Krankzinnige Lore Makkelijk Uitgelegd - Warcraft, The Elder Scrolls, Cyberpunk 2077 

Krankzinnige Lore Makkelijk Uitgelegd - Warcraft, The Elder Scrolls, Cyberpunk 2077 2019-04-24T23:39:00
We horen je: het valt niet altijd mee om een game-expert te zijn. Daarom helpen we je in deze serial graag een stukje op weg, door de meest complexe zaken makkelijk uit te leggen. Iets té makkelijk, waarschijnlijk. In dit eerste deel: de meest diepgaande lore eenvoudig gemaakt.

Hé hallo, welkom bij deze nieuwe serial, waarin we een aantal lastige feitjes rond games makkelijk uitleggen. Sterker nog: liefst zo makkelijk en zo kort door de bocht mogelijk, maar ondertussen natuurlijk wel feitelijk helemaal correct. We beginnen vandaag met lore. Dat is bij games regelmatig zo achterlijk uitgebreid, dat er geen gehakt meer van te maken valt. En dat laatste is precies wat ik wel ga doen.

Want wie heeft er tegenwoordig nog tijd om alle lore van een fictieve wereld tot zich te nemen? Een beetje context en achtergrond bij wat je eigenlijk aan het doen bent is leuk, maar als je echt alles wil weten, dan moet je soms hele boekwerken verslinden. In de game én daarbuiten! Nee, dat moet makkelijker kunnen. Eens kijken hoe ver we komen als ik de lore per gamewereld in één, hooguit twee alinea’s probeer te proppen. Let’s go!
  

Warcraft

Een groepje titans beheert het hele universum en probeert het te verdedigen tegen het tuig uit de ‘Void’. Je kent het wel. De sterkste krijger van die titans, genaamd Sargeras, ziet het echter allemaal niet meer zo zitten en keert zich tegen zijn titanen-buddies. Hij besluit dat het maar beter is om al het leven in het universum alvast zelf te vernietigen, dus heel het universum wordt door Sargeras en zijn ‘Burning Legion’ kapotgemaakt.

Wacht even, héél het universum?! Nee! Eén klein planeetje blijft dapper weerstand bieden tegen de brandende overheersers. Zie daar: Azeroth! Dit nieuwe, oneindige strijdtoneel tussen de goede titans, Void-tuig én Sargeras blijkt een vruchtbare bodem voor allerlei nieuwe levensvormen, en uiteindelijk ook dwergen, elven en mensen. En Orcs? Die woonden oorspronkelijk vredig op een heel andere planeet, maar zijn door Sargeras betoverd en op Azeroth gepleurd om te komen vechten. Dick move. Planeten zijn trouwens stiekem eigenlijk slapende titans, of world-souls genoemd. Het vermoeden is dat de world-soul van Azeroth krachtiger is dan Sargeras, mocht ze ooit ontwaken.

  

BioShock

Russische knakker Andrei Rianofski veramerikaniseert zijn naam en sticht na WOII een stad op de bodem van de Atlantische Oceaan, waar alleen de meest geniale wetenschappers, kunstenaars en artiesten welkom zijn: Rapture! Op een dag vindt men daar een zelfgenezende zeeslak, die door eerder genoemde wetenschappers wordt gebruikt om DNA te muteren. Et voilà: het wondergoedje ‘Adam’ is uitgevonden! Voor de massaproductie ervan heb je hier om de een of andere reden kleine meisjes voor nodig, die dan weer bewaakt moeten worden door grote, grommende gasten in ouderwetse duikerspakken. De pleuris breekt uit zodra de baas van het productiebedrijf achter Adam meer macht wil en het spul, plus wat wapens, gratis uitdeelt aan de tweederangs arbeidersklasse in de stad. Next!

  

Super Mario

Iets met twee besnorde loodgieters, een prinses met een passie voor schildpadden en een hele berg paddo’s. Enige tijd geleden ontstond er trouwens wat lichte paniek, toen Nintendo liet doorschemeren dat Mario geen loodgieter meer was. Een half jaar later was dat gelukkig alweer rechtgezet door Nintendo, en is Mario volgens zijn officiële biografie gewoon terug bij zijn oude beroep. In diezelfde bio wordt Luigi trouwens Mario’s ‘jongere tweelingbroer’ genoemd, wat het hele verhaal allemaal alleen maar ingewikkelder maakt, dus laten we het maar hierbij laten.

   

The Elder Scrolls

Er was eens een planeet genaamd Nirn, met daarop wat landmassa’s en in het midden het continent Tamriel. Hier leven een heel zooitje menselijke rassen, wat elven, orcs, poesfurries en lelijke hagedisfiguren. Dwergen waren er ook ooit, maar die zijn helaas allemaal al dood tegen de tijd dat wij er zijn. Oorlog voeren doen ze graag onderling, maar ondertussen zijn er ook allerlei ingewikkelde binnenstebuitenwerelden met kwaadaardige ‘Daedra’ om rekening mee te houden. Moeilijk gedoe allemaal. Daarnaast heerst er veel onduidelijkheid rond die hele ‘Elder Scrolls’, waar de serie haar naam aan dankt. Deze oprolbare boekwerken zouden gemaakt zijn toen de wereld werd geschapen door de ‘Aedra’ en hierin zou alles beschreven staan wat ooit gebeurd is (of gaat gebeuren?). Als je het probeert te lezen wordt je blind, maar als het je toch lukt, dan kun je er zelfs mee tijdreizen, wat dan weer handig schijnt te zijn om boze draken te verslaan, enzo.

  

Cyberpunk 2077

Het is nog niet eens bekend wanneer deze game uitkomt, maar aangezien het een vervolg is op een paar pen en papier RPG’s uit de jaren ‘80, weten we al een hele hoop. Amerika is dankzij klimaatverandering en (nucleaire) drugsoorlogen in één grote zandbak veranderd, waarbij iedereen in enorme megasteden is gaan wonen. Na het uiteenvallen van de VS wordt de ‘wasteland’ één grote Mad Max-film (inclusief Australisch accent?) en staan de steden volledig onder controle van een paar megacorporaties, die met eigen legers en technologie de touwtjes in handen hebben. Veel van deze technologie wordt gebruikt om jezelf cybernetisch op te krikken. Je snapt, de gewelddadige straten van Night City zijn alleen te overleven door mensen die niet vies zijn van een beetje extra metaal in hun gezicht.

  

Kingdom Hearts

In een wereld geobsedeerd door sleutels, wordt met sleutelzwaarden gevochten om de sleutel naar Kingdom Hearts en…holy crap, nee sorry, dit ga ik niet eens proberen. Deze zoek je maar lekker zelf uit!

  

The Witcher

Stel, je hebt twee verschillende dimensies. Eén ‘normale’ en één met magie en monsters en shit. En zodra deze twee op een gegeven moment in elkaar overlopen: stront aan den knikker! Deze zogenaamde ‘Conjunction of the Spheres’ zorgt ervoor dat de mens bijna wordt vernietigd en moet vluchten naar andere continenten, waar ‘we’ het natuurlijk aan de stok krijgen met inheemse elven en dwergen.

Zo’n 1500 jaar later overheerst de mens, is elke andere soort minderwaardig en hebben we nog steeds last van monsters uit die andere ‘sphere’. Voor dat laatste probleem kun je dan weer een speciaal soort jagers inhuren, die zichzelf van jongs af aan bewust hebben gemuteerd, om bovenmenselijke krachten te kweken. ‘Witchers’ worden ze genoemd en één daarvan speel jij. En, oh ja: vampiers hebben in hun thuiswereld een bio-industrie met de mens als bloedvee. Top!

   

Tetris

Hier ben ik snel klaar: Tetris heeft helemaal geen lore. De beroemde vallende blokken zijn puur abstract en stellen niks voor. Helaas! Nou goed, een klein beetje meer achtergrond dan: Tetris is een samenstelling van Tetromino (een geometrische vorm bestaande uit vier vierkantjes) en Tennis. In 1984 bedacht door Russisch A.I.-onderzoeker Alexey Pajitnov als een digitale en spannendere variant op ouderwetse ‘Pentomino’ puzzels, om computers mee te testen.

Hoe het spel uiteindelijk zo beroemd en geliefd is geworden, is een fascinerend verhaal. Helemaal aangezien Pajitnov er zelf, als inwoner van de Sovjet-Unie, natuurlijk niks aan mocht verdienen. De eerste populaire versies van de game hebben die Russische deuntjes en afbeeldingen dan ook niet gekregen uit vaderlandsliefde, maar puur vanwege Westerse marketing, die Tetris promootte als “dat mysterieuze, verslavende spelletje van achter het ijzeren gordijn”. Het was uiteindelijk Nederlander Henk Rogers die voor Nintendo de officiële distributierechten verkreeg van de Sovjetoverheid.

  

Zo zie je maar weer: moeilijke lore hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn! Zoek je om de een of andere reden toch een meer uitgebreid verhaal? Check dan vooral Marvin’s zéér diepgaande serials over de lore achter Warcraft, The Elder Scrolls en natuurlijk ook Pokémon.
  

De makkelijk uitgelegd serial:
 

  • Krankzinnige lore makkelijk uitgelegd

Binnenkort:

  • Moeilijke gametermen makkelijk uitgelegd

  • Ingewikkelde gameplay makkelijk uitgelegd

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord