De toekomst van gaming: virtual reality 

De toekomst van gaming: virtual reality 2019-01-07T10:59:23
In de jaren ‘80 werd het al geroepen, in films zie je het regelmatig tot in detail doorgevoerd worden en PlayStation VR gaat erg lekker (zeker sinds de prijskeldering van Black Friday). Virtual Reality begint nu eindelijk een ding te worden in de gamesindustrie, maar wat zal de toekomst brengen? LauraJenny zet haar VR-goggles op en neemt een kijkje.

vr
   

Hoewel er in 1962 al op los werd geëxperimenteerd met de View-Master, is virtual reality in games pas echt aan sinds 2016. Oculus Rift, HTC Vive en PlayStation VR verschenen en het was eventjes iets voor de early adaptors: de prijzen van de apparatuur lagen honderden euro’s hoger dan nu. Je had ook wel goedkopere varianten, maar die kwamen vaak neer op een omhulsel waarin je dan je telefoon kon steken. Een goede manier om vast te proberen of VR wat voor je is, maar een VR-ervaring waarbij je controllers in je handen hebt en de wereld ook echt bestuurt, dat is toch net even anders dan stilstaan in een andere wereld.

Lage resolutie

Als je gewend bent om op een mooie televisie te gamen, dan is het best even wennen met een VR-bril op je hoofd. Niet alleen omdat je een band om je hoofd hebt en je kat mogelijk per ongeluk een schop geeft, maar ook omdat de resolutie aanzienlijk anders is. Het is vaak echt even zoeken naar een comfortabele manier om te kijken en in veel brillen zie je randen, terwijl je natuurlijk eigenlijk je ogen overal heen moet kunnen draaien en scherm zou moeten zien. Daar heeft de VR-business nog wel wat te halen en gelukkig wordt daar veel geld in geïnvesteerd, zeker met de komst van 8K.

Hoewel je met een PlayStation VR echt je lol op kunt qua games (Astro Bot, Elder Scrolls 5: Skyrim VR, Superhot VR en Rez Infinite bijvoorbeeld), zijn er nog weinig titels die echt zodanig must-haves zijn dat je bijna al een paar honderd euro neertelt voor de VR-bril, puur omdat je per se die ene game moet hebben gespeeld. Ook zijn veel VR-games kort, technisch wat wankel of er zit niet echt een verhaal in.

Veel zijn ook vooral gemaakt om een virtual reality-ervaring te zijn, in plaats van een game, waardoor er weinig replay value is. Het is tof om even in een onderzeewereld te staan en allemaal walvissen om je heen te zien zwemmen, maar als je er weinig mee kunt interacteren en er geen spelelement aan kleeft, dan zal je deze VR-ervaring niet snel weer opstarten.

astrobot
   

Niet geheel onschuldig

Er zijn niet alleen maar positieve verhalen over virtual reality. Misselijkheid ligt op de loer, zeker als je langere tijd speelt. Oculus schijnt zelfs aan te raden om na elk half uurtje spelen een pauze in te lassen van een kwartier. Nu is misselijkheid vervelend, zeker omdat dat gevoel de rest van de dag om je heen kan blijven hangen, maar er is ook een nog directer gevaar. Omdat je een apparaat op je hoofd hebt dat is bedoeld om je af te sluiten van de wereld en je vervolgens een nieuwe wereld voorschotelt, kun je ergens tegenaan lopen en vallen. Er zijn vaak wel manieren ingebouwd die je erop wijzen dat je buiten je 'veilige' ruimte gaat, maar als je helemaal in je game zit dan kun je die aanwijzingen nog wel eens in de wind slaan. Bovendien kan ook de bedrading van de headset ervoor zorgen dat je verstrikt raakt.

Als er een toekomst is voor VR, dan zou het fijn zijn als de brillen standaard draadloos worden gemaakt. Je hebt dan geen draden waarmee je rekening moet houden en in een andere wereld stappen zal dan natuurlijk voelen. Je hebt dan ook meer bewegingsvrijheid, al moeten daar voor veiligheidsredenen natuurlijk wel grenzen aan worden gesteld. Nu heb ik het in dit artikel allemaal vanuit gamingperspectief bekeken, maar virtual reality wordt ook veel gebruikt in het trainen van mensen of mensen laten samenwerken aan hetzelfde project. Daar heb je als gamer niet direct mee te maken, maar deze ontwikkelingen zorgen wel dat virtual reality belangrijker wordt gemaakt.

Hoewel je als gamer misschien het liefst een VR-bril in huis hebt, is er gelukkig ook een manier om van VR te genieten als je dit niet zelf kunt bekostigen. Er zijn overal in Nederland VR-arcades waar je op een laagdrempelige manier je eerste stappen kunt zetten in virtual reality, tot ervaringen waarbij je een gamepistool in je handen hebt, een rugzak met een laptop erin en waarin je vrij kunt rondlopen in een ruimte van 15 bij 15 meter, om hordes zombies af te schieten met je vrienden. Ideaal voor een avondje uit en geschikt voor bijna alle leeftijden, wat het weer een nieuwe activiteit maakt voor vriendengroepen, collega’s, enzovoort.

superhot
  

Gezocht: killer app

De toekomst ziet er op zich rooskleurig uit voor VR, aangezien de technologie pas een paar jaar echt booming is en er studio’s zijn die nu volop werken aan nieuwe VR-games, die natuurlijk niet allemaal binnen een half jaar kunnen worden geproduceerd. Studio’s willen ook niet de boot missen: wat als jij wel die killer app kan maken die ervoor zorgt dat iedereen een VR-bril wil? Waarschijnlijk is er nog een hele nieuwe VR-wereld waarvan wij nog niet weten, maar die hopelijk dit jaar nog wordt onthuld, om zo nog meer gamers aan een headset te krijgen en zo uiteindelijk meer mensen een bijzondere virtuele ervaring te bieden.

Je kunt je ook afvragen of de toekomst van VR wel in brillen ligt. Misschien kunnen we onze hele huiskamer wel in een gamewereld veranderen met een speciale 3D-projector, of worden er andere manieren om je in een virtueel universum te storten geïntroduceerd. Juist omdat die bril niet door iedereen als even comfy wordt ervaren, kan zo’n andere oplossing wellicht meer mensen over de streep krijgen.

Het gamen met een VR-headset is intensiever dan onderuit gezakt op de bank, waardoor het waarschijnlijk nooit iets zal zijn dat iedereen doet, zoals in de film Ready Player One. Het is simpelweg niet comfortabel genoeg voor lange speelsessies en het is vermoeiender voor je hersens en ogen dan gewoon gamen. Virtual reality zal dan ook waarschijnlijk niet de toekomst bepalen van games, maar het zal wel een belangrijke stroom binnen games blijven. Zeker als prijzen omlaag blijven gaan en binnenkort blijkt dat er een gamestudio is die met een soort Fortnite-wonder voor VR komt.

vr
 

Dit was het eerste deel in de serial 'De toekomst van gaming', binnenkort bespreken we eSports en mobile gaming.

REACTIES (27) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord