Ingewikkelde Gameplay Makkelijk Uitgelegd 

Ingewikkelde Gameplay Makkelijk Uitgelegd 2019-06-29T14:06:45
We horen je: het valt niet altijd mee om een game-expert te zijn. Daarom helpen we je in deze serial graag een stukje op weg, door de meest complexe zaken makkelijk uit te leggen. Iets té makkelijk, waarschijnlijk. Vandaag: ingewikkelde game mechanics heel wat minder ingewikkeld gemaakt.

Wat is er net gebeurd? Nou, dat zal ik uitleggen: je hebt, ongetwijfeld uit verveling, ergens op een linkje gedrukt en nu ben je beland bij een nieuw deel van Makkelijk Uitgelegd! Klinkt super educatief, maar als je dacht hier veel nieuws te leren, dan kom je waarschijnlijk bedrogen uit. In de vorige delen gingen we namelijk al te kort door de bocht met complexe lore en braken we ons hoofd over definities van ‘moeilijke’ gametermen. In dit derde deel: games die ontzettend ingewikkeld lijken, makkelijk uitgelegd!

Met dit irritante warme weer heeft je hoofd niet altijd zin om ingewikkelde informatie te verwerken. Bijvoorbeeld als je meer wil weten over de gameplay van die interessante game die je op het oog hebt. Of, als je probeert iemand te vertellen over een vette game die je hebt gespeeld, maar je wordt geconfronteerd met die ene bekende n00b-vraag: “Wat moet je doen in dat spel?” Wel nu, zo moeilijk hoeft het antwoord helemaal niet te zijn. Let maar op. 
 

Fortnite 

Schiet iedereen dood. Wie als laatste overblijft wint. Battle Royale (beh-tol ro-jaal) noemen ze dat. Zit in heel veel online spellen tegenwoordig. Zelfs in Tetris. Oh, en in Fortnite kun je dan ook nog muurtjes, trappetjes en vallen knutselen om jezelf te verdedigen. Succes!
    

Dead Cells 

Je springt rond en je vecht met wat monsters. Ga je dood? Pech. Opnieuw beginnen! Super kut, ja. MAAR: elke keer dat je opnieuw begint wordt je er beter in en kom je verder. En hoe verder je komt, hoe meer shit je ontgrendelt die je mee mag nemen naar je volgende poging, waardoor je nóg verder kunt komen. Enzovoort, enzovoort. Om het leuk te houden zijn de levels en de wapens die je vindt telkens net iets anders als de vorige keer.

  

Dreams

Hele uitgebreide, gebruiksvriendelijke tool om de meest schilderachtige landschappen, fancy levels of zelfs hele games te bouwen. Maar voor jou geldt: een paar uur priegelen met wat bolletjes en blokjes om een dom gezichtje en misschien wat piemels te tekenen. Om daarna je geduld te verliezen en te kijken naar hoe anderen hier veel beter in zijn dan jij.
 

Factorio

Je landt per ongeluk op een onbewoonde planeet en je moet zien te overleven, om uiteindelijk een raket te bouwen. Maak je vooral geen zorgen om eten en dat soort ongein. Het enige wat je hoeft te doen is een krankzinnig complexe fabriek bouwen. Komt die jarenlange opleiding tot dokter ingenieur toch nog eens van pas…

  

Civilization VI

Je mag een volk uitbouwen tot een succesvolle, liefst ook wereldveroverende beschaving, in de loop van duizenden jaren. Klinkt ingewikkeld, maar dat is het niet, want de hele wereld is handig verdeeld is zeshoekige vakjes. Bovendien speel je omstebeurt. 
     

Red Dead Redemption

Veel meer dan GTA met paarden. Er zitten ook cowboys in.

  

Anno 1800

Steden met geoliede productielijnen bouwen op onpraktisch kleine eilandjes, waar altijd net iets minder resources te vinden zijn dan je nodig hebt. Zie dan maar eens al je inwoners precies gelukkig genoeg te houden dat ze voldoende belasting betalen. Leuk als je iets hebt met cijfertjes en scheepvaart. En met gebouwen verbinden met wegen.
     

The Witness

Een beetje puzzelen en wandelen op een mysterieus doch overwegend zonnig eiland. Het grootste deel van de gameplay bevindt zich trouwens niet op je scherm, maar in de echte wereld, waar je dwangmatig hele notitieblokken volkalkt met willekeurig ogende lijntjes en blokjes.

  

Firewatch

Je wandelt in een bos, je kijkt naar dingen en praat met een of andere chick via een walkie-talkie. Dat is alles. Gelukkig hoef je al het saaie werk van een echte vuurwachter niet daadwerkelijk te doen: het dagen achter elkaar in je uitkijktorentje naar het bos turen, wachten tot er precies niets gebeurd, hebben ze er netjes tussenuit geknipt.
  

Elite: Dangerous

Gigantische pokke-einden vliegen door de ruimte, om ruimtezooi te vervoeren of ruimtecriminelen te vinden. En tussendoor wat planeten ontdekken en erop rondrijden in je ruimtebuggy. Ondanks dat je ruimteschip sneller kan dan het licht, duurt dat allemaal super fokking lang. Klinkt het je nog steeds leuk in de oren? Leer eerst maar eens landen in of op een ruimtestation, dan praten we verder.

via Gfycat
 

Mass Effect

Praten. Heel veel ouwehoeren met sexy blauwe aliens, met tussendoor wat flitsende sci-fi actie. 

Dishonored

Heel stiekem allerlei geheimzinnige opdrachten uitvoeren, zonder dat iemand je ziet. Een handjevol magische krachten maakt het best makkelijk om honderden soldaten en gangleden op brute wijze om te leggen. Of nou ja, dat laatste hoeft niet per se. Het schijnt dat je de game uit kunt spelen zonder ook maar iemand te vermoorden, maar dat is minder leuk.

  

Papers, Please 

Je speelt een douanier bij de grenswacht van een of ander fictief oostblokland. Je bent letterlijk alleen maar paspoorten aan het stempelen en aan het controleren of iemand het land in mag of niet, aan de hand van onbegrijpelijke, bureaucratische regeltjes die elke dag anders kunnen zijn. En je vindt het nog leuk ook!

Horizon Zero Dawn

Je speelt een soort indiaan die gevangen zit in een heel groot safaripark vol gevaarlijke robot-dino’s, maar dat heb je zelf niet door. Om te ontstappen en de waarheid te ontdekken, ga je de robots te lijf met primitieve wapens als speren en harpoenen. Best wel cool.

  

The Elder Scrolls V: Skyrim 

RPG (Role-playing game/rool-plee-jing keem) die je kunt spelen op een apparaat naar keuze. Je speelt een gast die zo hard kan schreeuwen, dat hij er vijanden mee omver kan blazen. Super handig. Lijkt wel een draak ofzo. Verder kun je een beetje zelf bepalen hoe je Skyrim speelt; beetje zwaardvechten, beetje pijl-en-boog sneaken, beetje magie enzo. Kijk maar even. In alles wat je doet wordt je trouwens steeds beter naar mate je het vaker doet. Soort van ‘oefening baart kunst’, maar dan makkelijker.
 

Death Stranding 

Eeeh… dat weet niemand nog precies, toch? In ieder geval iets met heel ver lopen over ruig landschap. En fancy ladders uitvouwen als je ergens omhoog wil. En een beetje knokken als het echt moet. Eén ding is zeker: we gaan in Death Stranding uren aan cutscenes moeten bekijken, om dan nog niks van het verhaal te snappen. Zin in!

 

Oké, genoeg ingewikkelde gameplay (te) makkelijk uitgelegd. Jullie beurt! Klik op het reageer-vakje hieronder op deze krakkemikkige website en tik wat letters in op je toetsenbord om jouw favoriete game makkelijk uit te leggen. Doei!
 

De makkelijk uitgelegd serial:
 

  • Ingewikkelde gameplay makkelijk uitgelegd

   

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord