Far Cry 3 map editor: speel voor God! 

Far Cry 3 map editor: speel voor God! 2012-12-02T16:46:05
De Forge Mode van Halo? Pwah, veels te weinig mogelijkheden. LittleBigPlanet? Leuk hoor, maar wel erg kiddy. Nee, volgens Graddus kunnen creatieve geesten pas echt hun ei kwijt in de map editor van Far Cry 3... Zelfs Minecraft kijkt jaloers toe!

fc instincts predatorWe schrijven het najaar van 2006. Ik ben op zoek naar een nieuwe game. In de plaatselijke gameshop sta ik met twee first-person shooters voor de Xbox 360 in mijn handen: Perfect Dark Zero en Far Cry Instincts Predator. Hoe vet ik de avonturen van Joanna Dark op de Nintendo 64 ook vond, besluit ik die dag te kiezen voor Far Cry. Het doosje, met daarop een getormenteerde man op een Tropisch eiland, weet me te triggeren. En weet je, van die keuze heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt gehad. FC Instincts Predator blijkt namelijk veel meer dan alleen een dikke FPS.

Geen broddelwerk

Natuurlijk, het gigantische singleplayer-avontuur houdt me weken in de ban. Het is echter de multiplayer die de meeste tijd opslokt, en dan met name de briljante map editor. Hele dagen zit ik op mijn bank te tweaken aan mijn creaties. Ik bouw virtuele vakantie-oorden, sprookjesachtige wonderwerelden en zelfs complete scenes uit films en games na. Op het moment dat Far Cry 2 in de winter van 2008 verschijnt, ben ik er dan ook al maanden klaar voor. Niet omdat de Afrikaanse savannah me nou zo aanspreekt of omdat het Apocalypse Now-achtige sfeertje episch belooft te worden. Nee, de reden is dat de map editor terug is met meer mogelijkheden dan ooit. Wederom bouw en creëer ik er als een malle op los. Resultaat is onder andere dat ik de complete spelwerelden uit Zelda: Ocarina of Time (Hyrule) en Majora’s Mask (Termina) één-op-één naboots. Zie de screens hieronder – om mijn maps in de game te vinden, filter je op ‘WilliZ 9’ als creator. Voor blazen op de eigen loftrompet ben ik doorgaans allergisch, maar het is ook nog eens geen broddelwerk. Van andere Far Cry 2-spelers krijg ik complimenten bij de vleet!

far cry zelda ocarina of time

 far cry zelda majora's mask

Nu, weer vier jaar later, ligt Far Cry 3 in de winkels. En inderdaad, je raadt het al. Van de singleplayer ga ik zeker genieten, maar voor mij begint het plezier pas écht wanneer ik mijn eerste boompje in de map editor plant. Waarom het zo tof is om voor God te spelen en vervolgens helemaal los te gaan in je eigen – en andermans – creaties? Ik leg het uit.

Wat maakt die map editor zo vet?

fcLaat ik vooropstellen dat je wel een beetje over een creatieve persoonlijkheid dient te beschikken om ten volste van de map editor te kunnen genieten. Heb je voor het laatst een tekening of verhaaltje gemaakt op de kleuterschool en zag je er zelfs toen de lol niet van in? Dan is de map editor hoogstwaarschijnlijk niet jouw ding. Ook is een redelijke portie geduld een pré. Je moet met liefde aan je maps werken, en elk stukje van de omgeving de zorg en aandacht geven die het verdient. Alleen dan zullen je maps echt tot leven komen. Wees echter vooral niet geïntimideerd door het gegeven gigantische virtuele werelden te kunnen bouwen. Het werkt namelijk allemaal zeer eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Zelfs op console!

Nog steeds niet afgehaakt? Mooi! Dan kan ik je nu vertellen wat voor fraais je staat te wachten. Want de combinatie tussen een shitload aan mogelijkheden en intens gebruiksgemak, maken van de map editor iets heel speciaals. Voor Far Cry 3 zijn zelfs alle registers opengetrokken. De editor bevat namelijk voor het eerst A.I.! Dit betekent dat je computergestuurde mensen en dieren aan je maps kunt toevoegen en dat zorgt natuurlijk voor een hele trits aan nieuwe mogelijkheden. 

Laten we echter niet op de zaken vooruitlopen. Feitelijk start elke map altijd simpel: bij het idee dat je in je hoofd hebt zitten. Tuurlijk, je kunt ook als een kip zonder kop overal huisjes, bomen en andere ongein neerplempen, maar aan de hand van een goed uitgedacht plan werkt het toch echt beter. Stel je toch bijvoorbeeld eens voor dat de Amsterdamse Noord-Zuid lijn zonder enige vorm van planning zou worden aangelegd. Dat zou nogal probleme... Oh, daar is ook echt geen plan voor? Tja... Anyway: je kiest de grootte van de map, de setting (Water? Oerwoud? Bergen?) en het tijdstip van de dag. Vervolgens kun je het landschap naar jouw wensen beeldhouwen. Een heuveltje hier, een valleitje daar en als kers op de taart een helderblauw meer. Nice!

god

Op de achtste dag...

Na het boetseren van de ondergrond, zijn we aanbelandt bij het leukste onderdeel van het spelen voor God: het toevoegen van flora, fauna, dorpjes en steden. De mogelijkheden hier zijn eindeloos. Niet alleen zijn er pre-fab huizen beschikbaar, maar binnen deze huizen kun je vervolgens ook weer de inrichting bepalen. Dat gebeurt echt op micro-niveau. Een lamp op het bureau? Check! Een extra stoeltje aan de eettafel? Done! En wil je dankzij de nieuwe A.I.-implementatie dat er een tijger door de woonkamer raast? Het is gewoon mogelijk! Het allerwreedste is misschien nog wel het feit dat je eenvoudig dingen kunt combineren, waarmee je weer nieuwe shit creërt. Zet bijvoorbeeld tien verschillende platte huizen op elkaar en zorg dat er een laddertje naar boven leidt. Het resultaat is een imponerende toren!

far cry 3 map editorBijna alles wat je te binnen schiet, is maakbaar. En wie wil er nou niet een vette shooter spelen in een omgeving die tot voor kort alleen in je brein bestond? Ik zweer het je, als je er goed in wordt beginnen zelfs de standaard bij Far Cry 3 meegeleverde multiplayermaps simplistisch aan te voelen. Vind je bijvoorbeeld Nuketown in Call of Duty helemaal te gek? In Far Cry 3 maak je die shit gewoon na en kun je zelfs eventuele tekortkomingen aanpassen. De game ligt pas twee dagen in de winkel, maar een korte check in de downloadbare gebruikersmaps leert dat de editor nu al volop wordt gebruikt door Far Cry-veteranen. En er zit weer heel wat fraais tussen: niet alleen ‘gewone’ deathmatch-levels, maar bijvoorbeeld ook racebanen (je kan ook auto’s etc. toevoegen) en zelfs de door mij persoonlijk zeer geliefde ‘puzzelmaps’. In deze levels is het de bedoeling van punt A naar punt B te komen, waarbij de te nemen route uiteraard vol obstakels zit. Vaak zijn deze maps echt fokking hardcore. Je begint bijvoorbeeld met slechts drie handgranten. Daarmee moet je dan wel vier beren, twee tijgers en een huurling verslaan, alsook een grenadejump maken om op een hoger gedeelte van de map te komen. Dark Souls lastig? Hahahaha...

Weet je nog hoe kut het vroeger was wanneer je voor Sinterklaas die ene LEGO-doos met dat gigantische piratenschip wilde, maar dat je ouders op 5 december een lullig pakketje met een roeiboot gaven? Dankzij de map editor van Far Cry zijn dat soort jeugdtrauma’s eindelijk verwerkbaar! Stiekem is het zelfs veel leuker dan de meest volle doos fysieke bouwblokjes. Wanneer ik er binnenkort de tijd voor vind, ga ik er dus serieus voor zorgen dat Hyrule ook in Far Cry 3 speelbaar wordt. Of heb jij misschien een beter idee?

 

REACTIES (54) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord