E3 2019 prep: Het verleden van de E3 

E3 2019 prep: Het verleden van de E3 2019-05-31T16:10:17
Over ongeveer twee maanden begint de E3 2019. Alhoewel de beurs in grootte en populariteit lijkt af te nemen, is het nog steeds een happening waar we bij Power Unlimited met z’n allen naar uit kijken. Maar hoe begon het ooit allemaal?

Met de E3 2019 voor de deur heb ik de ongelofelijke verantwoordelijkheid om iedereen daar met mijn serial voor klaar te stomen. Zelf volg ik de E3 al lengte van jaren, zonder dat ik ooit zo gelukkig heb mogen zijn om zelf van de partij te zijn. In een latere feature bespreek ik wel of dat überhaupt nog de moeite waard is, maar vandaag focussen we ons op hoe het ooit allemaal begon.

De Electronic Entertainment Expo, kortweg de E3, vond voor het eerst plaats tussen 11 en 13 mei in het jaar 1995. De organisatie had flinke ambities, want ze begonnen direct in de Los Angeles Convention Center, de hal waar de E3 het vaakst is georganiseerd tot nu toe.

(De PU over de E3 2001)

De E3 kwam echter niet volledig uit de lucht vallen. Eerder toonden uitgevers hun nieuwste games en hardware namelijk op de Consumer Electronics Show (CES), een beurs die nog steeds bestaat en nog altijd jaarlijks in januari wordt georganiseerd. Echter werd de game-industrie daar als totaal onbelangrijk gezien en zelfs gewoon in tenten buiten gezet, met alle gevolgen vandien als het slecht weer was. Nog beschamender vond Tom Kalinske, destijds CEO van Sega America, dat je eerst langs alle porno stands mocht lopen voordat je een keer uitkwam bij de videogames. De gamesindustrie werd op de CES weggezet als het debiele neefje van de algehele techindustrie en was het daar spuugzat mee. Vanaf 1992 was SEGA dan ook niet meer van de partij op de CES en in haar kielzog nam het een hele hoop andere gamebedrijven mee.

Vervolgens werd in 1994 door de grootste partijen uit de gamesindustrie besloten dat het zo niet langer meer kon. Nergens waren games echt welkom om geshowed te worden en dus moest er een eigen show en een eigen organisatie komen. Samen kwamen de grootste partijen in de industrie tot de Interactive Digital Software Association (IDSA), wat je nu waarschijnlijk beter kent van de naam Entertainment Software Association (ESA). Deze organisatie werd overigens ook opgezet omdat het parlement in de Verenigde Staten de industrie bekritiseerde dat er geen leeftijdsclassificatiesysteem was voor videogames. Uit deze organisatie is dus niet alleen de E3, maar ook het Amerikaanse ESRB voortgekomen.

(Foto van de E3 1995)

Na de eerste editie in 1995 was de E3 eigenlijk direct de gamebeurs waar iedereen het het hele jaar over had, alhoewel de show in 1996 en 1997 wel georganiseerd werd in Georgia in plaats van in Los Angeles. Tijdens de E3 werden en worden altijd de vetste games, de nieuwste consoles en andere sicke, game gerelateerde hardware getoond. In de eerste jaren moesten we het nieuws daarvan vooral ontvangen via tijdschriften als de Power Unlimited, alhoewel er ook al wel een klein aantal nieuwswebsites was waar je terecht kon voor het laatste nieuws. Later werden livestreams natuurlijk de populairste manier om ook het publiek thuis direct aan te spreken met aankondigingen van de nieuwste games en producten en tot op de dag van vandaag is het voor ons thuisblijvers dé manier om direct op de hoogte te zijn van het vetste en het nieuwste.

Na de editie in mei 2006 gebeurde er echter iets opmerkelijks. In juli van dat jaar besloot de ESA, na geklaag vanuit de industrie, dat de show kleiner moest. De ergste klachten waren dat de kosten om op de E3 te kunnen staan veel te hoog werden en dat er teveel mensen op de E3 kwamen die niet zoveel te maken hadden met de gamesindustrie, wat voor een belemmering zorgde in de communicatie tussen uitgevers en pers. Hierop besloot de ESA om de show aanzienlijk te verkleinen, te rebranden naar de E3 Media and Business Summit. De show werd gehouden in wat hotels in de buurt van Santa Monica Airport en uiteindelijk zijn er maximaal 10.000 mensen aanwezig geweest op dit event. Ter vergelijking, de E3 trok van 1999 tot 2006 steeds ongeveer 70.000 bezoekers. Toen de E3 in 2008 terugkeerde naar de L.A. Convention Center besloot de ESA het event toch heel klein te houden en werden er ook niet meer dan 10.000 mensen binnengelaten over de hele week.

(Power Unlimited op de E3 2006)

De organisatie ontving hevige kritiek van buitenaf. Gezien de show nu pas in juli werd gehouden waren retailers niet meer geïnteresseerd in het event, terwijl de industrie ook gewoon z’n paradepaardje kwijt was. Alles voelde veel te klein en ingetogen aan, terwijl de E3 juist was van de grote shows, volgepropte zalen en over-the-top feestjes. Er leek in 2007 en 2008, zonder echte aanleiding, nog wat van over te zijn.

Ook de ESA zag na twee kleinere edities dat dit niet de manier was om door te gaan en organiseerde in 2009 weer een relatief normale E3-beurs. Er mochten maximaal 40.000 mensen komen en vanaf dat jaar is de E3 in ieder geval in bezoekers alleen maar blijven groeien. Echter is het niet alleen maar hosanna met de E3, zoals we ook vandaag de dag steeds harder merken.

(Het eerste PU E3 Journaal uit 2018)

In 2013 besloot Nintendo als eerste grote partij dat het geen grote persconferentie meer zou houden rondom de E3. In plaats daarvan is de Nintendo Direct gekomen, een pre-recorded livestream die inmiddels niet meer weg te denken is. Op dat moment volgde eigenlijk geen enkele partij in deze nieuw ingezette trend, maar in 2016 besloot EA wel om te stoppen met de E3 en z’n eigen event te organiseren. EA Play werd georganiseerd in Los Angeles en Londen, waarvan in de jaren erna alleen het event in L.A. overeind is gebleven. Steeds werd dan ook daar een persconferentie georganiseerd, maar na jaren van ronduit belabberde shows heeft EA dit jaar besloten om “minder te praten” en “meer te gamen.”

(Sony PlayStation op de E3 2018)

Nog een voorbeeld van de eigen events die georganiseerd worden is Microsoft, dat in 2018 besloot om alleen Mixer mee te nemen naar de E3-beursvloer en de rest van de games te tentoonstellen in het Microsoft Theater verderop in de stad. Ook Activision heeft eens een jaar overgeslagen en notabene de partij met de meest verkochte consoles deze generatie is er in 2019 niet bij, namelijk Sony. 

Hoe dit de toekomst van de beurs gaat vormgeven bespreken we in latere features, maar wat we zeker kunnen stellen is dat de E3 een turbulent verleden heeft. De beurs is begonnen als antwoord op de CES die vreselijk omging met de industrie, werd vervolgens in rap tempo groter en groter om compleet in te storten in 2007 en 2008, waarna het uit z’n as herrees maar nu opnieuw op een cruciaal punt beland lijkt te zijn. Opnieuw lijkt de te dure beursvloer ervoor te zorgen dat de show leegloopt, maar wat gaat de ESA hiermee doen? Dat en meer bespreek ik in de volgende feature in deze serial!

REACTIES (12) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord