Elder Scrolls Online: 4 jaar later 

Elder Scrolls Online: 4 jaar later 2018-07-26T14:11:37
Alhoewel ze weet dat de tijd vliegt, kon Alie bijna niet geloven dat het alweer ruim 4 jaar geleden is dat Elder Scrolls Online (ESO) uitkwam. Onze redactrice vond het daarom de hoogste tijd om eens te kijken wat ZeniMax Online Studios allemaal veranderd en toegevoegd heeft aan de MMORPG.

Het is inmiddels precies 4 jaar, 3 maanden en 22 dagen geleden dat Elder Scrolls Online (ESO) uitkwam op de PC. In deze 4 jaar, 3 maanden en 22 dagen is er een hoop veranderd aan ESO. Hoogste tijd dus om eens te kijken wat er allemaal nieuw is in de MMORPG.

Elder Scrolls Online ESO
    

ESO: Tamriel Unlimited

ESO lanceerde met een verplicht subscriptiemodel. Na een krap jaartje namen ontwikkelaar ZeniMax Online Studios en uitgever Bethesda Softworks echter alweer afscheid van dit verdienmodel. In maart 2015 werd ESO buy-to-play. Het afnemen van een subscriptie was niet meer verplicht, maar werd optioneel.

Om de transformatie wereldkundig te maken, werd ook de naam van de MMORPG veranderd. We spraken daarna namelijk over ESO: Tamriel Unlimited. Deze versie van de game bevatte alle tot dusver verschenen content en verscheen ook op PS4 en Xbox One. Bovengetekende mocht om dat heugelijke feit te onderstrepen een geheel versche review tikken.

Elder Scrolls Online ESO
    

One Tamriel-update

Ook zette ze haar naam boven de review van de eerste DLC voor deze ESO 2.0, genaamd The Imperial City. Hiermee sleepte je onder meer extra quests, items en nieuwe gebieden binnen. Wat volgde was een gestage stroom nieuwe content, te weten: Orsinium, Thieves Guild, Dark Brotherhood, Shadows of the Hist, Horns of the Reach, Clockwork City en Dragon Bones. Veel van deze DLC bestond echter niet alleen maar uit content, zo werden er ook gameplay mechanics aangepast. Denk hierbij aan de toevoeging van housing en het op de schop nemen van het questen/levelen.

Vooral deze laatste aanpassing – bekend als de One Tamriel-update – heeft ESO compleet veranderd. Doordat ZeniMax Online Studios de level ranges in de gebieden verwijderd heeft, correspondeert alle content in de MMO nu automatisch met jouw level. Anders gezegd: dankzij de magie van scaling kun je nu gaan en levelen waar je wil, zonder restricties. Dat betekent onder meer dat je de gebieden niet meer in vaste volgorde hoeft te doorlopen, en dat vijanden en quest rewards zich aanpassen aan jouw level. Hierdoor kun je altijd met je vrienden (van een ander level) spelen, ook voelt de game een stuk minder lineair en meer als een ontdekkingsreis.

Elder Scrolls Online ESO
    

Een stapel content

Ik ben ergens halverwege alle bovenstaande DLC gestopt met ESO. Dat had alleen niets te maken met de kwaliteit van de updates. Ik vermaakte me namelijk prima met de game. Een MMORPG weet echter altijd al mijn kostbare gametijd op te slokken, waardoor ik weinig tot niet aan andere games toekom. In het verleden vond ik dat prima, maar nu verdeel ik mijn tijd liever.

Toen ik een paar weken geleden ESO weer oppakte, lag er dan ook een hele stapel nieuwe content op me te wachten. De MMO kent inmiddels namelijk ook nog grotere updates, in de vorm van chapters. Te beginnen met Morrowind.

Even was ik bang volledig de draad kwijt te zijn en behoorlijk door te moeten levelen voordat ik los kon gaan met dit chapter. Maar dankzij de hierboven beschreven One Tamriel-update start je zelfs als versche level 1 meteen op Vvardenfell. Je hoeft geen uren aan oude content door te ploegen voordat je aan de slag kan met dit chapter.

Elder Scrolls Online ESO
    

ESO: Morrowind

Morrowind speelt zich af op het eiland Vvardenfell, de setting die je kunt kennen uit The Elder Scrolls III: Morrowind. Voor zover ik begrepen heb, zit het eiland vol met verwijzingen naar deze 15 jaar oude game. Helaas zullen de meeste daarvan mij volledig ontgaan zijn. Ik kan me echter goed indenken dat ESO: Morrowind als fanservice down memory lane geweldig moet zijn. Hoe tof is het om het eiland in shiny graphics te verkennen en daarbij allerlei bekende personages tegen te komen? Je hoeft je echter ook weer geen zorgen te maken dat dit chapter slechts een herhalingsoefening is. ESO speelt zich namelijk 700 jaar voor TES III af.

De uitbreiding voegt twee grote nieuwe features toe aan de MMO. Te beginnen met de nieuwe PvP-modus, de Battlegrounds. Anders dan de eerdere PvP in ESO duren Battlegrounds slechts een minuutje of 10. Je kunt kiezen uit verschillende (klassieke) modi, namelijk: Deathmatch, Dominion en Capture the Relic. Ik heb me goed vermaakt met deze kortdurende potjes, alhoewel de combat in de MMO me nog steeds niet helemaal weet te overtuigen. Dat is echter niet ESO-specifiek, aangezien ik altijd al issues heb gehad op de combat in de TES-games. Daarbij moet ik wel meteen zeggen dat de nieuwe Warden-klasse – de tweede nieuwe feature – oprecht een leuke afwisselende klasse is, waarmee je kunt tanken, dps'en en healen.

Wat me vooral weer opviel aan Morrowind is de geweldige vertelkunst. Neem de questlijn met een Argonian-slaaf met magische krachten. Het is haar doel om hogerop te komen, maar wordt zelfs nadat je haar vrij gemaakt hebt, tegengewerkt door allerlei politieke intriges en culturele bepalingen. Ook de slavin zelf intrigeerde me mateloos. Ik wist namelijk nooit helemaal zeker wat haar motief was, zodat ik tot in de late uurtjes quest na quest van haar aannam om het mysterie te ontrafelen.

Kort gezegd, zijn de verhaaltjes in Morrowind vrijwel allemaal spannend en ontroerend, maar vaak vooral ook grappig. Het questen voelt zodoende nooit echt als traditioneel questen, oftewel nutteloze klusjes uitvoeren. Daarbij komt nog dat elke hub weliswaar een eigen overkoepelend verhaal heeft, maar de main quest je altijd helder voor ogen blijft.

Elder Scrolls Online ESO
    

ESO: Summerset

Inmiddels is Vvardenfell echter alweer oud nieuws. ZeniMax Online Studios heeft namelijk een paar weken geleden een nieuwe chapter aan ESO toegevoegd: Summerset.

De Summerset Isles zijn sinds The Elder Scrolls: Arena (1994) afgesloten voor buitenstaanders. Koningin Ayrenn heeft echter in een visioen gezien dat er een groot gevaar dreigt dat de ondergang van heel Tamriel kan betekenen. Met andere woorden: alle hulp is nu welkom.

Net als bij Morrowind ben ik ook weer volop aan het genieten van het verhaal in Summerset. Daarbij worden ook diepgaande thema's als klassisme, immigratie en discriminatie niet geschuwd. Deze uitbreiding lijkt op het eerste gezicht echter wel minder nieuwe features aan ESO toe te voegen dan voorganger Morrowind.

Een van de grootste nieuwe features in Summerset is de nieuwe skill line. Ook de Psijic Order keert terug naar de Summerset Isles. Als speler kun je je aansluiten bij deze mysterieuze groepering die magie bestudeert. Hiermee krijg je de mogelijkheid nieuwe actieve en passieve vaardigheden te unlocken. Maar om de skill line te levelen, moet je echter wel flink wat werk verzetten. Zo word je kriskras Tamriel doorgestuurd om tijdsgaten te dichten. Daarnaast kent Summerset een nieuwe vorm van crafting. Met Jewelry Crafting kun je juwelen maken, waarmee je set bonussen op je gear kunt verdienen. De twee nieuwe features in Summerset lijken vooral interessant voor oudgedienden, die de skills en gear van hun personages willen uitdiepen.

Summerset biedt daarmee eigenlijk vooral meer van hetzelfde. Dat is echter helemaal niet eens zo erg...

Elder Scrolls Online ESO
    

ESO voor iedereen

Elder Scrolls Online is in de afgelopen vier jaar uitgegroeid tot een van de meest content-rijke MMORPG's. Er is een enorme hoeveelheid dingen om te doen en te zien. Anders dan bij genregenoten is er echter geen drempel om in te stappen. Je hoeft geen oude content “in te halen”, maar kan meteen los met de nieuwste chapters om daarna op je gemakje de rest van Tamriel te verkennen. Ook voor de mensen die de game al eerder checkten, is er met de komst van de twee chapters genoeg nieuwe content om te ontdekken.

Nieuwe spelers en oudgedienden, maar ook solospelers en gezelschapsdieren zijn welkom. ESO is namelijk ook nog steeds leuk voor de solo-speler. Je kunt de MMO heel goed spelen als een single player RPG, en daarbij vooral genieten van de vertelkunst. Dat neemt echter niet weg dat de verstokte MMO'er ook aan zijn trekken komt, met steeds meer PvP- en PvE-content. Ook in de toekomst lijkt ZeniMax Online Studios deze balans te willen bewaken. Zo werden er op de E3 twee nieuwe DLC game packs aangekondigd: Wolfhunter en Murkmire. Wolfhunter voegt twee nieuwe 4-man dungeons toe aan de MMO, terwijl Murkmire zich richt op een nieuwe zone met uiteraard een geheel nieuw verhaal.

Elder Scrolls Online ESO

Ik kan niet garanderen dat ik ESO na het doorspelen van Summerset constant blijf spelen. Wat ik echter wel kan beloven, is dat ik de MMO zeker niet weer vier jaar laat liggen. Daarvoor is ESO echt een te goede game geworden.

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord