De allergrootste werelden in games ooit 

De allergrootste werelden in games ooit 2014-12-23T14:44:47
Is groter altijd beter? We lieten het Alie uitzoeken... Moeten we misschien wel even benadrukken dat we het hier over de grootte van maps en gamewerelden hebben! Lees hieronder over de reuzen en giganten in verschillende genres en leer bijvoorbeeld dat GTA V eigenlijk maar een ukkie is.

Jullie kennen ze wel, van die plaatjes waarin de afmetingen van gamewerelden vergeleken worden… Hartstikke leuk om te zien en eigenlijk ongelofelijk dat er maps gemaakt kunnen worden die een oppervlakte van soms wel 77000km2 hebben. Dat is 350 keer groter dan Amsterdam, 20 keer groter dan Noord-Holland, en bijna 2 keer groter dan Nederland… In deze Feature verdeel ik een aantal van deze reuzen onder in genres, zo lezen jullie over de grootste racers, MMO’s, action adventures en shooters/survival sims. Om over procedureel/random gegenereerde werelden nog maar te zwijgen trouwens… Zoinks.

Minecraft

 

Racer

Hoogtepunt in de Burnout-serie is voor velen Burnout Paradise. Deze open world racer laat je het fictieve Paradise City verkennen. En met een oppervlakte van zo’n 520km2 verveelt dat niet snel… Het kan echter nog groter, de wereld van Test Drive Unlimited tikt namelijk 1600km2 aan. Model voor deze reusachtige onderneming staat O’ahu (Hawaii) dat door middel van satellietbeelden nagebouwd is. Er zijn meer dan 1000 wegen te verkennen die regenwouden, bergen en stranden verbinden.

De games uit respectievelijk 2008 en 2006 doen natuurlijk meteen sterk denken aan die nieuwste racer, The Crew. Alleen is die zelfs nog een tikje groter. Naar het schijnt zelfs zo’n 10 keer groter dan Burnout Paradise… Met de allersnelste auto in game doe je er dan ook meer dan 45 minuten over om van kust naar kust te rijden. Maar de titel voor allergrootste racer gaat toch echt naar Fuel met een dikke 14400km2 aan oppervlakte. Ter vergelijking: Noord-Holland is zo’n 4000km2 groot… Je doet er daarom maar liefst 8 uur over om de gehele Fuel-wereld te verkennen.

The Crew

 

Shooter/survival

De wereld van DayZ is met een oppervlakte van 225km2 geen kleintje te noemen… Deze (ondertussen) standalone mod voor ARMA 2 laat je sowieso heel wat kilometertjes maken. De studio achter ARMA was echter van mening dat het nog best ietsje groter kon. Daarom hebben ze het grootste eiland in ARMA 3 (Altis) meer dan 270 km2 groot gemaakt.

Maar vergeet bovenstaande kinderspelletjes maar weer snel… Het zijn allemaal dwergen in vergelijking met World War II Online: Battleground Europe. Deze MMOFPS laat je ter land, ter zee en in de lucht deelnemen aan de tweede wereldoorlog. En dat doe je natuurlijk niet op een lullig mapje. Nee, dan zorg je ervoor dat je op een schaal van 1:2 West-Europa namaakt. Iets dat een gamewereld oplevert van meer dan 350000km2.

ARMA 3

 

MMO(RPG)

Star Wars Galaxies (2003) bevatte tien planeten uit het Star Wars-universum, zoals Tatooine en Endor. Later volgden ook nog Kashyyyk en Mustafar, en een aantal flinke space zones, die volledig te ontdekken waren… Mocht je benieuwd zijn naar deze planeten, die elk zo’n 500km2 aan Star Wars-fun bieden, en de 12 ruimtegebieden (elk 3400m3 aan inhoud) dan kan dat gelukkig nog altijd. Voor MMORPG-begrippen mag Asheron’s Call dan wel hoogbejaard zij, wat betreft afmeting kunnen maar weinig heden ten daagse soortgenoten tippen aan de game uit 1999. In ieder geval wat betreft de gigantische wereld, die met een oppervlakte van 1300km2 een notering in deze Feature meer dan verdiend maakt.

Een andere MMORPG die zijn notering meer dan verdiend heeft, is Guild Wars. Gecombineerd met de standalone expansie, genaamd Nightfall kreeg je namelijk echt waar voor je geld… 38850km² aan waar voor je geld om precies te zijn. Van besneeuwde bergtoppen tot tropische jungles, van savannes tot grote steden, er zit geen omgevingen niet in Guild Wars (Nightfall). Maar er kan er toch echt maar een de winnaar zijn… En dat is Lord of the Rings Online. Zo zeggen veel bronnen dat de gamewereld meer dan 77000km2 bestrijkt, waarmee het na een enkele (procedureel gegenereerde) gamewereld een van de grootste allertijden zou zijn. Grappig genoeg zijn het juist vaak de diehard fans die dit ontkennen… Wie het weet, mag het zeggen!

Lord of the Rings Online

 

Action adventure

Voor velen misschien een verrassing, maar eigenlijk is GTA V helemaal niet zo heel groot… Zo voelt het natuurlijk wel, maar met 130km2 is het toch echt een van de kleinere maps in deze Feature. Nee, neem dan True Crime: Streets of L.A. In deze game ga je aan de slag met detective Nick Kang die, zoals de titel al doet vermoeden, zijn ding mag doen in Los Angeles. Heel veel van deze stad is door ontwikkelaar Luxoflox nagemaakt, zo kun je daadwerkelijk Santa Monica en Beverly Hills verkennen en de snelwegen (on)veilig maken. Niet verwonderlijk dat daar maar liefst 625km2 aan gamewereld voor nodig was.

Met meer dan 1000km2 te verkennen wereld heb ik ook Just Cause 2 opgenomen in deze Feature. In deze game mag je met Rico Rodriguez (geheim agent/durfal) het fictionele eiland Panau verkennen. De omgeving doet sterken denken aan de eilanden in Zuidoost Azië en doet qua afmeting dus ook niet onder voor zo'n real world locatie… Gelukkig hoef je die reusachtige oppervlakte niet per se te voet te verkennen. En nu maar hopen dat deeltje drie en het daarin afgebeelde Middellandse zeegebied net zo indrukwekkend worden.

Just Cause 2

 

Procedureel/random gegenereerd

Eigenlijk is het natuurlijk niet helemaal eerlijk om procedureel/random gegenereerde werelden mee te nemen in deze Feature… Deze (in theorie) oneindige werelden zullen immers altijd de strijd winnen. Toch wilde ik jullie de verbluffende getallen niet onthouden. Laten we beginnen met The Elder Scroll II: Daggerfall. Het is namelijk deze game en niet Skyrim (52km2) die tot grootste Bethesda-titel gekroond wordt. Met meer dan 161000km2 aan gegenereerde wereld is Daggerfall een ware reus onder de RPG’s.

En dan hebben we natuurlijk ook nog de meest voor de hand liggende game: Minecraft. Het is waar, hoe verder je komt, hoe meer wereld er gegenereerd wordt. Maar ook deze game is echter toch ook niet geheel oneindig. Het feest schijnt vanwege een limiet aan groeperingen blokjes na 4722366482869645 km² toch echt afgelopen te zijn. Maar goed, wellicht wordt No Man’s Sky nog wel veel groter… Vanwege het feit dat ons miljarden planeten beloofd worden, zou er in de toekomst zomaar een deel 2 van deze Feature nodig kunnen zijn.

No Man's Sky

REACTIES (40) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord