Leuk Geprobeerd: Goede Games met Slechte Sequels 

Leuk Geprobeerd: Goede Games met Slechte Sequels 2019-06-27T11:56:42
Soms raak je door één of meerdere games helemaal verliefd op een franchise, maar schijt één van de sequels je opeens vol in je bek. In deze ‘Leuk Geprobeerd’ gaat Karim precies op dat fenomeen in!

Van sommige games hoop je dat ze een sequel krijgen, totdat je de game in je handen hebt. Wanneer je na 10 minuten spelen terugverlangt naar het vorige deel, weet je dat er iets niet goed aan is. Vandaag zet ik een aantal van die games op een rijtje die dat gevoel bij mij wisten op te wekken.

Halo 5: Guardians

Deze game moest het grote debuut van Halo op de Xbox One worden, helemaal nadat The Master Chief Collection het jaar daarvoor volledig geflopt was. Waar de multiplayer nog enigszins aardig in elkaar zit, is dat met de singleplayer echter totaal niet het geval. In de reclames werd je voorgelogen over het verloop van het verhaal, wat in de uiteindelijke game dus helemaal anders blijkt te lopen. Verrassingen zijn hier het probleem niet, maar de reclame die Microsoft voor de singleplayer van Halo 5 maakte leken wel bedoeld voor een andere game. Geen moment komt het overeen en eigenlijk speel je door pakweg 15 missies heen, die allemaal helemaal niets zeggen. Halo 4, ook van 343 Industries, had echt een betere singleplayer. Weg met deze troep!

Donkey Kong Country 3

Begrijp me niet verkeerd. Donkey Kong Country 3 is helemaal geen slechte game, maar wel een erg slechte sequel op de voorgaande twee games, die veel beter waren. Alleen door die rare mislukte aap die de hele tijd in de buurt van Dixie Kong loopt kun je er al een punt vanaf trekken. Daarnaast voelt dit hele deel aan als net teveel van hetzelfde. Waar Donkey Kong Country en Donkey Kong Country 2 werden geroemd om hun grafische pracht en innovatie op het gebied van 2D platforming, deed Donkey Kong Country 3 eigenlijk helemaal niets nieuws en kwam de game uit in een underwhelming periode. De game verscheen namelijk haast tegelijk met de Nintendo 64, waar ontwikkelaar Rare vervolgens weer op zou gaan schitteren met games als Banjo-Kazooie, Donkey Kong 64 en Goldeneye 007.

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts

Rare lijkt er wel een aardig handje van te hebben om soms een sequel op te fokken. Na Banjo-Kazooie en Banjo-Tooie, waarin zelfs wordt gehint naar een Banjo-Threeie, werd Rare in 2002 gekocht door Microsoft en gingen ze dus games ontwikkelen voor de Xbox. Alhoewel Rare daar een geliefde franchise als Viva Pinata is gestart, is dat ook het platform waarop Banjo-Kazooie een vrij pijnlijke dood is gestorven. Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts was ook niet per se een slechte game, maar letterlijk niemand zat hierop te wachten in de stijl van Banjo. Opeens moest je steeds voertuigen maken om door de levels heen te komen - waar de naam Nuts & Bolts natuurlijk al op doelt - en het zoeken naar die ‘Nuts & Bolts’ maakt geen enkel moment indruk. Tel daar het vreselijke design van Banjo en Kazooie bij op en je hebt een middelmatige game, die door de licentie misschien net leuk genoemd kan worden.

Age of Empires 3

Microsoft kon het na Age of Empires 2, een game die nog steeds zeer regelmatig gespeeld wordt in dit huishouden, eigenlijk alleen maar fout doen. Natuurlijk deden ze dat ook met Age of Empires 3. De game is allerminst slecht te noemen, maar was eigenlijk in geen enkele manier een verbetering tegenover deeltje 2. Uiteindelijk leidde onder meer de ontwikkeling van Age of Empires 3 en de eerste Halo Wars, die ook niet fantastisch is, er waarschijnlijk toe dat Ensemble Studios haar deuren heeft moeten sluiten. Wel ben ik ongelofelijk benieuwd wat Age of Empires 3: Remastered gaat inhouden als deze game dropt op Steam en de Windows Store. Eerst maakt ontwikkelaar Forgotten Empires echter de remaster van Age of Empires 2 af!

Tom Clancy’s Splinter Cell: Conviction

Splinter Cell is één van m’n favoriete franchises en ik vind het dan ook doodzonde dat we nu al zolang geen nieuw deel hebben gezien. Als het echter op de manier zoals Splinter Cell: Conviction moet, hoeft het van mij helemaal niet. Alhoewel de game zeer innovatief eigenlijk alle instructies op gebouwen en muren weergeeft in plaats van in een lelijke HUD, sloeg het helemaal nergens op om Sam Fisher opeens rogue te laten gaan, in ieder geval niet op de manier waarop Ubisoft dat deed. De game werd overigens grotendeels goed ontvangen door de pers, maar de game heeft bij mij nooit aangeslagen en ik zou je dan ook aanraden om deze lekker over te slaan. Splinter Cell Blacklist is een zoveel betere game en is backwards compatible op de Xbox One of op een lekkere PC echt een ervaring die je vandaag de dag nog steeds kan aanslingeren.

Natuurlijk had ik ook games als Killzone Shadow Fall, Resident Evil 5 en Mass Effect Andromeda kunnen noemen, maar ik ben in deze feature vooral voor m’n persoonlijke ervaringen gegaan. Ik besef me dat sommige van deze games aardig lekker ontvangen zijn, maar ze deden mij gewoon niets of spuugden me zelfs in m’n gezicht.

Laat dus vooral in de comments even weten welke sequels jij allemaal best wel kut vindt!

REACTIES (35) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord