De Vette Vijf: Nintendo GameCube 

De Vette Vijf: Nintendo GameCube 2018-09-06T10:19:59
In de rubriek 'De Vette Vijf' kijkt PU-redacteur Michel naar zijn eigen uitgebreide gamecollectie en pikt hij er een oud platform uit, om vervolgens zijn vijf favoriete games voor dat platform te bepalen. Na vorige maand de PlayStation behandeld te hebben, is het deze keer tijd voor de GameCube.

Jongens en meisjes, wat was het ver-schrik-ke-lijk moeilijk om deze keer vijf games te kiezen! De GameCube is één van mijn favoriete platformen en met 40 games in mijn verzameling was het werkelijk een hel om de vijf beste uit te kiezen. Ik zou het dan ook helemaal niet gek vinden als jullie totaal andere favorieten hebben.

GameCube


De GameCube was een behoorlijk unieke console van Nintendo. Niet alleen dankzij het kekke paarse uiterlijk en de hendel aan de achterkant om hem overal mee naartoe te dragen, maar ook vanwege de games. Nintendo nam veel verschillende franchises, waaronder Mario met Super Mario Sunhine en Zelda met The Legend of Zelda: Wind Waker behoorlijk op de schop, wat voor uiteenlopende resultaten zorgde.

Eigenlijk zijn de onderstaande vijf games (die op willekeurige volgorde staan) maar een klein onderdeel van al mijn favoriete GameCube-games, maar het concept van deze rubriek bepaalt nu eenmaal dat ik er vijf moet kiezen. Alsof je tussen je eigen kinderen moet kiezen! Zucht, daar gaan we dan...

Metroid Prime

Geen GameCube-collectie (of wat voor gamecollectie dan ook) kan compleet zijn zonder Metroid Prime. Een ontzagwekkende evolutie van de Metroid-franchise die ontwikkelaar Retro Studios in één klap op de kaart zette. Het gevoel van isolatie en eenzaamheid op een onbekende, gewelddadige planeet werd perfect naar drie dimensies vertaald en mag qua franchise-evoluties wat mij betreft dan ook in één adem met Zelda: Ocarina of Time en Super Mario 64 genoemd worden.

Daarbij lijkt het misschien op een first-person shooter, maar het spel laat zich toch behoorlijk anders spelen. Dit is, zoals Nintendo zelf al aangaf, een first person adventure, waarbij je het cameraperspectief niet alleen gebruikt om honderden ruimtepiraten en Metroids naar het hiernamaals te knallen, maar ook om je omgeving te onderzoeken en via scans het verhaal uit de doeken doet. En dan de vele puzzels, vaak in combinatie met de Morph Ball, de bizarre lengte van de game, de spectaculaire intro... een betere Metroid-game is er sindsdien wat mij betreft niet geweest.

Metroid Prime


F-Zero GX

F-Zero X op de Nintendo 64 was een van de snelste racegames ooit en alleen daarom het spelen al waard, maar de graphics bleven door die vloeiende gameplay wel een beetje achter. Sega deed op de GameCube echter wat Nintendo niet leek te kunnen: ontwikkelaar Amusement Vision (ook bekend van de Super Monkey Ball-games) kwam met een F-Zero op de proppen die zowel prachtig oogde als ongelooflijk snel is.

De game loopt over van de content: tientallen racers en wagens, talloze futuristische parkoersen en zelfs een verhaalmodus waarmee je alles ontgrendelt. Maar dit zou allemaal niet belangrijk zijn als de game zich niet zo soepel liet besturen. Je hebt constant het idee dat je perfecte controle hebt over je futuristisch voertuig, ondanks de prachtige graphics en solide 60 frames per seconde. In een recent interview met gamesmagazine Edge gaf de producent van de game zelfs toe dat Nintendo nadat F-Zero GX contact met hem opnam om te vragen hoe ze dit in hemelsnaam voor elkaar hadden gekregen.

F-Zero GX is (op een minigame in NintendoLand en een paar tracks in Mario Kart 8-dlc) tevens de laatste F-Zero game die is verschenen op een console. Tijd om daar verandering in te brengen, Nintendo!

F-Zero GX


Kururin Squash!

Regelmatig komen er games uit in Japan, die niet in Europa (of de VS) verschijnen. Kururin Squash! is er zo een. Ik was een groot fan van Kuru Kuru Kururin, een launchgame voor de GameBoy Advance die wél in Europa beschikbaar was. In het spel moet je een noveltje in een soort kruising tussen een ruimteschip en helikopter, gezien van bovenaf, door allerlei levels heen besturen zonder de randen (of andere obstakels) met je wieken aan te raken. Dit vervolg op de GameCube biedt meer van hetzelfde, maar dan mooier, uitgebreider en met allerlei extra's, zoals items die je op je wieken kunt plaatsen. Enorm verslavend, kleurrijk en met niet al te veel tekst, zodat het ook voor mensen die niet Japans spreken begrijpbaar is.

Een doodzonde dat deze game nooit buiten Japan is uitgekomen, maar ach, nu heb ik er wel een kek Japans hoesje voor. Overigens kun je deze Japanse games spelen met een zogenaamde 'Freeloader'-disc.

Kururin Squash


Resident Evil 4

Net als Metroid Prime mag ook eigenlijk Resident Evil 4 in geen één gamecollectie ontbreken. Inmiddels is de actiegame op zo'n beetje elk platform bedenkbaar verkrijgbaar, maar toen het spel op de GameCube verscheen was daar nog geen sprake van. Ontwikkelaar Shinji Mikami claimde zelfs dat hij zichzelf zou onthoofden als het spel ooit op een ander platform zou verschijnen... dat heeft hij gelukkig nooit gedaan.

De Resident Evil-reeks was met zijn oudbollige besturing en steeds minder griezelige setting een beetje in verval aan het raken, maar Resident Evil 4 gaf de franchise nieuw leven. De camera stond opeens vlak achter hoofdpersonage Leon - iets dat tegenwoordig nog in de meeste actiegames wordt toegepast - en opeens moesten spelers grote menigten met geïnfecteerde personages zien te overleven. Het spel was ook nog eens behoorlijk lang, bracht je op allerlei verschillende locaties en deed eigenlijk alles nagenoeg perfect. En wie kan ooit zijn eerste ontmoeting met de man met de zak op zijn hoofd en de kettingzaag in zijn handen vergeten? Brrr...

Resident Evil 4


Donkey Kong: Jungle Beat

Qua platformgames wordt het niet veel beter dan dit. Het spel is dan ook ontwikkeld door Nintendo EAD Tokyo, dat hierna aan de slag ging met de Super Mario Galaxy-games. Net als die spellen overspoelt Jungle Beat je met het ene na het andere originele platformlevel, vol met leuke uitdagingen en een heerlijke vormgeving.

Uniek aan het spel is dat het zich met de bongo's, die ook gebruikt worden voor de muzikale Donkey Konga-reeks, laat besturen. Daardoor hebben vermoedelijk veel gamers deze titel links laten liggen. Geheel onterecht, want deze besturing voelt juist erg goed en dit 'gimmicky' concept verbergt juist een hele sterke en diepe platformer. Het spel is later nog eens uitgebracht op de Wii, maar zonder de bongo's voelde dat toch niet helemaal hetzelfde.

Donkey Kong: Jungle Beat


Wat een slagveld was dit, zeg! Ik heb getwijfeld over zoveel andere games uit mijn collectie. De 2D beat-em 'up Viewtiful Joe, het griezelfestijn van Eternal Darkness, natuurlijk Super Mario Sunshine en Zelda: Wind Waker, de voorloper van games als Bayonetta en Vanquish genaamd P.N. 03, het fenomenale Ubisoft-duo Prince of Persia: The Sands of Time en Beyond Good & Evil, het artistieke Killer 7, de strategische Pikmin-games, het originele Luigi's Mansion, de he-le-maal grijsgespeelde Mario Kart: Double Dash dat ik jarenlang elk weekend met vrienden speelde, het supergrappige Paper Mario and the Thousand Year Door, het inmiddels nauwelijks meer verkrijgbare Metal Gear Solid: Twin Snakes... de lijst gaat maar door en door. Wat zijn jouw favoriete GameCube-games? Laat het weten in de reacties!

Eerdere delen in 'De Vette Vijf'-featurereeks:
PlayStation
Op 4 oktober is de originele Xbox aan de beurt!

REACTIES (31) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord