GTA Online Heists gespeeld! 

GTA Online Heists gespeeld! 2015-03-05T22:50:30
Zet drie gasten met het ego ter grootte van een vliegdekschip samen in de gloednieuwe online co-op Heists van GTA Online en het moet haast wel fout gaan. Gelukkig was er een medewerker van Rockstar Londen die Jan, Tjeerd en Wouter vreedzaam door een complete Heist in GTA Online probeerde te leidden. Probeerde.

De langverwachte Heists komen eindelijk naar GTA Online. En ja, ze zijn écht. Ze bestaan. En wij hebben met drie man een dag lang mogen spelen op het kantoor van Rockstar in de Engelse hoofdstad. En het mooie is: jij kunt ze volgende week zelf downloaden. Gratis ende voor niks.

Om maar met de deur in huis te vallen: geloof ons, het is het lange wachten meer dan waard geweest. Want dat is natuurlijk wel de olifant in de kamer. Waarom heeft het allemaal zo godsgruwelijk lang geduurd? Voordat Kwik, Kwek en Kwak van de PU-redactie die vraag kunnen stellen, geven de Rockstar-mannen het antwoord al: ‘De GTA Online Heists zijn behoorlijk lang in ontwikkeling geweest, dat beseffen we ons terdege. En ja, we hebben het geduld van onze fans flink op de proef gesteld. Maar de reden voor de vertraging is simpel: we waren er niet tevreden over. We hadden de ultieme online criminele avonturen voor ogen, en het voelde lange tijd gewoon niet compleet genoeg. Dat heeft ervoor gezorgd dat we de Heists door bleven ontwikkelen en ze groter en groter groeiden. Ik denk dat mensen ze eenmaal gaan spelen, ze begrijpen waarom we onze tijd hebben genomen voor Heists.’

GTA Online Heists: Lester’s gonna call

Wanneer je de update voor GTA Online binnenhengelt, krijg je maar liefst 5 Heists voorgeschoteld, naast een hele reek nieuwe wapens, voertuigen, maskers, kleding, aanvullende modi voor bestaande speltypen en ga zo maar door. Maar het draait natuurlijk om de Heists.

De vijf Heists bestaan uit een tutorial Heist van ongeveer anderhalf uur en vier gewone, veel grotere, op zichzelf staande Heists die gemiddeld tussen de 3 a 4 uur per stuk duren. Voor diegene die de laatste anderhalf jaar onder een steen hebben geleefd: Heists zijn uitgebreide, uit meerdere missies bestaande 4 player co-op missies/kraken in het GTA Online universum. Op het moment dat je rank 12 bent en een high end appartement hebt, kun je een telefoontje ontvangen van Lester en beginnen om het ultieme criminele team samen te stellen en zo’n grote klus te klaren. Als Heist-leader krijg je verantwoordelijkheid over de Heist: je moet investeren in de missie en alvast enkele tienduizenden dollars ophoesten voordat je uberhaupt kunt beginnen. Vervolgens stel je je team samen, waarin je iedereen kan kiezen die tot en met missie 2 in GTA Online heeft gespeeld. De Heists bestaan elk uit zo’n 4 tot 6 missies waarin je de daadwerkelijke klus moet voorbereiden. Die submissies kun je allemaal los van elkaar spelen en als je wilt kun je die ook met een verschillende teamsamenstelling voltooien. De catch is wel dat de leider alleen (extra) RP krijgt, zijn team wordt voor deze klus gewoon uitbetaald. Het leuke is dat iedereen per submissie vaak een specifieke taak heeft. Zo heeft iedere speler altijd wat (anders) te doen, en heb je elkaar ook echt nodig. Teamwork is uiteraard bepalend voor het wel of niet slagen van de missies en uiteindelijk is het ook de Heist-leader die bepaalt(!!)  hoeveel geld iedereen binnenharkt bij het voltooien van de laatste missie: de daadwerkelijk Heist. Die verdeling wordt gemaakt bij het begin van de missie, dus als je het er niet mee eens bent, dan kun je er altijd voor kiezen om niet mee te doen.

GTA Online Heists: Magie

Wij speelden The Humane Labs Heist en waren daar ongeveer 4 uur mee bezig. Toegegeven, we waren af en toe een beetje aan het kutten. Jan koos te vaak heavy armor waardoor hij traag was en achterop bleef, Tjeerd reed af en toe ‘per ongeluk’ onze leider dood en we waren wel eens wat onvoorzichtig, waardoor we het het loodje legden en opnieuw moesten beginnen (er kan maar 1 iemand doodgaan tijdens de missie). Tijdens de stealth missie kostte het ons daarom zeven pogingen om daadwerkelijk stilletjes een fabrieksterrein te infiltreren. Maar als iedereen gefocust speelt en de instructies van de Heist-leader volgt, is de gameplay niet minder dan magisch. The Humane Labs Heist bestaat uit maar liefst zes missies. Het zijn echte voorbereidende missies: het jatten van noodzakelijke voertuigen zoals een gepantserde wagen, een nieuwe gevechtshelikopter (waar 3 man in kan knallen), een nieuwe (Harrier-)Jet en het verkrijgen van geheime Key Cards. Uiteraard gaat er tijdens deze missies altijd expres wat mis, ons eigen falen niet meegerekend.

GTA Online Heists - Submissie 1: Insurgent

Bij het vergaren van de gepantserde wagen (Insurgent), moeten we deze stelen van een clubje dubieuze lieden die zich in een mijngroeve uitleven op een schietbaan. Nadat we het groepje omsingelen en afschieten met onze sluipschuttersgeweren, stuiven we naar beneden. We splitsen ons op in twee groepjes van twee man, een duo pakt de gepantserde wagen en het andere duo pakt er eentje met een machinegeweer erop. Het duurt niet lang voor de vijandelijke cavalerie aan komt zettenin de vorm van twee gevechtshelikopters en een reeks Jeeps met gewapende gasten. Twee spelers sturen en plankgassen, de twee anderen schieten op alles dat beweegt om uiteindelijk veilig bij het checkpoint te komen. Aangezien deze missie in het donker is, wordt er wel eens een slingerend bergpaadje gemist, maar ook de tegenpartij schieten we met veel genoegen meer dan eens richting het ravijn waardoor de exploderende voertuigen ons om de oren vliegen. Dit is puur genieten.

- Lekker stuurwerk Wouter!




- Yes! We zijn er bijna! Nog ff en de missie is gehaald… Waar is Jan eigenlijk?




- YIHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAW!!! *RATATATATATATAATATATATATA* 




- Jan, ze zijn dood.





- WOEHOEEEEEEEE!!! *RATATATATATATAATATATATATATATATATA* 





- Jan…




GTA Online Heists - Submissie 2: Key Cards

De tweede prep-missie is het kopen van Key Cards van een shady dame. De transactie vindt plaats op een parkeerterrein in de stad. Voordat iedere submissie begint, dien je eerst naar de plek van bestemming af te reizen. Dat kan ieder Heist-teamlid afzonderlijk doen, maar je kunt er nu ook voor kiezen om samen in een bolide te gaan zitten en stemmen om de rit te skippen, zoals in de taxi. Nog leuker is het om dit ritje als Impromptu race te doen, zoals wij, zodat dit gedeelte ook barst van de hilariteit. Met veel gejoel, gebeuk, elkaar afsnijden, gescheld en verwensingen tot gevolg. Enfin; de koop van de Key Cards dus. Voor deze missie is Jan de Buyer, Tjeerd diens Bodyguard en de Rockstar-meneer en Wouter nemen plaats op de daken van de omliggende gebouwen als Lookouts om eventuele aanstormende vijanden neer te halen. Die argwaan blijkt niet voor niets want vlak voordat de deal beklonken wordt, stuift een mini-leger aan FBI agenten het parkeerterrein op. Wat volgt is een shoot-out van HEAT-achtige proporties (de film) omdat werkelijk van alle kanten de cops aankomen stormen. Tjeerd houdt alvast een bazooka in de aanslag en op het moment dat de poep de ventilator raakt, stuift Jan richting een vuilcontainer van waarachter het goed schieten is. De twee overige Heist-leden schieten vanaf de daken menig copper aan flenters en voordat de versterking zich aandient, duiken we in de eerste beste auto’s die we tegenkomen en racen we met 225 kilometer per uur naar het gele checkpoint op de map. Oef.

Het ging echter niet in 1 keer goed…



- Ok, ik ben dus de koper en moet ervoor zorgen dat we op deze schimmige parkeerplaats die verdraaide Key Cards kopen. Tjeerd, jij dekt me toch? Jij bent mijn bodyguard!



- Ja, dat klopt. Hey Jan, moet je zien, ik heb een tasergun! Vet!




- *Dzzzzz* Tjeerd! *BZZZ* Niet LEUK! *BuZzzzZ*




- Zucht. Kom op jongens, ik sta niet voor niets voor jullie op het dak op de uitkijk! Wacht eens... Shit, de FIB komt eraan! Let op jongens!



- Too late man. They’re dead.

 

  

GTA Online Heists - Submissie 3: EMP

De derde missie is ronduit fantastisch. Eerst rijden we naar de aangewezen plek op de kaart, daar stappen we in een snelle sloep om vervolgens naar een enorm vliegdekschip te varen. Al beukend door de, door de maan verlichte golven zien we het vliegdekschip opdoemen, waar straaljagers al vanaf opstijgen. Het tochtje is niet voor de grap want we moeten daar – let goed op – een militaire Mammoth Hydra Harrier Jet stelen omdat die een EMP herbergt. Voor dat het zover is, dienen we eerst het vliegdekschip te schonen van de aanwezige huurlingen en die geven hun schip niet zonder slag of stoot weg. Voor de speelsessie heeft Rockstar ons voorzien van alle denkbare wapens – waaronder de nieuwe flaregun en stungun– en een shitload aan geld, dus zonder munitie en gear zitten we nooit. Toch zijn de shoot-outs pittig omdat het schieten aan boord van het schip in de nauwe gangetjes behoorlijk claustrofobisch is. Eenmaal buiten aan dek, duikt Tjeerd in de Hydra (de Harrier) en de overige drie springen in een F14. Eenmaal in de lucht schalt ‘Danger Zone’ door de speakers, afkomstig van de Top Gun soundtrack van vroegâh. Jawel, laat de details maar aan Rockstar over. Na een tiental vijandelijke jets uit de lucht geschoten te hebben, vliegen we als kwiek kwartet naar de afgesproken plek. Daar landen we onze kisten en hebben we deze epische missie tot een goed einde gebracht.

Het ging echter niet in 1 keer goed…



- Pfoei, nou dat ging maar net goed! Nu onze jets ff landen heren, dan is het klaar.




- Ja! En allemaal nog heel! Hoe is het mogelijk…




- *Blup* Ja! Maak je maar geen zo...*plons* zorgen over mij hoor! *spartel* Ik kon nog net de schietstoel vinden en *proest* dit water is helemaal niet zo koud! *pruttel*





 - Oh, sorry. A bit overconfident.

GTA Online Heists - Submissie 4: Deliver EMP

De vierde missie is een heuse stealth missie waarbij we de EMP in de eerder gestolen gepantserde wagen naar binnen moeten rijden. Maar natuurlijk niet voordat we alle aanwezige bewaking én wetenschapper naar het hiernamaals hebben geschoten met onze gedempte pistolen en sniper rifles. Dat klinkt makkelijker dan het is, zeker als je met een doorgedraaid clubje als de PU redactie opgezadeld zit. Zo wil natuurlijk iedereen de meeste kills op zijn naam schrijven en rennen we een paar keer te ongeduldig naar voren waardoor maar liefst zes keer de missie overnieuw moeten spelen. Als je eenmaal doorhebt dat je getimed, tegelijk met zijn vieren meerdere bewakers om moet leggen, is de missie snel beklonken. We plaatsen de EMP, rijden we stilletjes weg en maken ons klaar voor de epische finale in deze Heist.

Het ging echter niet in 1 keer goed…



- Okay, laten we met onze gedempte snipers tegelijkertijd die drie bewakers 



- Is goed, ik pak de linker, jij de rechter en de Rockstar-meneer de middelste.



 
- Roger that.



- Jongens? Ik hoor kogels! Waar zijn jullie? Wacht, ik help ook even…


 

 - NEEEEEE, JAN!!!! NIET DOEN!!!




*RATATATATATATATATATATATA*

GTA Online Heists - Submissie 5: Valkyrie

Voordat we aan de finale mogen beginnen – feitelijk de bewuste Heist – dienen we nog een laatste voorbereidende missie te spelen: het stelen van de Valkyrie, een nieuwe, zwaar uitgeruste gevechtshelikopter. De Valyrie is gratis op te halen… achter een loods tot de tanden bewapende huurlingen in het havengebied van Los Santos. De containers, houten pallets, hijskranen en hangars vormen een aangenaam decor voor de cover-based schietgevechten. Verschillende routes zijn mogelijk, maar de beste blijkt lood pompend en kogelspuwend door het midden. Als we bij de Valkyrie helikopter aankomen, pakt de Rockstar-meneer de stuurknuppel, Tjeerd pakt het front-end raketkanon en Wouter en Jan pakken de linker en rechter mitrailleurs die op deze insane oorlogsmachine zitten. Met zijn vieren banen we ons een weg door het luchtruim, waar we dwars worden gezeten door verschillende helicopters. Als we landen zijn we veilig en zijn we klaar voor de Grote Finale!

GTA Online Heists - Finale: De roof van Humane Labs

Het wordt tijd voor de ultieme kraak. Het team wordt opgedeeld in twee duo’s; twee man blijven in de helikopter, twee man springen uit de Valkyrie, trekken hun parachute en gaan te voet verder om het pand van Humane Labs te infiltreren. Terwijl het grondteam (Wouter en Jan) met nachtkijkers van vertrek naar vertrek loopt en onderweg aanstormende guards neerschiet, wordt het luchtteam (Tjeerd en Rockstar-meneer) in de lucht bezig gehouden door aanvliegende helikopters, Jeeps en huurlingen op de grond. Terwijl Tjeerd de vijanden trakteert op een tapijtje raketten, schieten Wouter en Jan dat het een lieve lust is, op zoek naar de verschrikkelijk dure data. Gebroederlijk komen ze bij de bewuste computerkamer aan, stoppen ze simultaan de eerder verkregen Key Cards in de een gleuf, hacken twee computers en maken zich uit de voeten. Maar niet voordat ze eerst in het pikkedonker, met het zuurstofmasker ‘the rebreather’(ook nieuw) voor hun mond, onderwater een gang moeten vinden, een heel stuk onderwater moeten zwemmen om uiteindelijk uit te komen op een verlaten strandje. Daar schieten ze een paar flare guns in de lucht, een teken voor Tjeerd om zijn parners in crime op te komen pikken en al jubelend van vreugde naar de zonsondergang te vliegen. Job done!

Het ging echter niet in 1 keer goed…



- Gaat ie een beetje lekker Tjeerd, daar in de lucht?




- YIIIIIHAAAAAWWW!!! *RATATATATATATATA*




- Hier gaat het ook wel goed, we hebben de data en zwemmen richting de uitgang, kunnen jullie ons zo oppikken! Tof he, Jan?!




- *Blub* Ik ben de...*gorgel*…weg…*blub**gorgel**blubblub*


 

- He drowned.




REACTIES (43) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord