F-Zero GX - Vergeten Games 

F-Zero GX - Vergeten Games 2018-02-15T11:57:53
In de nieuwe rubriek ‘Vergeten Games’ kijkt PeterKoelewijn terug op obscure games en oude titels die wel een remaster of nieuw deel kunnen gebruiken. De eerste kandidaat is F-Zero GX, die voor de GameCube verscheen. Nintendo’s futuristische racer is al jaren missing in action en dat is extra pijnlijk als je ziet wat Nintendo en Sega kunnen doen met de kracht van vriendschap! (/braak)

F-Zero GX is ontstaan tijdens een perfecte storm tussen drie ontwikkelaars. Nintendo, Sega en Namco werkten in de GameCube tijd samen om de hardware van de console over te zetten naar een versie voor arcades. Onder de pompeuze naam Triforce werd de hardware klaargemaakt om dikke speelkasten te creëren. Namco en Sega hadden een nieuw speledingetje dankzij Nintendo’s hardware en Nintendo kreeg daarvoor een aantal lekkere exclusives. Super Monkey Ball was bijvoorbeeld oorspronkelijk een arcadegame maar dankzij de Triforce kennen wij het als een van de eerste Sega-games voor een Nintendo-console.

Dus waar komt F-Zero voor in dit verhaal? Nintendo en Sega besloten dat de Triforce hardware het perfecte moment was om samen een game te maken. Sega’s studio Amusement Vision kreeg daarom de opdracht om een F-Zero game te maken die zowel op de GameCube als op een arcadekast gespeeld kon worden. Zo begon de ontwikkeling aan F-Zero AX voor Japanse speelhallen en F-Zero GX voor de GameCube. Twee games die identiek moesten lijken en daarom de ontwikkelaars pushten om werkelijk alles uit de hardware van de GameCube te halen.

F-Zero GX

You Got Boost Power!

De F-Zero gameplay is altijd vrij pittig geweest en F-Zero GX is geen uitzondering. In tegenstelling tot wat je van Nintendo zou verwachten is het een technische racer zonder hulpitems of andere dingen om de gameplay toegankelijker te maken. Met gemiddeld 1000 kilometer per uur scheuren de voertuigen over brede racebanen heen waar letterlijk elke botsing tegen een muur of ander voertuig iets van je energiemeter wegneemt. De energie wordt gebruikt voor het schild rondom je voertuig en vanaf de tweede ronde kun je het ook gebruiken voor kleine snelheidsboost. Naast de high risk, high reward gameplay moet je met goede stuurmanskunst en wat sluwe tactieken zien te winnen. Er zijn geen wapens maar je kan bijvoorbeeld wel een tegenstander van de weg drukken bij een afgrond. Het is dus minder Mario Kart en meer de paardenrace uit Ben-Hur. Hey waarom de fuck hebben we van die film wél een remake gekregen en niet van F-Zero GX?!

Er verschenen een paar goed gereviewde titels voor de Gameboy Advance na F-Zero GX maar de GameCube-titel wordt meer dan z’n opvolgers beschouwd als een klassieker. Dat komt puur door de grote hoeveelheid content die de game biedt en de superieure presentatie. Zoals ik al schreef, Amusement Vision liet de GameCube zweten. Na de simplistische graphics van N64-voorganger F-Zero X, gaf F-Zero GX je echt een arcadehal-ervaring. De coureurs, voertuigen en raceparkoersen bliezen mij weg in 2003 en ook in het huidige HD-tijdperk ziet de game er nog steeds verdomd goed uit voor z’n leeftijd. En niet minder indrukwekkend, je kunt de framerate van 60 beeldjes per seconde met een liniaal trekken, zoals deze video van Digital Foundry laat zien.

Met je GameCube memory card naar de arcadehal

Naast de gebruikelijke race modes kon je ook je eigen voertuig bouwen, de kleuren aanpassen en je eigen logo’s ontwerpen. In Japanse speelhallen konden gamers vervolgens hun GameCube memory cards in de kast van F-Zero AX steken, zodat ze toegang hadden tot hun eigen voertuigen. En last but not least, F-Zero GX is een van de weinige racegames met een heuse story mode waarin je missies met Captain Falcon moet voltooien!

F-Zero AX

Vet pakketje racecontent nietwaar? Dus dan nu de vraag waarvoor jullie op deze Feature geklikt hebben…

 

Waarom is de game vergeten?

Oké, kaarten op tafel, Nintendo is verdomd goed in het ontwikkelen van games maar ook bij hen draait het gewoon om geld verdienen. De verkoopcijfers van alle F-Zero-games zijn niet geheel betrouwbaar maar het illustreert wel een neerwaartse lijn voor de serie. Waar de SNES- en Nintendo 64-games nog de miljoen passeerden, lukte GX en z’n Gameboy-opvolgers dat simpelweg niet. Nintendo bracht een aantal GameCube-titels opnieuw uit voor de Wii maar F-Zero zat daar helaas niet tussen. Jammer want ook vandaag, met gedegen concurrentie van WipEout en Fast RMX, zou F-Zero GX nog steeds goed meekunnen. Ik hou dan ook mijn vingers gekruist dat de Nintendo Switch eindelijk GameCube-titels naar de Virtual Console krijgt en F-Zero naar het HD-tijdperk brengt.

Hernieuwde interesse in de serie is er ook bij Nintendo zelf. Onder andere Miyamoto heeft in interviews met verbazing gereageerd over de hoeveelheid vragen die ze krijgen over plannen voor de serie. Ik vermoed dat Smash Bros. een grote rol speelt, waarin Captain Falcon steevast een van de populairste personages is. Nintendo liet ook een proefballonnetje op door F-Zero stages naar Mario Kart 8 te brengen als DLC.

Dankzij een interview met Burnout-ontwikkelaar en Criterion-oprichter Alex Ward, weten we dat Nintendo racegameontwikkelaars aan het polsen is voor een nieuwe F-Zero game. De makers van F-Zero GX zullen het helaas niet worden. Creative Vision sloot een jaar nadat de game uit was zijn deuren. De ontwikkelaars werden opgenomen in Sega’s interne ontwikkelteam en begonnen te werken aan een nieuwe gameserie genaamd Yakuza. De kans is klein dat Sega hen van deze populaire serie afhaalt. Echter een Switch-versie van F-Zero GX voor de langverwachte GameCube Virtual Console zou voor mij al heel veel goedmaken.

 

Vergeten Games Serial:

Vrijdag 16 maart:

De Wario Land-games

Vrijdag 13 april:

The World Ends With You

Captain Falcon

REACTIES (16) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord