Meer gamefeitjes waar je helemaal niets aan hebt 

Meer gamefeitjes waar je helemaal niets aan hebt 2018-09-19T12:43:08
De hele dag schotelen we je nieuws voor, we beweren wat zinnigs over games te schrijven in een magazine en dan heb je ook nog die wijsneuzen die features schrijven op de website. Vandaag maakt Karim het gelukkig allemaal iets luchtiger, want aan deze feature heb je echt helemaal niets.

Bij de vorige 10 gamefeitjes waar je helemaal niets aan hebt gaf ik al aan dat ik graag diep over games en de industrie schrijf, zoals bijvoorbeeld hier en hier te lezen is. Echter vind ik het vandaag de hoogste tijd om jullie weer een bak onzin voor te schotelen!

1. Microsoft dacht dat ze Donkey Kong hadden gekocht

In 2002 werd ontwikkelaar Rare overgenomen door Microsoft en daarmee gingen vette franchises als Banjo-Kazooie, Conker en Perfect Dark mee naar het bedrijf achter de Xbox. Geheel op de hoogte waren ze niet bij Microsoft, want ze dachten dat ze hiermee ook Donkey Kong hadden gekocht, omdat Rare natuurlijk ook een hoop games heeft gemaakt met de enorme brulaap in de hoofdrol. Helaas voor Microsoft…

2. AMD genaaid door Microsoft

We blijven even bij de early days van de Xbox, want Microsoft heeft AMD destijds flink genaaid! De originele Xbox is namelijk bijna geheel in ontwikkeling met AMD ontworpen, maar het uiteindelijke product is met Intel chips op de markt gebracht. Veel AMD-medewerkers kwamen hier pas tijdens de onthulling van de Xbox achter. Ouch…

3. Miyamoto wilde springen in games vastleggen als patent

Nadat game-god Shigeru Miyamoto games als Donkey Kong en Super Mario Bros. had gemaakt, dacht hij dat hij eventjes het gespring in games kon vastleggen als patent. Helaas is dat niet gelukt, want het had ons een hoop gespring in Call of Duty kunnen besparen…

4. De hoeveelheid games van Ubisoft

Ubisoft heeft in de afgelopen 32 jaar meer dan 417 games uitgebracht, wat uitkomt op z’n 13 games per jaar. Het gerucht gaat dat je in al deze games torentjes moet synchroniseren, vraagtekens langs moet gaan en kistjes moet openmaken.

5. De eerste game van Sony

De allereerste game die Sony heeft ontwikkeld voor de PlayStation, heet Motor Toon Grand Prix. Deze game werd gemaakt door de studio Poly’s, welke we nu beter kennen onder de naam Polyphony Digital (die studio die 10 jaar doet over één racegame). Motor Toon Grand Prix is echter nooit uitgekomen buiten Japan, dus ook aan dit feitje heb je helemaal niks.

6. De laatste game van Squaresoft

De allerlaatste game die onder de naam Squaresoft is uitgegeven, is de originele Kingdom Hearts. Alleen in de eerste druk staat het Squaresoft logo op het doosje, dus de kans is groot dat het doosje bij jou thuis gewoon een Square Enix logo heeft. Ik heb persoonlijk wel het Squaresoft logo. Kan ik wel heel stoer over doen, maar uiteindelijk heb ik er helemaal niets aan.

7. The Elder Scrolls Arena was een arena-game

Je leest het goed! Eigenlijk had de eerste Elder Scrolls-game gewoon een arena-game moeten zijn, net als bijvoorbeeld Quake en Unreal Tournament. Uiteindelijk is dat het natuurlijk niet geworden, maar dat is wel de reden dat Bethesda deze naam heeft gehouden voor de eerste Elder Scrolls-game. De kans dat de nieuwe Elder Scrolls de subtitel Battle Royale gaat krijgen is dus wel degelijk aanwezig.

Ik zou grafisch designer moeten worden

8. Halo was eigenlijk van Apple

Toen Apple nog vooruitstrevend was en niet voor ieder apparaat 27 adapters uitbracht om iets werkend te krijgen, stond het op het punt om Halo uit te brengen voor de Mac. Sterker nog, de game is ooit getoond op een Apple-presentatie door Bungie. Microsoft was waarschijnlijk nog pisnijdig over het feit dat ze Donkey Kong niet hadden gekregen bij de overname van Rare en gingen toen maar Apple pesten, door Halo daar weg te plukken. Bungie-baas Jason Jones was daar in eerste instantie helemaal niet blij mee, maar ik denk dat het geklaag snel is opgehouden na de release van Halo: Combat Evolved voor de Xbox.

9. Epic Games wilde meer RAM dan Microsoft

Veel kids kennen Epic Games nu alleen van Fortnite, maar de ontwikkelaar heeft ooit een nog veel toffere franchise gemaakt, namelijk Gears of War. Destijds was het revolutionair wat Epic liet zien en dat kwam onder meer omdat zij ervoor hebben gelobbyed dat er 512 MB RAM in de Xbox 360 kwam te zitten, in plaats van 256 MB. Microsoft stribbelde tegen door de hogere ontwikkelkosten, maar door een demo van Epic ging Bill Gates toch overstag. Hij kon het ook wel missen, denk ik.

10. Breien op je NES

Als je dacht dat de Wii het eerste wapenfeit was van Nintendo om je oma en je zusje aan te spreken, neem ik je even mee naar de jaren ‘80. Nintendo heeft toen namelijk een heus breiproject opgezet voor de NES. De slogan ‘Now You’re Knitting With Power’ heeft het daglicht echter nooit gezien omdat alle zeven ontwikkelaars tijdens het ontwikkelproces overleden. Hier heeft dus letterlijk niemand ooit wat aan gehad.

Dat was ‘m weer! Ik hoop dat ik je lekker heb verveeld en dat je hier helemaal niets van opgestoken hebt. Doei!

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord