Meer dan games: World of Warcraft 

Meer dan games: World of Warcraft 2019-06-07T12:42:16
Natuurlijk zullen we altijd het meest blijven houden van de games zelf, maar sommige franchises hebben meer te bieden. Er zijn bijvoorbeeld films, series of boeken van. In het geval van World of Warcraft strekt de franchise zich echter nog veel verder uit... Alie kijkt naar de impact van de game.

In het vorige deel van de Meer dan games Serial besprak ik Fortnite. Ik vertelde jullie over de impact van de game. Daarbij besprak ik onder meer het concert van Marshmello, de streamrecords van Ninja en de rechtszaken omtrent de dansjes in de game. Vandaag staat een game centraal die al veel langer een diepe impact op het gamelandschap maakt: World of Warcraft.

World of Warcraft
    

De criteria van een MMORPG

Als je denkt aan revolutionaire games, dan denk je ongetwijfeld aan games die een genre hebben gecreëerd óf aan games die een genre voorgoed hebben veranderd. World of Warcraft valt in die tweede categorie. Het is een game die het genre MMORPG fundamenteel veranderd heeft. Als we het nu over de criteria van een MMORPG hebben, dan bespreken we namelijk eigenlijk veelal de principes achter WoW.

Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar de storytelling. WoW is kleurrijk, cartoony en grappig. Dat betekent echter absoluut niet dat de game zijn lore niet serieus neemt, het betekent alleen dat de wereld óók entertaining is. En dat is natuurlijk enorm goed voor de betrokkenheid. Niemand wil eindeloos opdrachten uitvoeren, zonder emotioneel betrokken te zijn bij de game! Of althans, dat willen we nu niet meer. Maar voordat WoW verscheen, was het bijvoorbeeld vrij gebruikelijk dat spelers op één plek bleven farmen. Inmiddels kunnen we ons dat amper nog voorstellen... Op die manier xp grinden is iets waar we een game zelfs keihard voor afstraffen. En zo zijn er nog een flink aantal features in WoW op te noemen - zoals het questsysteem, dungeons en talents - die enorm bepalend zijn geweest voor het genre. Sterker nog: het is enorm lastig een MMORPG te reviewen zonder dat soort kenmerkende features te bespreken!

World of Warcraft
     

15 jaar World of Warcraft

World of Warcraft viert dit jaar zijn 15e verjaardag. Het unieke aan die mijlpaal is niet alleen dat de game nog zo fanatiek gespeeld wordt, maar ook dat er in die 15 jaar zoveel veranderd is aan de game. Ik mocht laatst bijvoorbeeld de tweede grote patch van de zevende(!) uitbreiding van de game previewen. Ik beschreef in mijn preview een aantal van de nieuwe features in die patch, zoals de twee nieuwe zones en de nieuwe raid. Het was echter onmogelijk om alle features in mijn preview te proppen... Met andere woorden: WoW wordt al 15 jaar lang super goed onderhouden. En dat zie je zeker niet vaak! Ook tijdens mijn interviews voor het verjaardagsfeestje van de MMORPG merkte ik dat de liefde en zorg voor de game die de devs voelen echt is. Ze zien zichzelf als bewakers van een deel van onze cultuur, hetgeen ook een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Als ze dat gevoel vasthouden, kan WoW zo nog eens 15 jaar mee!

World of Warcraft
    

World of Warcraft: Classic

Het huidige World of Warcraft is dus niet meer te vergelijken met de game die 15 jaar geleden uitkwam. De game is beter afgewerkt, verfijnder en gelikter. Desondanks verlangen veel mensen toch vaak nog terug naar het WoW van vroeger. Idioot eigenlijk! Waarom zou je nu nog een stokoude game willen spelen? Dat zegt in mijn optiek veel over de impact die de game destijds op onze levens had! Veel oudgedienden kijken namelijk met enorm veel plezier terug op de begindagen van WoW. Zodoende willen zij niets liever dan terug gaan in de tijd. Deze warme gevoelens worden mijns inziens vooral veroorzaakt door de toenmalige hechte sociale structuur. Wanneer er een raid gepland stond, kwam je op tijd, ook al was je moe en had je er al een lange dag opzitten. Je ging gewoon je vrienden helpen, want hen in de steek laten was geen optie! Inmiddels zijn de relaties in de game minder hecht... Kijk alleen maar hoeveel guilds er uiteen vallen. De game is namelijk gemakkelijker geworden. Je hebt niet per se anderen nodig. En wanneer je ze wel nodig hebt, doe je met de group finder gemakkelijk een paar tijdelijke groepsgenootjes op die je daarna nooit meer ziet. Sterker nog: er kan vaak geen eens meer een 'hallo' af. Geen wonder dat mensen met Classic hopen straks weer vriendschappen voor het leven te kunnen sluiten.

World of Warcraft
    

Vrienden voor het leven

Laat ik daar meteen maar effe op aan haken met een persoonlijk verhaal. Zo'n 14 jaar geleden ontmoette ik mijn huidige vriend in World of Warcraft. Het duurde een aantal jaar voordat we de stap namen om elkaar eens in het echte leven te ontmoeten, maar inmiddels zijn we alweer 9 jaar samen. Mijn verhaal is slechts één van de velen. Er zijn zoveel relaties ontstaan in WoW, soms romantisch, soms vriendschappelijk. Check onderstaande documentaire, die uit werd gebracht ter ere van het 10-jarig jubileum van WoW, maar eens. Daarin is duidelijk te zien dat de herinneringen die mensen aan de MMORPG hebben veel verder gaan dan de nostalgie aan de gameplay. Het zijn vooral herinneringen aan de mensen die je ontmoet hebt. Precies hetgeen WoW meer dan een game maakt!


       

BlizzCon

De impact van World of Warcraft zie je vooral terug op het jaarlijkse evenement BlizzCon. Natuurlijk besteedt Blizzard tegenwoordig ook genoeg aandacht aan hun andere games als Overwatch en Hearthstone, maar WoW wordt natuurlijk nooit vergeten! De happening werd vorig jaar door meer dan 40.000 mensen bezocht. Al deze bezoekers konden zich twee dagen lang onderdompelen in alles wat met hun favoriete game(s) te maken heeft, zo zijn er panels, kunnen ze de nieuwste games/uitbreidingen checken en e-sports-toernooien bezoeken. Daarbij kunnen ze zich ook altijd verheugen op een afsluitend concert, bijvoorbeeld van Muse, Metallica, Blink-182 en Foo Fighters. BlizzCon is zelfs zo populair dat mensen ook gerust een paar tientjes neertellen om via een Virtual Ticket thuis mee te kunnen kijken!

BlizzCon
    

(Pop)cultuur

Dat World of Warcraft veel meer dan een game is, blijkt ook wel uit impact ervan op de (pop)cultuur. Daarbij moet ik natuurlijk meteen denken aan die South Park-episode Make Love, Not Warcraft. Een geweldige parodie én een van de leukste afleveringen van de serie ooit, waarvoor de makers zelfs een Emmy wonnen! Gelukkig vonden de mensen bij Blizzard het ook leuk, zo hielpen ze zelfs mee met verzorgen van de animaties.

Maar er zijn nog veel meer voorbeelden. Zeker tijdens de begindagen was de gehele wereld geïntrigeerd door het snel aantal groeiende spelers. Wat was er toch zo boeiend aan WoW? De populariteit drong zelfs door tot de mainstream media, bijvoorbeeld in de Amerikaanse quiz Jeopardy.


Natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen van de impact van World of Warcraft. Voor nu geef ik het woord echter graag aan jullie: kennen jullie nog meer noemenswaardige voorbeelden? Laat dat en nog veel meer weten in de comments!
    

De Meer dan Games Serial

Meer dan Games: The Legend of Zelda - dinsdag 9 april

Meer dan Games: Fortnite - vrijdag 10 mei
     

Eerder in deze Serial

Meer dan Games: Pokémon

Meer dan Games: Call of Duty

Meer dan Games: Super Mario
    

REACTIES (16) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord