Fanatieke Fandoms – Deel 3: World of Warcraft 

Fanatieke Fandoms – Deel 3: World of Warcraft 2019-06-30T20:10:47
We hebben allemaal een speciaal plekje in het hart voor de meest bijzondere games die we ooit gespeeld hebben. Velen gaan binnen een week weer door naar de volgende titel, maar sommigen zweren hun favoriete digitale werelden trouw. In deze serial werpt Marvin een blik op deze fanatieke fandoms. Vandaag: World of Warcraft.

Je bent vast wel eens een game tegengekomen die je niet meer los kan laten. Een game waar je álles over wilt weten, waar je je klep niet over dicht kunt houden en waar je telkens maar weer naar terugkeert. Je meldt je misschien aan voor een forum of Discord-server specifiek over die game, neemt deel aan jolige community-evenementen binnen de game en voor je het weet ben je deel van een game-familie. Althans, zo lijken de meest fanatieke fanschares tot stand te komen.

Om een beeld te krijgen van die fandoms bespreken we in elk deel van deze Serial een paar facetten van elke game(franchise). Spelersaantallen (en game-info), de organisatie van de fandom, in-game evenementen, evenementen buiten de game en mainstream media-aandacht. Vandaag: een van dé MMORPG’s waar spelers gerust 1000+ uren van hun leven aan kwijtraken, World of Warcraft.

Wow BFA
                        

Game-info

In 2004 ontstond een aardbeving in gameland. Een nieuwe MMORPG gebaseerd op het Warcraft-universum van Blizzard stond op en hield binnen een jaar al meer dan een miljoen spelers in zijn greep. In de jaren erna zou het volgens velen de beste MMORPG allertijden worden en kon eigenlijk niemand meer om het succes van World of Warcraft heen. WoW dook regelmatig op in mainstream nieuws, kreeg een reclame met motherfucking Mister T en zijn Night Elf Mohawk, zag zijn spelersbasis tot ongeveer 2012 met rappe schreden groeien en kreeg ook steeds meer content. Maare, wat is het nou precies?

Om alle facetten van World of Warcraft anno 2019 te bespreken kunnen we zo een artikel of drie vullen, dus we houden het erg kort. Iedereen is immers wel bekende met het MMORPG-concept, eentje die gepopulariseerd werd door onder andere WoW en natuurlijk ook oudere games als Everquest. Spelers bevinden zich in de wereld van Azeroth en kiezen één van twee overkoepelende facties: de Horde of Alliance. Onder de vlag van een van die facties maken ze een nieuw personage met uiteenlopende rassen (Gnomes, Humans, Trolls, etc.) en uiteenlopende classes (Warriors, Paladins, Shamans, etc.) en werken ze eraan om hun personage naar het maximum level te loodsen.

Dit doen ze via het voltooien van allerlei quests in de speelwereld, maar ook door het doorlopen van onder andere dungeons (waarin 5 spelers samen tegen sterkere tegenstanders vechten), raids (20 tot 40 man) en battlegrounds (grootschalige PVP). Eenmaal op het maximum level aangekomen is het zaak om zo sterk mogelijk te worden en de endgame-content te trotseren. Dit zijn vaak moeilijkere raids, en tegenwoordig ook moeilijkere versies van dungeons (zogenaamde Mythics). Spelers krijgen per personage ook de beschikking over twee professions (zoals blacksmithing, leatherworking of enchanting) waar ze gold mee kunnen verdienen, en natuurlijk sterkere gear kunnen maken voor zichzelf en anderen.

Waar de meeste games ophouden als je het maximum level behaalt hebt gaat World of Warcraft dus vrolijk door met de zogenaamde endgame, waarin spelers alles op alles zetten om met het behalen van gear nóg sterker te worden. In zogenaamde Guilds komen ze samen om elkaar te helpen en natuurlijk om Raids te doorlopen, waar genoeg exclusieve loot op ze zit te wachten om een wekelijkse playthrough te verantwoorden.

Daarnaast buigen spelers zich in de endgame over Achievements en het aanvullen van hun mount-, toy-, en transmog-collectie (simpelweg het looten van alles wat er te looten valt, ook in oude content uit vorige WoW-uitbreidingen), werken ze aan reputaties met een van de tientallen facties die de game rijk is (een mechanic waarmee duidelijk wordt hoe een bepaald volk naar jouw personage kijkt), starten ze nieuwe personages (alts), proberen ze de WoW-economie uit te buiten en zoveel mogelijk gold te verdienen, gaan ze aan de slag met Pet Battles (Pokémon-achtige gevechten) of doen ze een van de andere duizenden dingen waar je je dagen mee kunt vullen in WoW. Het is te veel om op te noemen, maar na vijftien jaar aan nieuwe uitbreidingen en content-patches zit de game zó vol dat je de komende 10 jaar non-stop kunt spelen en nog niet alles zal hebben gezien en/of verzameld.

World of Warcraft characters

World of Warcraft is op dit moment bezig aan zijn zevende uitbreiding getiteld Battle for Azeroth, specifiek is net de 8.2-patch gereleased waarin de twee gebieden Nazjatar en Mechagon zijn toegevoegd. In augustus van dit jaar staat een uniek moment in de geschiedenis van World of Warcraft op de planning- dan releaset namelijk World of Warcraft Classic. Dit is een versie van de game zoals die te spelen was in 2004/2005 (met enkele quality of life-aanpassingen), iets waar fans van de originele versie van de game al jaren om riepen. Deze versie van WoW zal geen impact hebben op de huidige (zogenaamde ‘retail’) versie van de game, die naar verwachtingen volgend jaar weer een nieuwe uitbreiding zal krijgen en waar Blizzard waarschijnlijk nog lang niet mee klaar is.
            

Spelersinfo en ‘spelersaantal vs geldopbrengst’-discussie

Sinds de tijden van uitbreiding Warlords of Draenor (2015-ish) is Blizzard er niet meer zo happig op om subscriber-aantallen te delen met de wereld. ‘Subscribers’ zijn in dit geval mensen die een actief abonnement hebben lopen op World of Warcraft. Spelers van de MMORPG moeten immers per maand betalen om toegang te krijgen tot de game (bovenop de kosten van de basisgame en de uitbreidingen zelf). Tot 2015 weten we de officiële spelersaantallen dus wel, maar over de spelersaantallen van nu kunnen we alleen speculeren. Hieronder tref je een overzicht van de spelersbasis in de periode 2005-2015 (volgens officiële info van Blizzard), met een duidelijke piek rond 2010/2011 waarin het totale aantal subscribers richting de 12,5 miljoen ging. Dit was ten tijde van de derde WoW-uitbreiding, Cataclysm.

World of Warcraft Subscribers

Anno 2019 is er genoeg speculatie (en hier, hier) binnen de World of Warcraft-community over hoe met hoeveel ze nou zijn. Eén ding is duidelijk: het is een fractie van die 12,5 miljoen die in 2010 nog speelden. Verwacht wordt dat er ongeveer 2 tot 3 miljoen spelers actief is op dit moment, al is dat vooral gebaseerd op de in-game mogelijkheid om te checken hoeveel personages er online zijn (met pieken rond 150.000 online personages) én is daarbij geen rekening gehouden met China. China is namelijk een geval apart; ze hebben daar een compleet eigen versie van de game met aanpassingen waar de Chinese overheid zich in kan vinden (zo zijn er bij de Chinese Undead bar weinig botten te zien). Desondanks is de populatie in China steevast even groot als de spelersbasissen van de Europese en Noord-Amerikaanse versies van WoW gecombineerd.

Waar in een ideale wereld een MMO beoordeeld wordt op de grootte van zijn spelersbasis en het aantal actieve spelers, lijkt het anno 2019 vooral om geld te draaien. In ieder geval voor Blizzard (en Activision). Dit verdeelt de spelersbasis als nooit tevoren; veel spelers hebben genoeg van de bedrijfsinsteek van Blizzard en hun wens om zoveel mogelijk omzet te draaien (nog een onderwerp waar we twee artikelen over kunnen vullen) en laten daarom de game achter zich. Een recentelijke controversiële beslissing van Blizzard was bijvoorbeeld het toevoegen van een Store Mount: bij het afsluiten van een zes maanden durend abonnement op WoW krijgen spelers de Sylverian Dreamer-mount.

Een prachtige vogelachtige draak met een mooi blauw kleurtje en majestueuze vleugels die compleet uniek is voor deze MMORPG. Alleen hij kost los wel 25 euro, en de tig mounts die je in-game kunt verkrijgen zonder geld neer te leggen zijn negen van de tien keer herkenbare modellen met nieuwe kleurtjes. Resultaat: 13.000 dislikes tegenover 3.000 likes. Veel spelers nemen het Blizzard kwalijk dat ze zo’n unieke mount achter een berg geld verbergen en de spelers in-game laten grinden voor telkens dezelfde mounts met net even een ander likje verf. Anderen noemen het bedrijf ‘wanhopig’ na de kritiek die het kreeg op uitbreiding Battle For Azeroth. En een enkeling wijst erop dat deze ‘aanbieding’ wel heel goed getimed is; Q3 van Blizzards fiscale jaar loopt toevallig net af!

Hoewel er kritiek is op Blizzards beslissing zijn er ook genoeg mensen die helemaal lyrisch worden van de mount, met als gevolg dat er waarschijnlijk niets verandert en de bank goedgevuld blijft. En veel van de speler zullen ook blijven, want World of Warcraft verkeert in een unieke positie. Sommige mensen spelen de game al vijftien jaar en menig speler heeft meer dan 2000+ uren in de game gestopt, en zie dan maar eens al die uren, vriendschappen en andere sociale connecties die je hebt gemaakt voor eeuwig de rug toe te keren. Met patch 8.2 van Battle For Azeroth gaat het volgens velen ook nog eens weer de goede kant op, en World of Warcraft Classic zal genoeg oude rotten terughalen, dus hoewel Blizzard en Activision belaagd worden door bakken aan kritiek wijst alles erop dat het aantal actieve subscribers de komende maanden toch nog gaat toenemen. Om nog maar te zwijgen over de daadwerkelijke, torenhoge opbrengsten

Blizzard money
                 

Organisatie van de World of Warcraft-fandom

World of Warcraft is zo’n sociale game dat de fandom zich grotendeels in-game verzamelt in onder andere Guilds en allerlei groepen (je kunt tegenwoordig chat-groepen maken over van alles en nog wat), maar natuurlijk zijn er ook de gebruikelijke (sociale) kanalen. Er is een forum (voorheen het Battle.net-forum), een subreddit met meer dan 1,1 miljoen leden (en een Classic WoW-subreddit met 145k leden) en ook talloze Discord-kanalen waar mensen over de game lullen en elkaar proberen te helpen, al dan niet terwijl ze aan het spelen zijn. Omdat er talloze manieren zijn om nieuwe spelers te leren kennen en te chatten met de mensen die je al kent óf mensen die geïnteresseerd zijn in dezelfde facetten van World of Warcraft als jij, zijn er verder bar weinig redenen om buiten de game te communiceren via andere kanalen.

Toch weten WoW-fans elkaar ook op andere plekken op het internet te vinden, en opvallend hierbij  is toch wel de groei die de game qua populariteit doormaakte op Twitch in het afgelopen jaar. De streams van Asmongold en Sodapoppin zijn vandaag de dag het populairst; Asmongold zit al over de vijf miljoen ‘viewer hours’ heen met alleen WoW-content – wat meer is dan heel Elder Scrolls Online op Twitch heeft - en is nummer 8 van de populairste Twitch-channels ter wereld. Zijn Classic-streams waren met name erg populair, toen de beta van de Classic net uitkwam ging het aantal gelijktijdige kijkers richting de 120k. 

Twitch video's WOW

World of Warcraft is zelf nummer 6 in de lijst met populairste games op Twitch met een gemiddeld aantal kijkers van 45.000 te allen tijde en een piek van 201.000. Het is de #12 game qua aantallen streamers (gemiddeld zijn er 900 WoW-streamers live) en dat in een tijd waarin volgens veel spelers de game nogal saai is. De game heeft op moment van schrijven 5 miljoen volgers op Twitch. Deze cijfers zullen alleen maar stijgen als Classic en de volgende Battle For Azeroth-patches uitkomen.

Ook op Youtube is de game erg populair; het officiële WoW-kanaal (waar cinematics en gametrailers op staan) heeft 1,2 miljoen subscribers en er zijn te veel WoW-gerelateerde kanalen om hier op te noemen. WoW heeft immers een enorm uitgediepte lore waar talloze YouTubers video’s over maken, de site staat ook vol met tutorial-video’s over alles wat je in-game kunt doen en populaire en minder populaire spelers maken video’s waarin ze hun skills en gebrek aan leven tonen. Recentelijk was bijvoorbeeld de guild Method de talk of the town; hoe hard zij no-lifen om als eersten ter wereld de Mythic-versie van de raid Battle of Dazar’alor te verslaan is nu al legendarisch. 

Wow twitch
                      

In-game evenementen en mods

World of Warcraft is bij uitstek een game waarin je samen kunt werken om erg leuke dingen te doen, dus we gaan hier niet proberen alle manieren op een rijtje te zetten waarop spelers elkaar weten te vinden. Guilds zijn doorgaans de belangrijkste plek voor spelers om samen te komen en evenementjes te organiseren. Maar ook Blizzard zorgt voor een hoop evenementen, van zomerfairs tot sneeuwbalgevechten. Om nog maar te zwijgen over de Twitch- en YouTube-streamers die hun servers in hun greep kunnen houden met al hun fans.

Met diensten als Looking For Raid en Looking For Group kun je tegenwoordig ook zelf voor de meest uiteenlopende dingen wel een groep vinden. Zin om de Horde-stad Orgimmar te overrompelen met 40 Alliance-spelers? Dat kan. Op zoek naar een mount als de Time-Lost Proto Drake, waarbij je uren achter elkaar stil zal moeten staan in de hoop dat de draak voor je neus spawnt en je hem kunt bemachtigen? Daar is een groep voor. Meedoen aan een transmog-competitie om te zien of de outfit van jouw personage het tofste is? Meedoen aan een mount-competitie om te zien of jij de grootste collectie hebt? Daar heeft een of andere Twitch-streamer vast al een groep voor. En ga zo nog maar even door, want er is creativiteit genoeg binnen de spelersbasis van WoW, en wie lang genoeg zoekt zal een hoop hilarische taferelen tegen het lijf lopen. 

World of Warcraft premade groups

In deze Serial kijken we vaak naarde mods die spelers maken, daaruit spreekt immers hoe fanatiek fans kunnen zijn. Maar World of Warcraft is uniek in dit opzicht; bar weinig mensen spelen de game zonder zogenaamde addons, en de oh zo fanatieke spelers die al deze addons maakten gedurende de jaren en gedurende de vele versies van World of Warcraft opereren inmiddels als een bedrijf. Ze zetten alles op alles om zo snel mogelijk na de release van een nieuwe content-uitbreiding hun addon te updaten. Mag ook wel, want enorm populaire addons als Deadly Boss Mods (die tactieken voor bosses in raids en dungeons toont) zijn al meer dan 230 miljoen keer gedownload (volgens Twitch, dat tevens dient als addon-hub) en veel spelers kunnen niet meer zonder. Het gebeurt ook regelmatig dat Blizzard besluit een populaire addon over te nemen, zelf te maken en te integreren in de game, zoals back in the day al gebeurde met Quest Helper. 

Wow Addons
                     

Evenementen buiten de games

Het belangrijkste evenement voor WoW-fans is natuurlijk Blizzcon, waar Blizzard steevast een flinke podiumpresentatie in huis heeft, WoW-eSports organiseert en ook elk jaar een cosplay-competitie start waar fans hun creaties kunnen tonen. Buiten Blizzcon is er echter ook genoeg om je als WoW-fanaat op te verheugen. Blizzard organiseert bij mijlpalen als het tienjarige bestaan evenementen over heel de wereld en fans nemen zelf nog vaker het heft in eigen handen. Soms erg letterlijk, zoals bij dit jaarlijks terugkerende evenement waarin cosplayers (uhh, LARPers?) gehuld in WoW-outfits in Tsjechië of all places met elkaar op de vuist gaan. Dit Tsjechische evenement heeft zelfs een lopend verhaal, en de battles die de fanatieke fans daar uitvoeren hebben daar een blijvende impact op.

Daarbuiten zijn er natuurlijk meer dan genoeg fotoshoots van World of Warcraft-cosplayers en meetups voor fans van WoW, al zal je om daarvoor in aanmerking te komen wel even wat zoekwerk moeten verrichten. Ook op het WoW-forum worden regelmatig meetups tussen fans aangekondigd, al lijkt het er niet op dat die ook in de Beneluxe plaatsvinden. Daar moet je zelf maar even verandering in brengen, als dat jouw ding is. Check ook vooral Alie’s artikel over waarom World of Warcraft meer is dan zomaar een game. 


                  

Media-aandacht

World of Warcraft en mainstream media zijn onlosmakelijk verbonden. WoW was namelijk jarenlang het paradepaartje voor boze ouders die denken dat hun kinderen gameverslaafd zijn, en de game staat al vijftien jaar lang bekend als iets waar je je leven aan kwijt zult raken. Dit heeft een hoop memes tot gevolg, maar ook een hoop slecht geïnformeerde nieuwsberichten. Gelukkig is díe tijd al weer achter ons en richt de sensatiemedia zich al meer op dingen als lootboxes en games als Fortnite. Daarom zal je tegenwoordig een zender als SBS6 niet snel een nieuwtje over World of Warcraft zien schrijven, maar als de term ‘gameverslaving’ weer eens opduikt staat World of Warcraft er met grote regelmaat toch als voorbeeld bij.

Die ‘no-life’-status en het verslavingsgevaar dat op de loer ligt bij World of Warcraft zal waarschijnlijk nooit meer verdwijnen. En dat hoeft ook helemaal niet. We hebben het hier over een van de grootste en meest onuitputtelijke games aller tijden; natuurlijk blijft WoW inherent verslavend, dit is een feit. Alleen mag er ook wel wat meer bij de positieve kanten van de MMO stilgestaan worden in de media – maar ja, dat levert te weinig clicks op. Gelukkig zijn die positieve berichten er wel degelijk, met als recent voorbeeld het nieuws over hoe een Bredase WoW-speler samen met enkele in-game vrienden naar Noorwegen afreisde om de begrafenis van hun overleden vriend bij te wonen. Ik huil niet, jij huilt!

World of Warcraft nieuws
                 

De Fanatieke Fandom-serial:

Zondag 05/05 – Deel 1 (Minecraft)

Maandag 03/06 – Deel 2 (The Elder Scrolls)

Zondag 30/06 – Deel 3 (World of Warcraft) 

REACTIES (17) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord