De raarste levels ooit 

De raarste levels ooit 2015-02-14T14:35:15
Steven houdt wel van een raar spelletje op zijn tijd, maar heeft na het schrijven van deze feature besloten om alleen nog maar voorspelbare semi-realistische shooters te gaan spelen. Hij kan de weirdness gewoon niet meer aan. De weirdness! De weirdness!

Als je er een beetje over nadenkt dan staan games echt strak van werelden en omgevingen die zo bizar zijn dat je er tijdens een fikse koortsdroom nog moeite voor moet doen om ze te bedenken. Een simpel spelletje als Super Mario is van begin tot eind een totaal krankzinnig schouwspel van rare landschappen, bewegende panelen, pratende paddestoelen, wandelende kwaadaardige schildpadden en onbereikbare prinsessen in enorme roze plofjurken. 

Er zit enorm veel fantasie in games, en deze vliegt alle kanten op. Soms zijn er echter zulke uitschieters dat je zelfs als doorgewinterde gamer even twee keer moet kijken. Levels waarin je een WC-pot bent in Saints Row of waarin je op een clown rampage gaat in GTA V kennen we inmiddels allemaal, maar er zijn veel meer gestoorde levels dan ik hier op kan schrijven. Mocht je dus een toevoeging hebben, knal hem dan in de comments! 

 

Psychonauts - Milk Man Conspiracy

Psychonauts is een van de meest verknipte en rare games die er te vinden is, dus het was moeilijk om te kiezen welk level nu een plekje in deze lijst verdiende. Toch spant de Milk Man Conspiracy voor mij echt de kroon. In deze missie verken je de paranoïde psyche van een beveiliger die het gevoel heeft dat alles en iedereen hem in de gaten houdt. Gezichtsloze agenten, genaamd G-men, staan overal te loeren en de arme vent slaat onafgebroken wartaal uit. Zijn huis is het hol van een gestoorde kluizenaar, inclusief een muur van krantenknipsels en foto's waar hij eindeloos samenzweringstheorieën tegen mompelt. 

 

Conker's Bad Fur Day - Sloprano 

Conker is het grofgebekte kindje van Rare dat niet uitgenodigd wordt bij paasbrunches. Sloprano, voor de meesten bekend door The Big Mighty Poo, komt wel vaker langs in onze lijstjes, maaar kom op - een operazingende hoop stront! Dit level draait helemaal om, tja, kak. Om precies te zijn bevind je je binnen in Poo Mountain, waar je met mestkevers praat en het uiteindelijk moet opnemen tegen de kwaadaardige poep-overlord. Om hem te verslaan smijt je WC-rollen in de mond van deze (best getalenteerde) bult feces om hem uiteindelijk door te spoelen. Filmpje op eigen risico afspelen, ik neurie namelijk al de hele dag een lied over stront. 

 

The Legend of Zelda: Ocarina of Time - Inside Jabu Jabu's Belly 

Omdat Ocarina of Time zo'n onbetwiste klassieker is, stellen we meestal gewoon geen vragen bij deze game. Het is een briljant spel, maar met vlagen is Nintendo's legendarische actie-RPG knetterweird. Hoe kan het dat ik het vroeger helemaal niet raar vond dat een van de werelden de gorgelende, slijmerige binnenkant van een enorme vis is? Jabu Jabu wordt als een godheid gezien door de Zora, dus logischerwijs betekent dat dat je je een weg door zijn verteringssysteem moet werken. Terwijl je je in dit beest bevindt kan je een Zora in het rond smijten en reken je af met het leger aan wezens dat in deze vis heeft genesteld. Alle muren zijn bewegende en trillende hompen vlees, en de knoppen om deuren te open lijken een soort enorme puisten. Thanks, Miyamoto.  

 

Metal Gear Solid 2 - Naked Raiden 

In Metal Gear Solid 2 wordt Raiden gevangen genomen en naakt aan een machine vastgemaakt. Door wat handig camerawerk zie je de klabanus van de held nooit, en zodra Raiden zichzelf heeft losgewerkt gaan zijn handen keurig voor zijn zaakje. Het is aan de speler om hem veilig weg te loodsen en dichtstbijzijnde H&M te vinden. Gelukkig kan Raiden ook zonder kleren nog gewoon radslagen maken.

 

Max Payne - Nachtmerrielevels

De terugkerende dream sequences van Max Payne zijn legendarisch, en terecht. In deze nachtmerriescènes wandel je door eindeloze gangen die deel van het huis van Max zijn. Je vindt hier aanwijzingen over de manier waarop Max' vrouw en kind zijn omgekomen, en hoort continu het geluid van een huilende baby en zijn schreeuwende vrouw. Op andere momenten loop je over een bloedspoor in een soort oneindige leegte, op zoek naar zijn kind. De droomlevels zijn doorspekt met Max' schuldgevoel over de dood van zijn vrouw, en er zijn zelfs scènes waarin het lijkt alsof hij zijn familie zelf vermoord heeft. Als je dat soort dromen hebt dan is het inderdaad niet vreemd dat je goede vriendjes met whisky wordt. 

 

Devil may Cry - Bad News

Als Philip Freriks LSD zou gebruiken dan is dit ongeveer wat er zich in zijn hoofd zou afspelen. Bad News is een volslagen maf level waarin je je als het ware door door de motion graphics van een nieuws zender heen werkt. Je bereikt het level doordat je jezelf heel hard tegen een grote tv aanslinger. Terwijl nieuwsslogans om zijn hoofd suizen beweegt Dante zich met de gebruikelijke DmC-coolness  door deze wereld, met als eindbaas een soort groot holografisch hoofd van een nieuwspresentator. Vooral de scènes waarin het lijkt alsof je zelf in een nieuwsitem zit vind ik persoonlijk heel vet. Ik ben net even met een aanloop tegen mijn flatscreen aangerend, maar blijkt dus dat het alleen in games werkt. 

 

Batman Arkham City - Mad Hatter 

De Mad Hatter heeft zacht gezegd een paar onverwerkte issues, maar kennelijk niet de verzekering waardoor hij eens constructief aan zijn problemen kan werken. In plaats daarvan probeert hij Batman mee te slepen in zijn waanzin en zet hij Arkham's getroubleerde held een fucking creepy masker op. In een soort theatrale hallucinatie vecht je daarna met een angstaanjagende grijns tegen een paar handlangers, eindeloos vallend op een enorm zakhorloge. Serieus, gast. 

 

Rayman - Bandland 

Alle mascotte-platformers zijn eigenlijk hartstikke bizar. Of je nu een blauwe egel bent die op belachelijke snelheden koprollen maakt door loopings om gouden ringetjes te verzamelen, of een beer bent met een vogel in zijn rugzak die zich bij een shamaan met een schedelhoofd laat transformeren in van alles en nog wat, het spoort allemaal van geen kant. Om alle gestoorde platformlevels (3D en 2D) te vertegenwoordigen staat Bandland van Rayman ook in dit lijstje. Wat is er serieus aan de hand met al die muzieknootjes? Waarom kijken zo zo pissig? Waarom zitten er enorme ogen die bliksem schieten op trommels? Zo veel vragen. 

 

Batman: Arkham Asylum - Scare Crow

Dat Batman nog geen schuimbekkend hoopje niks is na alles wat hij moet doorstaan is een wonder. Scarecrow gebruikt chemische middelen om zijn vijanden zoveel mogelijk angst aan te jagen. Hij ramt doodleuk wat naalden in je en wacht doordraait. Bruce is natuurlijk geen normale sterveling, dus hij krijgt een dosis toegediend die genoeg is voor een heel weeshuis (het is maar een uitdrukking!). Bruce komt hierdoor in een bizarre wereld terecht vol skeletten waarin de Scarecrow zo groot als een flatgebouw is. Don't do drugs, kids! 

 

South Park - Stick of Truth

Het is natuurlijk eigenlijk niet eerlijk om The Stick of Truth in dit lijstje te zetten, want van een South Park game kan je verwachten dat alles zo leip als een deur is. Gelukkig kan je altijd op Matt Stone en Trey Parker rekenen om de boel toch nog een kant op te sturen die je niet aan zag komen, bijvoorbeeld de kant van de overactieve anus van Mr. Slave. In zijn endeldarm vind je een warenhuis aan spullen en moet je het opnemen tegen de dwalende geest van een spreeuw die ooit in Mr. Slave verdwenen is. Oh en kijk uit voor de vleermuizen, want er wonen dus vleermuizen. In zijn kont. Vleermuizen.   

REACTIES (41) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord