Game reboots waar we nooit om hebben gevraagd - Niet nog een keer… 

Game reboots waar we nooit om hebben gevraagd - Niet nog een keer… 2019-07-23T16:17:51
Niet elke sequel, remake of reboot is per se een goed idee. In deze serial bespreken we de games en franchises waarbij één keer eigenlijk wel genoeg was. Vandaag gaan we het hebben over slechte game reboots: terug tot leven gewekte franchises die beter dood hadden kunnen blijven.

Liever een video kijken dan lezen? Check dat dit:

Hé hallo, welkom bij alweer het derde deel van ‘Niet nog een keer…’, de serial over games waarbij het allemaal niet zo nodig nóg een keer had gehoeven. Eerder in deze reeks keken we al naar volkomen onnodige remakes en naar games die beter af waren geweest zonder vervolg. Nu door naar het volgende onderwerp: reboots waar toch echt geen hond blij van wordt!?

Om een oude gamefranchise nieuw leven in te blazen, kun je niet aan komen zetten met deel zoveel, Part 6.4, of Chapter 23. Nee, dan ga je als uitgever voor een reboot! En pakt dat regelmatig helemaal prima uit, zoals we natuurlijk wel gemerkt hebben met series als God of War, Tomb Raider en Prince of Persia. Helaas kan het ook anders. Soms bleek een reboot toch niet zo’n goed idee. Dat komt dan omdat niemand er echt op zat te wachten, of gewoon vanwege een belabberde uitvoering. Zoals bij onderstaande games.
     

Golden Axe: Beast Rider (2008)

Soms is het leuk om voor nostaligische doeleinden een oude serie terug te brengen. En soms slaat het helemaal nergens op. Neem bijvoorbeeld Golden Axe, Sega’s beroemde beat ‘em up serie, waar je begin jaren ‘90 nog wel mee thuis kon komen. Na het teleurstellende derde deel was het echter wel een beetje uit met de pret. Waarom zou je dat dan15 jaar later weer tot leven willen wekken?

Voor wie niks met Golden Axe heeft hoef je het in ieder geval niet te doen. Fans zien een reboot vast nog wel zitten, maar dan alleen het als het op zijn minst een beetje trouw is aan het origineel. Nou, dat is third-person action adventure Golden Axe: Beast Rider zeker niet. De dwerg is niet eens speelbaar! Maar het belangrijkste: het is gewoon een ontzettende schijtgame, die de Golden Axe serie in zijn geheel weet te degenereren tot een hoop stront. Jammer.

   

Bionic Commando (2009)

Wat voor Golden Axe waarschijnlijk een beter idee was geweest? Gewoon een nette remake van het origineel. Zo eentje als NES-klassieker Bionic Commando wel gekregen heeft, in 2008. Deze kreeg de niet zo heel subtiele subtitel ‘Rearmed’, speelde lekker weg en zag er ook nog eens super stylish uit. Top! Helemaal prima als het daarbij was gebleven, maar dit was eigenlijk slechts een warmmakertje voor de échte reboot van de serie, die een jaar later verscheen.

Met de reboot werd (uiteraard) de stap van side-scrolling naar volledig 3D gezet. Tot zo ver geen probleem. Wel een probleem: de compleet generieke actiegame die ze er uiteindelijk van gemaakt hebben. Leuk, maar alles behalve Bionic Commando-waardig. Daarnaast werd voor Capcom pijnlijk duidelijk dat er inderdaad niemand op deze reboot zat te wachten: de game verkocht geen meter.

  

Bomberman: Act Zero (2006)

Ontwikkelaar Hudson Soft geeft hier even een lesje in hoe je een alom geliefde formule goed kunt verkrachten in een reboot. Bomberman: Act Zero slaat he-le-maal nergens op! Reboots slaan regelmatig een serieuzere, meer volwassen toon aan, maar dat doe je niet door de normaal zo koddige bomberman in een of andere zielloze homp metaal te veranderen. En ook niet door van heel de wereld een duistere, eentonige plek te maken.

Op het gebied van gameplay is het al niet veel beter. Het is saai, repetitief en het ergste: die ene optie die Bomberman überhaupt de moeite waard maakt ontbreekt: de mogelijkheid om op de bank tegen elkaar te spelen! Nou, dan snap je toch wel heel erg weining van je bronmateriaal.

  

Prey (2017)

Laten we hier even één ding vooropstellen: de nieuwe Prey is een ontzettend goede game. Bij vlagen briljant, zelfs! Als slim bent heb je dat allang gedaan, maar zo niet: ga het alsjeblieft spelen. Zeker als je ook maar iets met BioShock, Deus Ex of zelfs Metroidvania’s hebt. Je zult er geen spijt van krijgen. Deze titel van Arkane Studios heeft echter één groot probleem: de titel zelf. De game heeft namelijk in de verste verte niks met de gelijknamige culthit uit 2006 te maken.

Het is niet de schuld van Arkane. Het was uitgever Bethesda die nog een oude merknaam had liggen waar iets mee moest gebeuren en besloot dat het wel bij deze game pastte. Het is namelijk een first-person shooter die zich afspeelt in de ruimte en iets doet met aliens. Dat dat absoluut de enige overeenkomsten zijn met het originele Prey boeide niet. Dat fans nog steeds baalden van het geannuleerde Prey 2 blijkbaar ook niet. Dit is geen reboot, dit is cheap.

  

Space Invaders: Invasion Day (2003)

Deze reboot is zo raar, dat waarschijnlijk niemand echt begrijpt waarom hij ooit gemaakt is. Ik ben geen kenner, laat staan liefhebber van Space Invaders, maar Invasion Day moet toch wel de aller aller lameste spin-off van de arcade classic zijn. De game, buiten Europa bekend als Space Raiders, is een van de vele 3D ‘re-imaginations’, die rond de eeuwwisseling als paddestoelen uit de grond kwamen. Niet allemaal even geslaagd.

Bij een 3D Space Invaders kan ik me van alles voorstellen. Alles behalve een third-person shooter in krappe levels, waarbij je personage alleen van links naar rechts kan bewegen! Jawel, het ziet er nog kutter uit dan het klinkt. Blijkbaar hebben we de invasie in deze game niet tegen kunnen houden en hebben de aliens inmiddels onze straten bereikt. Ik weet niet zeker of deze zeer beperkte manier van terugvechten dan veel hoop biedt voor de mensheid...

 

Franchises die geen reboot nodig hebben:

En zoals elke keer kijken we ook nog even naar wat er nog niet is en wat er wat mij betreft ook nooit hoeft te komen! De volgende series kunnen helemaal prima dood blijven, toch?

Prince of Persia

Zo af en toe komt de vraag voorbij of het niet eens tijd is voor een nieuwe Prince of Persia. Onzin natuurlijk, de prins heeft zijn ultieme vorm destijds al bereikt in Sands of Time. En er is daar zelfs een film over gemaakt! Beter wordt het echt niet meer, hoor. Bovendien hebben we nu Assassin’s Creed, die vanaf het begin al voortborduurde op Prince of Persia gameplay. Daarnaast is er ergens in die gekke lore vast nog wel een plekje voor een Perzische setting?

   

Half-Life

Zucht. “Half-Life 3 confirmed!!” is inmiddels allang niet grappig meer, maar mocht er ooit toch nog een nieuwe Half-Life komen, dan hoop ik dat Valve het fatsoen heeft er wel gewoon een 3’tje achter te plakken. Er een complete reboot van maken klinkt vast heel verleidelijk met een oude merknaam als deze, maar dat zou inmiddels hoogverraad zijn. Hoe goed je spel ook is.

 

Oké, genoeg over ongewenste reboots! Weet jij meer nog franchises die helemaal niet herstart hadden hoeven worden? En wat the froyo heeft Bethesda aangericht met de nieuwe Commander Keen!? Gooi het in de comments!
 

Nog meer Niet nog een keer:
 

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord