Driveclub: Van lelijk eendje naar Ferrari 

Driveclub: Van lelijk eendje naar Ferrari 2015-11-24T12:57:07
Dik een jaar geleden beloonde Florian de PS4 racer Driveclub in zijn Review met een respectabele 78, maar pas na release bleek wat een absolute trainwreck de game nou eigenlijk echt was. Nu is dat volgens onze race expert totaal anders en is de game veranderd van lelijk eendje naar een Ferrari.

Na vele maanden uitstel kwam Driveclub in oktober van vorige jaar uit, maar daarvoor had ik de game al een aantal keer gezien en gespeeld op trips en events als de E3 en de Gamescom. Telkens als ik de game weer ergens tegenkwam, zag ik duidelijk dat de game met flinke stappen vooruit ging en ik had er alle vertrouwen in dat Driveclub een meesterlijke game zou worden. Veel later dan ik dacht is dat het ook zeker geworden, maar daar is heel wat voor nodig geweest.

Driveclub

       

Luchtbel

Nog voordat Driveclub uitkwam liet ontwikkelaar Evolution Studios, maar ook Sony weten dat dit de meest sociale racing game ooit zou gaan worden, waarin je vreselijk veel online fun kon hebben met de members in je club. In Driveclub zou het helemaal gaan om het uitdagen van andere clubs en ranglijsten van welke club het beste is. Je zou afspraken moeten gaan maken met je teammembers om tournaments te gaan doen, je kon teamraces doen waarin het cruciaal was dat je als team het eerst over de finish zou komen, er zouden speciale team objectives komen om je club score te verbeteren en ga zo maar door. Ik had op een gegeven moment zoveel vette shit gehoord over Driveclub dat ik stond te trappelen om met de retail game aan de gang te kunnen.

Ik speelde de retail code voor mijn Review 2 weken voor release en het viel me toen al op dat de verbinding met de server van Driveclub regelmatig even plat lag. Dat is niet ongebruikelijk met games zo ver voor release en het was ook zeker niet mijn grootste frustratie, want het werd me wel keihard duidelijk dat het PR praatje van Evolution en Sony over hoe sociaal deze Racing game is en de hoeveelheid online content niets anders dan een luchtbel waren. Ondanks de disconnects was ik in staat om toch nog aardig wat potjes online te racen, maar dat was dan ook meteen het enige dat er mogelijk was. Andere mogelijkheden waren er simpelweg niet!

Driveclub

       

Geweldige balans

Je kon inderdaad met je clubleden een race rijden, maar het maakte te allen tijde geen hol uit wie er als eerste van je vrienden als eerste over de finish ging, zelfs niet als het een zogenaamde ‘team race’ was. Belachelijk echt, hoe is dat anders dan alle andere racegames dan? Sterker nog, in al die andere racegames heb je veel meer opties en mogelijkheden online dan in Driveclub, een game die verdomme het woord ‘club’ in z’n naam heeft staan. Ik was vreselijk teleurgesteld, zeker omdat de rest van de game zo verdomd goed is!

In de singleplayer events merk je namelijk niets van de loze beloftes en is het vooral een heerlijke racegame die een geweldige balans heeft gevonden tussen arcade en simulator gameplay. Driveclub heeft namelijk wel de snelheid en is dat tikkie over de top dat je verwacht in een arcade game, maar de physics gaan weer meer richting simulatie. Hierdoor is de game iets lastiger om te masteren dan de meeste arcade games, maar krijg je er uiteindelijk wel veel meer voldoening uit als je de scheurijzers echt onder controle hebt. De besturing en physics van Driveclub zijn fantastisch en werken onverwacht goed in een arcade setting. Over het algemeen was ik dus niet blij met het ontbreken aan toffe online modes, maar was ik in mijn nopjes over de singleplayer en de algemene basis van de game. So far, so pretty good, maar niemand wist toen nog wat een drama de launch zou worden een paar dagen later.

Driveclub

         

Onspeelbaar

In de dagen voor de launch heb ik nog best wel online kunnen spelen, maar dat was acuut over toen de game in de winkels lag en daarbovenop ook nog eens gratis te downloaden was voor PlayStation Plus members. De servers van Driveclub klapte er gruwelijk hard uit en Evolution en Sony gingen zelfs zo ver om de gratis versie van het PlayStation Network te verwijderen, in de hoop de drukte wat te verminderen, of in ieder geval niet groter te maken. Het heeft niet gewerkt en Driveclub is maandenlang praktisch onspeelbaar geweest online.

Met de ene patch na de andere werd geprobeerd de serverload te verminderen en iedereen online te krijgen, maar al snel kwamen er geruchten dat het niet zo simpel was als een simpele patch schrijven voor wat bugs in je servers. Er was een hoop onduidelijkheden over waarom het zo lang duurde en de echte reden van de faal is nooit bekend gemaakt. Volgens Paul Rustchynsky, de game director van Driveclub, zullen we dat waarschijnlijk ook nooit te weten komen, aangezien Sony niet wil dat er over gesproken wordt door de devs bij Evolution. In mijn eigen gesprekken met Paul op verschillende events heeft hij wel gezegd dat het team inderdaad de volledige online componenten voor Driveclub from scratch weer helemaal opnieuw moesten ontwikkelen, aangezien het met de huidige code simpelweg niet mogelijk was om een stabiel online platform neer te zetten. Nogmaals, waarom dit is gebeurt zullen we nooit weten, maar het is wel duidelijk dat er ergens gigantische fuck-ups zijn gemaakt tijdens de ontwikkeling van Driveclub, die gek genoeg niet aan het licht kwam tijdens het testen van de game.

Driveclub

       

Favo devs

Intussen zijn we echter een jaar verder en ik heb Evolution Studios in de loop van de tijd weer steeds hoger op mijn lijstje van favo developers gezet. De heren bij Evolution hebben een flinke klap gekregen door al het gezeik, maar werken nu nog steeds met veel passie aan de game. Er komt nog steeds regelmatig nieuwe DLC uit met nieuwe events, tracks, circuits, auto’s en trophies die je voor een prikkie kunt binnentrekken, maar er wordt ook technisch nog steeds gesleuteld aan de game. Zo hebben ze in de afgelopen maanden bijvoorbeeld een heel weather systeem toegevoegd, zijn er nu lobby’s die je kunt customizen en wordt de game continu geupdate met de nieuwste grafische snufjes. Driveclub Bikes is zelfs nu net uitgekomen, wat eigenlijk een game op zich is.

Evolution is ook nog lang niet klaar met het opbouwen van Driveclub, want er staat nog veel meer nieuwe content gepland voor volgend jaar. Zo staat er een wat grotere grafische update gepland die vooral de schaduwen wat mooier maakt, is er een grote update uitgekomen met motoren in de hoofdrol en als klap op de vuurpijl is Evolution hard bezig met het compatible maken van Driveclub met PlayStation VR. Als een van de eerste journalisten wereldwijd kreeg ik een VR demo te spelen op de Paris Games Week en die shit was awesome. Ik heb al aardig wat Project Cars gespeeld in VR, maar ik denk dat ik nu al heel voorzichtig durf te zeggen dat Driveclub in VR een vettere ervaring gaat worden.

Driveclub

          

Debiel

Als je net als ik ooit ook ziek was van het gezeik rond Driveclub, doe je er goed aan om de game nogmaals een kans te geven. Evolution Studios heeft van een wrak een monsterbak gemaakt met een shitload aan aanpassingen, verbeteringen en vooral de toevoeging van een gigantische hoeveelheid content. Als je de game om dezelfde reden ooit hebt laten liggen kan ik je echt aanraden om de game inclusief season pass in huis te halen. Het kost je letterlijk 20 euro op het PSN en je krijgt er nu een meesterlijke racegame voor terug. Als je van racegames houdt, ben je een debiel als je het niet doet!

REACTIES (32) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord