De specs en games van Xbox Series X onder de loep 

De specs en games van Xbox Series X onder de loep 2019-12-13T14:18:55
Eindelijk kunnen we stoppen met praten over Project Scarlett en het hebben over… Xbox Series X? Hoewel de naam niemand omver zal blazen doet de inhoud van Microsofts nieuwe console dat waarschijnlijk wel. Tijd voor serie-expert Marvin om de feitjes en verwachtingen op een rij te zetten.

Om te beginnen wil je natuurlijk weten wanneer je de Xbox Series X zelf in huis kunt halen. Een definitieve releasedatum is er nog niet, maar je kunt eind 2020 alvast groots omcirkelen in je agenda. Geheel volgens verwachtingen komt het apparaat rond dezelfde tijd uit als de grote concurrent, de PS5: zo rond de feestdagen.


                 

Het technische gelul: twee keer zo krachtig als de Xbox One X

Hoewel de afwijkende vorm van de console als eerste in het oog springt, is de kracht van het beestje een stuk belangrijker voor ons gamers. Zoals wel vaker claimt Microsoft dat dit de krachtigste console ooit wordt. Dit was ook het geval bij de Xbox One X, maar de Series X gooit er een flink schepje bovenop. Volgens een blogpost van Microsoft bezit de Series X vier keer de ‘processing power’ van de Xbox One X. Het is onduidelijk of dat betekent dat de CPU van het apparaat letterlijk vier keer zo goed is, mogelijk is de rest van de console zo gestroomlijnd dat het beestje (simpel gezegd) een stuk efficiënter z’n berekeningen kan doen. In ieder geval is de CPU wel een speerpuntje voor Microsoft als we het vergelijken met vorige generaties.

‘On the CPU side, which is [something] we really wanted to push relative to previous generations, we have four times the compute power on the CPU in Project Scarlett’, zei Xbox-baas Phil Spencer over de console toen hij nog een projectnaam had. Microsoft zal hier zo vaag over blijven doen tot alle specificaties op tafel komen, maar of Spencer nou refereert naar de Xbox One of One X maakt voor nu niet uit. Zowel vier keer de kracht van de Xbox One - met zijn eight-core 1.75 GHz CPU – als vier keer de kracht van de Xbox One X – en zijn eight-core 2.3 GHz CPU – zou een significante stap vooruit zijn.

Xbox Series X console

Als we kijken naar GPU, de grafische kracht van de Series X, dan lijkt het erop dat de console 12 teraflops haalt (de gestandaardiseerde variabele voor de grafische kracht van een console). Phil Spencer zegt in een interview met GameSpot dat de grafische kracht van het apparaat meer dan acht keer zo groot is als de Xbox One en twee keer zo groot is als de Xbox One X. Aangezien de Xbox One X 6 teraflops haalt lijkt het er dus op dat de Series X op 12 teraflops uitkomt. De aim voor de console is 4K beeld met een framerate van 60 frames per seconde, dat kan oplopen tot 120 FPS. Ook behoort 8K tot de mogelijkheden, al zal dat vooral afhangen van developers en het handjevol idioten dat daadwerkelijk een 8K-tv in huis heeft (toekomstmuziek dus).

Variable Rate Shading (VRS) moet in ieder geval bijdragen aan de pracht en praal op de Series X. Deze technologie zorgt er volgens Microsoft voor dat ontwikkelaars nog meer uit de grafische kracht van de console kunnen halen. Dit klopt ook wel, want door VRS kan de GPU simpel gezegd beter focussen op de meer gedetailleerde stukken van het beeld en daar zijn kracht vol op los laten, terwijl er minder GPU-kracht naar de minder gedetailleerde gedeeltes gaat. Daarbovenop ondersteunt de Series X een Variable Refresh Rate (VRR), waarbij de display een dynamische refresh rate vertoont die continu – en naadloos! – verandert mits jouw tv het ondersteunt. Dit moet haperingen en tearing voorkomen.

Variable Rate Shading

Een goede game-ervaring draait natuurlijk om meer dan alleen CPU en GPU; zo benoemt Phil Spencer in het GameSpot-interview dat de balans tussen input/output (I/O) altijd al een probleem is geweest. Bij de Series X is daar goed over nagedacht: ‘we have a 40-times improvement in the I/O speed.’ Er is meer bandbreedte in de console om de input en output te stroomlijnen (in vergelijking met de vorige generatie), maar het allerbelangrijkste lijkt hierbij het nieuwe geheugen te zijn. De Series X maakt gebruik van een GDDR6-geheugen om er voor te zorgen dat de nieuwe CPU, GPU en bandbreedte volledig kan worden benut (de Xbox One heeft DDR3, de Xbox One X GDDR5).

Om het af te maken probeert Xbox laadtijden zo goed als te elimineren. Ook dit verkooppraatje hebben we eerder gehoord (bijvoorbeeld bij de PS5), maar Phil legt het zo uit: ‘We've invested in NVMe solid-state drives and we're also giving developers a lot of new capabilities, and on top of that, try to virtually eliminate load times.’ Wat die ‘new capabilities’ inhouden is nog een raadsel, maar omdat hij spreekt van technologie die de afgelopen jaren ook is ingezet bij high-end PC’s zullen laadtijden hoe dan ook minder zijn dan wat we nu gewend zijn van Xbox. Al met al klinkt dit écht als een next gen-console, een grotere stap dan de Xbox One X was – de tijd zal het ons leren. In ieder geval zijn de eerste game-beelden om te watertanden, want de onthullingstrailer van Senua’s Saga: Hellblade 2 is volledig in-engine gemaakt:


                

Het design: een al dan niet liggende toren

‘dIt Is gEeN cONsOlE maAR EEn pC’, aldus iedereen met drie hersencellen die gewend is een liggende console onder de tv te hebben. Als je de console zo voor je ziet lijkt het er inderdaad op alsof je een dikke servertoren in huis haalt, maar als je eventjes nadenkt lijkt het allemaal wel mee te vallen. Natuurlijk is dit nog speculatie, maar volgens de eerste beelden zou de console grofwegdrie keer zo groot moeten zijn als de nieuwe Series X-controller – of zo groot als twee disc drives (plus een beetje). De toren zal dus zeker niet rechtop onder je tv passen, maar Microsoft heeft bevestigd dat je hem ook gewoon op zijn zij kunt leggen. Het toren-design wordt gebruikt om het apparaat zo stil en koel mogelijk te maken, dat verklaart ook die gigantische luchtgaten aan de bovenkant.

Xbox Series X op z'n zij
                    

De naam: niet het enige Series X-product?

Hoewel we niet weten hoe Microsoft is uitgekomen bij ‘Series X’ als naam, klinkt het door het ‘series’-gedeelte vooral alsof er al een hoop andere gerelateerde producten klaar liggen. Of dit betekent dat er andere series van next-gen Xbox-consoles aankomen is onduidelijk, maar Phil Spencer zegt wel dat ze er bij Xbox wel van bewust zijn. ‘Obviously, in the name ‘Series X’, it gives us freedom to do other things with that name so we can create descriptors when we need to.’ Bij het nadenken over de naam Series X is dus ook zeker nagedacht over wat er in de toekomst allemaal gaat uitkomen, al wil Spencer daar nog niets over zeggen. In ieder geval vewacht hij niet dat er veel verwarring zal zijn wat betreft de gelijkheid tussen Series X en Xbox One X – of in ieder geval dat die verwarring snel zal verdwijnen.

De kans lijkt natuurlijk groot dat er net als bij de Xbox One weer een rits aan versies van dezelfde console aankomen. Aangezien we nog niets weten van de prijs van de Xbox Series X zou het kunnen dat er goedkopere opties bijkomen, een beetje als het aanschaffen van een low- of mid-range PC. Dit is nog niet bevestigd, maar zou wel de trend van de Xbox One doorzetten en lijkt daarom aannemelijk. Een andere mogelijkheid is dat Microsoft eindelijk werk maakt van het idee om je console te kunnen upgraden met componenten; los een CPU of harde schijf aanschaffen en in je console douwen om hem zo te upgraden klinkt goed. Mogelijk zijn er zelfs meerdere CPU’s, die allemaal onder de noemer ‘Series X’ zullen vallen. Waar deze componenten in de Series X-console zouden moeten passen is een andere vraag, het ding lijkt nogal… massief. 

Xbox Series X
                

De nieuwe controller: share-knop en d-pad

Bij een nieuwe console hoort een nieuwe controller, maar Xbox blijft dicht in de buurt bij het design van de uitstekende controller van de Xbox One. Volgens Phil Spencer is de vorm en de grootte van de controller ‘verfijnd’ zodat hij nog beter in de handen van nog meer gamers past – geen baanbrekende veranderingen dus. Nieuw is de share-knop waardoor je eindelijk direct screenshots en video’s kunt delen of opslaan, en ook de d-pad lijkt anders dan bij de Xbox One-controller. Die lijkt namelijk meer op de Xbox Elite Controller, waarbij je de d-pad gemakkelijker diagonaal kunt indrukken.

Mocht je de nieuwe controller nou echt niets vinden en/of al zes oude Xbox One-controllers in een la hebben liggen, dan heb je geluk. Hoewel elke Series X gepaard gaat met de nieuwe controller, kun je moeiteloos de oude Xbox One-controllers erop aansluiten. De Series X-controller werkt ook nog eens met alle Xbox One-consoles én met Windows 10 op PC, wat natuurlijk een meer dan welkome toevoeging is. Ook de assecoires van de Xbox One zullen werken met de Series X. 

Xbox Series X controller
            

De games: een hoop ‘exclusives’

Allemaal leuk en aardig, al dat technische gedoe, maar we hebben het wel over Microsoft. Het is al jaren zo dat Microsoft van de daken schreeuwt dat ze ’s werelds krachtigste console produceren, maar als het aankomt op de daadwerkelijke games moeten ze hun grote concurrent voor zich dulden. Of de Series X-lineup kan opboksen tegen die van de PS5 valt nog te bezien, maar Phil Spencer maakte vandaag wel bekend dat álle studio’s die onder Xbox Studios vallen nu werken aan een Xbox-exclusive. Dat dit Xbox-exclusives zijn wil echter al lang niet meer zeggen dat ze alleen op de console te spelen zijn, Microsoft werkt er al lang aan om al zijn games ook op PC beschikbaar te maken. De volgende vijftien studio’s werken dus in ieder geval aan een titel die naar Series X komt:

  • 343 Industries (werkt aan Halo Infinite)
  • Ninja Theory (werkt aan Senua’s Saga: Hellblade 2)
  • World’s Edge (bekend van Age of Empires II: Definitive Edition, werkt aan Age of Empires IV)
  • Mojang (bekend van Minecraft)
  • Rare (bekend van Sea of Thieves en Banjo-Kazooie)
  • The Coalition (bekend van Gears 5)
  • Double Fine (bekend van Psychonauts, Brütal Legend)
  • Compulsion Games (bekend van We Happy Few)
  • Obsidian Entertainment (Fallout: New Vegas, The Outer Worlds)
  • inXile Entertainment (bekend van Wasteland 3)
  • Playground Games (bekend van Forza Horizon)
  • The Initiative (vol industrie-veteranen die werkten aan o.a. Red Dead Redemption, God of War en Sunset Overdrive)
  • Turn 10 Studios (bekend van Forza Motorsport 7)
  • Undead Labs (bekend van State of Decay)
  • Xbox Game Studios Publishing

Halo Infinite Xbox Series X
              

‘Vier generaties aan games’: Backward Compatibility

Backward Compatibility is al langer een speerpunt van Xbox, en dat zal ook niet anders zijn bij de Xbox Series X. Volgens de blogpost van Xbox zal jouw ‘gaming legacy’ gewoon met je meeverhuizen als je besluit over te stappen op Series X. ‘You can expect your gaming legacy, thousands of your favorite games across four generations of gaming, all your Xbox One gaming accessories, and industry-leading services like Xbox Game Pass to be available when you power on your Xbox Series X in Holiday 2020.’ Of dit betekent dat álle games zomaar mee kunnen naar de volgende generatie is onduidelijk – dat lijkt vooral onmogelijk, waarschijnlijk maakt Xbox een selectie zoals ze dat al eerder deden. Maar je zult dus niet nóg een keer moeten betalen als je een game van de vorige generatie op Series X wilt spelen (mits je hem al had, natuurlijk). Savegames en achievements moeten in de toekomst gewoon gedeeld worden tussen de verschillende generaties, en Halo Infinite lijkt de eerste game te worden waarbij we dit echt kunnen uittesten. 

Gears of War 3

REACTIES (27) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord