Games die microtransactions kunnen gebruiken – Waarom Lees Ik Dit? 

Games die microtransactions kunnen gebruiken – Waarom Lees Ik Dit? 2018-07-16T12:15:31
Microtransactions, je kunt er nooit genoeg van hebben in je game! Althans dat is wat veel ontwikkelstudio’s en uitgevers ons wijs proberen te maken. De immer kritische PeterKoelewijn neemt een dagje vrij en speelt het spelletje eens mee. Welke microtransactieloze games kunnen we ‘verbeteren’?

Onder microtransactions worden kleine aankopen van een paar euro bedoeld, meestal onnodig om de game beter te kunnen spelen. De succesvolste (en beruchtste) microtransactie van het moment is de lootbox en sommige games hebben content die perfect bij lootboxes past! En ik weet wat je nu denkt: “Meer microtransactions en lootboxes in onze geliefde games? Dat is niet wat Jezus wilde!” En daar heb je gelijk in, maar zolang bedrijven zich aan de wetgeving houden valt het allemaal onder het maximaliseren van de winst. Zie dit dan ook hoogstens als plagerij en zeker niet als demoniseren. Ik speel advocaat van de duivel! En in dit geval is dat toevallig Electronic Arts. EA is de duivel. FUCK YOU NEE JIJ DEMONISEERT!!!

Moneys    

Super Smash Bros. Ultimate

Reggie Fils-aime zei tijdens E3 dat hij lootboxes en microtransactions niet per definitie slecht vindt. Dus waarom stopt Nintendo ze niet in een van hun meest geliefde series waarvan de community extreem vriendelijk is, open staat voor verandering en nooit drammerig overkomt over – och ik noem maar wat – Waluigi speelbaar maken of zo?

Super Smash Bros.

Smash Bros. Melee had al een trekautomaat waaruit je trophies en andere shit kon kopen in ruil voor fictief geld. Tijd om dit terug te halen maar er ook een betaaloptie voor euro’s aan toe te voegen. Je kan er zelfs nieuwe personages, stages, skins en muziek mee unlocken! Uiteraard zijn er ook 79 andere manieren om deze content vrij te spelen maar we zouden hier niet zijn als rijke mensen geen extra opties krijgen in alle aspecten van hun levens.

Eikelgehalte: naar de snelkasse lopen met 10 artikelen terwijl 8 de max is.
    

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

De originele Crash Bandicoot-trilogie is glorieus in ere hersteld met de N. Sane remasters. Zoveel mogelijk van de oude gameplay is bewaard gebleven, al zijn er hier en daar natuurlijk wel wat quality of life-verbeteringen doorgevoerd. Microtransactions zijn geen quality of life-verbetering… maar laten we ze er toch maar instoppen!

Crash Bandicoot N.Sane Trilogy

In plaats van loot boxes, waarom niet loot kamers vol kratten beschikbaar stellen voor Crash? Dan kan dat gekke beest lekker alles in de kamer kapotmaken en misschien zelfs wat waardevolle beloningen vinden. Extra levels, concept art, muziekstukken en natuurlijk skins. Nieuwe skins voor Crash Bandicoot kunnen ook los verkocht worden voor een grijpstuiver. Ik denk aan Crash in een Mario-pakje en Crash in een Masterchief-pakje. Hij is tenslotte net zo Sony-exclusive als ik!

Eikelgehalte: Een stille scheet laten in de lift en dan naar buiten lopen.
    

Kingdom Hearts III

Kingdom Hearts III is nog niet uit maar die game is al 500 jaar in ontwikkeling dus ik kan niet langer wachten om hem aan de schandpaal te nagelen. Disney en Square Enix zijn niet vies van wat schaamteloos geld verdienen. De kans op extra Disney-werelden in de vorm van DLC is dan ook hoog, maar hoe zit het met microtransacties? Die passen toch ook prima bij de harteloze (LOL!) marketingmachine die onder het felgekleurde vernisje van Disney schuilt?

Kingdom Hearts

Ik denk aan extra skins voor Sora, Donald en Goofy, extra Keyblades, extra special moves, extra muziek en extra Gummiship levels. Waarom zou je dat allemaal kosteloos kunnen vrijspelen? En het beste van iedere Square Enix-RPG is die fucking moeilijke eindbaas halverwege de game die plotseling 5 levels hoger dan eerdere tegenstanders is zodat je gedwongen wordt om uren te grinden. Hoe oogbollen-uit-je-kas-rukkend grinden in RPG’s ook is, je kunt het met microtransactions omzeilen. Gewoon 10 euro per level-up vragen! De hoge prijs is uiteraard om mensen te ontmoedigen op deze manier vals te spelen. Eigenlijk doet Square-Enix dus iets heel erg goeds!

Eikelgehalte: Met de kinderen op vakantie naar Frankrijk en omrijden voor Disneyland Parijs... om ze te vertellen dat je er niet heen gaat.
    

Dark Souls Remastered

Souls-fans worden nog weleens badend in het zweet wakker van de gedachte dat hun geliefde serie microtransactions krijgt. Het idee is bijna net zo alom gehaat als een Easy Mode introduceren voor de game. Maar waarom niet het beste van beide slechte ideeën combineren? Natuurlijk, de serie zal instant door het slijk gehaald worden en hardcore gamers zullen YouTube volrammen met urenlange video’s waarin ze huilend voor de camera uitleggen waarom ze de serie afzweren. Maar hé, Bandai Namco maakt veel meer geld en daar gaat het uiteindelijk om!

Dark Souls Remastered

Mijn idee is om alle consumables, armors en wapens te verkopen voor kleine prijzen. Zo kun je zelf kiezen hoeveel geld je in de game steekt en hoe makkelijk je het maakt. Loot boxes kunnen ook in de game gestopt worden met een mix aan handige items maar ook nieuwe emotes voor je personage. Het is de Dark Souls onder de microtransaction ideeën!

Eikelgehalte: in 2018 nog steeds licht uitdagende games “De Dark Souls van (genrenaam hier)” noemen.
    

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

The Legend of Zelda zit vol met kistjes… what the fuck Nintendo waarom moet ik dit voorkauwen? Oké, die amiibo zijn technisch lootboxes want ze geven je kistjes met wisselende items in de game. Maar eigenlijk heb ik die gekocht omdat ik de hompjes plastic in de vorm van Link, Ganondorf en Zelda tof vond, dus ik tel ze niet mee. 

In plaats daarvan kun je echte lootboxes in de game stoppen, met nieuwe wapens, consumables maar ook stukken van sleutels, schatkaarten en nieuwe gadgets. Daarmee openen zich nieuwe dungeons en gebieden op de kaart, zodat je echt dikke waarde krijgt voor het extra geld dat je in de game stopt.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

En natuurlijk zit dit normaliter gewoon in de game en hoef je geen geld te betalen om de kistjes te openen. Maar aan de andere kant… fuck you!

Eikelgehalte: De eigendomsakte van een weeshuis stelen en een plan indienen om het te slopen voor een parkeergarage, om vervolgens tegengehouden te worden door een groep bemoeizuchtige kinderen en hun hond.
    

Super Mario Odyssey

Het grootste minpunt van Super Mario Odyssey is dat er niet meer van is. Serieus Nintendo, je geeft Breath of the Wild wel een Season Pass maar Mario Odyssey niet? Waarom trap je gewoon niet gelijk een puppy dood voor mijn gezicht?!

Er komt wel een beetje nieuwe content bij in de vorm van Luigi’s balloon challenges en extra kostuums voor Mario, maar het is duidelijk dat het team al aan een volgend project werkt. Hopelijk draaien ze zich nog om voor wat extra geld. Hak nieuwe werelden in ultrakleine levels met een Power Moon of 2 erin. Zorg dat het nét genoeg is dat gamers steeds weer terugkomen voor een nieuwe fix. Gooi er zelfs een paar kostuums bij als bonus en je hebt een publiek dat nooit meer stopt met Super Mario Odyssey spelen.

Super Mario Odyssey

Het is heerlijk kwaadaardig! Uh ik bedoel goed, GOED zeg ik je!

Eikelgehalte: Een gamerubriek pitchen als verzamelbak voor de domste shitpost-artikelen die je maar kan verzinnen.
   

The Witcher III: Wild Hunt

The Witcher III: Wild Hunt is een van de beste games van deze generatie. Helaas heeft ontwikkelaar CD Projekt geen interesse in microtransactions en lootboxes. Ze noemen het zelfs ‘hebzuchtig’ van ontwikkelaars. Nou excuuuuuuuuse me, CD Projekt! We kunnen niet allemaal miljoenen euro’s van de Poolse regering ontvangen! Bovendien leent The Witcher III zich uitstekend voor microtransactions. Denk aan de vele ingrediënten, drankjes, wapens en armors die je kunt vinden in de game. Dat moet gewoon allemaal te koop zijn met euro’s! Ook kun je nieuwe kapsels voor Geralt verkopen, nieuwe kleuren en harnassen voor zijn paard Roach en nieuwe standjes bij de plaatselijke prostituees.

The Witcher III

Denk je dat ik de top heb bereikt met mijn briljante microtransactie-ideeën? Man je kunt de top nog niet eens zien! Stop er betaalde minigames in, betaalde quests en schijt de hele kaart vol met kisten die je alleen met speciale sleutels kunt openen. Sleutels die je met echt geld moet kopen of waarvoor je eerst 100.000 uur moet spelen. Want je HOEFT niet te betalen voor je lootboxes! Je KUNT gewoon de game SPELEN! Of wil je zeggen dat 100.000 UUR dezelfde game spelen voor een kutbeloning niet LEUK IS?! Kijk zo krijgt die game natuurlijk nooit een Gold Award!

Eikelgehalte: The Witcher III-fans belachelijk maken.

En dat zijn de games die microtransactions kunnen gebruiken; niet omdat ze er perse beter van worden maar omdat de gamedevelopers en uitgevers er beter van worden. Gamers mogen zelf kiezen hoeveel geld ze in hun favoriete game stoppen. Als een spel je honderden uren plezier geeft, mag dat best wat kosten. Gamen blijft aan het eind van de dag een dure hobby, dat is nooit veranderd. Dus gamedevelopers, denk goed na over hoe je je geld wil verdienen met een game, want je doelgroep is terecht kritisch en er zijn genoeg goede gamedeals om een matige deal over te slaan…
   

WAAROM LEES IK DIT? SERIAL 

Nu lezen:

7 historische setting die niet een Assassin’s Creed-game moeten krijgen

5 redenen waarom Waluigi zijn eigen game verdient

De beste karton in games

Top 11 lelijkste Pokémon die dood moeten!

Nederlandse films en series die een game verdienen

Hebzucht

De Waarom Lees Ik Dit Serial Will Return.

REACTIES (19) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord