Machinima: de opkomst en ondergang 

Machinima: de opkomst en ondergang 2019-02-09T16:49:23
Machinima werd afgelopen week officieel doodverklaard door eigenaar Otter Media. Het einde van een tijdperk, waar PeterKoelewijn met gemengde gevoelens op terugkijkt. Lees over de opkomst en ondergang van het ooit machtige videokanaal.

Een paar weken geleden werden plotseling alle YouTube-video’s van Machinima op private gezet. Een teken aan de wand voor veel vaste kijkers en ex-medewerkers. Het videokanaal kwakkelde al lange tijd en toen in 2018 Warner Bros. Digital Media de boel verkocht aan Otter Media, werd het plan gestart om het videokanaal op te heffen.

Daarmee verdwijnt een catalogus van 12 jaar aan video’s met slechts een paar klikken. Een officiële reden is nog niet gegeven maar hoogstwaarschijnlijk doet de eigenaar het om juridische redenen. YouTube is in 12 jaar sterk veranderd en was in de begindagen veel lakser met het gebruik van copyrightmateriaal. De strenge regels hebben al meer grote YouTube-spelers op hun knieën gekregen of gedwongen hun content aan te passen.

Machinima

Quake video’s

Machinima begon niet als een YouTube-grootmacht maar als een website voor Quake-enthousiastelingen. Specifieker mensen die graag hun eigen films namaakten in de Quake-engine. Eerdere delen gaven gamers de mogelijkheid om hun eigen films in de game te maken, maar met Quake III: Arena dreigde id Software iedereen aan te klagen die delen van de netwerkcode illegaal zouden verspreiden. Daarmee werd het delen van video’s binnenin de game (waar altijd de netcode bijzat) stukken moeilijker.

Een van de eerste op YouTube

Hugh Hancock dook op dat probleem met machinima.com, door uitgebreide tutorials te bieden over hoe je probleemloos Quake videos kon maken. Hij kwam op de naam Machinima door Machine en Cinema samen te voegen (de extra i was een tikfout uit een e-mail die de naam gelijk meer onderscheidend maakte). Hugh geloofde dat de toekomst van video’s over games en/of met ingame assets, in universele video formats lag. Dit was aanvankelijk controversieel onder Quake-fans die de video’s ingame wilden draaien, maar met de lancering van Machinima volgde ook de exclusieve lancering van Quad God: de eerste Quake III-fanfilm beschikbaar als download in een traditioneel videoformat.

Nee YouTube bestond toen nog niet maar gelukkig nu wel dus kan ik hem zo aan jullie laten zien.

Van Halo tot Street Fighter en Mortal Kombat

Machinima’s naam was gevestigd en de echte populariteitsexplosie volgde toen een stel Amerikanen een videostreamingsite begonnen in 2005 met de naam YouTube. Machinima was er gauw bij en besloot hun video’s te hosten op de site in 2006. Dat liep zo goed dat ze ook andere videogebruikers konden sponsoren en hosten, in ruil voor een deel van de reclame-inkomsten. Grote spelers zoals Microsoft en Capcom begonnen ze in de gaten te krijgen en investeerden flink om Machinima exclusieve series te laten produceren zoals Halo: Forward Unto Dawn en Street Fighter: Assasin’s Fist. Andere succesvolle series zijn Terminator Salvation: The Machinima Series en Justice League: Gods and Monsters Chronicles. Uiteraard produceerde Machinima ook zonder marketingdeals veel gamevideos en inspireerde het anderen om hun eigen video's te maken, zoals bijvoorbeeld Red vs. Blue van Rooster Teeth.

Het platform groeide razendsnel en de naam Machinima preikte boven diverse kanalen, voor algemeen gaming news, multiplayer sessies, filmnieuws en voor andere entertainmenttakken. Misschien groeide Machinima wel te snel, gezien de macht die ze begonnen uit te oefenen op hun videomakers.

Controverses

Er is de afgelopen 10 jaar ook de nodige controverse rondom Machinima geweest. Allereerst met de contracten die YouTubers moesten ondertekenen als ze voor Machinima wilden werken. In ruil voor de aandacht op de populaire kanalen, moesten de makers een deel van hun advertentie-inkomsten afstaan aan Machinima. Echter als het contract zou worden opgezegd, zou Machinima nog steeds eigenaar blijven van de gemaakte content en dus recht blijven houden op inkomsten. Ook werd het kanaal gestraft omdat ze Xbox One sluikreclame in gamingvideo’s en andere media stopten, zonder daarvoor te waarschuwen. Contentmakers moesten 30 seconden de Xbox One pluggen in ruil voor wat marketingmoney.

Machinima Xbox One

Gelukkig hebben YouTube en landelijke overheden inmiddels het een en ander gedaan om deze zaken in te perken. Dat en de reclame-inkomsten via YouTube zijn ook gewoon magerder geworden. Het strengere optreden van de videosite was al langer een teken aan de wand dat Machinima misschien zijn tijd voorbij was. Veel hedendaagse YouTubers kunnen prima voor zichzelf zorgen, dankzij hun eigen advertentie-inkomsten of donaties van fans via Twitch, Patreon en andere kanalen.

Hopelijk komt de content van Machinima toch weer online want er is een boel moois uitgekomen. Genoeg zelfs dat we het platform als een stukje cultureel erfgoed kunnen zien voor de gaming- en YouTube-gemeenschap. Met het ontslag van 81 mensen gaat ook heel erg veel talent verloren uit de restanten van het bedrijf, al zullen zij hopelijk snel een nieuwe uitdaging vinden of misschien zelfs hun eigen YouTube-successen boeken.

Wat zijn jullie favoriete Machinima-video’s ooit?

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord