Guild Wars 2: 6 jaar later 

Guild Wars 2: 6 jaar later 2018-11-08T12:59:14
Alhoewel ze weet dat de tijd vliegt, kon Alie toch bijna niet geloven dat het alweer ruim 6 jaar geleden is dat Guild Wars 2 uitkwam. Onze redactrice vond het daarom de hoogste tijd om eens te kijken wat ArenaNet en NCsoft allemaal veranderd en toegevoegd hebben aan de MMORPG.

Het is inmiddels precies 6 jaar, twee maanden en 12 dagen geleden dat Guild Wars 2 uitkwam op de PC. In deze 6 jaar, 2 maanden en 12 dagen is er een hoop veranderd. Hoogste tijd dus om eens te kijken wat er allemaal nieuw is in de MMORPG.

Guild Wars 2
     

Van buy-to-play naar (grotendeels) free-to-play

Toen Guild Wars 2 in 2012 in de winkels kwam, was de game nog buy-to-play. Dat betekende dat je een paar tientjes moest neerleggen om de game te scoren, maar dat er aanvullend geen subscriptie nodig was om te kunnen spelen. In 2015 ging de MMORPG over naar een free-to-play-model. De base game is sindsdien gratis te downloaden. De twee expansies die inmiddels uit zijn gekomen, vallen daar echter niet onder. Deze moet je nog wel steeds afrekenen.
     

Content updates

Vrijwel geen enkele andere MMORPG wordt zo goed onderhouden als Guild Wars 2. In den beginne kwam er tweewekelijks content uit. Inmiddels is de frequentie iets terug geschroefd, alhoewel kleine patches en bug fixes nog steeds met hoge frequentie worden geïmplementeerd. Veel van de content-updates bevatten nieuwe items, maar er worden ook nog steeds nieuwe mechanics en features toegevoegd, waaronder bijvoorbeeld dungeons, PvP-modi, gebieden, group bosses en heel erg veel quality of life-verbeteringen, zoals – om maar even een voorbeeldje te noemen - account-wide achievements.

Guild Wars 2
     

Living World

In 2013 kreeg Guild Wars 2 een grote update, met als klap op de vuurpijl de Living World-content. Met deze content wordt de wereld van Guild Wars 2 dynamisch (of levend, dus) gemaakt. Dat werkt zo: de content wordt uitgebracht in seizoenen, met daarbinnen episodes, die op hun beurt weer bestaan uit story-missies. Denk maar aan afleveringen van een seizoen van een tv-serie. Ook in Guild Wars 2 vordert het overkoepelende verhaal met elke missie van elke episode binnen elk seizoen. De Living World-content biedt op deze manier een continu verhaal, dat ook de seizoenen en de expansies onderling verbindt.

Het eerste seizoen van de Living World-content bestond uit een reeks story missies die spelers binnen een bepaald aantal dagen moesten doorspelen. Zodra de tijd verstreken was, werd het verhaal voortgezet met nieuwe content. Met andere woorden: de content was time-gated. Helaas kun je dit seizoen zodoende ook niet meer doorspelen. Inmiddels werkt de Living World-content gelukkig anders. We zijn namelijk ondertussen aanbeland bij seizoen vier, maar toch kun je het tweede (2014) en derde (2016) seizoen ook nog doorspelen. Als oplossing voor het ontbreken van het eerste seizoen van de Living World-content heeft ArenaNet overigens wel netjes een NPC toegevoegd die je voorziet van een synopsis.

Guild Wars 2
     

Expansies: Heart of Thorns

Heart of Thorns (2015) was de eerste expansie voor Guild Wars 2. Hiermee voegde ArenaNet onder meer Mastery Points en Elite Specizalizations toe. Anders dan in de meeste MMO’s wordt de levelcap in deze game niet verhoogd met een nieuwe expansie, maar kun je met deze punten en specialisatie je personage toch uit blijven bouwen. Anders gezegd: Guild Wars 2 richt zich meer op een steeds verdere uitbreiding van de mogelijke speelstijlen van je klasse.

Met Heart of Thorns werd ook een geheel nieuwe klasse aan de MMORPG toegevoegd: de Revenant. Deze klasse hangt met zijn heavy armour ergens tussen Guardian en Warrior in. Je maakt gebruik van magie, waarmee je krachten van legendarische personages uit de serie op kunt roepen. Ten derde gaf de expansie ons Guild Halls. Met je guild kon je een stuk land claimen, waar je vervolgens een gebouw kon plaatsen om fysiek samen te komen met je guildies.

Heart of Thorns voegde ook nog een zwik nieuwe gebieden toe, die vooral gekenmerkt worden door de verticale opbouw. Denk aan wortels (laag 1), grond (laag 2) en bladerdak (laag 3) in een jungle-achtige setting. Hierbinnen mocht je aan de slag met twee nieuwe gameplay-features: Outposts en Adventures. Andere gameplay features die met deze uitbreiding werden toegevoegd, waren raids en de PvP-modus Stronghold. Deze laatste doet nog het meeste denken aan een MOBA.

Guild Wars 2
     

Expansies: Path of Fire

Het was inmiddels alweer een poosje geleden dat ik Guild Wars 2 had gespeeld. Alweer drie jaar zelfs... Na mijn Heart of Thorns-review verloor ik de game een beetje uit het oog. Niet omdat ik de MMORPG niet meer tof vond – zo bewijst mijn score wel – maar simpelweg omdat er zoveel andere games uitkwamen, die ik ook graag wilde checken.

Voor deze feature pakte ik de game echter met veel plezier weer op. Daarbij kon ik ook meteen aan de slag met de nieuwste expansie: Path of Fire. Deze tweede uitbreiding voor de MMORPG kwam op 22 september 2017 uit. Path of Fire voegt onder meer een Bounty-systeem toe, evenals nieuwe raids. Daarnaast werden er wederom nieuwe gebieden aan (de sowieso al indrukwekkend grote) wereld toegevoegd. Een aantal van deze gebieden is onderdeel van het vierde seizoen van de Living World-content.

Een van de tofste dingen aan Path of Fire vind ik echter de mounts. Het is nou eenmaal vele malen leuker om de wereld te verkennen vanaf de rug van een shiny mount. Daarbij komt nog dat de mount eens niet alleen een hoopje pixels is; je mount voegt een nieuwe set movement en combat skills toe aan de mix. Uiteraard kun je mounts ook verven en upgraden, zodat ze bijvoorbeeld verder kunnen springen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld plots toch wel bij die ene collectable.

Combineer mounts met de negen nieuwe Elite Specializations in deze uitbreiding, en je snapt dat de combat en gameplay zelfs voor veel oudgedienden weer fris en fun aamvoelt. Het geeft hen namelijk nog meer de kans een geheel uniek personage aan te maken. Je ben de enige die deze outfit in deze kleur geverfd heeft, die dit wapen gebruikt met deze points en deze specialization, en die nu op deze mount rondrijdt.

Guild Wars 2
    

6 jaar, 2 maanden en 12 dagen later

Guild Wars 2 is in 2018 een heel andere game dan in 2012. En laten we wel wezen: dat is alleen maar goed. Wie wil er nou 6 jaar, 2 maanden en 12 dagen lang dezelfde game spelen? Verandering zorgt ervoor dat de wereld van deze MMO nog altijd goed gevuld is met (unieke) spelers. Ik kan oude spelers zodoende sowieso van harte aanbevelen weer eens een kijkje te nemen in de game.

Wees als nieuwkomer echter ook niet bang om Guild Wars 2 eens te checken. Om te beginnen, is de base game dus inmiddels geheel gratis. Je kunt zodoende heel gemakkelijk kijken of de game überhaupt wat voor je is. Ten tweede wordt de level cap niet verhoogd. Zodoende geeft deze MMO je niet het gevoel te moeten beginnen met 1-0 achterstand op spelers die al sinds launch spelen. En ten slotte weet je bij voorbaat al dat ArenaNet voorlopig nog niet klaar is met deze MMO, zo voel ik aan mijn water dat seizoen vijf niet kan uitblijven.

Guild Wars 2
    

Spelen jullie Guild Wars 2? En zo ja, hoe lang al? Of lijkt het jullie leuk de game alsnog eens te proberen? Laat dit en nog veel meer weten in de comments!
   

De x jaar later Serial

Donderdag 6 december - Star Wars The Old Republic: 7 jaar later

Donderdag 3 januari - Runescape: 17 jaar later
   

Eerder in deze Serial

Elder Scrolls Online: 4 jaar later  
     

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord