De meest gestoorde creaties in Dreams tot nu toe 

De meest gestoorde creaties in Dreams tot nu toe 2019-07-23T13:08:38
De Dreams Creator Early Access is inmiddels enkele maanden onderweg en je weet wat dat betekent: duizenden en nog eens duizenden digitale piemels!* Gelukkig zijn er ook serieuze creatievelingen in Media Molecule’s tool gedoken en de resultaten mogen er wezen. Zie hier de meest indrukwekkende Dreams bouwsels tot nu toe!

Je eerste momenten in Dreams kunnen knap overweldigend zijn. En de tweede en derde momenten misschien nog wel overweldigender! Maar dat is niet erg. Als je braaf de ietwat kinderlijke eerste tutorials volgt, komt het stukje bij beetje binnen en beginnen je handen te jeuken. Te tintelen zelfs! Je begint het te snappen. Je stoffige brein ontploft van de nieuwe skills die je leert en je fantasie slaat op hol van alle dingen die je in potentie zou kunnen maken. Holy crap, wat is dit fantastisch! Jij. Kunt. ALLES! Eh ja… tuurlijk. Tot je de bizar mooie creaties van anderen ziet…

Dreams is al minstens 7 jaar in ontwikkeling en als grootste project van de makers van Little Big Planet wordt het gegarandeerd iets bijzonders. Bij sceptici zijn er twijfels of dit wel een ‘game’ is en niet gewoon een veel te moeilijke 3D-animatietool/game engine in een gezellig, toegankelijk jasje. In de Creator Early Access, die sinds april dit jaar voor iedereen met een PlayStation 4 te koop is, klopt dat laatste eigenlijk wel. Media Molecule is een story mode aan het maken voor de uiteindelijke game, maar voor nu kun je alleen dingen bouwen, creaties van anderen bekijken en/of spelen en die weer gebruiken in je eigen bouwsels, en een behoorlijke selectie aan tutorials volgen.

En die tutorials uit de zogenaamde Dreams Workshop is waar ik tot nu toe de meeste voldoening uit gehaald heb. Het varieert van de allereerste stapjes om de controls te leren (een hele uitdaging, vergt wat hersenyoga. Move controls zeker aan te raden), tot eenvoudige leveltjes maken met triggers en andere logica (vergelijkbaar met Little Big Planet), tot uiteindelijk een uitgebreide sculpting masterclass, waarbij je uren aan het ‘kleien’ bent aan een min of meer anatomisch correcte buste. Een soort van Bob Ross show, maar dan in 3D.

Zie hier twee van mijn eigen creaties: de eerste toen ik de shape controls nét een klein beetje snapte, en de tweede een niet nader te noemen aantal uren later, het resultaat van bovengenoemde virtuele boetseercursus. 

Veel verder ben ik echter nog niet gekomen en nu, maanden later, heb ik het gevoel dat ik alles opnieuw moet leren! Je kunt al heel snel iets geinigs in elkaar frutselen, maar als je er goed in wil worden en ambities hebt om écht toffe dingen te maken, dan vergt dat doorzettingsvermogen. En geduld. En uren aan YouTube tutorials. En het besef dat je nooit meer tijd hebt voor andere dingen in het leven, laat staan andere games. Oke, dan nu het echte werk. Gewoon om je een idee te geven wat er (onder andere) mogelijk is in Dreams.

*de info in de intro over mannelijke geslachtsdelen is trouwens wat overdreven, op dat soort content wordt zwaar gemodereerd en mag niet gepubliceerd worden van Sony... maar niemand die je tegenhoudt als je ze voor jezelf bouwt. Leef je uit!
  

Curiosity -  X_DISARMED_PRO_X

Een uitgestrekt landschap op een onbewoonde planeet, waar je met een heel tof gemaakte robot doorheen wandelt. Voelt als iets uit Death Stranding, maar dan helaas zonder Norman Reedus of Mads Mikkelsen. Wacht eens...

   

P.T. - lewisc729

Tja, je moet wat als je P.T. perongeluk van je PS4 hebt gemikt. De game gewoon zelf helemaal opnieuw bouwen, bijvoorbeeld! Zwaar indrukwekkend staaltje handmatig kopiewerk.

  

House of Bevis - Bevis2

Een vrij trippy kasteel, vol met porseleinen standbeelden van dikke mensen die vreemde quotes uitkramen als je erop klikt. Ik weet niet zeker of er ook nog iets van een puzzel-element in zit, want ik durf het niet te spelen.

 

High Speed Hover Craft Demo (WIP) - marcilein98 & bigsurf77

Racen is ook geen probleem in Dreams en het voelt bijzonder lekker om met deze super snelle hovercraft door een canyon te scheuren.

   

The Outer Depths - greatscott2204

Gigantische first-person puzzel horror in een ruimtebasis op Titan, verdeeld over twee hoofdstukken, waar je ruim 40 minuten zoet mee bent! 

  

Have a laugh with the funny giraffes - Davey Swatpaz

Als je wil kun je in Dreams ook gewoon hele films maken, compleet met voice acting en alles erop en eraan. De volgende grappige poppenkast van Davey Swatpaz is helaas niet in Dreams zelf gepubliceerd vinden, dus in hoeverre het achteraf nog bewerkt is, kunnen we niet weten. In theorie kan het in ieder geval allemaal.

 

Starry Night - TheOneironaut

Deze heb je misschien vast al eens gezien, want hij is al gemaakt tijdens de public beta van Dreams. Dat maakt deze ode aan Vincent van Gogh niet minder mooi!

 

Creaties die je echt even zelf moet checken in Dreams

De volgende indrukwekkende bouwerken heb ik gevonden in Dreams en er zijn elders geen bewegende beelden van, dus als je kans krijgt, zoek ze dan even op in de game en sta versteld. Je moet het zien om te geloven.
 

Gyropolis City Scene - lordwarblade

Een prachtig stukje cyberpunky stad met shiny art deco invloeden en heel veel neon en regen, waarin je rondloopt met een robot die alleen zijn hoed kan tippen.

  

Copperstead - PuddyDoke

Een compleet Western dorpje om in rond te lopen, inclusief omringend landschap, bewoond door verschillende diertjes die allemaal hun eigen ding doen, zoals een banjo of piano spelen. Best wel magisch!

Stag beetle - mono71usa

Geen level of spel, maar gewoon een stilleven met een prachtig gemaakte kever, die als oorlogsvoertuig gebruikt wordt door mieren.

   

Dino Dash - Enigma_0123

Een geinige endless runner, waarbij je moet zorgen dat je niet wordt opgegeten door het levende skelet van een T-rex.

  

Creaties van Media Molecule

De echte pro’s, die al veel langer dan wie dan ook met hun engine hebben zitten ploeteren, die zitten uiteraard bij de ontwikkelaar zelf. Want ja, Media Molecule moet natuurlijk ook wel een beetje voordoen hoe het moet. Zo hebben ze het eerste level van Little Big Planet zo goed nagebouwd dat je van een afstand geen verschil ziet, een spooky poppenhuis voor halloween, een geinige minigame met hamers voor twee spelers en een korte 2D platformer met een twist.


Tot slot nog even wat werk van John Beech, hoofd design bij Media Molecule. Als je dacht dat je in Dreams alleen zachte, pluizige, onrealistische objecten kon maken, dan heb je het goed mis…

 

Dat was ‘m even voor nu! Misschien is het de moeite waard om deze lijst regelmatig te blijven updaten Zijn jullie bijvoorbeeld nog toffe dingen tegengekomen, of heb je zelf iets gemaakt dat je wil delen? Gooi het allemaal in de comments!

REACTIES (5) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord