Metroid Prime 4: Wat we weten en wat we willen zien 

Metroid Prime 4: Wat we weten en wat we willen zien 2017-07-06T13:35:15
Metroid Prime 4 is een feit en komt in de nabije toekomst exclusief naar Nintendo Switch! Tijd om Metroid-fan PeterKoelewijn weer uit z’n cryosleep te halen, zodat hij ons kan vertellen wat we absoluut (terug) willen zien in het first-person science-fiction avontuur!

Nintendo ontwrichtte iedere fansite op het internet door tijdens E3 met een retekort videootje Metroid Prime 4 aan te kondigen. Na 10 jaar wachten is iedereen in een jubelstemming en het enige dat ik eraan kan toevoegen is… graag gedaan iedereen! Het was natuurlijk mijn Feature eerder dit jaar die Nintendo overtuigde aan Prime 4 te beginnen. Nou oké… misschien was het gewoon goede timing… of dom toeval. Maar reden genoeg om een follow-up te schrijven en verder in detail te treden over de awesome gameplay die ik zeker in Metroid Prime 4 wil zien!

Allereerst zijn hier de dingen die we al zeker weten. Ben ik zo klaar mee.

  • Metroid Prime 4 wordt absoluut een vervolg op de eerdere Prime-games.
  • Het focust zich weer op bountyhunter Samus Aran.
  • De game wordt weer een “first-person adventure”.
  • De game wordt niet door Retro Studios ontwikkeld maar een nieuw team waarvan Nintendo-mensen alleen zeiden dat ze “getalenteerd” zijn. Oh gelukkig maar!
  • Kensuke Tanabe is producer van de game. Hij was ook producer voor de andere Prime-games.
  • “Actie, avontuur en isolatie” zijn de sleutelwoorden waarmee hij Prime 4 beschrijft.
  • De game is nog in een zeer vroeg ontwikkelstadium. Verwacht hem op z’n vroegst pas in 2019.

Tot zover de feiten. Nu de dingen die ik absoluut in Metroid Prime 4 wil zien of die terug moeten keren.

Keer terug naar een wereld die werkt als een doolhof

Metroid Prime 1 speelde zich voor 95 procent op Tallon IV af. Een planeet die á la Super Metroid als één groot doolhof werkte. Metroid Prime 2 stapte hier een beetje vanaf door een parallelle licht- en schaduwwereld te introduceren. En Metroid Prime 3 koos voor kleinere, sterk verschillende gebieden die je met ruimteschip moest bezoeken. Deze aanpassingen waren niet per sé slecht maar het verkennen van één grote buitenaardse wereld laat je echt onderdompelen in de atmosfeer van de game. Geen toeval ook dat de beste Metroid-games hiervoor kiezen (Lees: Super Metroid). Metroid Prime 4 moet één grote wereld bieden die we helemaal kapot kunnen verkennen!

Maak de wereld meer open zodat er meer dan één pad is om te volgen

Het eerste punt opvolgend, waarom zou Metroid Prime 4 maar één correct pad hebben om te volgen? Maak de game nog meer open world en laat ons zelf bepalen welke zones en upgrades we als eerste willen veroveren! Nintendo heeft dit hopelijk al besloten, met een schuin oog kijkend naar Zelda: Breath of the Wild en Mario Odyssey. Beide Switch-titels bieden de spelers enorme open werelden om in te avonturen. Waarom zou Metroid Prime 4 anders zijn?
Metroid Prime

Gebruik voice acting (maar niet te veel!)

Juist! Nu spring ik met mijn blootje in de brandnetels. Dit is bij iedere Nintendo-game een heet hangijzer maar Metroid Prime 4 kan niet achterblijven. Sterker nog, de eerdere Metroid Prime-games hadden een heeeeel klein beetje voice acting in tussenfilmpjes maar ook verwerkt in de atmosferische soundtrack. Natuurlijk kan ik dit punt niet maken zonder Metroid: Other M te noemen; de zeer slecht geschreven Wii-game die volledige voice acting had waardoor het verhaal nog moeilijker te negeren was. Naar mijn mening lag het probleem vooral bij het script en probeerden de acteurs te redden wat er te redden viel. De serie verdient een nieuwe kans met voice acting… al heb ik uiteraard ook een paar suggesties HOE ze die voice acting kunnen toepassen.

Metroid: Other M

Breid het scannen uit en maak het meer als Detective Mode

De Metroid-games hebben altijd een simpel maar doeltreffend verhaal gehad dat grotendeels leende van de eerste Alien-films. Metroid Prime koos ervoor het verhaal op andere manieren te vertellen, vooral via de wereld en door Samus objecten te laten scannen. Van informatie over voorwerpen en gebieden tot tactieken voor vijanden en eindbazen; het is allemaal even snel en intuïtief als zelf scannen bij de Appie! Nintendo zal niet zo dom zijn om de scanfunctie uit Metroid Prime 4 te verwijderen, maar hopelijk avonturen ze verder dan dat want de concurrentie zat niet stil in de voorbijgaande jaren.

Veel games hebben tegenwoordig een Detective Mode in de stijl van Batman: Arkham Asylum. Het past perfect binnenin Samus’ bountyhunter skillset dat ze een vergelijkbare scanfunctie heeft. Laat ons niet alleen teksten lezen met de scanner maar ook voetsporen volgen, puzzels oplossen, moordlocaties analyseren et cetera. Hier is veel potentie voor leuke gameplay maar ook om voice acting toe te passen. Laat Samus net als Batman, Aloy of Nathan Drake redeneren wat er gebeurd kan zijn. Het geeft haar persoonlijkheid en helpt mee om ons verder in de game te trekken. Mits goed geschreven uiteraard. Interactie met andere personages zou ik tot een minimum vermijden omdat “isolatie” een van de belangrijkste elementen van de serie is. Nintendo zou ook goed moeten kijken naar moderne survival horror-games, hoe zij hun cutscenes in de gameplay verwerken.
Metroid Prime

Een nieuwe stijl mag maar vermijd anime!

Grootste bombshell tot nu toe is dat de oorspronkelijke studio achter de Prime-serie, Retro Studios, niet werkt aan Metroid Prime 4. In plaats daarvan heeft Nintendo een nieuw intern team samengesteld. Producer Kensuke Tanabe overziet het project, net als hij deed bij de alle Prime-games. Maar een nieuw team brengt hoe dan ook wat veranderingen aan de bekende gameplay. Dat is compleet logisch en in het beste geval maken ze een game die de vorige delen doet verbleken! Maar vermijd één ding pleaaaaaase: maak het niet anime!

Ik weet dat het verleidelijk is om te doen en wellicht helpt het zelfs met de verkoop in Japan. Maar verdomme, Nintendo heeft al Fire Emblem, Xenoblade Chronicles, Pokémon en zelfs Zelda voor anime; dit is vrijwel hun laatste ‘realistisch’ ogende game. Maakt me niet uit dat de hardware verouderd is, Nintendo weet de juiste stijl wel te vinden. Maar please! Geen. Anime.

Geef Sylux zeker een makeover

Over makeovers gesproken. Metroid Prime 3 en Metroid Prime: Federation Force zinspeelden dat Sylux terugkeert in Metroid Prime 4. Deze concurrerende premiejager heeft blijkbaar een appeltje te schillen met Samus en zal ongetwijfeld een pittige bossfight worden in de nieuwe game.

Hopelijk beseft Nintendo net als ik dat Sylux op de Nintendo DS er superlame uitzag. Ik bedoel… kijk eens!

Sylux

Alsof ik naar een Skylander kijk die halverwege van de fabricageband viel! Dat kan veel beter. Geef hem een makeover Nintendo!

Maak motion controls optioneel

Er is een heel klein lijstje games die goed werken met motion controls. De Metroid Prime-games staan daar tussen. Met name Metroid Prime 3: Corruption bedacht simpele maar leuke mechanics die de gameplay afwisselender maakte en de battles intenser. De Metroid Prime-serie had voorheen een auto aim-functie zodat Retro Studios meer ingewikkelde strategieën kon creëren voor de vijanden. Ik hoop dat Nintendo opnieuw daarvoor kiest. Maak motion controls optioneel en zorg dat het in elke Switch-stand vet is om Metroid Prime 4 te spelen.

Haal Samus soms uit haar Varia Suit

Zero Suit Samus kennen we tegenwoordig allemaal dankzij Smash Bros., maar haar echte introductie was Metroid: Zero Mission; de remake van de eerste game voor GBA. Zero Mission voegde een extra hoofdstuk toe op het eind, waarin ze een crash met haar ruimteschip overleefde en zonder pak een space pirates basis moest infiltreren. Plotseling had je te maken met een veel zwakker personage en totaal nieuwe stealth gameplay. Dat speelde verrassend goed. Waarom Zero Suit Samus niet ook speelbaar maken in Metroid Prime 4? Uiteraard alleen voor korte passages. Het moet zeker de hoofdgameplay niet in de weg staan.

Metroid

Introduceer een competitieve multiplayer mode

Isolatie is een van de pijlers voor de nieuwe Metroid Prime en dat is perfect. De game hoort bijna een survival horror te zijn en geforceerde co-op – hoe populair ook bij andere games – is de moeite van het ontwikkelen niet waard. Een competitieve multiplayer die de gameplay en personages van Metroid Prime Hunters terugbrengt en verder uitwerkt? Sure! Dat zou een leuke extra mode zijn om na de singleplayer mode te spelen. Nintendo zou het zelfs maandenlang kunnen updaten met nieuwe maps en personages, zoals ze nu ook doen met ARMS en binnenkort Splatoon 2.

Tot zover mijn voorstellen die Metroid Prime 4 een ongelofelijk vette game kunnen maken. Ben je het ermee eens of vind je juist dat iets totaal anders moet? Zet het in de comments! Tenzij je wel animepersonages in Metroid Prime 4 wil. In dat geval, ga weg.

 Prime 4: waarom willen we hem?

REACTIES (12) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord