Alles wat je moet weten over League of Legends 

League of Legends - De ultieme gids voor beginners 2016-04-15T10:00:36
Met tientallen miljoenen unieke gebruikers per maand is League of Legends de populairste game ter wereld. Brutus is ook helemaal verliefd. Om die liefde te delen, maakte hij een uitgebreide guide om jouw wegwijs te maken in de razendpopulaire MOBA.

League of Legends is simpel. Jij kiest een champion en moet samen met je team de Nexus (basis) van je tegenstander neerhalen. Einde. Hoe je dat precies voor elkaar gaat krijgen, ga ik hier uitleggen.

League of Legends

League of Legends is, net als bijvoorbeeld DOTA 2 en Heroes of the Storm, een Multiplayer Online Battle Arena. Een MOBA dus. Je bestuurt je personage met je muis en gebruikt maar een paar knoppen op je toetsenbord om de game te spelen. In deze feature vertel ik alles wat je moet weten om een potje League of Legends te winnen. Dingen die te diep gaan of te uitgebreid zijn (zoals alle champions) zullen gelinkt staan. Ondanks dat ik alles zoveel mogelijk heb uitgelegd, kan ik nooit elk aspect behandelen. Een aantal minder belangrijke termen zullen missen, die kan je hier alsnog vinden, mocht je dieper willen gaan.

In deze guide wordt enkel Summoner's Rift behandeld, de belangrijkste map in League of Legends. Alle informatie refereert dan ook hier naar toe. Er zitten nog andere game modes in het spel, maar deze zijn bij lange na niet zo populair als de 5v5 map Summoner's Rift. Behalve Summoner's Rift heb je ook nog de Twisted Treeline map (3v3) en Howling Abyss (5v5 in één lane waarbij je een willekeurige champion toegewezen krijgt).

League of Legends

                          

Champions

Champions zijn de personages in de game waaruit je kan kiezen om mee te vechten. Er zitten op dit moment 130 champions in de game. Hieronder staan de verschillende groepen champions en een korte beschrijving over hoe champions damage doen. Bij de item-sectie van de guide ga ik iets dieper in op de verschillende stats die elke champion heeft. In de guide staat een aantal keer het woord personage, daar wordt naar champions gerefereerd. Dit is gedaan om niet te vaak in herhaling te vallen.

Champions koop je met IP of RP, de prijs is afhankelijk van hoe lang een champion al uit is, oude champions kan je goedkoper oppikken dan nieuwere. Daarnaast zijn er elke week tien champions die je gratis kan proberen, maar als je champions wil behouden heb je dus RP (Riot Points) of IP (Influence points) nodig. Riot Points is een currency die je kan kopen voor echt geld. Influence Points krijg je voor het winnen van games.

League of Legends

Om een nieuwe champion te kopen ben je wel ontzettend lang bezig, je krijgt namelijk zo'n 150 IP per potje, terwijl de duurste champions 6300 IP kosten. Ondanks dat het daardoor pay-to-win lijkt, is dat (in mijn mening) niet zo. Omdat je elke week gratis champions kan proberen, weet je snel wie je wil kopen. Daarnaast zijn er ook goedkopere champions die evengoed sterk zijn. Er is geen enkele champion die letterlijk waardeloos is (al zijn sommige wel populairder dan andere natuurlijk). Hier kan je winrates en andere statistieken van alle champions bekijken.

Voor champions is het belangrijk dat je veel gold en XP verzamelt. Met gold kan je namelijk items kopen die je personage sterker maken, terwijl je met XP je poppetje levels kan geven. Aan het begin van elke game begin je weer op 0 XP en met 500 gold en begin je dus als het ware opnieuw met je champion.

League of Legends

                                    

Champions

Elke champion heeft drie normale skills en een ultimate skill. Daarnaast heb je hebt zowel passieve skills (die werken zonder dat je ze activeert), actieve skills (die je gebruikt en dan op cooldown gaan) en toggle skills (die je aanzet en later weer uitzet). Abilities kunnen ook een mix zijn tussen meerdere soorten (bijvoorbeeld met passive en een active effect). Verder kunnen abilities verschillen tussen een skillshot (een ability die je zelf moet mikken), tot een steroid (een tijdelijke boost in stats) tot heals enzovoorts. 

De meest champions verbruiken mana (blauw balkje) om abilities te gebruiken, maar er zijn ook andere vormen om abilities te gebruiken naast mana. Zo gebruiken alle ninja-champions energy (een soort mana met een max van 200 wat snel weer aanvult, dit is een geel balkje), heb je ook nog champions die fury gebruiken (een rood balkje dat vult hoe meer aanvallen je doet) en zijn er champions die hun health gebruiken om abilities te doen. Ten slotte zijn er ook nog champions die helemaal geen balkje onder hun hp hebben en hun abilities kunnen gebruiken wanneer deze niet op cooldown zijn, zonder dat je daar resources voor nodig hebt.

League of Legends

Behalve abilities heb je ook auto attacks. Dit zijn de normale aanvallen die champions uitvoeren en deze zit standaard op je rechter muisknop (als je cursor over een tegenstander zit en je klikt op je rechter muisknop begin je dus met aanvallen). Deze kunnen zowel ranged als melee zijn en deze worden sterker wanneer je attack damage koopt.

Champions zijn niet allemaal hetzelfde. Bepaalde personages zijn beter wanneer ze veel damage in abilities hebben, terwijl andere juist sterker zijn als ze veel health hebben. Er zijn 130 verschillende champions en die kan je verdelen in de volgende groepen.

                     

Tanks

Tanks zijn champions die ontzettend veel HP, armor en magic resist bouwen (zie items). Deze personages doen in de huidige meta ook best wat damage, tot groot onvrede van een hoop spelers. Deze champions staan vaak toplane maar kunnen ook als jungle of support uit de voeten, afhankelijk van de champion. Hun doel in gevechten is om zo veel mogelijk damage op te vangen.

             

Bruisers

Bruisers zijn champions die behoorlijk wat klappen kunnen vangen maar ook uit kunnen delen, ze zijn een soort hybride tussen health en damage. Zij bouwen vaak items die behalve damage ook zorgen voor hp, armor of magic resist. Deze personages zijn vooral in de toplane te vinden, al zijn er ook een aantal champions die in midlane of jungle kunnen. In gevechten proberen zij vaak carry's neer te halen voordat deze veel damage kan doen. Deze personages worden ook soms Juggernauts of Fighters genoemd.

League of Legends

              

Assassins

Champions die snel veel damage doen maar daarna volkomen nutteloos zijn voor een tijdje (vaak afhankelijk van cooldowns). Hebben meestal niet genoeg damage om een tank neer te halen, de focus ligt dan meestal ook op de carry's. Na een aantal seconde zijn de cooldowns meestal verstreken en kan je weer een nieuwe cyclus aan damage doen. Deze personages hebben amper health en als ze CC op zich krijgen zijn ze meestal ten dode opgeschreven. Deze personages spelen over het algemeen in de midlane.

            

Mage

Champions die compleet afhankelijk zijn abilities. Dit soort personages kopen items die hun ability power versterken. Omdat zij meestal in de game zitten om veel ability power damage te doen, worden zij ook wel eens AP Carry's genoemd. Deze personages spelen meestal midlane maar komen soms ook voor op top, jungle of support.

                 

AD Carry

Ad Carry is de rol die het meest voor zich spreekt. Dit zijn personages met een ranged auto attack die items kopen om deze auto attacks te versterken. Ad Carry's zijn erg multifunctioneel in de huidige meta en kunnen vrijwel overal op de map uit de voeten, maar de positie waar ze sowieso altijd staan is in de bot lane, samen met de support. Ad Carry's hebben niet veel verdedigende mechanismes en kunnen snel doodgemaakt worden wanneer ze geen bescherming van het team hebben, daartegenover staat wel dat ongelooflijk veel damage doen.

League of Legends

              

Support

De support is een soort bodyguard van de AD Carry in de botlane. Dit zijn vaak personages met heals of cc. Hun belangrijkste doel is het beschermen van je AD Carry door potentiele gevaren tegen te houden en zorgen voor vision op de map. In gevechten is hun rol meestal om dicht bij de AD carry te staan om ervoor te zorgen dat deze ongestoord schade kan doen. Supports doen niet aan last hitting, in plaats daarvan kopen zij items die gold te generen om toch een goed inkomen te hebben.

Champions kunnen een mix zijn tussen twee types. Ondanks dat de meeste bruisers bijvoorbeeld schade doen met hun auto attack zijn er ook bruisers die veel damage doen met hun abilities. Zo heb je behalve AD (attack damage) ook AP (ability power) assassins en ga zo maar door. De enige personages die per se AD of AP zijn, zijn mages (AP) of AD Carry's (AD, uitzondering Corki). Verder is support nogal een brede rol. Er zijn namelijk een hoop tanks die onder de noemer support vallen, maar toch tanks zijn. Om te zien wat alle stats zijn die bij een champion horen, kan je naar items scrollen.

Vrijwel alle champions kan je op meerdere manieren spelen. Zo zijn er champions die ongelooflijk goede mages zijn maar ook erg sterk als support uit de voeten kunnen. Daarom moet je altijd kijken hoe een team in elkaar zit om te weten waar je tegen speelt, in plaats van te denken dat je een bepaalde tegenstander treft, omdat deze traditioneel in een bepaalde rol zit.

                                     

Champion select

Voor je aan een game begint, zit je in champion select. Hier kies je welke champion (en skin) je speelt en kan je als team daarnaast drie champions kiezen die het andere team niet kan kiezen (deze fase heet pick & ban), welke runes je gebruikt, welke masteries je kiest en ten slotte welke summoner spells je gaat gebruiken.

                      

Runes

Runes zijn passieve upgrades die je stats verhogen. Voor elke game kan je kiezen welke je gebruikt, voor vrijwel alles (van je maximum hp tot je movement speed) zijn runes te vinden. Runes moet je kopen met IP (of RP) en plaats je op speciale pagina's die je tevens moet kopen. Ondanks dat elke rune geen mega grote boost geeft, is het niet hebben van een runepage een ongelooflijk nadeel. Pas als je account level 30 is (max level) heb je toegang tot alle plekken op je runepage.

League of Legends

                                  

Masteries

Het mastery-systeem is een soort skilltree. Elk level dat je account omhoog gaat geeft je een mastery point, tot een maximum van dertig. Vervolgens kan je uit drie verschillende skill tree's kiezen. Deze geven unieke bonussen. Over het algemeen zal een speler meestal 18 punten in één branch investeren en twaalf in een andere (een derde wordt compleet genegeerd). Dit gebeurt omdat je een speciale mastery kan unlocken bij 17 en 11 mastery points, waarbij de speciale masteries ieder ook een punt kosten. Een speler kan in totaal twintig verschillende mastery pages hebben. Voor elke pagina kan maximaal dertig punten uitgeven.

League of Legends

                                     

Summoner spells

Summoner spells zijn speciale abilities die je kan gebruiken, maar die ook een lange cooldown hebben (vaak rond de vier minuten). Hieronder staan ze allemaal beschreven. Ze staan gerangschikt op meest tot minst gebruikt. Zo zal je flash bijvoorbeeld op vrijwel elke champion zien, terwijl je ghost amper ziet. Voor sommige summoner spells heb je een bepaald accountlevel nodig.

  • Flash - Meest gebruikte summoner spell. Deze spell laat je een klein stukje teleporteren en is ideaal om vijanden mee te achtervolgen of om te ontsnappen.
  • Teleport - Een spell die vooral op toplane wordt gebruikt. Deze laat spelers naar een eigen objective of ward op de map teleporteren. Het duurt een aantal seconde voordat je teleport klaar is en je daadwerkelijk weg gaat. In die tijd kunnen tegenstanders (en medespelers) zien waar je heengaat, mits ze vision op je hebben.
  • Heal - Spreekt heel erg voor zich, geeft een champion een heal en een korte movement speed buff. De tegenstander die het dichtst bij je cursor in de buurt is krijgt dezelfde voordelen.
  • Smite - Deze spell wordt gebruikt door junglers en doet veel damage op monsters. Je kan deze niet gebruiken op champions tenzij je een bepaald item koopt. Als je neutrale monsters in de jungle smite krijg je een buff die afhankelijk is van het monster dat je smite.
  • Ignite - Steekt een tegenstander in de hens waardoor ze over een paar seconden branden. Dit is true damage (dus je armor of magic resist maakt niet uit). Je kan dit wel blocken met shields. Ignite zorgt er overigens ook voor dat healing op je doelwit minder sterk is.
  • Exhaust - Deze spell geeft tegenstanders een slow en zorgt dat hun attack speed omlaag gaat. Daarnaast hebben ze tijdelijk ook lager armor, magic resist en doen ze 40% minder damage.
  • Cleanse - Verwijdert per direct alle crowd controll op je en zorgt er 3 seconde voor dat volgende crowd controll effecten minder sterk zijn.
  • Barrier - Een minder sterke concurrent van heal. Deze summoner spell geeft je tijdelijk een schild dat veel damage tegenhoudt. Na twee seconde verdwijnt het schild weer.
  • Ghost - Een summoner spell die je niet vaak zal zien. Ghost geeft tijdelijk een grote movement speed buff. Daarnaast kan je door minions heenlopen terwijl Ghost actief is.    

                                                           

Map

Hieronder zie je de map waar League of Legends op gespeeld wordt, deze heet Summoner's Rift en bestaat uit twee basissen, drie lanes en een jungle. Op deze map spelen twee teams (blauw en rood) van vijf spelers tegen elkaar en is het doel om de Nexus (de basis) van het andere team te vernietigen. Voordat je toegang hebt tot die Nexus moet je turrets en inhibitor(s) vernietigen. Dat kan je niet alleen, daar heb je minions voor nodig. Turrets doen namelijk veel damage en minions vangen deze klappen maar al te graag op terwijl jij de turret neerhaalt.

League of Legends

Minions zijn monstertjes die elke dertig seconden spawnen. Deze zijn vooral bedoeld als kannonenvoer en als je de minions van de tegenstander de laatste klap (last hit) geeft, krijg je er geld voor. Je krijgt tevens XP als minions doodgaan, hier heb je geen last hit voor nodig. Minions zullen champions niet aanvallen, tenzij er geen ander doelwit in de buurt is of wanneer je als champion een andere champion aanvalt. Er zijn vier soorten minions.

  • Melee minion - Minions die met meleewapens vechten.
  • Caster minions - Minions die achter de melee minions staan en magische aanvallen doen.
  • Siege minions - Een minion die elke derde wave spawnt (om de anderhalve minuut dus) heeft een ranged attack en is een stuk sterker dan melee en caster minions.
  • Super minions - Minions die spawnen als inhibitors worden neergehaald. Zijn ongelooflijk sterk en tanky en kunnen in hun eentje turrets neerhalen. 

Het aantal minions die je neerhaalt wordt ook wel CS (Creep Score) genoemd. Als een speler veel meer CS heeft dan zijn directe tegenstander heeft hij vaak ook meer gold (tenzij de tegenstander meer kills/assists heeft of veel objectives heeft neergehaald).

League of Legends

                           

Pings

Voor ik aan de daadwerkelijke gameplay begin, is het belangrijk dat je weet wat pings zijn. Op de minimap kan je pings plaatsen. Dit doe je door op de G te drukken. Deze pings kunnen gebruikt worden om aan te geven dat je directe tegenstander nergens te bekennen is, om te laten zien dat jij ergens heen gaat, om hulp te vragen of om je teamgenoten helemaal gek te maken (stop hier alsjeblieft mee).

Er zijn vier soorten pings:

  • Enemy missing
  • Assist me
  • Danger
  • On my way

Pings zijn een ongelooflijk handige manier om te communiceren met je team, je kan teamgenoten bijvoorbeeld waarschuwen als de vijandelijke jungler eraan komt. Vroeger waren deze pings er niet en werden termen als SS en MIA gebruikt. Beide afkortingen zijn hetzelfde als enemy missing, mocht je deze termen voorbij zien komen dan moet je dus opletten.

League of Legends

                 

Lanes

Elke game van League of Legends begint met champions die naar de drie lanes toe gaan. Deze zijn over het algemeen als volgt verdeeld, één persoon gaat top (links), één gast gaat midden en twee mensen gaan bottom (rechts). Een vijfde persoon rent door de jungle (tussen de lanes) heen en verslaat daar neutrale monsters. De lanes is waar de meeste actie gebeurt aan het begin van een game.

Het hoofdzakelijke doel is je lane winnen, dit kan op diverse manieren, maar het belangrijkste is dat je meer geld dan je tegenstander vergaard en ervoor zorgt dat je tegenstander niet vrij over de map kan rennen (ook wel roamen genaamd). Je krijgt geld en door minions de laatste klap te geven (als minions sterven zonder dat je de last hit hebt krijg je geen geld, je krijgt dan wel nog XP), door je tegenstander (helpen) neer te halen of door turrets neer te halen.  

League of Legends

                                 

Jungle

Behalve laners heb je ook junglers. Deze personen lopen door de jungle (dat gebied tussen de lanes) terwijl ze neutrale monsters (camps genaamd) neerhalen. Zij gaan niet naar een lane, om twee redenen. De eerste is om de XP die je als team krijgt beter te verdelen (als de jungler naar een lane gaat moet XP over meer mensen verdeeld worden) en om andere lanes te ganken, dat is als je vanuit de jungle naar lanes gaat om tegenstanders neer te halen.

Ganken is toch wel het hoofddoel van junglers. Door af en toe naar andere lanes te gaan zorg je voor een overtal situatie en kan je andere spelers neerhalen en daarmee je teamgenoten lanceren naar een voorsprong. Een goede jungler zorgt ervoor dat zijn teamgenoten sterker worden en op een gegeven moment hun tegenstanders zelf neer kunnen halen.

Naast ganken zijn junglers ook actief met het neerhalen van camps. Camps zijn groepjes neutrale monsters die alleen aanvallen als ze zelf aangevallen worden. De meeste van deze camps geven enkel geld en XP maar er zijn ook twee neutrale monsters die buffs geven. De red buff en de blue buff. Als jij deze buff(s) hebt en je wordt neergehaald, dan krijgt de persoon die jou doodmaakte de buff.

  • Blue buff - Geeft je mana regeneration en cooldown reduction (zorgt ervoor dat je je abilites sneller weer kan gebruiken)
  • Red buff - Geeft extra damage en een slow op je auto attacks

League of Legends

                       

Gebouwen

Elke lane bestaat uit drie turrets en een inhibitor, daarachter heb je ook nog een Nexus die beschermt wordt door twee Nexus Turrets. De bedoeling is dat je je een weg baant naar de basis van je tegenstander door de turrets en inhibitors van de vijand te vernietigen. Je kan de Nexus pas vernietigen als je alle turrets en de inhibitor in een lane hebt vernietigd.

In elke lane heb je drie turrets. De outer turret staat het verst naar het midden, de inner turret staat wat meer naar je basis toe en je Inhibitor Turret staat op de grens van je basis om deze te beschermen. Turrets schieten projectielen of een laser; de eerste twee schieten een soort magisch projectiel op je af die damage doet, terwijl de inhibitor turret een laser op je schiet die constant damage doet.

League of Legends

Na de turrets kom je bij de inhibitor. Dit gebouw kan niet aanvallen en staat dus weerloos zonder turrets. Als je deze neerhaalt beginnen er super minions te spawnen. Deze super minions zijn veel sterker dan normale minions en kunnen turrets in hun eentje neerhalen. Het verliezen van een inhibitor is voor veel teams het begin van het einde. Inhibitors respawnen na een tijdje, in tegenstelling tot turrets.

Het laatste gebouw op je pad is de Nexus, dit is een basis waar de minions door spawnen. Deze wordt beschermt door twee turrets en kan pas aangevallen worden als die twee neer zijn. Als je de Nexus van de tegenstander vernietigt dan heb je de game gewonnen.

League of Legends

Achter de Nexus heb je nog de fountain. De fountain is een soort heilige plek; hier (re)spawn je aan het begin van de game of als je dood gaat, je hebt toegang tot de in-game winkel om items te kopen, er is veel health regeneration, je wordt beschermd door een lezer die binnen enkele seconden tegenstanders vermoord en ten slotte krijg je een dikke, maar korte, movementspeed buff vanaf de twintigste minuut van de game.

League of Legends

                        

Epic monsters

In het midden van Summoner's Rift loopt een rivier. Zowel aan de noord- als de zuidkant kan je een soort krater vinden. In deze kraters wonen epic monsters, er zijn in totaal drie epic monsters op Summoner's Rift te vinden.

  • Dragon, de draak geeft het hele team een permanente passieve buff tot vier keer toe die sterker wordt naarmate je meer dragons neerhaalt. De vijfde (en zesde en zevende etc.) dragon verdrievoudigt de kracht van de buffs en geeft je meer sterke effecten voor een korte periode.
  • Rift Herald, zit nog niet heel lang in de game. Dit monster geeft één speler tijdelijk een sterke buff. Na 20 minuten despawned de Rift Herald en komt de Baron Nashor in de plaats.
  • Baron Nashor, het sterkste monster. Om deze neer te halen heb je meestal heel je team nodig. Het team dat de killing blow op dit monster heeft krijgt een ongelooflijk sterke buff. De Baron Nashor spawnt pas als de game twintig minuten aan de gang is.

League of Legends

Vlakbij de Epic Monsters loopt een Scuttle Crab. Dit beestje loopt door de rivier. Als je hem doodmaakt (hij vecht niet terug) dan krijg je een tijdje vision (en een movement speed buff) rond de epic monsters.

League of Legends

                         

Brush

Dit is misschien wel het meest onderschatte deel van League of Legends; de brush. Een brush is een soort grasperkje dat je onzichtbaar maakt wanneer je erin loopt. Als jouw tegenstanders dus naast de brush staan, terwijl jij erin staat dan kan jij jouw vijand zien, maar zij jou niet. Dit is ideaal voor een verrasssingsaanval.

Een goede support zorgt ervoor dat er altijd wards (zie vision) in een brush staan. Zo weet je wanneer een tegenstander richting jou toe loopt. Er zijn overigens ook een aantal champions die sterker of sneller worden als ze in een brush staan.

League of Legends

                            

Vision

Ondanks dat dit technisch gezien op de map hoort zet ik dit er toch hier bij, want het is ongelooflijk belangrijk. Vision is het zicht dat je hebt op de map. Alles wat bij jou en jouw teamgenoten in de buurt is kan je zien. Daarnaast kan je ook rondom gebouwen die leven dingen bekijken. Ook heb je voorwerpen genaamd wards die je kan neerzetten. Deze geven (tijdelijk) vision.

League of Legends

Wards zijn ongelooflijk belangrijk, hiermee kan je zien waar tegenstanders zich bevinden, mits je ze op de juiste plek zet natuurlijk. Een belangrijk aspect van League of Legends is zorgen dat je wards van tegenstanders neerhaalt. In een team is het meestal de support die wards neerzet (per champion kan je maar 3 wards tegelijk op de map hebben), maar ook junglers kopen ze soms. Er zijn drie soorten wards.

  • Stealth wards, deze wards (3hp) zijn onzichtbaar en staan 2,5 minuut op het veld. Je kan deze alleen gebruiken als je Sightstone, Visionstone of Tracker's Knife hebt. Deze items hebben ieder een aantal wards opgeslagen die je neer kan zetten. Zo gauw je weer in je fountain bent verversen deze.
  • Vision Wards, vision wards (5hp) zijn ook wards die zicht geven. Deze zijn niet ontzichtbaar maar kunnen wel onzichtbare champions, wards of traps vinden. Deze kosten 75 gold in de shop en per speler kan je er maximaal één tegelijk op het veld hebben.
  • Trinkets, er zijn twee soorten trinkets. De eerste heet warding totem en zet voor korte tijd een onzichtbare ward (3 hp neer), deze blijven minder lang staan dan stealth wards. De tweede heet sweeping lens, met de sweeping lens kan je korte tijd onzichtbare units vinden, ideaal om onzichtbare wards te vernietigen. Als je level 9 bent kan je je trinket upgraden. De eerste upgrade heet Oracle Alteration en is een verbeterde versie van de sweeping lens. De andere upgrade is de Farsight Alteration, deze laat je op grotere afstand een ward plaatsen die voor onbeperkte tijd blijf staan, deze ward is zichtbaar voor iedereen en heeft maar één hp en wordt vaak gebruikt om te scouten.

League of Legends

                                           

Items

In League of Legends zijn items ongelooflijk belangrijk, deze koop je door gold te verdienen. Items hebben verschillende factoren die je personage veranderen. Sommige voorwerpen maken je sneller, maken je aanvallen sterker, geven je meer health of geven je unieke buffs bijvoorbeeld.

             

Gold

Voor je voorwerpen kan kopen, heb je goud nodig. Goud verdien je door de killing blow op minions/monsters te doen, door turrets neer te halen en door andere champions te vermoorden. Ook krijg je elke seconde goud en zijn er nog andere manieren om gold te verdienen (zo zijn er items die gold geven en je krijgt gold als je een ward neerhaalt, maar de manieren die neer zijn gezet, zijn het belangrijkst). Op het begin van de game krijg je al een 500 gold. 

            

Dorans

Aan het begin van de game zie je een hoop personages met de zogenaamde Doran's-items. Deze voorwerpen zijn op het begin van de game het sterkst en zijn niet erg duur. Het nadeel is wel dat je deze ring niet kan uitbouwen en uiteindelijk dus (met verlies) moet verkopen als je ruimte nodig hebt. Er zijn Doran's-items voor mages, tanks en AD Carry's.

League of Legends

                 

Passive en active items

Er zijn drie soorten effecten die op een item kunnen zitten.

  • Verhoging van stats
  • Passief effect
  • Actief effect (deze moet je zelf activeren en heeft een cooldown)

                         

Auto attacks

De eerste categorie items zijn voorwerpen die je auto attacks versterken. Dit kan op verschillende manieren; sommige items geven meer damage, voorwerpen laten je sneller aanvallen, andere voorwerpen geven weer bonussen tegen personages met veel HP.  De vier grootste categorieën zijn de volgende.

  • Attack damage - Hoeveel damage je per auto attack doet (sommige abilities worden sterker door attack damage)
  • Critical strike - De kans op een critical strike per auto attack
  • Attack speed - Hoe snel je aanvalt
  • Lifesteal - Hoeveel leven je terug krijgt per auto attack
  • Armor penetration - Hoeveel armor van je tegenstander je negeert

League of Legends

                        

Abilities

Abilities worden sterker door voornamelijk ability power te kopen. Net als bij auto attacks zijn er meer categorieën die bepalen hoe sterk je abilities zijn. 

  • Ability power - Extra damage voor je abilities (sommige abilities scalen met attack damage)
  • Cooldown reduction - Hierdoor kan je vaker abilities gebruiken
  • Mana - Vergroting van het je maximum mana (nutteloos op champions die geen mana gebruiken)
  • Mana regeneration - Je krijgt passief meer mana per seconde terug (nutteloos op champions die geen mana gebruiken)
  • Magic penetration - Hoeveel magic resist van je tegenstander je negeert
  • Spell vamp - Het aantal hp dat je terugkrijgt van abilities (tegenhander van lifesteal) - wordt in de volgende patch uit de game verwijderd

League of Legends

                                           

Tank

Tank items zorgen ervoor dat je meer klappen kan vangen. De meest voor zichzelf sprekende is health, maar je hebt ook armor en magic resist.

  • Health - Vergroting van je maximum health
  • Health regeneration - Je krijgt passief meer health per seconde terug
  • Armor - Items die attack damage tegen jou verlagen
  • Magic Resist - Items die ability power tegen jou verlagen

League of Legends

                                  

Overige

  • Movement speed - Items die je sneller laten bewegen
  • Consumables - Items die je eenmalig kan gebruiken (potions, wards)
  • Gold income - Items die passief goud genereren, vaak gebruikt door supports

League of Legends

                                  

Verloop van een game

Een game bestaat eigenlijk uit drie delen: early, mid en late. Bepaalde champions zijn sterker op bepaalde momenten, omdat zij bijvoorbeeld een power spike krijgen als ze bepaalde items hebben of wanneer een bepaalde ability een hoger level bereikt. Dat gezegd hebbende is er geen enkele champion die op een bepaald punt in de game nutteloos is. Zelfs champions die op papier zwakker zijn, kunnen hun ding op een ander moment ook gewoon doen.

                       

Early game

Dit is het begin van de game. Spelers gaan naar hun lanes en gaan farmen. Op dit moment is er nog weinig actie, toplaners, midlaners en AD Carry's doen hun best om zoveel mogelijk minions neer te halen om gold te verdienen. Junglers beginnen met het neerhalen van neutrale monsters en beginnen daarnaast met ganken, dat is naar een lane toe lopen en daar te helpen de tegenstander neer te halen.

Er zijn bepaalde champions die sterk zijn in de early game, deze oefenen dan vaak veel druk uit om de tegenstander uit de tent te lokken. Mocht je een champion hebben die niet goed in de early game is dan kan je het beste gewoon richten op farmen (neerhalen van creeps) en ervoor te zorgen dat je later je lane kan winnen.

League of Legends

                             

Mid game

Teams beginnen steeds meer in groepen te gaan en objectives als turrets en epic monsters worden neergehaald. Soms zijn er nog wel spelers die alleen naar een lane toe gaan om te farmen. Dat is op zich geen probleem, mits je zeker weet dat de speler niet geganked kan worden en kan sterven.

Op dit punt in de game beginnen de teamfights (gevechten tussen complete teams). Als één van de teams een voorsprong heeft dan zullen ze deze gevechten vaak opzoeken om verder te snowballen (je voordeel verder uitbouwen) en de game te beslissen.

                              

End game

Spelers zijn continu samen met de rest van hun team en hebben de meerderheid van hun items compleet. Toplaners met teleport gaan nu nog wel splitpushen om er zo voor te zorgen dat objectives neer worden gehaald. Het idee hierachter is dat een tegenstander altijd naar de toplaner moet toe gaan om de splitpush tegen te houden. Tegelijkertijd kan het team van de toplaner dan een gevecht beginnen, terwijl de toplaner naar dat gevecht toe teleporteert m een overtal situatie te creëren.

Tijdens de end game worden de laatste objectives neergehaald en doen teams pogingen om de Baron Nashor te verslaan. Tevens worden draken nu belangrijker, omdat er meestal wel een team is dat richting die vijfde draak gaat en daarmee een dikke buff kan veilig stellen. Potjes duren over het algemeen zo'n veertig minuten.

League of Legends

Mocht je meer vragen hebben, stel ze dan vooral in de comments! Mogelijk wordt de guide dan nog uitgebreid(er). Zo niet dan hoop ik je binnenkort op Summoner's Rift te zien om een potje kont te schoppen. Heb je ineens de League of Legends-kriebels gekregen? Komende zaterdag en zondag zijn ongelooflijk grote wedstrijden (die plaatsvinden in Nederland!) en die je hier kan bekijken.

gamingtotaal

REACTIES (54) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord