Hebben shooters iets te zoeken op de Nintendo Switch

Hebben shooters iets te zoeken op de Nintendo Switch? 2017-10-30T12:06:20
Met Super Mario Odyssey heeft Nintendo het voorheen karige gameaanbod van de Switch flink aangedikt, en ten behoeve daarvan brengt het Japanse bedrijf ook steeds meer third party-titels uit. Opvallend is dat er veel shooters op de planning staan, maar hebben die wel iets te zoeken op de hybride console? Shooterfanaat Marvin bespreekt de voor- en nadelen.

Shooters en Nintendo-consoles liepen de afgelopen twee decennia nooit hand in hand. Wilde het gigantische Japanse bedrijf niet zijn status als familievriendelijke consoleboer versterken door de meest gewelddadige games te weren, dan vonden game-ontwikkelaars het wel te veel werk om hun shooter naar een Ninty-console te porten. De enkeling die het probeerde, leverde ons bijvoorbeeld ports van Call of Duty 3 t/m Modern Warfare 3 op, maar doordat Nintendo’s consoles steevast achter de concurrentie aanliep op het gebied van grafische kracht en besturing - shooters met een Wii-controller? Ha! – kunnen we van een succes niet spreken. Met de Switch gooit Nintendo het blijkbaar over een andere boeg: er komen meer third party-games naar de hybride console, het beestje heeft meer kracht en mogelijkheden dan zijn voorgangers en er staan inmiddels al heel wat shooters op de planning:

  • Wolfenstein II: The New Colossus
  • Splatoon 2 (reeds uitgekomen)
  • DOOM
  • Resident Evil Revelations 1 & 2
  • Rogue Trooper Redux
  • Payday 2
  • Hollow
  • Metroid Prime 4
  • Morphite
  • Swap Fire (Season 2) 

Doom / Wolfenstein Switch

       

Voordelen van de Switch als shooter-console     

Onderweg knallen

Het grote ding van de Nintendo Switch is natuurlijk zijn draagbaarheid, en dat is hoe dan ook het grootste pluspunt voor shooter-games, een genre dat voorheen thuishoorde op PC’s en consoles en zelden succesvol naar een handheld werd vertaald. Aangezien het ding de kracht van een (zwakke) console heeft en de mobiliteit van een handheld, is zijn draagbaarheid een gigantisch voordeel ten opzichte van console-concurrenten die maar één soort (thuis)ervaring kunnen bieden.
  

Lokale co-op / multiplayer

Niet dat we allemaal het leven van een feelgood Nintendo-reclame leven, maar desalniettemin is lokale multiplayer een groot voordeel voor de Switch. Het is onmogelijk om met één Joy-Con een shooter te spelen, de Switch is veel te zwak om nieuwe shooters in split-screen te draaien en de kans is klein dat jouw vrienden toevallig extra Switch-controllers bij de hand hebben - maar als je net als ons op de redactie met vijf Switch-verslaafden werkt, wordt elkaar afknallen tijdens de lunchpauze zo wel erg verleidelijk.

Switch gezelligheid
 

Indiemachine / oude games

In de maanden na release heeft de Switch zich gemanifesteerd als een rasechte indiemachine. Het is een bijna natuurlijk samenkomst, aangezien veel indies net niet tot hun recht komen op andere handhelds en de mogelijkheden voor indie-ontwikkelaars op de Switch een stuk groter zijn dan bijvoorbeeld op de 3DS. Aangezien deze games steevast minder grafische impact hebben dan een triple A-game, en niemand een goede indie in bijvoorbeeld de trein kan weerstaan, zou het bizar zijn als niet meer en meer ontwikkelaars op de Switch-trein stappen.

Voor wie indietitels maar niets vindt, zelfs niet als er in geschoten kan worden, is er nog de mogelijkheid voor een flinke lading nostalgie. Mocht Nintendo er werk van maken om oude shooters naar de console te halen, dan zouden veel gamers een stuk gelukkiger in de trein of op oma’s verjaardag zitten. Denk aan titels als TimeSplitters of Resident Evil: klassieke shit die we voor een paar tientjes helemaal verrot zouden spelen.
    

Gyro-aiming?

De Joy-Cons van de Switch kunnen net als een Wii-controller bewegingen tracken, en in combinatie met de sterk verbeterde Rumble biedt dat mogelijkheden voor shooters. In The Legend of Zelda: Breath of the Wild vonden veel spelers de ‘gyro-aiming’-optie erg fijn: door de rechter Joy-Con te bewegen nadat de speler al op ZL/ZR had gedrukt om Link zijn boog te laten aanspannen, kan de richting van het schot nog gefinetuned worden. Gyro-aiming zal niet bij elke shooter fijn werken, maar zeker bij third-person shooters zouden er toch mogelijkheden moeten zijn.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild arrow
  

Onaangeroerde markt / een nieuw imago

Grove, gewelddadige games waar het bloed in rondspuit als een vervelende snackbarmedewerker die zes liter saus per patatje rekent, zijn anno 2017 blijkbaar helemaal oké op de Switch. Van een ‘nieuw imago’ is misschien geen sprake aangezien Nintendo in het verleden ook niet vies was van geweld, maar een nieuwe weg is het zeker. Het shooter-genre vormt op de Switch een onaangeroerde markt, eentje waar ontwikkelaars waarschijnlijk maar al te graag op in zouden springen.
  

Meer animo in Japan

Een vooroordeel over Japanse gamers is vaak dat ze vies zijn van shooters, maar dat slaat nergens op. Call of Duty en Battlefield verkopen er alleraardigst, Overwatch en Splatoon zijn immens populair en steeds meer Japanners spelen shooters. Dat weinig Japanse ontwikkelaars shooters ontwikkelen is ook niet helemaal meer waar, en de kans lijkt groot dat er alleen maar meer animo voor komt in het land. Dat is Nintendo ook niet ontgaan. 

Shooter

                  

Nadelen van de Switch als shooter-console            

Internetmogelijkheden

Iedereen die dacht vrolijk met een paar vrienden via internet Splatoon te kunnen spelen op de Switch, is er al achter gekomen: als multiplayer-console laat de Switch veel te wensen over. Is het niet de verbinding zelf, dan wel de zwaar gelimiteerde chat-opties. Tekst-chat is non-existent en voor voice chat heb je een fucking smartphone of veel te dure headset nodig – zoveel gedoe dat het voor veel mensen makkelijker is om via een laptop met Discord of Skype of wat dan ook te communiceren. In de nabije toekomst moeten we ook nog eens betalen voor internetservice op de console, maar als de communicatiemogelijkheden niet sterk verbeteren is het nog maar de vraag hoeveel mensen dat willen.
  

Grafische mogelijkheden / Frames per second

Voor wie al shooters speelt op consoles zal de overstap naar Switch-shooters niet zo schokkend zijn, maar wie over komt waaien van PC moet waarschijnlijk wel even slikken. Het (gemiddelde) aantal frames per second is op de Switch immers een stuk lager dan op andere consoles, maar daar krijg je natuurlijk wel draagbaarheid voor terug. Shooters als DOOM draaien op 30 fps, terwijl shooterfans van het oude uur in ieder geval bij die franchise zullen zweren bij minimaal 60 fps om optimaal demonenkont te kunnen schoppen. Daar komt nog bij dat de gemiddelde Switch-port lelijker zal zijn dan bijvoorbeeld een PS4-port van dezelfde game.
     

Onaangeroerde markt / een nieuw imago

Verrek, was dit niet een voordeel? Ja, maar het inslaan van een nieuwe weg is altijd riskant, en hoewel Nintendo meer dan genoeg genialiteit heeft om dat te compenseren - holy shit, hoe leuk is Super Mario Odyssey?! – kan de ‘nieuwe feel’ van shooters op een current gen Nintendo-console bepaalde ontwikkelaars er van weerhouden de gok te nemen om hun shooter ook naar de Switch te porten.

Wolfenstein 2: The New Colossus Switch
   

Opslagcapaciteit

Een ander minpuntje van de Switch is zijn standaard opslagcapaciteit; wie grote games wil downloaden en/of installeren op zijn apparaat moet diep in de buidel tasten om opslagruimte in de vorm van SD-kaartjes aan te schaffen, bovenop de prijs van de games zelf. Voor wie de Switch als secundaire console gebruikt is dat waarschijnlijk een dealbreaker bij het uitkiezen van een nieuwe game, en dat is ontzettend belangrijk als het een ontwikkelaar bijvoorbeeld niet lukt zijn triple A-game op een Switch-cartridge te krijgen.
   

Controls / analoge triggers

Sommige mensen kunnen niet overweg met de Joy-Cons, maar van een minpunt is amper sprake aangezien er genoeg andere opties zijn (zoals de Pro Controller) en het gros van de gamers de controllertjes prima vinden aanvoelen. Wat wel een klein gemis is, is het gebrek aan analoge triggers. Dat wil zeggen dat de Switch-triggers twee standjes hebben: ingedrukt of niet ingedrukt. De Dualshock van de PS4 is bijvoorbeeld wel gevoelig voor hoe hard je de triggers indrukt, wat vooral bij racegames erg belangrijk blijkt. Shooters hebben er beduidend minder last van.
   

Geen first party-FPS

Het is al weer een tijdje geleden dat Nintendo een nieuwe first person shooter introduceerde. Met Splatoon is er wel een third person shooter, en het aangekondigde Metroid Prime 4 is in elk opzicht een FPS, maar een échte Ninty-shooter mag nog wel komen (al dan niet in samenwerking met andere ontwikkelaars). Zodra Nintendo een FPS onthult, spreekt het bedrijf vertrouwen uit in dat genre op de Switch, en dat zal de FPS-markt alleen maar ten goede komen. Of en wanneer, is nog de vraag.

Metroid Prime 3
  

Hebben shooters iets te zoeken op de Switch?

Als puntje bij paaltje komt, gaat het bij deze vraagstelling om één ding: marktwerking. Als shooters op de Switch een gat in de markt blijken, springen meer ontwikkelaars op de hypetrein – laat Nintendo shooters in de toekomst voor wat ze zijn omdat ze niet in smaak vallen of niet goed genoeg verkopen, dan zullen minder ontwikkelaars met de Japanners in zee willen stappen.

Aan de hand van bovenstaande voor- en nadelen kunnen we wel voorspellen hoe die marktwerking vorm gaat nemen. Hardcore shooterfans zullen de Switch überhaupt niet gebruiken als primaire console, daar zorgen de gelimiteerde grafische kracht en akelige internetmogelijkheden wel voor, maar voor singleplayer-shooters en de meer casual gamer is de Switch nu al meer dan prima. Grafisch indrukwekkende triple A-shooters zullen in de nabije toekomst nog geen fijn onderkomen op de Switch vinden, maar dat er nu al meer dan 10 shooters – zowel grote titels als DOOM en Wolfenstein II als mobiele ports als Morphite - op de planning staan belooft veel goeds voor iedereen die onderweg virtueel wil schieten. Eén ding is zeker: shooters hebben iets te zoeken op de Switch, maar de vraag is hoe lang ze het volhouden. 

Kun jij nog meer voor- en nadelen verzinnen? Gaan shooters en de Switch prima samen, of hou je het liever bij een muis en een moddervette videokaart? Laat het weten in de comments!

REACTIES (35) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord