Guild Wars - Sea of Sorrow 

Guild Wars - Sea of Sorrow 2013-06-20T16:56:15
Volgende week verschijnt de laatste prequel van Guild Wars 2 in boekvorm die het verhaal tussen de twee games moet overbruggen. Na Edge of Destiny en Ghosts of Ascalon verschijnt op 25 juni Sea of Sorrows van Ree Soesbee. Ward hing afgelopen week met haar aan de lijn en kwam meer te weten over het boek en wat dit nou precies te maken heeft met de game.

Het was niet de eerste keer dat ik gezellig aan de lijn hing met ArenaNet over Guild Wars 2, maar deze keer was het wel bijzonder. Ik kon namelijk vragen stellen over een boek dat is geschreven door een van de mensen die ook verantwoordelijk is voor de lore en het verhaal in de game: Ree Soesbee.

Ik had me erop verheugd. Wie weet werd het wel een gezellig gesprek en ontstond er iets moois.

Toen het gesprek begon werd ik al snel uit mijn droom gehaald. Er was niets van dat! Wat ontstond er dan wel? Een monoloog tussen iemand anders die ook tegelijkertijd mocht bellen met Ree. Ene Harry Hol. En voor wie niet meer weet wie hij is, kijk het onderstaande filmpje nog maar een keer terug. Vooral het einde!

 

Ree Soesbee

Nou moet ik eerlijk zijn en Harry wel een beetje credits geven. Hij stelde namelijk prima vragen, maakte het gesprek vermakelijk awk-ward en zo kon ik lekker typen terwijl hij mijn werk deed. Wie wil dat nou niet? Zo leerde ik Ree beetje bij beetje beter kennen.

Mevrouw Soesbee is Narrative Designer bij Guild Wars 2 en kan goed met een pen overweg. Samen met Jeff Grubb is ze verantwoordelijk voor heel veel verhaal, geschiedenis en natuurlijk ook de wereld van Guild Wars 2. De game is ontsproten uit haar briljante, lieve hoofd. Harry zou het graag kussen.

Naast Guild Wars 2 schrijft ze de nodige artikelen voor verschillende publicaties, werkte ze mee aan andere RPGs en heeft zo ook al een aardige lijst boeken achter haar naam staan. Nu was het eindelijk tijd voor haar Guild Wars-boek.

Ree Soesbee

Sea of Sorrows

Om Sea of Sorrows te kunnen lezen hoef je de eerdere twee boeken niet gelezen te hebben. Dit derde boek staat op zichzelf en speelt zich zo’n 150 jaar voor de game af, in de tijd dat Zhaitan herrijst met zijn ondode leger van Orr en Lion’s Arch wordt vernietigd.

Het is de drenkeling Cobiah Marriner die in het boek de strijd aan gaat met het kwaad. Niet alleen met de zombies van Orr, maar ook de spoken uit zijn verleden. Hij speelt de hoofdrol en heeft als doel Lion’s Arch opnieuw op te bouwen.

Het boek is een beetje opgebouwd als het levelen in de game. Cobiah begint als een soort van level 1 thief, die uitgroeit tot een level 80 die van wanten weet.

Het grootste gedeelte van het boek zal zich op zee afspelen, met een veelvoud aan scheepsgevechten. Iets dat niet in de game zit en iets dat daarvoor helaas ook nog niet op de planning staat.

Lion's Arch

Hordes van een gameboek

Een boek schrijven over een game is net even anders dan wanneer je een op zichzelf staand boek schrijft vertelt Ree mij, maar eigenlijk vertelt ze dat natuurlijk aan onze geliefde Harry. Het probleem dat je namelijk hebt met een game en een wereld die bestaat is dat je natuurlijk als een malle moet fact checken. Alles moet kloppen. Elk detail dat je benoemd uit bijvoorbeeld Lion’s Arch moet ook zo in de game bestaan. Daar kan je niet van afwijken anders gaan de fans uit hun plaat.

Ook was het moeilijk om steden te beschrijven die aan de zee liggen waar Cobiah aanmeert. Omdat veel van het verhaal zich op de zee afspeelt en de steden in Guild Wars 2 nu eenmaal veel land inwaarts liggen, was het even puzzelen.

Om nog een voorbeeld te geven van waar je als auteur allemaal rekening mee moeten houden, heeft Ree ook gewerkt aan de klassen die er bestaan binnen Guild Wars en alle personage in het boek een klasse gegeven. En omdat Cobiah als een soepele aal over het dek van zijn schip moest bewegen kan het natuurlijk niet uitblijven dat hij een thief moest zijn.

Zo kreeg ik een beetje inzicht in wat voor een immense klus het schrijven van dit boek is geweest en alle hordes die dit met zich meebrengt.

Lion's Arch

Guild Wars 2 live events

Naar aanleiding van het boek gaat er ook het nodige in Guild Wars 2 veranderen. Er komen de komende maanden namelijk een aantal live events die te maken hebben met het boek. Wie dit gelezen heeft zal daardoor een beter begrip hebben van waar deze events om draaien. Maar ook als je niet van lezen houdt, kun je natuurlijk van deze events genieten.

Wie besluit om de boeken en/of ook dit laatste boek te lezen met de voorgeschiedenis van Guild Wars 2 zal sowieso meer dingen in de game gaan herkennen en een verrijkte beleving hebben. Dat is wat ik altijd zo mooi vind aan gameboeken.

Aan het gesprek met Ree Soesbee komt naar drie kwartier een einde en ik vind het moeilijk om afscheid te nemen. Ik wil niet ophangen. Ik wil nog even luisteren naar die spannende, geile stem van Harry. Toch leg ik maar de hoorn op de haak en start snel Guild Wars 2 nog een keer op, want na dit telefoontje heb ik weer zin gekregen om in Tyria rond te banjeren. Dat doet zo´n boek en gesprek gewoon met je.

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord