Impressie multiplayer Call of Duty Black Ops II - deel 1 

Impressie multiplayer Call of Duty Black Ops II - deel 1 2012-09-17T12:54:55
Gisterenavond heb ik ruim drie uur lang in Keulen de multiplayer van Black Ops II mogen spelen. Een eerste indruk van de shooter die opnieuw het najaar zal domineren. 
Twee dagen voordat de Gamescom officieel begint, trekt Activision alle aandacht naar zich toe met de reus die Call of Duty: Black Ops II heet. Afgelopen maandagavond werd in het niet zo diepe geheim een multiplayer hands-on event gehouden. Activision en Treyarch pakten flink uit met een enorme hoeveelheid consoles zodat iedere journalist zijn gretige handjes om de controller kon vouwen om de nieuwe features van CoD: BO II multiplayer te ervaren. Het is te veel om alles te vatten – we kregen heel veel info voor de kiezen en we hebben echt lekker lang kunnen spelen – maar ik zal de highlights er voor jullie uitlichten.
 
Meer, meer, meer
Treyarch deed heel hard zijn best om ons te overtuigen dat de gameplay compleet op de schop is gegaan en dat het systeem van Black Ops II multiplayer volledig nieuw is. Dat is lichtelijk overdreven. Toch, het moet gezegd worden, veranderen de regels van de multiplayer wel aanzienlijk waarbij spelers meer dan ooit op hun eigen manier hun eigen klasse kunnen samenstellen. Daarbij moet gezegd worden dat het fundament van de multiplayer van Call of Duty natuurlijk zeer stevig staat en dat er wederom meer en meer en meer is toegevoegd. De hoeveelheid modi, aanpassingsmogelijkheden, toernooimogelijkheden en -opties zijn weer uitgebreider en dan is er ook nog een heleboel niet verteld en onthuld. Je kunt zeggen van (de multiplayer) Call of Duty wat je wilt, maar niet dat de multiplayer een makkelijk invuloefening is.
 
 
Je eigen klasse: je eigen personage 
Terug naar het nieuwe Create-A-Class systeem dat werd voorgesteld als het Pick 10 System. Je hebt tien punten (allocation points) en daar kun je bijkans oneindig mee combineren. Het komt erop neer dat als je bijvoorbeeld een Operative klasse wilt spelen, de game een voorbedacht personage voor je heeft aangemaakt maar je kunt vervolgens van alles en nog wat wijzigen en aanpassen. Je zou bij wijze van spreken je primary weapon helemaal weg kunnen laten, dat levert je punten op waardoor je bijvoorbeeld meer lethals kunt invullen. Je krijgt steeds in een overzicht te zien wat je allemaal bij je draagt en je kunt desgewenst granaten thuislaten en meerdere attachments ineens aan je wapen toevoegen. Zolang het totaal van de punten maar tien is. Daar bovenop komt een Wild Card systeem. Een Wild Card neemt ook 1 punt van het Pick 10 System in en laat je vervolgens nog verder sleutelen aan je personage. Zo kun je bijvoorbeeld meerdere perks uit een categorie kiezen of je primary wapens voorzien van drie attachments. Zo had ik uiteindelijk een primary gun met en een Wave Scanner, en een demper en een Target Finder. Dat in combinatie met Ghost en je krijgt een behoorlijke dodelijke en stille klasse.
 
 
Score Streaks
Er zijn ook nieuwe Score Streaks. Het komt erop neer dat je punten krijgt als je je team helpt en in de run dat je overeind blijft. Zo kun je verschillende rewards vergaren. Door bijvoorbeeld je eigen vlag te capturen en te dragen, onderweg een flag carrying kill te maken en ook nog eens de vijandelijke vlag te pakken – een tikje onwaarschijnlijk in de praktijk maar het kan – pak je heel veel punten. Maar ook door kills te maken, assist kills te doen of je teammaatje te helpen door hem te beschermen met een Assault Shield. Met deze behaalde punten score je verschillende rewards die allemaal lekker 2025 futuristisch zijn, zonder meteen compleet over de top sciencefiction te ogen. Wat te denken van een Microwave Turret die iedereen, die in de baan van het ding komt, vertraagt en duizelig maakt, Hunter Killer Drones die vanuit de lucht vijanden bestoken en Hellstorm Missiles die je of op een vijand afstuurt of als clusterbom tientallen meters boven de grond laat ontploffen om zo meerdere vijanden uit te schakelen. Erg vet zijn ook de voertuigjes die je zowel door de AI kunt laten besturen dan wel zelf bestuurt. Bijvoorbeeld de AGR (Autonomous Ground Robot). Deze sentry drone kun je jezelf en je teammaten  ' AI controlled'  laten beschermen ofwel je bestuurt het ding zelf en gaat in de rondte rijden om kogels te spuwen. 
 
 

REACTIES (30) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord