De meest opmerkelijke gecancelde games 

De meest opmerkelijke gecancelde games 2016-03-05T20:02:22
We hebben er voortdurend mee te maken: games die opeens worden geannuleerd of al zo lang niks van zich laten horen dat iedereen ze voor dood verklaart. Sven dook de archieven in en neemt je mee naar de interessante verhalen achter de games die nooit het daglicht hebben gezien.

De gamesindustrie is een bikkelharde business. Als de uitgever niet in je gelooft, als de financiering niet rond komt, als je personeel de hele dag alleen maar een beetje op PU.nl zit te commenten, of als je game gewoon kut is, is de kans groot dat je project vroeg of laat in de prullenbak verdwijnt. Ieder jaar worden er weer genoeg games geannuleerd. Veel daarvan kregen niet eens een publieke aankondiging, maar naar sommigen wordt al zo lang reikhalzend uitgekeken dat het cancelen voelt als een dolk door onze tere gamerhartjes.

Laten we eens kijken naar de meest opmerkelijke, gare of juist veelbelovende games die de eindstreep nooit gehaald hebben en hoe erg we hiervan balen. Van sommige games in dit rijtje zul je misschien nog nooit gehoord hebben, terwijl anderen ons elke dag nog een traantje kunnen doen wegpinken. En nee, games als Half-Life 3, Agent en Beyond Good & Evil 2 tellen niet mee, want we moeten ten slotte toch iets overhouden om in te geloven.
    

Silent Hills

Om er even in te komen beginnen we maar meteen met het meest voor de hand liggende, dan hebben we die gehad. Het is ook de treurigste gecancelde game in deze lijst, want de game werd nog geen jaar na de officiële aankondiging alweer geschrapt, terwijl het allemaal zo mooi begon! In 2014 verscheen natuurlijk P.T., de geheimzinnige en super freaky demo voor een game van zogenaamd een nog onbekende studio. Hardcore fans kraakten de code echter binnen no-time en het bleek te gaan om een nieuwe Silent Hill-game van de legendarische Hideo Kojima en cinematografisch meesterbrein Guillermo del Toro, met de rauwe kop van Norman Reedus in de hoofdrol. Silent Hills had hét recept voor succes, dé horror-game die het genre naar nieuwe hoogtes moest brengen! Maar helaas, het mocht niet zo wezen.

Met steeds sterkere geruchten over onenigheid tussen Konami en Kojima zagen we de game langzaam bij ons vandaan drijven en in april werd Silent Hills officieel gecanceld. Zelfs P.T. verdween voor altijd uit de PlayStation Store. Wat er zich achter de schermen precies heeft afgespeeld zullen we vast nooit weten, maar Metal Gear Solid V werd Kojima’s laatste game voor Konami en Silent Hills konden we op ons buik schrijven. Snik!

Hoe jammer op een schaal van 0 tot 10? 13/10, fuck Konami.

Alternatieven: Kojima is nog altijd dikke maatjes met acteur Norman Reedus en Del Toro heeft op het podium van de D.I.C.E. Awards geroepen dat hij alles doet wat Kojima van hem vraagt. Prima kans dus dat de heren ergens in de toekomst opnieuw de handen ineenslaan! Tot die tijd kunnen we uitkijken naar toffe P.T.-clones als Allison Road.
     

StarCraft: Ghost

Nog ver voor StarCraft 2 in zicht was, besloot Blizzard een stealthy third-person shooter te maken rondom de beruchte psychic spionne genaamd Nova. Met deze sneaky chick zouden we het StarCraft universum van heel dichtbij kunnen meemaken, in een verhaal dat zich enkele jaren na de gebeurtenissen van Brood War afspeelt. Ghost werd in 2002 aangekondigd voor PlayStation 2, Xbox en GameCube.

Na twee ontwikkelaars versleten te hebben werd de ontwikkeling in 2006 op pauze gezet en vervolgens was het lot van de game voor lange tijd onzeker, tot pas in 2014 officieel bekend werd dat StarCraft: Ghost is geannuleerd. Wel weer leuk: in 2006 verscheen het boek StarCraft Ghost: Nova dat het achtergrondverhaal van dit mysterieuze personage vertelt en speciaal geschreven was voor deze game.

Balen? Best wel, had iets heel moois kunnen worden!

Alternatieven: Er is al eens eerder een shooter gemaakt in een beroemd RTS-universum; Command & Conquer: Renegade uit 2002 had best toffe Battlefield-achtige multiplayer actie. Blizzard heeft Nova trouwens ook in hun MOBA Heroes of the Storm gestopt, maar voor meer StarCraft zou ik het lekker bij StarCraft 2 houden, want daarin komen zowel die wereld als Nova zelf toch het beste uit de verf.
    

B.C.

Peter Molyneux staat inmiddels bekend om zijn niet waargemaakte beloftes, ondanks dat de man toch een aantal geniale en belangrijke games op de wereld heeft gezet. Maar in het geval van de Xbox exclusive B.C. heeft hij een grote kans om zich te bewijzen links laten liggen, want deze ambitieuze game ging in 2004 vroegtijdig richting vergetelheid. In B.C. had je de leiding over een prehistorische stam mensen, die moest zien te evolueren tot de dominante diersoort in de wereld. De ontwikkelaar beloofde een indrukwekkende, levende wereld, met extra brute combat en een A.I. die zijn tijd ver vooruit was. B.C. kende een werkende voedselketen en als primitieve mens deelde je de wereld met uiteenlopende beesten als apen, dino’s en zelfs dodo’s.

Er is nooit een duidelijke reden gegeven voor de annulering van B.C., behalve de slappe verklaring dat de game te ambitieus zou zijn geweest. De game werd mede ontwikkeld door een satelliet-studio van Lionhead, terwijl Lionhead zelf bezig was met Fable. Er waren volgens insiders niet genoeg resources om beide games op tijd af te hebben, terwijl de volgende generatie consoles alweer aan de poort rammelde om ze allebei overbodig te maken. Er werd gekozen om Fable zo snel en zo goed mogelijk af te maken, ten koste van iets wat een veel indrukwekkendere game had kunnen worden.

Hoe erg is dit? Het is zonde dat naast alle teleurstellende titels van Molyneux, juist deze geannuleerd is. B.C. had bakken aan potentie en originaliteit.

Alternatieven: Als je wil weten wat Molyneux tegenwoordig uitspookt zou je Godus kunnen proberen, maar dat doe je dan wel mooi op eigen risico. Als de prehistorie je trekt kun je nu meteen terecht bij Far Cry Primal, of wachten op het veelbelovende WiLD. Goede games die zich afspelen in de oertijd zijn überhaupt schaars, er is door de jaren heen slechts handjevol geinige, debiele en/of simpele games met Flintstone-achtige holbewoners verschenen. En dat is eigenlijk best jammer.
    

Fallout Online

Rond 2006 is de uitgever van de eerste twee Fallout-games (Interplay) begonnen met het ontwikkelen van een MMO in het Fallout-universum, onder de noemer Project V13. Een tof idee, ware het niet dat Bethesda ondertussen de Fallout IP kocht en de serie met Fallout 3 in een hele andere richting duwde. Interplay mocht de IP wel gebruiken, maar alleen onder strenge voorwaarden van Bethesda. Zo moest er bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd begonnen worden met full scale ontwikkeling van de game. Deze deadline werd niet gehaald en Bethesda sleepte Interplay voor de rechter, waarna Interplay uiteindelijk alle rechten op het gebruik van Fallout-gerelateerde dingen moest inleveren.

De ontwikkeling ging wel verder als Project V13, met een compleet andere setting en in 2012 is speciaal hiervoor Black Isle Studios (de oorspronkelijke ontwikkelaar van Fallout, Icewind Dale en Baldur’s Gate) terug in leven geroepen, maar het mocht niet baten. Er is al jaren niets meer van de game of de ontwikkelaar gehoord. Op de Fallout Wikia over Project V13 is nog wel een hele zooi interessante concept art te vinden.

Gaan we dit verlies ooit kunnen verwerken? Ja, we hebben wel eens voor hetere nucleaire vuren gestaan. Is Fallout eigenlijk wel geschikt als MMO?

Alternatieven: Eén van de makers van Fallout, Jason Anderson, heeft ook even aan Fallout Online gewerkt, maar ging daarna verder met Wasteland 2. Zeker het checken waard. Als je een post-apocalyptische MMO zoekt, kom je tegenwoordig al snel uit bij titels als H1Z1 of DayZ, maar de free-to-play game Fallen Earth uit 2009 lijkt misschien nog het meeste op wat Fallout Online had kunnen zijn. Ook is er een soort gratis multiplayer mod gebaseerd op Fallout 1 en 2, genaamd FOnline Reloaded.
    

Star Wars: Battlefront III

Ja, Battlefront uit 2015 is de derde grote Battlefront-game, maar nee, dit is natuurlijk niet dé Star Wars: Battlefront III dat het echte vervolg op deel 2 had moeten zijn. Die game was ooit in ontwikkeling bij Free Radical Design, maar werd nooit officieel aangekondigd door LucasArts, waardoor het jarenlang in mysterie gehuld bleef. Er lekten wel regelmatig info en screenshots, waarbij uiteindelijk bleek dat de game al sinds 2006 in de maak was, maar in 2008 werd geschrapt. De gelekte gameplaybeelden (zie filmpje) zien er in ieder geval geniaal uit. De enorme gevechten en de naadloze overgang tussen lopen op grond, in je ruimteschip stappen, van de planeet wegvliegen en op een groter ruimteschip landen zijn, zeker voor die tijd, zwaar indrukwekkend.

De verklaringen van de verschillende partijen zijn nogal tegenstrijdig; insiders bij LucasArts zeggen dat de ontwikkelaar het liet afweten, terwijl Steve Ellis, oprichter van Free Radical Design, in 2012 vertelde dat de game in 2008 praktisch af was, maar dat uitgever LucasArts niet bereid was er genoeg marketinggeld tegenaan te gooien. Hoe het precies zit blijft onduidelijk, maar het mooie is dat we nu zelf kunnen oordelen hoe af de game echt was, want afgelopen januari dook er opeens, uit het niets, een opvallend speelbare build op van Free Radicals game! Wat een wereld...

Baal score: 5 out of 5 Death Stars.

Alternatieven: De nieuwe Star Wars Battlefront van EA en DICE schijnt ook best een geinig spelletje te zijn! Het veelbelovende Star Wars 1313 dat LucasArts in ontwikkeling had, is helaas ook gecanceld, maar EA is ondertussen wel bezig met een soortgelijke actiegame, die mogelijk op de een of andere manier op 1313 voortbouwt. Nu EA de rechten op Star Wars games in handen heeft en de films weer helemaal hot zijn, kun je er sowieso op rekenen dat de melkkraan flink wordt opengedraaid en dan zit er vast wel een keer een goeie game bij!
    

Legacy of Kain: Dead Sun

Nog een verloren game die nooit is aangekondigd en waarvan er onlangs nog nieuwe afbeeldingen verschenen! Helemaal verloren is de game echter niet, want een multiplayer spin-off van Dead Sun is doorontwikkeld voor de free-to-play game Nosgoth, maar dat wisten we toen nog niet. Toen de naam Nosgoth voor het eerst opdook in 2013 sloegen bij de fans de alarmbellen op hol en werd er druk gespeculeerd over een mogelijke nieuwe Legacy of Kain, na 10 jaar afwezigheid. De uiteindelijke game was natuurlijk niet waar men op gehoopt had, maar de teleurstelling was nog groter toen al snel bleek dat er ooit wel degelijk een volwaardige, current-gen Kain-game in de maak was.

Legacy of Kain: Dead Sun was een nieuwe singleplayer action adventure, die vanaf ongeveer 2009 tot 2012 bij Climax Studios ontwikkeld werd voor PlayStation 3, Xbox 360 en PC en zelfs een launchtitel moest worden voor de PlayStation 4. Toen Square Enix echter met een multiplayer-only PC-titel aan kwam zetten, besloot Neogaffer Mama Robotnik op onderzoek te gaan. Dead Sun kwam boven tafel en leek in een behoorlijk vergevorderd stadium. Square Enix bevestigde het bestaan van de game, maar kon er verder niets over zeggen behalve dat het gewoon de verkeerde game, op het verkeerde moment was. Gelukkig dook er een jaar geleden een half uur (!) aan gameplay op, zodat we alnog een goed idee krijgen van wat we missen.

Zonde? Voor fans die na al die jaren wel weer toe waren aan een Soul Reaver-achtige game is dit knap zuur, ja.

Alternatieven: Legacy of Kain is best uniek, maar Darksiders komt er redelijk bij in de buurt. Beide hebben qua gameplay dan weer veel geleend van The Legend of Zelda, dus wat dat betreft kun je ook altijd bij Link terecht. Als je echt verknocht bent aan dit specifieke universum zul je het voorlopig met Nosgoth moeten doen.
    

Goed, genoeg geouwehoerd over games die we toch nooit zullen spelen! Voor nu dan in ieder geval, want er zijn nog zat andere gecancelde games waar een interessant verhaal achter zit, waar ik een andere keer dolgraag zou willen induiken. Als jullie dat ook leuk vinden tenminste. Tot dan!

REACTIES (69) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord