De meest bijzondere world maps 

De meest bijzondere world maps 2015-02-23T22:05:16
Landkaarten in games zijn niet alleen leuk om naar te kijken, maar ook nog eens bijzonder handig om een beetje te kunnen navigeren in die enorme wereld van je favoriete game. Stagiair Mijndert nam een lesje computerspelletjescartografie en raapte een aantal opmerkelijke world maps bij elkaar.

Een fatsoenlijke virtuele wereld verdient een mooie virtuele landkaart. Iedere gamer kent ze, ze zijn een terugkerend element in al je avonturen en bieden een stukje houvast als je weer eens hopeloos de weg kwijt bent. Ik heb het hier over de interactieve world maps, zoals je die vaak in pauze-menu's tegenkomt. Hieronder een aantal unieke kaarten die opvallen in vormgeving, functionaliteit of andere cartografische gekkigheid.   

Super Mario World

We beginnen met misschien wel de meest iconische world map in games allertijden, de kaart van het vierde deel in de Super Mario reeks. Deze kaart heeft op de gameplay eigenlijk niet veel invloed, want de speler krijgt hem alleen te zien tussen de levels door. Maar de world map van deze klassieker is bepalend voor je besef van ruimte en plaats in de game. De kaart geeft je echt het gevoel dat je op reis bent door de verschillende werelden, vooral omdat je zelf mag lopen, soms een richting moet kiezen, en meestal terug kan naar eerder voltooide levels.

 

Red Dead Redemption

Deze Westernsensatie van RockStar Games is een van de meest sfeervolle open-world games ooit, en heeft een erg mooie, bijpassende interface, geheel in de stijl van de klassieke westernfilms. Het indrukwekkendste wat er in het pauze-menu van Red Dead Redemption te vinden is, is misschien nog wel de landkaart van New Austin, West Elizabeth en Nuevo Paraíso. Deze is geheel in zwart-wit uitgevoerd, en ziet er uit alsof hij rechtstreeks uit John Marstons zweterige binnenzak komt. De kaart voelt gewoon helemaal authentiek en is bovendien erg gedetailleerd. Ideaal dus als je met je knol je weg probeert te vinden van Armadillo naar Gaptooth Ridge. En zoals je op de kaart kunt zien is dat nog een ontzettend pokke eind te gaan, lonesome cowboy.

 

The Elder Scrolls V: Skyrim

De papieren kaart die je in het doosje van Skyrim vindt is mooi voor aan de muur, maar lang niet zo indrukwekkend als de kaart die je veel meer gebruikt: de world map in de game zelf. Bethesda heeft hier gekozen voor een driedimensionaal schaalmodel van het landschap, waarbij je echt een goede indruk krijgt van de enorme omvang van de ijzige provincie. Zo heb je voor je gevoel al snel kilometers gelopen, terwijl op de map je pointer amper verschoven is. Deze kaart richt zich duidelijk vooral op het grote plaatje, en door het gebrek aan detail is het soms lastig te zien waar je je precies bevindt. Op de PC zijn er wel een aantal goede mods te krijgen om dit te verbeteren, maar dat heeft de echte Dovahkiin natuurlijk helemaal niet nodig. Bovendien is verdwaald raken in Skyrim zeker geen straf.

 

FEZ

Even iets anders dan open-world games, ook artistieke indie-games maken wel eens gebruik van een world map. In het geval van FEZ kunnen we niet spreken van een landkaart, de wereld van deze innovatieve platform puzzle game gaat ons standaard begrip van geografie namelijk ver te boven. FEZ zit ontzettend vernuftig in elkaar, iets wat duidelijk terug te zien is in de world map, die bestaat uit een wirwar van lijntjes en blokjes. Het vergt wat oefening, maar zodra je door hebt hoe het werkt is deze kaart onmisbaar voor het ontdekken van alle geheimen in de doolhofachtige levels van de game.

 

Metroid Prime

In deze science-fictionklassieker baan je met premiejager Samus Aran een weg door gevaarlijke ruimtestations en exotische planeten. Geen enkel kamertje of gangetje mag ongezien blijven, want achter elke hoek kunnen nuttige upgrades of ammo liggen, of natuurlijk lelijke vijanden om een kopje kleiner te maken. Dit is nog een hele klus, want de levels in Metroid Prime zitten niet bepaald eenvoudig in elkaar. Of Samus een vrouw met richtingsgevoel is weet niemand, maar gelukkig heeft ze een handige driedimensionale plattegrond meegenomen. Hierop is precies te zien waar je bent geweest en welke deuren je kunt openen en welke nog niet. Kaartlezen is in Metroid Prime een cruciaal onderdeel van de gameplay, en onmisbaar bij het oplossen van de puzzels in deze ingewikkelde omgeving.

Het kan niet anders dan dat deze game veel invloed heeft op je ruimtelijk inzicht. Je wordt namelijk helemaal gebrainwashed door het voortdurend wisselen tussen first-person gameplay en kaartlezen. Ik kan me herinneren dat ik zo veel Metroid Prime speelde, dat ik in het echte leven ook de map wilde oproepen wanneer ik de weg zocht. Zonder succes. Gelukkig hebben we tegenwoordig Google Maps.

 

Far Cry 2

In het tweede deel van de Far Cry serie word je midden in de uitgestrekte Afrikaanse wildernis gedropt, waar ondertussen een burgeroorlog woedt en je personage ook nog eens kampt met een malaria-infectie. Niet bepaald een situatie waar je graag zonder GPS en een goede landkaart zit, en gelukkig hoeft dat ook niet. Maar waar je in de meeste games naar het pauze-menu moet om de volledige map te kunnen zien, heeft het personage in Far Cry 2 letterlijk een kaart en GPS-unit in handen. Dit is bijzonder mooi gedaan en omdat de gameplay niet onderbroken wordt geeft het je nog meer het gevoel écht in de gamewereld te zitten.

Het nadeel hier is dat de wereld om je heen gewoon verder gaat terwijl je op de kaart kijkt. Je doet er dus goed aan eerst een veilige plek te vinden als je eens rustig de topografie van centraal Africa wilt gaan bestuderen. Het scheelt dat er nog geen roofdieren in Far Cry 2 zaten, want je zult niet de eerste toerist zijn die tijdens het kaartlezen door een leeuw wordt verslonden. Wellicht is dat de reden dat deze realistische feature in Far Cry 3 vervangen is door een traditionele map in het pauze-menu.

 

South Park: The Stick of Truth

Deze game is stiekem eigenlijk een compleet South Park seizoen in game-vorm. Één van de vetste dingen hieraan is dat je nu zelf vrij mag rondlopen in ons favoriete bergdorpje in Colorado. Voor het eerst kunnen we goed zien hoe South Park in elkaar zit, en weten we nu precies waar Cartman altijd heen gaat als hij roept: “Screw you guys, I’m going home!”.

Niet alleen voor ons is dit nieuw, ook de makers van South Park zelf hebben toegegeven dat ze geen idee hadden hoe het stratenplan van het dorp er eigenlijk uitziet. Voor de serie deden ze meestal maar wat, voor de game hebben ze noodgedwongen de plattegrond van heel South Park concreet gemaakt. Het resultaat mag er wezen. IGN heeft tevens een hele toffe interactieve webversie van deze kaart in elkaar gezet.

 

Bonus: Grand Theft Auto 5

Tot slot wilde ik jullie deze niet onthouden, een kaart waar wereldwijd misschien wel de meeste gamers naar gestaard hebben het afgelopen jaar. Op zich niet veel bijzonders, ware het niet dat San Andreas op deze kaart verdacht veel op een Teenage Mutant Ninja Turtle lijkt. Toeval? Ik dacht het niet!

Ook mooi: kopers van de special edition van GTA 5 kregen een hele toffe kaart in hun doosje, met geheime markeringen die alleen te lezen zijn onder blacklight.

 

Tot zover deze feature over onze geliefde virtuele wereldkaarten. In geen enkel ander entertainmentmedium zijn we zo intensief bezig met kaartlezen als in games. Noem vooral ook je favoriete world map in de comments. Fijne reis en een behouden vaart!

REACTIES (68) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord