De Vette Vijf: Nintendo DS 

De Vette Vijf: Nintendo DS 2019-01-24T12:04:29
In de rubriek 'De Vette Vijf' kijkt PU-redacteur Michel naar zijn eigen gamecollectie en pikt hij er een oud platform uit, om vervolgens zijn vijf favoriete games voor dat platform te bepalen. Deze maand kijkt hij naar een van Nintendo's meest succesvolle handhelds, de Nintendo DS.

De Nintendo DS was een behoorlijke verrassing toen hij begin 2004 werd aangekondigd. Nintendo noemde de handheld een 'derde pilaar' die naast de consoles en het reguliere Game Boy-merk zou staan. Maar we weten allemaal hoe dat is verlopen: de DS was een gigantisch succes (er zijn van alle DS-modellen samen meer dan 150 miljoen exemplaren van verkocht) en het Game Boy merk werd compleet vervangen door de DS en opvolger 3DS.

Nintendo DS


De handheld verscheen eind 2004 in Japan en de Verenigde Staten en maart 2005 in Europa. Aangezien opvolger 3DS pas in 2011 uitkwam, heeft de handheld van Nintendo flink wat tijd gehad om een gigantisch spellenaanbod op te bouwen. De handheld was samen met de Wii onderdeel van een nieuw doel van Nintendo, om consumenten uit de 'blauwe oceaan' te vinden: mensen die zichzelf niet als gamers zagen. Dat lukte het bedrijf grandioos, en hoewel het grootste gedeelte van deze consumenten na de DS en Wii zichzelf konden vermaken met games op smartphones, doet dat niets af aan de slimme tactiek van Nintendo.

De DS is een platform vol met games voor hardcore gamers, mainstream gamers, en alles daar tussenin. Van de rekensommen in Brain Training, tot de vele platformavonturen in reeksen als Castlevania, en van een aantal Zelda-games gebaseerd op de grafische stijl van Wind Waker tot de rechtszaakavonturen in de Ace Attorney-reeks: je moet echt héél weinig plezier uit games halen wil je niet je eigen favoriete titels op dit platform hebben. Zelf heb ik gezien het gigantische aanbod op de DS niet bijster veel speller voor het apparaat, maar toch meer dan genoeg om vijf favoriete games aan te wijzen. Gaan we dan!

WarioWare: Touched!

De WarioWare-reeks was voor launchgame Touched! al wel bekend bij gamers, maar de DS-game zorgde er voor dat miljoenen nieuwe gamers in aanraking kwamen met de serie. Het was dan ook dé perfecte launchgame voor bij de DS, omdat alle nieuwe features van de handheld door de game gebruikt werden. Aangezien smartphones nog niet echt doorgebroken waren, was het touchscreen van de DS behoorlijk uniek, en met de vele gekke minigames in WarioWare leerde je deze nieuwe feature - met bijbehorende stylus - goed kennen. 

Buiten de nieuwe besturingsmogelijkheden is WarioWare: Touched! ook gewoon een geweldige game. Elke paar seconden wordt er een nieuwe minigame op je afgevuurd en moet je bliksemsnel zien te achterhalen wat precies de bedoeling is. Dit alles gebeurt met een gortdroge humor waar Nintendo sindsdien steeds vaker gebruik van is gaan maken, niet alleen in WarioWare maar ook in games als Tomodachi Life. Het blijft ook gewoon leuk om te spelen, waardoor Touched! een van mijn meestgespeelde games op het platform is.

WarioWare: Touched!


Tetris DS

De beker voor mijn meestgespeelde DS-game gaat echter zonder twijfel naar Tetris DS. Een handheld is natuurlijk de ideale plek om deze klassieke puzzelgame te spelen - dat bleek al wel uit Tetris op de oorspronkelijke Game Boy - en ik hoefde dan ook niet lang na te denken of ik het spel voor de DS zou kopen. 

Tetris DS neemt echter alle verbeteringen uit de reeks mee. Zo kun je nu nog kort Tetris-vormen blijven draaien wanneer ze al beneden zijn en kun je natuurlijk een belangrijke Tetris-vorm - die lange bijvoorbeeld! - bewaren voor wanneer je hem écht nodig hebt. Bovenal speelt Tetris DS echter enorm lekker weg. Het spel reageert meteen op de knoppen die je indrukt en daardoor voelt het alsof je altijd zelf de controle hebt. Wat mij betreft is dit de allerbeste versie van Tetris ooit gemaakt.

Tetris DS


Another Code: Two Memories

Deze bescheiden adventure vertelt het verhaal van Ashley Mizuki Robbins die op zoek is naar haar vader op Blood Edward Island. Tijdens het spelen kom je diverse puzzels tegen die je op allerlei originele manieren op kunt lossen - bijvoorbeeld door de twee schermen van de DS kort dicht te klappen.

Het spel kreeg wat kritiek vanwege de vrij korte speelduur, maar wat mij betreft zit dit de algehele ervaring niet in de weg. Another Code kwam vrij snel na de release van de DS uit - in september 2005 - en maakte duidelijk dat dit soort adventures nu eindelijk ook prima mogelijk waren op handhelds. Dankzij de charmante graphics en het emotionele verhaal, gecombineerd met de vele puzzels, is deze ervaring mij altijd bijgebleven. Er is een vervolg op de Wii verschenen, maar verder hebben we helaas nooit meer iets van deze franchise gehoord. Dat gaat waarschijnlijk ook nooit meer gebeuren, want ontwikkelaar Cing bestaat inmiddels niet meer.

Another Code: Two Memories


Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Grand Theft Auto op een Nintendo-handheld, yeah right! Rockstar durfte het toch aan en dat was een behoorlijk grote deal. Ik weet nog wel dat ik voor een previewversie naar Duitsland werd gevlogen om daar op het Rockstar-kantoor de game voor het eerst uit te proberen. En wat blijkt: het werkt prima. Voor deze DS-game is de ontwikkelaar teruggegaan naar een camerastandpunt van bovenaf, net als de eerste twee Grand Theft Auto-delen, maar wel met overduidelijke 3D-graphics die het geheel er toch vrij modern uit laten zien.

Het mooiste is echter de gameplay: die werkt prima en is ook nog eens verslavend dankzij een ecosysteem binnen de game. Je kunt in Chinatown Wars namelijk een echte drugsdealer worden! Op een gegeven moment was ik vooral meer drugs aan het dealen dan de missies zelf spelen, zo leuk was dit onderdeel van het spel. Het spel verkocht helaas voor geen meter en het is meteen de laatste keer geweest dat er een GTA-game op een Nintendo-platform is uitgekomen. Tja...

Grand Theft Auto: Chinatown Wars


Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure

Dit is een vrij onbekende game, maar ik weet nog goed dat ik helemaal weggeblazen werd door Henry Hatsworth. Dit platformspel is dan ook nog altijd de moeite van het spelen waard. Vorig decennium verraste Electronic Arts nog regelmatig met vrij unieke games. Denk aan Dead Space, Mirror's Edge en dus dit unieke spel.

Zo werkt het: op het ene scherm doorloop je een 2D-platformer met de Britse professor Henry. Elke keer dat je een vijand doodt, wordt dit als een soort puzzelstukje aan het op Tetris lijkende onderste scherm geplaatst. Vaak moet je het platformavontuur op het bovenste scherm dus even pauzeren om te puzzelen op het onderste scherm. En door puzzelstukjes weg te spelen, kun je ook nog eens items ontvangen die je in het platformavontuur sterker maakt!

Je moet het echt spelen om het volkomen te begrijpen, maar het werkt uitstekend, is een compleet unieke insteek die daarvoor en sindsdien eigenlijk nooit is gedaan, en oogt ook nog eens enorm charmant. Wat mij betreft een absolute topper in de DS-bibliotheek!

Henry Hatsworth


Ik zei het al aan het begin van het artikel: er zijn vele honderden DS-games uitgekomen en het is dan eigenlijk ook onmogelijk om een top 5 samen te stellen waar iedereen vrede mee heeft. Misschien heb jij wel genoten van New Super Mario Bros. of Metroid Prime Hunters, wil je een van de véle rpg's die op de handheld beschikbaar zijn aandragen of heb je een compleet andere game voor ogen die bijna iedereen al weer vergeten is. Laat hieronder dus vooral weten wat jouw favoriete DS-games zijn!

Eerdere delen in ‘De Vette Vijf’-featurereeks:
Dreamcast

PlayStation 2
Nintendo 64
Xbox
GameCube
PlayStation

 

REACTIES (22) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord