De meest onwaarschijnlijke verhalen uit de games-industrie 

De meest onwaarschijnlijke verhalen uit de games-industrie 2014-11-24T16:08:11
Blijkbaar zijn niet alle urban myths compleet verzonnen. Van legendes rondom de E.T. cartridges tot GTA: San Andreas en World of Warcraft, overal zit een kern van waarheid in. Speurneus Alie dook er in en zette de meest onwaarschijnlijke verhalen uit de games-industrie op een rijtje.

Een hele poos geleden schreef ik naar aanleiding van de hoax rondom een Fallout 4 teaser website een Feature over de beste nepverhalen in gameland. Ik hield het daar bij een top 10, maar ik had er ook prima een top 100 of zelfs 1000 van kunnen maken. Het barst van de broodje-aapverhalen en urban myths rondom onze favoriete hobby. Verhalen die in eerste instantie compleet verzonnen lijken, maar uiteindelijk toch waargebeurd zijn, zijn echter een stuk schaarser. Dat ze echter toch bestaan, bewijst de aanleiding van deze Feature echter perfect: de begraven E.T. the Extra-Terrestrial cartridges.

E.T. The Extra-Terrestrial

 

Atari begraaft E.T. cartridges

Atari verwachtte dat er met gemak 5 miljoen exemplaren van E.T. The Extra-Terrestrial verkocht zouden worden. Uiteindelijk waren er echter ‘maar’ 1,5 miljoen mensen bereid geld neer te leggen voor de game. Vanwege de hoge kosten lukte het de ontwikkelaar niet om quitte te spelen. Geschat wordt zelfs dat Atari een netto verlies van zo'n 100 miljoen dollar leed en dat er tussen de 2,5 en 3,5 miljoen onverkochte cartridges linea recta werden teruggestuurd naar de ontwikkelaar. In september 1983 schreef de Alamogordo Daily News een aantal artikelen over tien tot twintig trucks afkomstig van Atari die af- en aanreden naar een stortplaats. Zij hadden dozen, cartridges en consoles bij zich, die werden vermorzeld en begraven. Hoge piefen bij Atari gaven allemaal verschillende verklaringen over hetgeen begraven was en de maker van het spel trok publiekelijk de hele boel in twijfel… En zie daar, een urban myth is geboren.

Na 30 jaar speculatie over het al dan niet bestaan van de stortplaats, gaf de lokale gemeente toestemming een documentaire te schieten. Uiteindelijk kwam op 26 april 2014 het verlossende woord: dit broodje-aapverhaal is echt waar. Er werden dozen opgegraven met honderden cartridges van zowel E.T. als bijvoorbeeld Centipede. De oud-manager van Atari, die destijds de leiding had over de dump van de games en nu aanwezig was bij de opgraving, vertelde eerlijk dat er 728,000 cartridges begraven liggen. Er zijn uiteindelijk 1300 exemplaren meegenomen, waarvan er zo’n 700 te koop aan zijn geboden. Tot dusver is hier zo’n $37000 mee opgehaald.

Atari begraaft E.T. cartridges

 

Games zijn dodelijk

In mijn vorige Feature schreef ik over de mysterieuze arcadekast Polybius. Deze kast veroorzaakte volgens de liefhebbers van urban myths onder andere nachtmerries, geheugenverlies en suïcidale gedachten. Nu worden games jammer genoeg wel vaker ten onrechte in verband gebracht met (zelf)moord en doodslag, maar in het geval van Berzerk hebben deze doemdenkers het echt bij ’t rechte eind.

Berzerk, dat door velen als een van de beste games uit het arcadetijdperk beschouwd, krijgt de schuld van de dood van maar liefst twee personen. Dit was de allereerste keer dat een game verantwoordelijk werd gehouden voor een sterfgeval. Jeff Dailey was in 1981 de eerste persoon die omkwam tijdens het spelen op de kast. In 1982 sloeg het noodlot weer toe… Peter Burkowski zette een high score neer. Tevreden stapte hij naar achteren, om vervolgens dood neer te vallen. En nee, dat had niks te maken met de highscores, die beide de cijfers 666 lieten zien, of met Evil Otto, de baas in de game, die eigenlijk de duivel in hoogsteigen persoon is. Berzerk is gewoon een belachelijk moeilijke game met schrikbarend veel levels, en dat werd de harten van de tieners tragisch genoeg te veel.

Berzerk

 

Pong is niet de eerste (arcade)game ooit

Historie werd geschreven op 19 november 1972. Ted Dabney en Nolan Bushnell, twee computerprogrammeurs die zojuist Atari hadden opgericht, onthulden een arcadegame met de naam Pong. Hiermee werden gelijktijdig de videogame industrie en de allereerste arcadegame geboren…

Of toch niet? Natuurlijk was die dag in november inderdaad de dag dat Pong het levenslicht zag. Maar dit is zeker niet de eerste game ooit gemaakt. Een heel jaar eerder kwam er namelijk al een andere game uit. Het betreft het relatief onbekende Computer Space. Deze game bleek voor veel mensen veel te lastig, aangezien iedereen destijds natuurlijk nog daadwerkelijk een noob was. Pong bleek een stuk toegankelijker en werd dus ook een stuk populairder dan Computer Space.

Computer Space

 

MMORPG-spelers aanbidden de duivel

Bovenstaand kopje moet je niet te letterlijk nemen, maar over een ding zijn liefhebbers van urban myths het eens: er zitten een paar lugubere dingen verstopt in World of Warcraft. Een van de bekendste echte broodje-aapverhalen is een verborgen ruimte onder de raid Karazhan, die ook wel Karazhan Crypts genoemd wordt.

Karazhan Crypts is een dungeon die nooit in gebruik is genomen. Voor de ingang staat een ondoordringbaar hek, maar toch is het mogelijk om naar binnen te sneaken… Eenmaal binnen vind je diverse tunnels vol met de vergane lichamen van gevangen en een wel heel bizarre ruimte, genaamd The Upside-Down Sinners. Onder het oppervlak van het water hangen tientallen verdronken mensen ondersteboven, waarbij hun handen en voeten eraf zijn gehakt. Blizzard schrapte de dungeon uit angst om een M-rating te ontvangen in plaats van de door hen gewenste T-rating. Maar in plaats van de boel te verwijderen, plaatste men slechts een muur om Karazhan Crypts.

World of Warcraft Karazhan Crypts

 

Microsoft Office 95 kent een groot geheim

Bill Gates is uiteraard de duivel en het bewijs hiervoor stopt hij in al zijn producten. Wanneer je zijn naam, Windows 95 en MS-DOS 6.21 optelt, krijg je het getal 666, en ook zit iets vreselijks verstopt in Word 95. Het gaat om een soort first-person game, ongeveer zoals Doom, met de naam Hall of Tortured Souls. Wanneer je deze uit weet te spelen, krijg je een groot, duister geheim over Microsoft te zien. Helemaal niks van waar natuurlijk! Hall of Tortured Souls zit namelijk in Excel 95.

En nee, het is geen dramatische naam die liefhebbers van urban myths verzonnen hebben, de game heet echt zo. Wanneer je een nieuwe spreadsheet opent, maar rij 95 gaat en nog wat dingen uitvoert, opent zich een nieuw window met als titel Hall of Tortured Souls. De game lijkt maar twee ruimtes te kennen en is geheel verlaten. Maar als je EXCELKFA intypt, verdwijnt een van de muren en zie je daarachter een brug. Als je deze oversteekt, zie je het laatste avondmaal verschijnen… Maar dat is een stuk minder freaky dan het klinkt, het zijn namelijk alleen maar de ontwikkelaars zelf. Men is bij Microsoft sowieso niet vies van een geintje, zo kent Excel 97 een flight sim en Excel 2000 een race game. Geheel ongevaarlijk dus. Maar Bill Gates is uiteraard wel gewoon de duivel, die zijn werknemers blijkbaar zo hard achter de broek zat dat ze zichzelf als getormenteerde zielen zagen...

Hall of Tortured Souls Excel 95 Windows

 

Super Mario Galaxy 2 is eigenlijk een horrorgame

In Super Mario Galaxy is het voornamelijk veel rennen en springen, zonder dat er tijd is de schitterende vergezichten in je op te nemen. Toch zou je dat eens moeten doen, dan zie je namelijk dat ook in Mario niet altijd regenbogen en gezelligheid is. Als je in Shiverburn Galaxy naar first-person view schakelt en omhoog kijkt, zie je een paar figuren gehuld in schaduwen naar je staren. Waar je ook in het level bent, ze staan er altijd. Je kunt er alleen niet heen en niemand in de game spreekt er ooit over. Broodje-aapfanaten gaan helemaal los. Wie zien het? Wat komen ze doen? Een bijzondere fanatiekeling ging kijken in de gamefiles en vond iets bijzonders…

De art voor dat level heet ‘BeyondHellValley’. De figuren zelf hebben de naam ‘HellValleySkyTree’ meegekregen. Maar er zit er geen level dat Hell Valley heet in de game... Ach, of het nou spoken, aliens of bomen zijn, feit blijft dat de figuren er daadwerkelijk staan en dat ze iets te eng zijn voor een Mario-game.

Super Mario Galaxy 2 Hell Valley Sky Tree

 

Grand Theft Auto: San Andreas laat je seks hebben

Alles wat Rockstar Games maakt, is omringd door controversie en publieke verontwaardiging. Heel veel media-aandacht is echter vrij onterecht en gebaseerd op urban myths… Behalve dan de ophef die ontstond naar aanleiding van de Hot Coffee-mod. Want het is echt waar: met een klein beetje hulp kun je in GTA: San Andreas de daad verrichten. Politici en media haalden de gehele game door het slijk en eisten een Adults-Only rating. Een geintje dat Rockstar Games uiteindelijk miljoenen heeft gekost…

Oké, ik geef toe dat Rockstar Games eigenlijk zelf maar gedeeltelijk verantwoordelijk is voor de betreffende minigame. Modders vonden de basis hiervoor in de code van de game en maakten af waar de ontwikkelaar alleen aan was begonnen. Maar goed, wie er ook verantwoordelijk is, feit blijft dat je je in San Andreas met meer dingen kan vermaken dan het stelen van auto’s.

GTA: San Andreas Hot Coffee Mod

 

Final Fantasy XI kent een onzichtbaar episch monster

In 2002 kwam Final Fantasy XI uit in Japan. De rest van de wereld volgde twee jaar later en moest het lange tijd doen met rechtstreeks vanuit het Japans vertaalde informatie. Een aantal Japanse guild waren boos op Square Enix, omdat zij helemaal niet samen wilden spelen met nare Engelstaligen. Ze plaatsten daarom valse informatie op hun websites, zo ook over een monster (Fazasher Death Weapon) dat om de 150, 168 of 180 dagen zou spawnen. Je had 18 mensen nodig om deze te kunnen doden, maar dat was het waard, want zijn loot was werkelijk episch. Na eindeloos campen begonnen mensen te twijfelen… Tot naar buiten kwam dat Fazasher onzichtbaar was…

Uiteindelijk was er iemand zo slim om in de .dat files te zoeken. Er bleek helemaal geen epische, onzichtbare mob te bestaan… In ieder geval niet totdat Square Enix deze zelf toevoegde onder de naam Shikigame Weapon. Oftewel, we hebben hier te maken met een broodje-aapverhaal dat niet waar was, totdat de ontwikkelaar daar zelf een stokje voor stak.

Final Fantasy XI Shikigami

 

Braid gaat over de atoombom

Braid is simpelweg een kleurrijke platformer, waarin je à la Mario een prinses moet redden. Je zoekt ook geen diepere betekenis achter de belevenissen van onze loodgieter, toch? Waarom zou je dat bij Braid wel doen dan? Nou, de liefhebbers van urban myths hebben hier toevallig een verdacht goede reden voor.

Wanneer je de prinses eindelijk weet te bereiken, heb je het pas in de gaten… Er klopt iets niet. SPOILERS Zij is niet op de vlucht voor een bad guys, maar voor jou. /ENDSPOILERS Wanneer je diverse geheimen in de game weet te unlocken, verandert er iets aan het einde van de game. Als je de prinses aanraakt, begint ze te knipperen en hoor je het geluid van een atoombom. De gehele game is een metafoor voor dit vreselijke wapen en hoe de ontdekkers graag terug in de tijd zouden gaan om hun creatie ongedaan te maken. Geloof je me niet? Dan heb je de epiloog nog niet gezien, inclusief quote van Kenneth Brainbridge, het hoofd van de Tinity tests.

Braid

 

Er zit een swastika in The Legend of Zelda

Controversie rondom Zelda? Het zal ook wel weer eens niet… Toen The Legend of Zelda in de eighties uitkwam, richtte de ophef zich voornamelijk op de map van de derde dungeon. Kijk vast maar een stukje naar beneden dan snap je het misschien wel.

Niet handig van Nintendo, zo vonden ook ouders van over de gehele wereld. Alleen die arme Japanners waren zich van geen kwaad bewust. Zij probeerden met deze rechtsdraaiende swastika tot uitdrukking te brengen dat zij de speler geluk wensen in hun avontuur. Ook deze op het eerste gezicht ongeloofwaardige urban myth is dus gewoon keihard waar.

The Legend of Zelda - ongelukkige dungeon

En dat waren tien voorbeelden van broodje-aapverhalen die uiteindelijk toch op veel meer waarheid zijn gebaseerd dan je van te voren misschien zou denken. Hebben jullie nog leuke voorbeelden? Je weet waar je ermee terecht kunt!

REACTIES (36) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord