Geschiedenis van The Lord of the Rings games 

Geschiedenis van The Lord of the Rings games 2014-10-06T14:13:31
Alie dook ter ere van Middle-earth: Shadow of Mordor de geschiedenis van de The Lord of the Rings-games in. Hiervoor moest ze terug naar een tijd, waarin ze zelf nog niet eens was geboren! Ook leerde ze over een titanengevecht tussen twee grootmachten... Op z'n zachtst gezegd een roerige historie dus.

De nieuwste game die zich op de Lord of the Rings-franchise baseert, is natuurlijk Middle-earth: Shadow of Mordor. Deze topper (of niet, Wouter?) is echter niet de eerste game die leentjebuur speelt bij Tolkien. Vanaf 1983 verschijnen er al games die hetzelfde doen, van text adventures tot MMORPGS’s. Hoogste tijd dus voor een Feature waarin we de geschiedenis van The Lord of the Rings-games induiken.

Middle-earth: Shadow of Mordor

 

The Hobbit

In 1983 kwam Melbourne House met de allereerste game die gebaseerd was op de boeken van Tolkien, namelijk The Hobbit. De game was zijn tijd eigenlijk ver vooruit, zo verplaatsten de personages zich onafhankelijk van de speler tussen locaties en werd het principe real time action geïntroduceerd. Daarnaast accepteerde de tekst parser volledige zinnen, terwijl de norm destijds nog simpele werkwoord-zelfstandig naamwoord combinaties was. In plaats van iets als ‘get sword’, typte je bijvoorbeeld: ‘Ask Gandalf about the curious map then take sword and kill troll with it’. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de game een groot succes werd en op vrijwel alle platformen uit die tijd speelbaar was. Na The Hobbit volgden in de jaren ’80 en ‘90 enkele simpele side-scrolling action games en RPG’s, maar de volgende echt succesvolle op The Lord of the Rings geïnspireerde game liet vrij lang op zich wachten...

The Hobbit

 

Sierra versus EA

De filmtrilogie liet aan het begin van dit millennium de interesse in de Lord of the Rings-franchise weer flink oplaaien, ook onder ontwikkelaars en uitgevers. Zo kocht EA de licentie om games gebaseerd op de films te maken, en kreeg Sierra Entertainment de rechten in handen om games gebaseerd op de boeken te maken… Deze gekke situatie leidde ertoe dat Sierra geen materiaal uit de films in hun games mocht stoppen, en daarnaast mochten de games van EA slechts puur en alleen op de films gebaseerd zijn. Beide grootmachten brachten in 2003 een aantal Tolkien-games uit, zo kwam Sierra met een adaptatie van The Hobbit, een game die vooral gericht was op een jonger publiek, en met een RTS game, genaamd The Lord of the Rings: War of the Ring.

Uiteindelijk bleek Sierra echter toch het onderspit te moeten delven... de games van EA mogen toch echt de betere genoemd worden. Neem bijvoorbeeld The Lord of the Rings: The Return of the King (2003). Deze filmische hack and slash action game, die gebaseerd is op de gelijknamige film, speelt als een wervelwind en ontving veelal lovende recensies vanwege het feit dat het Middle-earth echt opengooide en je verschillende storylines mocht checken als verschillende karakters. Een volgende topper verscheen in 2006, namelijk The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II. Deze RTS game is ook van de hand van EA en neemt je zodoende mee naar de wereld uit de films, maar ditmaal draait het vooral om een alternatieve storyline. Je volgt de elf Glorfindel en de dwerg Gloin (de vader van Gimli) in hun queeste de twee volkeren te verenigen tegen Sauron. En zoals in elke typische RTS ben je vooral druk met het bouwen van versterkingen, het oogsten van resources en het aanvallen van vijandelijke basissen. De mogelijkheid om via twee campaigns beide kanten van het conflict te beleven, de gameplay die van kleine gevechten naar grootste veldslagen gaat, de talloze multiplayer maps en de goed gebalanceerde facties leverde ook deze game lovende recensies op. 

The Lord of the Rings: Return of the King

 

Lord of the Rings als MMORPG

Daarnaast kwam Turbine in 2007 met een MMORPG genaamd The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar. In eerste instantie bestreek de game alleen de regio Eriador, maar ondertussen zijn er verschillende expansies uitgekomen, zodat de grootte van de map meer dan verdubbeld is. Net zoals de games van Sierra is ook The Lord of the Rings: Online gebaseerd op de boeken van Tolkien, waardoor de game een heel andere look en feel heeft dan de EA games. Voordeel hiervan is natuurlijk dat de game ook veel van de minder bekende locaties bevat en mag refereren aan gebeurtenissen die buiten de films vallen. Het was in ieder geval de eerste keer dat je Middle-earth in zijn geheel vrij te kon exploreren. Ondertussen is de vijfde expansie voor de free-to-play MMO uitgekomen, dus dat we hier te maken hebben met een van de betere The Lord of the Rings-titels mag duidelijk zijn.

Ook bij EA bleef men werken aan The Lord of the Rings-games, zo volgde na de hierboven genoemde successen in 2009 The Lord of the Rings: Conquest. Deze action game haalde het echter niet bij zijn voorgangers. Met deze game liep ook de licentie van de uitgever ten einde en inmiddels zijn de rechten stevig in handen van Warner Bros.

The Lord of the Rings Online

 

Warner Bros. en modders

De eerste echt toffe Lord of the Rings-game die Warner Bros. uitbracht, was LEGO Lord of the Rings (2012). En deze verdient ook zeker een plekje in het lijstje met de betere Tolkien-games. De LEGO-game laat je namelijk ook free-roamen door Middle-earth, maar dan op zijn eigen unieke manier, en ook geeft het een geheel eigen humoristische draai aan de lore. Daarnaast zijn trouwens ook veel modders aan de haal gegaan met de verhalen van Tolkien, zo zijn er custom The Lord of the Rings-maps gemaakt voor Warcraft III, The Elder Scrolls V: Skyrim en Medieval 2: Total War. De mod voor deze laatste game (Third Age: Total War) is een van de beste ooit gemaakt en laat je kiezen uit een van de 14 facties waarmee je kunt vechten voor Middle-earth op een reusachtige interactieve map.

LEGO The Lord of the Rings

 

Middle-earth: Shadow of Mordor

En toen was daar ten slotte natuurlijk Middle-earth: Shadow of Mordor. Deze game draait om Talion die kort gezegd op pad gaat om een leger orks uit te roeien, en uiteindelijk bij de leider en de grote antagonist van de game terecht probeert te komen. Het leger bestaat uit aardmannen die verschillende rangen hebben, zo zijn er constant strubbelingen die de opmaak van het leger veranderen en de macht verschuiven. Als Talion kan jij, met behulp van het zogenaamde Nemesis-systeem, invloed uitoefenen door lui af te maken en/of te zorgen dat orks die je in je macht hebt steeds hogere posities bemachtigen. Deze premisse klonk sowieso al goed, maar ondertussen weten we ook dat we daadwerkelijk te maken hebben met een topper.

Warner Bros. is wederom verantwoordelijk voor dit deel in de franchise. De uitgever en Monolith stonden er echter niet alleen voor tijdens de ontwikkeling. Middle-earth: Shadow of Mordor is namelijk tot stand gekomen met behulp van verschillende bronnen. Zo kreeg men volledige steun van Middle-earth Enterprises, de partij verantwoordelijk voor het uitgeven van de licenties, en huurde men experts in wiens levenswerk bestaat uit het bestuderen van Tolkien. Ook Peter Jackson en andere leden van zijn design bedrijf zijn geraadpleegd. Eigenlijk logisch natuurlijk als je bedenkt dat de game de ruimte tussen de The Hobbit en The Lord of the Rings-films moet opvullen. Maar stiekem is het toch fijn om te weten dat Warner Bros. zo secuur met de licentie omgaat, toch? Laten we in ieder geval hopen dat er nog veel meer fijne games volgen!

REACTIES (40) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord