Killzone Shadow Fall: Intercept DLC - Review

Killzone Shadow Fall: Intercept DLC - Review 2014-06-26T11:34:41
De first party launch line-up van de PS4 kreeg het beetje glans dat het had van Killzone Shadow Fall, de shooter van Guerrilla Games. We zijn vooral heel erg benieuwd naar de nieuwe ip van deze Nederlandse studio, maar ondertussen zijn ze ook nog bezig om de multiplayer van Shadow Fall interressant te houden. Tjeerd ging op bezoek voor de online co-op DLC Intercept.

Ik maakte een tijdje geleden tijdens een Stelling van de Week gekscherend de opmerking dat niemand de multiplayer van Killzone meer speelt. Ik werd meteen met pik en beren besmeurd door een aantal fanatieke Killzone spelers, waaronder door mijn gewaardeerde ex-collega Jeroen Roding. Inmiddels zijn we op de hoogte van de geheime en evil corporate agenda van de heer Roding, maar er zat wel een kern van eerlijkheid in die grote berensmeer campagne. Ook al barsten de servers niet uit hun voegen van de massa's Killzoners, er is namelijk wel degelijk een actieve community op de multiplayer van Shadow Fall.

Dat komt niet in de laatste plaats door de inzet van Guerrilla, die sinds launch 18 patches en 3 gratis maps heeft uitgepoept. 'Games zijn een service.', aldus Arjan Bak van Guerrilla, die niet echt kwijt wil hoeveel mensen er nou daadwerkelijk op de servers zitten. En daarom blijft de Nederlandse studio werken aan updates voor de game.

Killzone Intercept 1

'Online coop action'

Intercept is na Insurgent de tweede update van Killzone: Shadow Fall en introduceert een online co-op modus, waarbij je het met een team van vier man opneemt tegen de AI vijand. Je bent met drie vrienden -of vreemden- onderdeel van het elite VSA team, ook wel bekend als Intelligence Squad Alpha, die je in de Shadow Fall campagne ook tegenkomt. Je opdracht is om geheime informatie van de Helghast te.. ach, laat ook maar, het is een co-op Killzone multiplayer en je speelt tegen de Helghast.

Hoe werkt het?

Je begint in je basis, daar omheen zijn drie punten in de map met een radiomast. Die radiomasten moet je hacken en naar mate hoeveel masten je in je bezit hebt, krijg je gedurende de ronde punten. Maar dat is niet alles, per kill en succesvolle actie -zoals een capture- krijg je ook punten, maar die tellen pas als je ze op de 'Bank' zet in je basis. Want het doel is om samen met je team een bepaald puntenaantal te behalen. Maar, de Helghast heeft het ook gemunt op de masten en komt met willekeurige waves op jouw verdediging in beuken. Heeft de Helghast de masten in bezit, verlies je punten, en ook als je doodgaat en je niet op de Medic wacht om je bij te brengen, moet je 50 punten betalen om te spawnen (en ik kan je vertellen, that's pretty steep).

Killzone intercept 2

Klasses

Elke speler moet een klasse kiezen in het team: Medic, Assault, Marksman of Tactician. Je hebt alle klasses hard nodig, dus het is ook niet mogelijk om bijvoorbeeld twee Assault klasses in je team te hebben. De klasses zijn redelijk klassiek (badum) te noemen, de Medic revived en dropt ammo, de Assault klasse is de grunt die een assault rifle en een shotgun in zijn arsenaal heeft, de Marksman heeft een sniper, een grenade-launcher en trip mines en de Tactician is verantwoordelijk om turrets neer te zetten. En verzaakt er iemand, dan heb je serieus een probleem.

AI commander

Want de Helghast in Intercept zijn geen poesjes om zonder handschoenen aan te pakken. Ze doemen telkens in grote getale op waar je het eigenlijk net niet nodig hebt. En dat is het resultaat van de AI Commander die Guerrilla heeft geintroduceerd. De AI commander is de (onzichtbare) commandant van de Helghast die jouw team observeert, analyseert en vervolgens de plaatsing van zijn troepen aanpast op de positionering en cohesie van je team. Loopt er iemand los van het team rond, of is het team helemaal opgesplitst in de map, dan zal de commandant er alles aan doen om het team versplintert te houden. Hij past zelfs de samenstelling van de wave erop aan, waar hij ook gebruik maakt van drie eindbazen. Dat dat erg goed werkt, merkte ik al op de beursvloer van de E3, waar ik al een pot speelde, maar ons team genadeloos werd afgemaakt, omdat er twee dwazen waren die maar wat random aan het rondlopen waren. Ook met een team dat serieus samenwerkt, merkte ik dat het verdomde pittig is, en dat komt vooral door de onvoorspelbaarheid van de Helghast. Complimenten voor de AI!

Killzone Intercept 3

There's no 'I' in team

Intercept is niet zomaar co-op, het is puur co-op. Het verschil tussen pure co-op en zomaar co-op is de intentie. Als je zomaar co-op speelt, zit je over het algemeen gewoon samen in hetzelfde level en heb je eigenlijk alsnog een soort competitie tussen de spelers. Mensen proberen te kill-rushen, en eigenlijk speel je alsnog tegen elkaar in plaats van de tegenstander. In Intercept is samenwerken essentieel om te overleven, iedereen moet zijn taak fatsoenlijk uitvoeren en als niemand de lone wolf uithangt, heb je een normale kans tegen de Helghast. Anders niet.

SCORE: 79
Killzone Shadow Fall: Intercept is een zeer geslaagde co-op pack van Guerrilla Games. Door de moeilijkheidsgraad, slimme AI en goed doordachte mechanics is dit een must have voor co-op liefhebbers met een PS4, maar is de content wel heel specifiek voor een reguliere shootfan. Mocht je nog niet in het bezit zijn van het origineel, kun je de Killzone Shadow Fall: Intercept DLC vanaf 5 augustus ook als stand-alone oppikken.