Hoe The Legend of Zelda: Link’s Awakening gemaakt werd 

Hoe The Legend of Zelda: Link’s Awakening gemaakt werd 2019-09-17T10:54:20
Deze week verschijnt een remake van The Legend of Zelda: Link’s Awakening voor Nintendo Switch. Best opmerkelijk nadat Nintendo de formule van de serie heeft opgegooid met Breath of the Wild. PeterKoelewijn zoekt uit wat deze Game Boy-game de moeite van het remaken waard maakt.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is alom geliefd. Niet alleen onder gamers maar ook onder de ontwikkelaars bij Nintendo zelf. Game director van het spel, Takashi Tezuka, is een echte Nintendo veteraan die je tegenwoordig nog steeds vaak langs ziet komen in Nintendo Directs. In 1990 werkte hij al als de rechterhand van Shigeru Miyamoto aan diverse games waaronder The Legend of Zelda: A Link to the Past.

Geheim Zelda-project

Het is zijn enthousiasme dat uiteindelijk tot Link’s Awakening leidde. Na het voltooien van de SNES-klassieker, was iedereen zeer tevreden over het eindproduct… behalve Tezuka. Tijdens de ontwikkeling had hij verschillende ideeën voorgesteld die helaas niet in de game terecht kwamen. Een ervan was het combineren van items om nieuwe functies te ontdekken. Tezuka begon dus in het geheim al te werken aan het volgende Zelda-project.

Takashi Tezuka

De perfecte springplank vond hij niet bij de SNES-divisie van het bedrijf, maar bij de Game Boy-divisie. Toentertijd waren de 2 ontwikkelafdelingen gescheiden van elkaar en heerste er een vriendschappelijke rivaliteit. Game Boy-devs werden aangespoord om nieuwe gameconcepten te ontwikkelen voor de handheld en een van de medewerkers werkte na werktijd aan een puzzelconcept dat in de verte iets weghad van Zelda.

Tezuka was onder de indruk en nam de ontwikkelaar onder zijn vleugels. Samen werkten ze in hun vrije tijd aan de demo en Tezuka spoorde uiteindelijk aan om het in een onofficiële Zelda-game te veranderen. Andere ontwikkelaars werden aangetrokken, onder de indruk van wat de 2 met de beperkte Game Boy-hardware voor elkaar kregen. Niet alleen Game Boy maar ook SNES-developers begonnen mee te werken waardoor er een echt clubhuisgevoel ontstond. Maar het project kon slechts voor zolang geheim worden gehouden, dus trok Tezuka zijn stoute schoenen aan en pitchte het idee officieel als een nieuwe game. Hij kreeg groen licht… voor een een Game Boy port van A Link to the Past.

The Legend of Zelda: Link's Awakening
   

A Link to the Past remake?

Gelukkig werd dat idee vroeg in de ontwikkeling weggegooid omdat Tezuka en zijn team genoeg nieuwe ideeën hadden voor een eigen avontuur (hij was zijn concept van items combineren nog niet vergeten en die zou dan ook in de game terecht komen). Ook wilde Tezuka met een frisse start beginnen, want dit zou de eerste The Legend of Zelda worden zonder Shigeru Miyamoto! De oorspronkelijke maker was naar eigen zeggen te druk om zich met de Game Boy-titel bezig te houden. Wel zou hij op het eind dusdanig onder de indruk zijn, dat hij meehielp met bugtesten in de laatste maanden.

The Legend of Zelda: Link's Awakening
   

Twin Peaks en Zelda

A Link to the Past werd dus opzijgezet voor een origineel verhaal. Sterker nog, andere Zelda-iconen werden ook bewust vermeden, zoals de Triforce, Ganon en zelfs de prinses. Tezuka gaf zijn team de opdracht om de toentertijd zeer populaire serie Twin Peaks te kijken ter inspiratie. Het bovennatuurlijke moordmysterie van David Lynch, ging over een moordzaak in een slaperig Amerikaanse stadje. Een FBI-agent probeert als buitenstaander door te dringen bij de kleurrijke dorpsbewoners, die stuk voor stuk een duistere kant blijken te hebben. Ook maakte Lynch rijk gebruik van droomscènes. Veel van deze elementen zijn terug te vinden in Link’s Awakening.

Twin Peaks
  

Een eiland en een ei

De 2 hoofdschrijvers van de game waren Zelda-veteraan Kensuke Tanabe en groentje Yoshiaki Koizumi. Tanabe had altijd al het idee van een Zelda-avontuur dat zich op een eiland afspeelt met een groot ei in het midden. Dat zou de fundering voor het avontuur worden. Koizumi was ondertussen verantwoordelijk voor het schrijven en het tekenen van artwork voor de handleiding. Afgestudeerd van de filmacademie, koos Koizumi toch voor gameontwikkelaar Nintendo, omdat hij de storytelling van films wilde toepassen in gamevorm. Spelers van de originele Link’s Awakening viel het al meteen op dat dit avontuur veel meer de tijd neemt voor zijn verhaal.

Koizumi kennen jullie tegenwoordig ook als presentator van Nintendo Direct. Als een van de hoofdarchitecten van de Nintendo Switch en producer van Super Mario Odyssey, heeft hij het ver geschopt sinds Zelda: Link’s Awakening. Andere ontwikkelaars van de titel zagen ook hun ideeën doorstromen in vervolgen. Zo had Link’s Awakening als eerste een visminigame omdat er veel visfans onder de ontwikkelaars zaten. Tevens introduceerde de game een ingewikkelde ruilminigame, die later werd overgenomen door andere Zelda’s.

Yoshiaki Koizumi
   

Fans van Zelda: Link’s Awakening

Eiji Aonuma, de huidige game director die sinds Ocarina of Time aan de Zelda-franchise werkt, zei in een interview dat Link’s Awakening een speciaal plekje in zijn hart heeft. Het is volgens hem de eerste game in de serie met een goed verhaal en Ocarina of Time was nooit zo goed gelukt zonder wat inspiratie uit de Game Boy-titel. Veel Nintendo-veteranen van nu zagen deze titel als hun vuurproef, wat het al veel duidelijker maakt waarom Link’s Awakening een remake krijgt.


   

De vuurdoop

Het was een game die in het geheim werd ontwikkeld en door die informele sfeer voor massa’s originele ideeën zorgde. Niet zo groots en revolutionair als Breath of the Wild, maar nog steeds een van de meer vernieuwende delen in een toch wat conservatieve action-adventure serie. En wie weet? Misschien dat deze remake van Link’s Awakening wel weer voor nieuwe inspiratie zorgt bij het Breath of the Wild 2 team?

REACTIES (3) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord