden, al zal de HDR-kwaliteit hier wat moeten inleveren ten opzichte van de snellere PS4 Pro. Voor die hogere resolutie dien je natuurlijk wel een 4K-televisie in huis te hebben.

Bijna alle nieuwe en bestaande PS4-games gaan HDR en 4K ondersteunen. In sommige gevallen komen deze technieken via een patch beschikbaar, in nieuwere games is dat al tijdens de ontwikkeling meegenomen.

Vergelijking tussen HDR en non-HDR. Rechts is mooier.
     

Zien is geloven

De PS4 exclusive games zagen er sowieso al prima uit, maar in 4K en HDR is het helemaal genieten. Alsof games op een high-end PC worden afgespeeld met nog meer detail, nog rijkere kleuren en nog mooiere licht-, vuur- en schaduweffecten.
In Londen mocht ik een aantal games spelen en door te switchen tussen 1080P en 4K, en HDR aan en uit, kon ik de verschillen goed zien.
     

Days Gone & Horizon Zero Dawn

Van de makers van Syphon Filter komt volgend jaar Days Gone, een survival action-adventure waarin motorrijder Deacon door geïnfecteerd Amerika crost en probeert te overleven terwijl miljoenen mensen zijn getransformeerd in ‘Freakers’, zombie-achtige wezens die verdomd snel kunnen rennen, en je naar het leven staan.

Tijdens de PS Pro presentatie in Londen kreeg ik een paar korte demo’s te zien waarbij werd geswitcht tussen 1080p en 4K. Je ziet meteen verschil in de bladeren, het gezicht van biker Deacon, zijn naampatch op zijn bodywarmer… het is allemaal haarscherp. Door te wisselen tussen HDR aan en uit, zie je hoe vol het licht is, met name bij zonsondergang en -opgang.
In Days Gone mag je de horde aan zombies lekker bestoken met Molotovcocktails en daar schittert HDR helemaal. Dit waren misschien wel de mooiste vuureffecten die ik ooit zag.

Ook Horizon, van het Amsterdamse Guerrilla maakt gebruik van de PS4 Pro technieken. Die game was al belachelijk gedetailleerd, maar door 4K gaat het weer een stapje verder. De haren van Aloy wapperen nog gedetailleerder in de wind en de begroeiing op de rotsen in de verte komt duidelijk in beeld in plaats van dat er een soort blurry waasje over zit. Voorwerpen, bouwwerken en robotwezens die op de PS4 pas hun details prijsgeven als je dicht in de buurt bent, komen nu ook van een afstandje al zeer fraai in beeld.


      

Gran Turismo Sport & Infamous First Light

Zelfs een ruim twee jaar oude game als Infamous First Light oogt opeens als nieuw, zeker met al die gave neon-paarse strepen die door het beeld flitsen. Door te wisselen tussen HDR aan en uit, en 4K aan en uit, en vervolgens het beeld te pauzeren - een speciale modus om de verschillen te tonen - kwamen de volle lichteffecten pas echt goed tot hun recht. Het is een grote, magische paarse vuurwerkshow met HDR aan, en ook de stad kent zowel in de verte als dichtbij simpelweg meer details.

Yamauchi is altijd al een technerd geweest, dus 4K en HDR zijn aan hem wel besteed. Voor Gran Turismo Sport betekent het dat de exotische sportauto’s nagenoeg exact de kleuren benaderen van de echte lak in plaats van een variant daarop die toch net effe afwijkt. De helderheid van GT Sport is zo hoog dat er momenteel nog geen televisiescherm is die dit maximaal kan weergeven. Maar de HDR-effecten die het duurste Sony 4K scherm toonde, was niet minder dan adembenemend. De lichtinval die op het asfalt schijnt, de lichten in de GT-sportwagens, de laagstaande zon… je gelooft gewoonweg niet wat je ziet.


     

Nioh

Het Japanse Nioh kenmerkt zich door Dark Souls/ Bloodborne achtige gameplay, en speelt zich af in het 16e eeuwse Japan.
Spelers kruipen in de huid van een bestaand historisch figuur, de westerse Samoerai William Adam, die op zoek is naar zijn grootste vijand. Onderweg vind je diverse monsters, vijanden en demonen uit de Japanse folklore op je pad.
Het gekke is, Nioh maakt geen specifiek gebruik van HDR. Tijdens een Q&A-sessie vertelde Team Ninja dat ze naar die optie gaan kijken, als er vraag naar ontstaat.

Ook opvallend: de game kent verschillende modi waarbij je als speler óf voor een hogere resolutie óf voor een snellere gameplay kan kiezen. De Action Mode kent 60fps maar geen 4K resolutie, terwijl de Movie Mode dat wel heeft, maar in 30fps per seconde speelt. Speel je de game op een PS4 Pro met een gewone Full HD-televisie dan kun je in de Action Mode wel genieten van 1920×1080 resolutie met 60 frames per seconde.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet per se heel veel verschil zag tussen 4K resolutie en Full HD resolutie in deze game; ik moest echt met mijn neus op de televisie gaan zitten. Ik denk dus dat de meeste gamers die van uitdagende, bij vlagen frustrerend lastige hack & slash Souls-actie-RPG games houden, altijd voor de Action Mode moeten gaan.

Een 4K screenshot van de game Nioh. Helemaal mooi.
     

Uncharted 4 & The Last Of Us

Beide games van Naughty Dog zijn al fraai, en ja, op een PlayStation 4 Pro ziet het er nóg weer mooier uit.
The Last of Us is natuurlijk al een Remaster van een PS3 game, maar met de krachten van de PS4 Pro oogt het avontuur werkelijk retestrak.
Switchen tussen 1080p en 4K in Uncharted 4 levert ook direct de nodige knisperend heldere voorbeelden op, maar het is vooral HDR die hier het verschil maakt. Als je als Drake in het azuurblauwe water springt, kun je onderwater gewoon de zonnestralen zien schijnen. Ook de blauwe lucht, de voorbijglijdende wolken en de zon zelf zien er fantastisch uit met HDR. En die game was al zo mooi! 

Een 4k screenshot van de game Uncharted 4

    

Watch Dogs 2

Wow! Watch Dogs 2. Wat maak je me nou? Florian en ik hebben de game op een reguliere PlayStation 4 gespeeld en daarop ziet de game er prima uit voor zo’n flinke open-wereld game. Maar het verschil met de PS 4 Pro is echt wel heel groot.
Misschien omdat het een multiplatform game is, ik weet niet hoe dat gaat, maar ik had echt het gevoel dat de game op een high-end PC draaide. WD2 maakt gebruik van veel memes, graffiti en murals, en die komen zóveel gedetailleerder in beeld. Maar ook zaken als draw distance, de volheid van de kleuren en bijvoorbeeld de stad San Francisco zelf.
Zo voer ik met een speedbootje naar Alcatraz en viel langzaam de avond in. Vanaf het voormalig gevangeniseiland heb je een heel mooi uitzicht over de stad en downtown SF. Je ziet de Golden Gate brug aan de ene kant, de Oakland Bay Bridge aan de andere kant en alle lichtjes van de wolkenkrabbers aan de overkant van het water. Voor een open-wereld game waar zoveel tegelijkertijd gebeurt en in beeld gebracht moet worden, is het resultaat zeer indrukwekkend. 

Watch Dogs 2 heeft een mooie stad
    

En nu?

Voor de duidelijkheid; als je een PlayStation 4 bezit, hoef je echt niet direct over te stappen. Alle games die voor de PlayStation 4 Pro verschijnen, blijven de komende jaren ook gewoon voor de PS4 uitkomen. Qua gameplay mis je niks en de games zien er op PS4 in de meeste gevallen (zeker als ze platform exclusief zijn) echt prima uit.
Veel PS4 games tonen geen native 1080p en dat kan met een PS4 Pro uiteraard wel, dus je gaat er met de PS4 Pro hoe dan ook een stukje op vooruit, want ook als je de PS4 Pro aansluit op een gewone Full HD-televisie, heb je voordeel van HDR (als je Full HD televisie dat ondersteunt). Bepaalde games lopen soepeler, de framerate is soepeler en de resolutie net weer wat strakker.
Maar wil je echt de allerbeste grafische kwaliteit, met de beste belichting, de meest heldere kleuren en de meeste details, dan moet je toch echt een dure 4K televisie aanschaffen. Heb je al een televisie die 4K of HDR aankan, dan is dat mooi meegenomen, maar het is met name de combinatie van HDR én 4K die televisies prijzig maakt. Maar goed, dan krijg je ook wel de allermooiste console games ooit!

REACTIES (72) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord