De Wario Land serie - Vergeten Games 

De Wario Land serie - Vergeten Games 2018-03-16T11:53:31
In de Serial Vergeten Games kijkt PeterKoelewijn terug op obscure games en vergeten titels die wel een remaster of nieuw deel kunnen gebruiken. Van alle platformseries die Nintendo bezit is Wario Land een van de beste. Dus waarom in Waluigi’s naam is hij in de vergetelheid geraakt?

Nintendo is populair, ook op de PU-redactie, maar soms heeft het bedrijf een draai om de oren nodig. Bijvoorbeeld de vrolijke optimistische werelden van Super Mario; die begonnen de laatste jaren toch wel errug ‘safe’ aan te voelen. Pas met Super Mario Odyssey kregen we weer de batshit insane ontwerpen te zien die oudere Mario-games klassiekers maakten. Het gamepersonage Wario komt uit een van die klassiekers… als een eindbaas.

Super Mario Land 2    

Mario’s evil dubbelganger

Het Nintendo hoofdkantoor in Kyoto heeft verschillende ontwikkelafdelingen en Nintendo R&D1 was in de jaren ’90 verantwoordelijk voor de Game Boy-software. Voor ontwerper Hiroji Kiyotake en de rest van het team was het daarom even slikken toen ze opdracht kregen om een Mario-game te maken. Na het ontwikkelen van Metroid, Kid Icarus en nog veel meer originele series, was het team een beetje gepikeerd dat ze aan Mario van Miyamoto’s team moesten werken. Niettemin verscheen de eerste Mario Land voor de Game Boy en werd het een groot succes. Toen Super Mario Land 2: 6 Golden Coins in 1993 verscheen, zag Nintendo R&D1 kans om de draak te steken met Mario. Kiyotake ontwierp een kwaadaardige versie van Mario en gaf zijn creatie de naam Wario, wat een woordspeling is op het Japanse woord voor slecht: ‘Warui’.

Nintendo vond het idee fantastisch; ze gebruikten Wario zelfs zwaar in hun marketing voor de game. Check deze compilatie maar eens (waaronder een bizarre Nederlandse reclame!)

    

Slecht zijn voelt goed!

Wario had misschien een kleine rol als eindbaas van Super Mario Land 2, het ontwikkelteam vond hem grappig genoeg om Super Mario Land 3 te leiden. Als een echte schurk kaapte hij de titel, dus werd het Wario Land: Super Mario Land 3. De derde Game Boy-platformer is, net als Wario zelf, herkenbaar maar nét effe anders dan alle Mario-games ervoor. Weg zijn de paddenstoelen en vuurbloemen, in plaats daarvan eet Wario uien om sterker te worden en draagt hij o.a. een vikinghelm en een vuurspuwende drakenhelm. Het verzamelen van muntjes hoort nog wel in een Wario-game want de schurk is boven alles enorm hebzuchtig. Het leukste aan Wario besturen is echter dat hij aanzienlijk sterker en zwaarder speelt dan andere loodgieters. Zijn ground pound doet de grond schudden en vijanden struikelen. Daarna kan hij een krachtige elleboogstoot geven en ze zo het scherm uitknallen.

Wario Land

De game verkocht meer dan 5 miljoen exemplaren dus het team mocht meteen doorwerken aan een vervolg op voor de hete nieuwe Nintendo-console: de VIRTUAL BOY!!! *start lachbandje*

    

Winnen op de Virtual Boy

Maar zelfs de pijnlijke rode 3D-beelden konden niet voorkomen dat Wario een uitstekend platform-avontuur leverde voor de flopconsole. Virtual Boy Wario Land wordt dan ook beschouwd als een van de weinige, zo niet dé enige goede game die ooit voor het systeem verscheen. Gelukkig was Wario Land 2 ook in ontwikkeling voor de Game Boy.
   

De transformatie naar puzzelplatformer (met transformaties)

In zijn officiële tweede avontuur gooide Wario zijn haar helemaal los en transformeerde in een heuse puzzelplatformer. Wario kan in Wario Land 2 niet langer doodgaan maar moet zijn immense kracht gebruiken om puzzels in minder lineaire levels op te lossen. De onsterfelijkheid van Wario heeft een reden want Nintendo introduceerde tekenfilmachtige transformaties waarmee de antiheld door de werelden moest zien te komen. Wario kan bijvoorbeeld platgeslagen worden zodat hij door kieren past, in de fik vliegen en extra hard rennen of zichzelf volvreten zodat ie nog dikker wordt en door bepaalde vloeren breekt.

Wario Land 2

Wario Land 3 was slechts een kwestie van tijd na het tweede succes. Deze platformer was nog beter, voegde meer transformaties toe en complexere levels met meer puzzels. Toen de Game Boy Advance uit was verscheen het tot nu toe laatste numerieke deel in de Wario Land-serie. Wario Land 4 heeft sprites die er nog steeds indrukwekkend uitzien en introduceerde wat slimme tweaks. Zo krijgt Wario een Zelda-achtige hartjesmeter om de tegenstand en zeker de eindbaasgevechten pittiger te maken. Ook start er een timer zodra Wario een switch aan het eind van het level activeert. Je moet dan zo snel mogelijk terugrennen naar het begin van het level om te ontsnappen. Genoeg puzzels en bizarre transformaties maken, naar mijn mening, tot nu toe de beste Wario-platformer.

Wario Land 4

De laatste game met de Wario Land-titel in de naam was Wario Land: The Shake Dimension voor de Wii. Wederom een 2D platformer maar dan met handgetekende animaties en géén gekke transformaties meer. Hij was oké, al gooiden de lage resolutie en het kleinere beeldformaat, veroorzaakt door de Wii hardware, toch een beetje roet in het eten. 
   

Waarom is de gameserie vergeten?

Dat is helaas niet bekend. Natuurlijk gaat het nog steeds prima met Wario. Hell, vorige week kondigde Nintendo nog Wario Ware Gold aan, een nieuw deel in de gekke minigame-serie. Maar qua platformers is het stil sinds Wario: Master of Disguise op de DS flopte. Dat was dan ook een aanzienlijk slechtere platformer van een andere studio. Maar Nintendo geeft zijn franchises weinig kansen om te floppen voordat ze in de kluis verdwijnen. Vraag maar aan Samus Aran…

Wario Land: The Shake Dimension

Daarnaast zijn er ook intern grote veranderingen doorgevoerd bij Nintendo. R&D1 was altijd verantwoordelijk voor de Wario Land-serie maar is opgeheven en het meeste personeel werkt nu in andere Nintendo-teams. Wii-game Wario Land: The Shake Dimension werd daarom ontwikkeld door een nieuwe studio, Good-Feel. Die boekte helaas geen financieel succes met The Shake Dimension, ondanks de grote Wii-doelgroep. Sindsdien heeft de studio betere resultaten geboekt met Kirby’s Epic Yarn en Yoshi’s Woolly World. Wat kan ik zeggen… Yoshi en Kirby doen het gewoon beter in de verkoop dan een evil Mario-kloon.

Toch is er nooit een 2D-platformer geweest zoals Wario Land op de Game Boys dus Nintendo mag gerust nog een poging wagen met de antiheld. En hoe moeilijk kan het nou zijn om een goede studio te vinden voor de volgende Wario Land? Er staat bijna ieder jaar een getalenteerde indiestudio op die met een eigenzinnige 2D platformer de wereld verovert. En ook in de eigen gelederen heeft Nintendo nieuw platformtalent gevonden, zoals Retro Studios en hun Donkey Kong Country-games. Er moet toch wel iemand zijn die Wario een nieuw avontuur in de klassieke stijl kan geven? Met Waluigi voor co-op… UITERAARD!

Vergeten Games Serials

Nu lezen:

F-Zero GX

13 april:

The World Ends With You

REACTIES (19) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord