Fire Emblem franchise recap 

Fire Emblem franchise recap 2013-04-11T14:50:32
Nog een kleine twee weken en Fire Emblem: Awakening komt uit. Voor Teunis een goede reden om eindelijk eens een 3DS aan te schaffen. Met een grote voorliefde voor deze tactische RPG-serie is hij de aangewezen persoon om jullie een recap van de franchise voor te schotelen.

Fire Emblem is een geweldige reeks in mijn ogen, zowel qua storyline, gameplay, character development als muziek. Het ziet er naar uit dat Awakening een waardige opvolger wordt, maar voordat we naar de toekomst kijken, gaan we eerst even terug in de tijd. Hieronder vind je een overzicht van alle Westerse releases van Fire Emblem, vol ups, downs, missers en critical hits.

Fire Emblem

Het was mijn introductie met het tactische schaken in games. Tevens was het de eerste keer dat ik zo godsgruwelijk hard op moest letten waar ik mijn poppekes zou plaatsen. Als dat een vakje te ver naar links was kon mijn miezerige boogschutter een bijl in zijn harses verwachten, en zou ik hem nooit meer terug zien. Hallo permadeath. Hallo ontelbare level restarts.

Fire Emblem

Het battle-stysteem was ‘easy to learn, hard to master.’ Bijlen, zwaarden en lansen waren respectievelijk steen, papier en schaar en de magische aanvallen hadden een vergelijkbaar systeem. Het is even simplistisch als briljant en ondertussen tekenend voor de serie.

Maar waar deze klassieker echt om draaide, was het zorgvuldig omgaan met je manschappen en zorgen dat ze een goede relatie hadden door support-gesprekken te voeren met elkaar tijdens gevechten. Daar werden ze sterker van én het was een mooie aanvulling op de verhalen van de toch al rijke characters in een hele toffe wereld. Nog steeds raad ik iedereen aan om deze GBA-game te checken, hij is tijdloos. Ga hem spelen!

PU-cijfer: 94

Fire Emblem: The Sacred Stones

“Meer van hetzelfde.” Dat is waar het op neer komt in dit deel. Het enige deel in de serie dat zich trouwens in een ander universum afspeelt dan alle andere Fire Emblems. Wat nieuw is in The Sacred Stones is de worldmap en het herspelen van bepaalde maps om zo te grinden en extra items te vergaren. Geen fantastische toevoeging, want het haalt een beetje de uitdaging uit de latere chapters.

Er waren ook de nodige nieuwe skills en classes toegevoegd, bijvoorbeeld de trainee. Dat is een gruwelijk zwakke unit, maar als je het geduld en de skills hebt om hem te levelen, krijg je uiteindelijk toch een erg sterke metgezel.

Fire Emblem Sacred stones

Het is zeker geen slechte game, maar het mist een beetje de magie van het vorige deel. De worldmap leek gejat van Final Fantasy Tactics en paste niet zo goed bij Fire Emblem. Alsnog is het een meer dan degelijke game, vol epische muziek, vooral voor de GBA. Net als deel 1 trouwens, heb je die ondertussen al gespeeld? Kom op zeg, dat had je best even kunnen doen tussen alinea’s door…

PU-cijfer: 82

Fire Emblem: Path of Radiance

BAM! De eerste Fire Emblem in 3D, met cutscenes en motherfuckin voice-acting. Deze game was voor de Gamecube jongens, vergeet dat niet.

Ok, de voice-acting is niet echt heel goed, maar de Black Knight is een rivaal waar je u tegen zegt. Voor de mensen die deze game nooit gespeeld hebben en die blauwharige dude ergens van denken te kennen; zet Super Smash Bros Brawl nog maar eens aan.

De game had precies genoeg speelbare characters en ze waren bijna allemaal nog interessant ook. In Path of Radiance werd bovendien de Laguz geïntroduceerd, een ras dat in beesten kan transformeren. Dit zorgde ook meteen voor een interessant spelelement aangezien die gasten in hun menselijke vorm zo bedreigend waren als een baby gewapend met een wattenstaafje.

Met de introductie van de Laguz kreeg het verhaal een extra laag, namelijk één met racisme en vooroordelen. De Beorc (humans) kunnen het namelijk niet zo goed vinden met de Laguz en het verhaal draait dan ook voornamelijk om het oplossen van hun geschillen, en hoe kan dat nu beter, dan door elkaar de hersens in te slaan.

Deze keer kon je je support gesprekken gewoon tussen chapters door voeren. En je kon je je eigen wapens maken. Skills en items werden ook tussen chapters door toegewezen aan je leger. Eigenlijk zat je best veel in menuutjes te kloten, maar wat zal ik zeggen, ik vind cijfertjes soms best aantrekkelijk.

PU-cijfer: 84

Fire Emblem: Radiant Dawn

Radiant Dawn speelt zich drie jaar na de gebeurtenissen in Path of Radiance af en was een direct vervolg. Deze Wii-game vond ik één van de mindere Fire Emblems. Hij was té lang, het verhaal was matig en er waren zoveel characters die je vrij kon spelen dat het moeilijk was om een band te ontwikkelen met ze. De support-gesprekken uit de vorige games maakten de personages interessanter, maar in Radiant Dawn waren het vooral nietszeggende, oppervlakkige ‘jij bent echt mijn beste vriend gesprekken.’

Fire Emblem Radiant Dawn

Omdat de game zo lang was, zijn er wel extra classes toegevoegd. Je manschappen konden nu twee keer van klasse wisselen als hun level hoog genoeg was. Het was een schrale troost, want de game was frustrerend moeilijk en de enige Fire Emblem waarbij ik een level niet per se wilde herstarten als iemand dood ging. Het is schijnbaar best makkelijk om iemand te zien sterven als je er geen band mee hebt. In games bedoel ik, ik heb ook gewoon een hart.

Intelligent Systems sloeg in mijn ogen een beetje de plank mis bij deze titel. Het was nog steeds een aardige game, maar haalde het niet bij zijn voorgangers.

PU-cijfer: 80

Fire Emblem: Shadow Dragon

Shadow Dragon is een remake van de allereerste Fire Emblem, en hij bracht ons Marth. Marth had er in principe eigenhandig voor gezorgd dat de franchise überhaupt naar het westen is gekomen door zijn aanwezigheid in Super Smash Bros Melee. En nu mocht hij eindelijk rollen met de big boys In Europa en Noord Amerika op de DS.

Fire Emblem Shadow Dragon

Het was een opgepoetste versie, waar de, nu standaard, gameplay-elementen ingevoerd waren, maar wederom met te veel personages. Daardoor kregen ze niet echt een gezicht en wat het nog iets erger maakte, was dat ze letterlijk geen gezicht hadden, grafisch gezien. Al met al was het één stap vooruit en twee terug.

PU-cijfer: 57

Nu ik dit zo teruglees, lijkt het wel alsof de serie te vroeg gepiekt heeft, maar niets is minder waar. Fire Emblem: Awakening komt 19 april uit en als ik Jurjen moet geloven is die shit beter dan een vriendin. En aangezien ik geen vriendin heb, komt dit als geroepen.

De review van Awakening vind je in de nieuwe PU, die volgende week in de winkels ligt.

REACTIES (19) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord