Legendarische game ontwikkelaars: Shinji Mikami 

Legendarische game ontwikkelaars: Shinji Mikami 2014-10-13T09:30:27
Binnenkort komt de nieuwste game van Shinji Mikami uit, The Evil Within. Een mooi excuus om Mikami en vooral zijn eerdere werk eens in het zonnetje te zetten. Welk pad heeft deze legendarische spellenmaker bewandeld en welke vette games staan allemaal op zijn naam?

Shinji Mikami is een oude rot in het vak die al snel faam te pakken had. In 1990 kwam hij al bij Capcom te werken. De eerste game waar hij toen aan mee werkte was een Japanse quiz game voor de Game Boy (uiteraard de antieke zwart wit versie). Een jaar later werd het Who Framed Roger Rabbit, een titel ook voor de Game Boy. Weer een jaar daarna leverde Mikami een bijdrage aan de eerste echt 'memorabele' titel uit zijn carriere, namelijk Aladin voor de SNES. Begrijp; begin jaren negentig stonden Disney games voor kwaliteit. Elke nieuwe tekenfilm stond garant voor een nieuwe hoogwaardige platformgame, zeker wat betreft de 16-bit titels. De eerste game waar Mikami een echt noemenswaardige bijdrage (als designer) aan leverde was de titel Goof Troop voor de SNES. Vanaf dit punt ging het los want na Goof Troop kreeg hij groen licht voor de eerste game die hij als director/ producer tot een goed einde mocht zien te brengen. Dit werd de titel genaamd Resident Evil. 

Resident Evil

Mikami begon aan een adventure game met een horror thema. De game zou zich afspelen in een Haunted Mansion. Zijn inspiratie haalde hij uit Sweet Home, een Famicon game/Japanse  horrorfilm en de Italiaanse horrorflick Zombie geregisseerde door Lucio Fulci. Zombie is schaamteloos gekopieerd van George A. Romero's Dawn of the Dead, toch maakte Zombie de nodige indruk voornamelijk vanwege de aandacht die er is besteed aan de gore. Mikami was overigens best teleurgesteld in Zombie, wat als een soort motivatie diende. Zijn game zou alles brengen wat de film bracht maar dan zonder de zwakheden.

RE

Er was niks mis met de toenmalige inspiratie van Mikami want we weten allemaal welke klassieker er is geboren. Biohazard a.k.a Resident Evil. De eerste game die daadwerkelijk tot survival horror is uitgeroepen. Er waren al wel soortgelijke spellen (bijvoorbeeld Alone in the Dark) alleen RE is de titel die het genre een duidelijk smoelwerk gaf. Tegelijkertijd was de eerste Resident Evil de eerste erg goedlopende PlayStation titel die mede de PSOne console zo succesvol heeft gemaakt. Anno 2014 maakt Resident Evil nog steeds indruk, niet voor niks is Capcom druk bezig de remake van het origineel in opgepoetst formaat naar de huidige consoles te krijgen.

Na het succes van Resident Evil klom Mikami verder omhoog op de Capcom ladder. Voor RE was hij vooral actief als planner. Nu mocht hij zich meer gaan bemoeien met meer titels, Mikami werd vanaf dit moment een actief producer.

 

Dino Crisis 

Als producer had Shinji Mikami het vooral druk met het regelen en aansturen van zaken voor Resident Evil 2 en 3. De eerste echte nieuwe game van onze spellenmaker zelf werd Dino Crisis. Dino Crisis is eigenlijk gewoon Resident Evil maar dan met dino's. Het geheel is iets minder eng en het verloopt allemaal net wat actievoller maar verder is de opzet gelijk. Het origineel scoorde behoorlijk goed; voornamelijk dikke achten en negens. De poorten richting Dreamcast en vooral de PC versie lieten het nodige te wensen over. Dino Crisis 2 was dan wel weer goed, hierbij was Mikami alleen producer. Een goede serie maar met minder overtuigende characters en vijanden dan Resident Evil. Vandaar dat de serie niet heel duidelijk meer aanwezig is in ons collectief geheugen. Capcom heeft nog even geprobeerd de serie nieuw leven in te blazen in 2003 door een derde deel naar de Xbox te brengen. Jammer dat het een complete boutgame werd die ons enkel verzekerden dat we de serie nu echt compleet zouden vergeten. Dino Crisis 3 is dan ook een titel waar Mikami verder niks mee van doen had. 

DC

 

Resident Evil Remake

Terwijl Mikami's rol als producer gewoon doorliep (o.a. Resident Evil Code: Veronica en Devil May Cry) liet hij in 2002 opnieuw zien hoe je een echte Resident Evil game maakt. Dit deed hij door het origineel opnieuw te maken voor de Gamecube. Wat meteen opviel is hoe goed de game er uit zag. Velen hebben de game bestempeld als de mooiste game op de Gamecube, sommigen zelfs als de grafisch meest indrukwekkende game van die generatie. Sowieso niks meer dan lof over deze remake. Het is de originele Resident Evil geperfectioneerd, niet voor niks scoort de Resident Evil remake verder erg goed binnen lijstjes van beste en engste horrorgames ooit. De gameplay van de eerste Resident Evil met haar vaste camerastandpunten is iets van een vorige generatie maar toch is het cool dat binnenkort de jeugd deze klassieker weer kan spelen, check anders nog even de laatste gameplay van Resident Evil Remaster HD.

RECube

 

Resident Evil 4

Mikami was erg down met Nintendo en de Gamecube. Niet voor niks dat hij de remake voor de console maakte. Ook na tegenvallende verkopen van Resident Evil Zero, waar Mikami vooral een adviserende rol had, geloofde hij nog erg in Nintendo's console. Capcom ontwikkelde toen vijf unieke titels speciaal voor de Gamecube. Dit werden (grotendeels) beesten van titels, let op: Resident Evil 4; P.N.03, Viewtiful Joe, Killer7 en Dead Phoenix. Bijna bij elke titel had Mikami wel een  rol maar in eerste instantie was vooral P.N.03 echt zijn game. Een third-person shooter waarbij je als vrouwelijke mercenary ladingen geflipte robots aan gort mag knallen. De game scoorde helaas erg slecht, zowel commercieel als bij de recensenten. Een goed ding achteraf gezien want zo nam Mikami een klein stapje terug binnen Capcom en belande hij bij Resident Evil 4 waar hij de taken van de huidige director overnam. Mikami nam de nog niet complete versie van RE4 flink onder handen, voerde drastische veranderingen door en poepte een nieuwe klassieker van topniveau uit. Mikami liet de wereld zien hoe je een camera moet hanteren als je gaat voor third-person action, daarnaast werd een knop geïntroduceerd die je wat meer ingezoomed en beter liet mikken op alles wat een kogel verdiende. Verder wederom een wereld vol memorabele characters, brute vijanden, sfeer en prachtige graphics. Tot zeer recent hebben we jaren van doen gehad met poorten en HD remakes van RE4, en de game rockt nog altijd, vraag maar aan Samuel anders.

RE4

 

 

God Hand

Mikami heeft groots afgesloten bij Capcom want na RE4 sloot hij zich met een paar andere ex-capcom knappe koppen aan bij Clover Studio. Daar maakte hij het ietwat ondergewaardeerde God Hand voor de PlayStation 2. Een bikkelharde beat em up vol dwaze humor die je een ervaring aanlevert welke je niet snel zult vergeten. Mensen die niet bang zijn voor een pak slaag en wel kunnen gniffelen om rare Japanse personages en dito humor moeten deze titel maar eens ergens goedkoop opduiken. God Hand doet ook een beetje denken aan latere Platinum Games zoals Madworld. Niet geheel toevallig was dat het volgende station voor Mikami. Na het instorten van Clover kwam hij terecht bij Seeds Inc, iets wat we dus nu kennen als Platinum Games.

God Hand

 

Vanquish

Omdat Mikami een neus heeft voor alles wat cool is werkt hij nog even samen met Suda 51 om de game Shadows of the Damned te creëren. Een extreem vermakelijke third person actie game die ik iedereen kan aanraden. De humor is compleet fout, de slechte onliners vliegen om de oren, de actievolle gameplay speelt lekker weg en de omgevingen zijn erg fantasierijk. Maar Mikami gaat pas echt los bij Platinum. De drang steeds heftigere actiegames te maken, komt tot een ongekend hoogtepunt met Vanquish. Net als bij RE4 lijkt Mikami hier iedereen drie stappen vooruit. Bij RE4 deed hij voor hoe je third person actie moet aansturen. Ondertussen het releasejaar van Vanguish, 2010, vliegen de actieknallers je om de oren. De meest recente trendsetter die hier echt invloed op heeft gehad, is Gear of War. Sinds Gears proberen ladingen games knalactie zo spectaculair en fast paced in beeld te brengen. Mikami liet met Vanguish zien dat dit inderdaad vooral 'pogingen' waren.

Bam! Met je raketaangedreven pak van cover naar cover blasten terwijl je in bullettime alles aan gort schiet, of met je melee move op vijanden inbeukt. Voordat Vanguish bestond, wist de wereld nog niet hoe supersnelle, over de top third person schietactie eruit zag. Na Vanguish was Mikami klaar voor een nieuwe stap en begon hij zijn eigen studio genaamd Tango Gameworks. 

Vanguish

 

De toekomst

Zo, en met Vanquish is de laatste game echt gemaakt door Shinji Mikami kort besproken. Wat een portfolio heeft die man. Kijk alleen al (nogmaals) naar zijn laatste drie titels: Resident Evil 4, God Hand en Vanquish. Alledrie unieke games, geniaal elk op een compleet andere manier. Er zit wel een soort stijging in actie. Mikami begon ooit met Resident Evil, welke al een fikse actie upgrade kreeg met RE4, God Hand is niet veel anders dan klappen uitdelen en Vanquish geeft een nieuwe betekenis aan het woord actie. Veel verder gaan met actie dan in Vanquish kan niet echt, daarom voelt het wel logisch dat Mikami weer terugstapt naar zijn roots: de survival horror. Daarmee doel ik hier natuurlijk op The Evil Within. Deze game is al een jaar of vier in de maak bij Tango en komt deze week uit. Met The The Evil Within krijgen we vast iets bijzonders voorgeschoteld, misschien zelfs survival horror zoals we ons dat herinneren van vroeger. Of de game het hoge niveau van Mikami's eerder titels weet te evenaren, zullen we nog even moeten afwachten, uiteraard check je de review snel.

Within
En zo hebben we een overzicht van het belangrijkste werk van Shinji Mikami. Een flinke pot awesomeness bij elkaar. Gezien de nog best uiteenlopende titels ben ik benieuwd wat jullie favo game is van Mikami? Drop het in de comments!

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord