De bizarre geschiedenis van de MOBA 

De bizarre geschiedenis van de MOBA 2014-08-06T12:13:01
De geschiedenis van de MOBA... Dat klinkt gelukkig veel saaier dan het is. Want welk ander genre begon met een mod, is vrijwel geheel door de community gecreëerd en weet nu tientallen miljoenen mensen te boeien? Aan Alie de taak de troebele historie van de battle arena te ontrafelen.

We leven in het tijdperk van de MOBA, oftewel het grootste fenomeen in gaming sinds de MMO. Het genre lijkt echter voor velen uit de lucht te zijn komen vallen. Binnen 10 jaar transformeerde het van een kleine mod naar een van de meest gespeelde genres in gaming. Vooral de afgelopen paar jaar groeide het aantal titels snel. Plots duiken de MOBA’s overal op en zijn er miljoenen mensen die zich op dagelijkse basis vermaken met games als DotA 2, Heroes of Newerth en League of Legends.

Maar we spelen niet alleen massaal MOBA’s, we kijken er zelfs in grote getale naar en zijn misschien zelfs wel fan van een bepaald team. De community is simpelweg reusachtig. En dat is eigenlijk niet eens te danken aan een groot bedrijf als EA of Ubisoft, waar een groep professionele ontwikkelaars jaren lang gesleuteld heeft aan een game; het is diezelfde community die we moeten bedanken voor de MOBA.

Aeon of Strife

 

Custom maps

Het is onmogelijk om de historie van het MOBA genre te schetsen zonder Blizzard Entertainment erbij te betrekken. In 1998 brachten zij de RTS StarCraft uit, inclusief een editing tool, waarmee het mogelijk werd custom maps te bouwen. Een modder met de naam Aeon64 bouwde hiermee de map Aeon of Strife, waarbij hij alle resources en het base builden uit de originele game verwijderde. Zodoende bleef er eigenlijk een hele gestroomlijnde StarCraft over, maar dan super competitief en met combat die, in ieder geval voor het gevoel, op veel grotere schaal plaatsvond. Als speler bestuurde je een enkele unit en vocht je samen met andere spelers om de basis van de computergestuurde tegenstander te vernietigen. Beide teams werden bijgestaan door eveneens computergestuurde units die ook onderweg gingen naar deze vijandelijke basis. Hiermee legde Aeon of Strife de grondbeginselen voor de spelregels van een MOBA, zoals we die ook nu nog kennen.

In 2002 bracht Blizzard vervolgens Warcraft III: Reign of Chaos uit, wederom met een map editor. Een modder genaamd Eul combineerde de principes van Aeon of Strife met de Warcarft III engine, en noemde zijn map Defense of the Ancients (DotA). Deze map introduceerde de mogelijkheid je karakter te levelen en te customizen met verschillende items, ook veranderde de gameplay van Player vs. Computer naar Player vs. Player. Dankzij deze aanpassingen werd de gameplay veel dynamischer en ook (per ronde) unieker.

DotA

 

Steve 'Guinsoo' Feak

Na de release van de expansie The Frozen Throne voor WarCraft III en de bijbehorende nieuwe modding tools schoten de DotA klonen als paddenstoelen uit de grond. Een stak er echter met kop en schouders bovenuit. Meian wist in zijn versie veel van de heroes uit andere versies samen te voegen, waardoor hij een soort ‘best of’ creëerde. Hij doopte zijn variant DotA: Allstars. Meian droeg zijn werk na een paar maanden echter al over aan Steve 'Guinsoo' Feak. Onder de leiding van deze laatste verstevigde Allstars zijn plek als de meest dominante map van dat moment. Zo polijstte hij de game met een flink aantal tweaks, die zorgden voor een betere balans en wist hij de verspreiding van de mod via het web te vergemakkelijken.

Guinsoo snapte precies wat de gameplay van DotA zo leuk maakte en speelde hier handig op in. Hij legde een groot deel van de focus op de selectie van heroes en voegde bijvoorbeeld steeds meer items toe. Ook zorgde hij ervoor dat de progressie die je maakt tijdens de match veel belangrijker werd, waardoor het zaak werd al voor de match een strategie te bepalen en hieraan vast te houden. Tegelijkertijd wist hij de game veel toegankelijker te maken. Desondanks had je altijd nog zowel Warcraft III: Reign of Chaos en The Frozen Throne nodig om de mod te kunnen spelen. Ook was er geen mogelijkheid om een tutorial of een matchmaking systeem te implementeren, zodat de game toch nog lastig onder de knie te krijgen was voor nieuwe spelers. De playerbase bleef echter groeien en al snel stond Guinsoo aan het hoofd van een twaalfkoppig team, dat geheel vrijwillig werkte aan een constante stroom van updates, patches en fixes.

In 2005 was de Allstars mod zo populair dat Blizzard ‘m niet meer kon negeren. Officiële erkenning kwam tijdens Blizzcon waar men een DotA: Allstars tournament organiseerde. In datzelfde jaar gaf Guinsoo er echter de brui aan, waarna IceFrog de leiding overnam. Deze wist het gouden tijdperk van de mod in te luidden door grote stappen te nemen wat betreft complexiteit, gameplay en balans. De kwaliteit van zijn werk was in principe zo goed dat het zich kon meten met de triple A titels van die tijd. In deze periode maakte de community een hele grote groei door, zo hield Guinsoo bijvoorbeeld een blog bij, waarin hij vragen vanuit de community beantwoordde en posts schreef over komende veranderingen. Er waren destijds zo’n 1,5 miljoen mensen actief op de officiële website, en logischerwijs mag aangenomen worden dat het daadwerkelijke aantal spelers nog veel hoger ligt.

DotA: Allstars

 

10 miljoen spelers

Het ging DotA: Allstars voor de wind en het werd een van de populairste mods in de geschiedenis, zo kon het zelfs wedijveren met de verschrikkelijke veel gespeelde Half-Life mod, Counter Strike. De mod groeide sneller dan iemand ooit had kunnen vermoedden, zo wordt er gegokt dat zo’n 10 miljoen mensen ‘m op een gegeven moment eens geprobeerd hebben. Uiteraard bleef dit succes niet onopgemerkt en het is dan ook niet verwonderlijk dat er in 2008 ook vanuit commerciële hoek aandacht kwam voor de MOBA. Zo verscheen in dat jaar de eerste standalone titel in het genre: Demigod. In 2009 kwam Riot Games echter met de eerste echte succesvolle poging, genaamd League of Legends. Zij werden hierbij geholpen door bovenstaande Guinsoo. Ook kwam S2 Games in 2010 met Heroes of Newerth dat volgens velen wat betreft gameplay en look sterk lijkt op DotA: Allstars. En ten slotte bracht Hi-Rez Studios dit jaar Smite uit, een MOBA met een third person perspectief.

Tegelijkertijd wist IceFrog DotA: Allstars lange tijd succesvol in ontwikkeling te houden. In 2009 maakte hij echter bekend dat hij in dienst was gegaan bij Valve. Over de reden bleef hij cryptisch, maar hij stelde wel dat hij DotA fans zeer gelukkig zou kunnen gaan maken. En zo bleek ook wel, aangezien het al snel uitkwam dat men druk bezig was met de ontwikkeling van DotA 2. Blizzard creëerde echter de basis, gaf de fans een map editor en maakte de karakters... Logischerwijs was men daar dan ook niet erg gelukkig met de aankondiging van Valve. Uiteindelijk klaagde Blizzard in 2012 Valve aan, maar deze eerste moest zich na paar maanden echter toch grotendeels gewonnen geven. Blizzard besloot zodoende hun eigen MOBA, die we tegenwoordig als Heroes of the Storm kennen, maar een andere naam te geven en Valve mocht weer aan de slag met DotA 2.

DotA 2

Hoe het afgelopen is met DotA 2 (en zijn concurrenten) mag duidelijk zijn. Het lijkt zelfs bijna een understatement om te zeggen dat we te maken hebben met een zeer succesvol genre. Zo werd DotA 2 vorige maand door bijna 9 miljoen (unieke) spelers gecheckt en zijn er soms wel 800.000 spelers op een bepaald moment tegelijkertijd online. Veel van de geschiedenis van de MOBA zal echter altijd wel een beetje troebel blijven. Alle betrokkenen hebben een eigen versie van de gebeurtenissen en verschillen zodoende nogal eens van mening. Over een ding is iedereen het echter wel eens, de MOBA is inmiddels een reusachtig blijvertje.

REACTIES (22) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord