FIFA 14: Wat is nieuw? 

FIFA 14: Wat is nieuw? 2013-07-22T11:46:03
Elk jaar komt EA met een nieuwe FIFA en zo ook dit jaar. Maar wat is er nieuw in FIFA 14? Tjeerd ging naar EA in Keulen voor een voorproefje en mocht er een paar weken niets over zeggen, maar in de tussentijd kon hij alle info voor jou in hapklare brokken op een rijtje zetten en komt met het antwoord op de vraag wat er nieuw is aan FIFA 14.

Verdedigen in FIFA 14

Het verdedigen wordt aangepast. Het invoeren van Tactical Defending in FIFA 12 was een grote stap die het hele verdedigen compleet op zijn kop heeft gezet. En ook al was er een grote groep spelers die dat in het begin niet echt trok, tegenwoordig speelt 95% van de spelers met Tactical Defending.

Een grote stap wil niet zeggen dat het perfect is en dat geeft EA ook toe, je bent teveel in je eentje aan het verdedigen omdat je medespelers te veel rare fuck ups maken. Waar in de vorige FIFA’s de verdedigende acties vooral waren gebaseerd op de man met de bal en niet op de rest van het team, reageert de AI nu alle spelers. Hij berekent nu hij het traject van de spelers op meerdere frames in plaats van op één. Daarnaast wordt de ‘second chance’ tackle geïntroduceerd, waarmee je een foute tackle waarbij je compleet mis zat, kan corrigeren en niet compleet het bos in wordt gestuurd.

Dat betekent dat er korter wordt gedekt en je veel beter af kan jagen dan voorheen. Je medespelers kantelen namelijk mee en zorgen dat de afspeelmogelijkheden van je tegenstander beperkt worden.

Het zorgt ervoor dat een blinde bal die naar voren wordt gerost veel minder vaak automatisch je spits bereikt. Je moet dus meer de opbouw moeten kiezen in plaats van de counters die je zoveel succes op konden leveren als in FIFA 13.

Fifa 14

Afschermen van de bal in FIFA 14

Als verdedigers er korter op zitten, zul je ook meer duels krijgen. In die duels krijg je daarom ook meer opties om de bal met hand en tand te verdedigen. Waar een balletje vasthouden in de vorige versies een lastige aangelegenheid was –de game was er niet echt op ingericht-, krijg je in FIFA 14 de mogelijkheid om op allerlei manieren je lichaam te gebruiken en de bal af te schermen van je tegenstander. Daarvoor zijn de controls licht aangepast, de linkertrigger is nu alleen gereserveerd voor het afschermen, voor skillmoves hoef je alleen nog maar het rechterpookje te gebruiken. Natuurlijk heb je het conventionele afschermen, een balletje aannemen en met de tegenstander in je rug je teamgenoten de kans te geven om bij te sluiten. Maar je kunt ook lopend in balbezit, bijvoorbeeld langs de lijn, meer doen met je lichaam. Loopt de tegenstander op je in en dreigt hij de bal voor je neus weg te kapen, dan druk je gewoon heel even de linkertrigger in, zodat je je lichaam er kort even tussen zet, zodat je wat meer ruimte creëert tussen de tegenstander en de bal. Je remt dan wel even af, maar je behoudt in ieder geval balbezit.

Fifa 14

Vrijlopen in FIFA 14

Om het ellenlange breiden aan een aanval te voorkomen na deze aanpassingen, hebben ze de manieren van vrijlopen ook op de schop genomen. Zo kan de aanvaller in de bal komen, de verdediger meelokken en dan als explosief wegsprinten om zo ruimte voor zichzelf te creëren. Zo gaan de aanvallers in hun loopacties wat slimmer met de verdediging om. Hoe je dat ook terugziet, is met de loopacties langs de buitenspelval. De aanvaller kan een loopactie langs de buitenspelval maken en op het moment dat de bal wordt gespeeld, kan hij weg zijn, omdat hij al op snelheid is. Met die loopacties maak je ook weer ruimte voor andere spelers, dus ook hier snijdt het mes aan twee kanten.

Dribbelen in FIFA 14

In FIFA 13 heeft iedereen dezelfde robotachtige dribbel, de bal komt telkens precies even ver voor de speler uit, en spelers hebben allemaal een ‘perfect touch’, alleen de snelheid was anders. EA vond dat dat beter kon, want hoe dribbelt Boerrigter hetzelfde dan Messi? Dribbelen wordt daarom ook realistischer. Minder technische spelers zullen meer moeite hebben om de bal onder controle te houden en het is afhankelijk van de speler hoe die de bal bij zich houden. Messi heeft de bal dus aan een touwtje en is op snelheid wendbaarder dan bijvoorbeeld Peter Wisgerhof, maar das logisch.

Fifa 14

Ball physics in FIFA 14

De bal gedraagt zich niet alleen bij het dribbelen anders. EA Sports heeft namelijk de hele physics van de bal aangepast. Misschien ken je dat stroperige gevoel van de bal in FIFA wel; hij rolt niet, hij lijkt zichzelf wel over het veld te slepen. EA liet in Keulen weten hoe dat komt. Het afremmen van de bal in FIFA 13 (en vorige delen)heeft weinig te maken met natuurkunde, hij heeft ie een lineaire afremcurve. Daardoor kon het dus voorkomen dat een te harde corner die over iedereen heen vloog, soms nog in bleef, doordat daar een berekening op werd losgelaten die niet klopt. Het kon dus voorkomen dat je je af en toe achter je oren krabde of er niet een plasje modder op het veld lag. Maar natuurlijk niet gekke Tjeerd, het is een game. En in games liggen niet op willekeurige plekken onzichtbare plassen modder.

In FIFA 14 ‘leeft’ de bal ook meer. Op het amateurveld (of bij PSV) komt het wel eens voor dat je een bal compleet verkeerd raakte en hij als een soort zwabberprojectiel een scherpe bocht in de lucht maakt en in eigen doel beland, of ergens waar je het ook niet bedoeld had, maar wel grappig is. Zoals op het hoofd van een onoplettend vrouwelijk publiek, dat let namelijk nooit op de bal. En het komt wel eens voor bij Barca dat iemand een bal met een prachtige curve panklaar legt voor de kool. Dat kan nu ook, want de bal kan zwabberen, stijgen, dalen en krullen. Een steekballetje die van de verdediger wegdraait, behoort nu dus ook tot de mogelijkheden.

Fifa 14

Schieten in FIFA 14

De bal beweegt dus realistischer. En dat heeft niet alleen gevolgen voor die mooie steekpass met een krulletje erin. Nee, het schieten is aangepakt in FIFA 14. Dankzij de nieuwe ball physics kun je nu bijvoorbeeld ook hard van afstand uithalen, kiezen voor een nauwkeurig laag, licht stijgend schot en dalende of zwabberende ballen afvuren. En het ziet er ook anders uit. In FIFA 13 ‘gleed’ je standbeen als het ware naar zijn plek zodat je altijd een perfecte schietanimatie had. Daardoor zag je af en toe niet waardoor dat ene schot nou zo ver naast ging of waarom het een rollertje was. Nu zie je de extra stapjes die een speler moet maken om goed achter de bal te komen, hoe ze af moeten remmen of met een klein boogje om de bal heen moeten lopen om de bal optimaal te raken en in de goede richting te krijgen. En hebben ze geen tijd om goed achter de bal te komen, kan er een snel puntertje of een slappe priegelbal uit komen.

Career mode in FIFA 14

De Career mode krijgt ook een make-over, het ziet er frisser uit en alles is wat handiger ingedeeld zodat de navigatie wat makkelijker wordt. Je wordt door de week minder onderbroken door ‘onzinnige’ updates en je krijgt live-updates van scouts in plaats van eens in de drie maanden.

Het scouting netwerk wordt sowieso veranderd. Er wordt veel minder gekeken naar cijfers en getallen en meer naar specifieke kwaliteiten van spelers. Zoek je bijvoorbeeld een kopsterke verdediger met een sterke pass? Geef het door aan je scouts en zij zullen op zoek gaan en je regelmatig updates geven over hun vorderingen, zij hebben ook meer tijd nodig voor onbekende spelers dan voor bekende spelers. Zo kun je je het hele jaar door voorbereiden op de nieuwe transferperiode.

Fifa 14

FIFA 14 op next-gen?

Tijdens de presentatie vielen mijn ogen op de kleine lettertjes: Xbox 360, PS3 en PC. Waar is de Wii U? Waar is de next-gen? Ik vroeg het aan producer Nick Channon en die wilde er niets over loslaten: ‘I got no comment on that.’ Hoe ik het ook probeerde, hij wilde niets zeggen. Het is dus maar gissen wat EA gaat doen met de komende generatie. Er gaan al voorzichtige stemmen op dat FIFA 14 voor deze generatie een tussendeeltje is en dat ze ondertussen hard werken aan een echte goede versie voor de next-gen. Of het een tussendeeltje is, kan ik je niet vertellen, maar het goede nieuws hier aan zou zijn dat het dus niet maar een domme port wordt naar de next-gens en dat we misschien dit jaar nog kunnen spelen voor een volledig 3D publiek! YEAH!

Fifa 14
Verwachtingen van FIFA 14

Of deze veranderingen allemaal goed uitpakken, is nog maar de vraag. Iedereen heeft de Impact Engine glitches ongetwijfeld nog vers in het geheugen. Ik ben in ieder geval erg enthousiast over de nieuwe Ball Physics, waardoor het schieten beter en leuker wordt en de verbeterde AI van je medespelers. Aan de andere kant ben ik ook wel benieuwd naar de flow en snelheid van de game. Wordt het nu niet te traag? Slaan we niet een beetje door in realisme? Ik heb hierover een discussie aangemaakt in de community, die kun je vinden op de FIFA 14 gamepage. Mocht je zelf een discussie willen starten over FIFA 14 (of een andere game), dan kun je die toevoegen en koppelen aan een game, dan verschijnt hij automatisch ook op de desbetreffende gamepage.


Check hier de veranderingen in FIFA 14: Ultimate Team!

REACTIES (75) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord