De Lore achter Warcraft – Deel I: het begin van het universum + verhaaloverzicht 

De Lore achter Warcraft – Deel I: het begin van het universum + verhaaloverzicht 2018-04-10T12:21:56
Met de Battle for Azeroth in aantocht kunnen World of Warcraft-spelers hun fix aan nieuwe content weer innemen, maar de berg aan lore in het Warcraft-universum wordt er niet behapbaarder door. Nu Marvin een bril draagt voelt hij zich gelukkig geroepen om het onmogelijke te doen en de geschiedenisboeken in te duiken voor een Warcraft-samenvatting, van het begin tot nu. Deel I: een overzicht en het begin.

Waar begin ik in Elunes naam aan? Als fervent World of Warcraft-speler die begon ten tijde van The Burning Crusade, onmenselijk veel tijd in de endgame van Wrath of the Lich King stopte en sindsdien elke expansion eigenlijk wel gespeeld heeft, dacht ik wel even een samenvatting te kunnen pennen. Maar wat blijkt, de lore achter de Warcraft-games is zo immens dat we er wel honderd features aan kunnen weiden en nog niet uitgepraat zijn. Dat komt natuurlijk doordat Blizzard al jaren games en boeken schrijft die in dit universum plaatsvinden, maar vooral ook door het feit dat die gasten wel van details houden. Iets te veel voor de gemiddelde speler van hun games, maar dat maakt niet uit, dat betekent dat we veel over kunnen slaan.

In plaats van zelf vrolijk een opzet te maken voor deze gigantische samenvatting (die in delen online zal verschijnen), en daarmee dus zelf te beslissen wat ik wel en niet oversla, ga ik schaamteloos aan jullie vragen wat ik moet bespreken. Willen jullie aandacht voor specifieke personages, raids of gebeurtenissen, of zal ik ‘simpelweg’ onderstaande hoofdstukken volgen? Laat het weten in de comments!

World of Warcraft logo

Daar zal ik dan in ieder geval de komende twee features (13 maart en 10 april) mee bezig, en wie weet nog meer. Laten we beginnen met een overzicht van het hele verhaal, opgedeeld in hoofdstukken zoals Blizzard jarenlang zelf heeft gedaan (tot er boeken over uitkwam, en we die maar moesten kopen om zeker te weten hoe het verhaal nou loopt). De jaargetallen heb ik achterwege gelaten, gaandeweg zal ik ze – met links naar de samenvattingen – er bijzetten.

                

De hoofdlijnen van het verhaal

Hoofdstuk 1: de mythen

  • Het begin: Titans, de Pantheon en Old Gods (meer dan 25.000 jaar geleden)
  • Sargeras’ anti-demonenmissie en afvalligheid
  • Het ontstaan van Azeroth
  • War of the Ancients
  • De Well of Eternity en de Great Sundering (ca. 10.000 jaar geleden)
  • Verbanning en trek van de High Elves en het oprichten van Quel’thalas
  • Mount Hyjal en de nieuwe Well of Eternity (en de gevangenschap van Illidan)

Hoofdstuk 2: de nieuwe wereld

  • Einde van het nomadenbestaan van de mensheid en ontstaan van Arathor (eerste menselijke koninkrijk)
  • Arathor vs trollen (de Troll Wars)
  • De Guardian of Tirisfal (menselijke ‘champion’ tegen de Burning Legion, met dank aan de Elves) (2700 jaar voor wc1)
  • Het ontwaken van de Earthen in Ulduar, Ulduman en Uldum en het ontstaan van de Dwarves + het oprichten van Khaz Modan en de smederij in wat nu Ironforge heet
  • Het samenkomen van de rassen en het ontstaan van de Seven Kingdoms
  • War of the Three Hammers (Dwarves-oorlog) – o.a. het losbarsten van Ragnaros door magiegebruik van de Dark Iron-clan; het ontstaan van Blackrock Spire
  • De ‘laatste Guardian’ (Aegwynns koppigheid en Sargeras’ corruptie)

Well of Eternity

Hoofdstuk 3: de val van Draenor

  • Kil’Jaedens nieuwe plan en het begin van de Shadow Council o.l.v. Gul’dan (warlocks die de Burning Legion dienen) (45 jaar voor WC1)
  • Bloedlust van de trollen
  • Het ontstaan van de Horde (onder Gul’dans bewind) en Draenei-genocide

Hoofdstuk 4: Alliance & Horde

  • Het openen van de Dark Portal en de val van Stormwind (First War)
  • De Alliance of Lordaeron (de terugstoot van mensen; Second War)
  • De invasie van Draenor en de vernietiging van de eerste Portal

Hoofdstuk 5: de Burning Legion, alweer

  • Scourge of Lordaeron (Arthas vs. de Scourge)
  • De eerste Death Knight en de fusering van de Lich King
  • De val van Quel’Thalas
  • De vlucht naar Kalimdor en het ontsnappen van Illidan

Scourge of Lordaeron

Hoofdstuk 6: World of Warcraft

  • De dungeons uit de games en Maraudon
  • Assault on Blackwing Lair
  • Alliance en Horde (Might of Kalimdor) werken samen om Ahn’Qiraj aan te vallen
  • Opkomst van de bloedgod (Zul’Gurub)
  • Naxxramas (toen nog in de Eastern Plaguelands)
  • Vervolg van de Alliance-Horde-oorloog

Hoofdstuk 7: The Burning Crusade

  • Raids en dungeons in Outland
  • The Black Temple en de strijd tegen Illidan Stormrage
  • Strijd tegen de goden van Zul’Aman en bostrol Zul’jin
  • ‘Fury of the Sunwell’; de strijd tegen Kael’Thas Sunstrider in Magisters’ Terrace en Kil’jaeden in Sunwell Plateau

Hoofdstuk 8: Wrath of the Lich King

  • Het herrijzen van Lich King Arthas
  • De overname van Northrend (Battle for Light’s Hope Chapel, etc.)
  • Aanvallen op Stormwind en Orgrimmar
  • Het ontstaan van de Argent Crusade (good guys)
  • Raids en dungeons in Northrend 

Lich King Arthas

Hoofdstuk 9: Cataclysm

  • De terugkeer van Deathwing en vernietiging van Azeroth (The Shattering)
  • De nieuwe trollenstam Zandalari (mix van Gurubashi- en Amani-trollen)
  • Ragnaros’ poging tot dominantie in de Firelands
  • ‘Nieuwe’ dungeons en raids
  • Ragnaros’ val in de Firelands-raid
  • The Hour of Twilight: de slag tegen Deathwing en zijn dood

Hoofdstuk 10: Mists of Pandaria

  • Globaal conflict tussen Horde en Alliance
  • De ontdekking van Pandaria door zowel de Alliance als Horde
  • Raids en dungeons in Pandaria
  • De komst en val van Thunder King Lei Shen
  • Slag om de Valley of the Four Winds (Alliance vs. Horde)
  • Siege of Orgrimmar / Timeless Isle

Mists of Panderia

Hoofdstuk 11: Warlords of Draenor

  • Het ontstaan van een tweede tijdlijn waarin Horde-leider Garrosh een van de oorspronkelijke leiders overtuigt de Iron Horde (later ook wel Fel Horde of Gul’Dans Horde) te creëren in plaats van zich bij de rest aan te sluiten
  • Iron Hordes invasie van Azeroth
  • Raids en dungeons in Draenor
  • Khadgars terugstoot en beatdown van de Iron Horde
  • Gul’dan laat de Iron Horde zijn Burning Legion dienen en neemt Hellfire Citadel in
  • De slag op Hellfire Citadel en Gul’Dans afgang

Hoofdstuk 12: Legion

  • The Burning Legions invasie van Karazhan
  • Massale aanvallen op de Broken Isles
  • Armies of Legionfall (tegen de Burning Legion) wordt tot stand geroepen en valt de Broken Shore aan
  • Dungeons en raids op de Broken Isles
  • Kil’Jaeden wordt weer verslagen en de Tomb of Sargeras sluit met behulp van de Pillars of Creation
  • Illidan opent portaal tussen Azeroth en Argus (in de Twisting Nether)
  • World Quests en de Shadow of Argus (Draenei vallen Argus aan)

Hoofdstuk 13: Battle for Azeroth

  • ???

World of Warcraft: Legion

                    

Warcraft vs WoW vs Hearthstone

Als je dit leest ben je vast wel zo bekend met het Warcraft-universum dat je de drie gamevarianten wel kent. Dit zijn natuurlijk de RTS-serie Warcraft, de MMORPG World of Warcraft en de collectible card game Hearthstone. Veel spelers hebben een voorkeur voor de manier waarop het verhaal verteld wordt in de Warcraft-games, maar aangezien Wacraft 4 al jaren op zich laat wachten is de meest betrouwbare en vaakst geciteerde bron World of Warcraft. Dat wil niet zeggen dat de lore in Warcraft en Hearthstone niet klopt; sterker nog, het voegt juist iets eraan toe. Veel missies uit de Warcraft-games vind je alleen in tekstvorm terug in World of Warcraft, en de teksten op de kaarten van Hearthstone zijn verrassend goed in samenvatten van het verhaal (en er grappen over maken). Het maakt voor deze samenvatting dus niet uit wat je hebt gespeeld, deze lore is immers belangrijk voor alle games. 

                   

Bronnen

De bronnen die ik voor deze samenvatting gebruik zijn officieel gepubliceerd door Blizzard. Het belangrijkste boekwerk voor in ieder geval het eerste deel van de samenvatting is het boek World of Warcraft: Chronicle, waar binnenkort het derde deel van verschijnt. Deze boeken geven een waanzinnig detailvol overzicht van alles wat in het universum gebeurt, en leveren veel extra informatie die we niet in de games tegenkomen. Verder zijn er tig boeken en comics over belangrijke gebeurtenissen en grote namen als Arthas en Sylvanas; die zal ik raadplegen mochten jullie schreeuwen om meer info over een bepaald personage (en doe dat vooral!). En nu het echte begin van de samenvatting:

WoW: Chronicle

                   

Het begin - Leegte, licht en the Great Beyond

In den beginne was er vrij weinig, maar niet niets. In ieder geval geen goden, geen mens - en nee, zelfs geen Murloc. Dat is maar goed ook, want wie voor het jaar nul in het Warcraft-universum wil rondhangen heeft een flinke zonnebril nodig. Er is namelijk alleen een overweldigend licht en daaromheen een zee van niets: leegte. A la de oerknal blijft het licht zich uitzetten en begint het ‘universum’ steeds groter te worden, maar zoals ik recentelijk ontdekte toen ik weer eens de sportschool in ging: dat wat uitzet verliest in kracht. Hoewel het licht dus een groter oppervlakte dan ooit behelst, ontstaan er plekken in het ‘universum’ waar geen licht is te vinden – plekken waar een andere kracht dan het licht zich manifesteert: de Void.

“It rips, it tears. It is boundless and eternal”; de Void is een allesoverweldigende en vooral duistere kracht die niet rust tot alle energie in het universum is opgeslokt, en zal later in deze samenvatting erg belangrijk blijken. Voor nu is het genoeg om te weten dat de spanning tussen het licht en de Void aan het begin een scala gigantische explosies door het universum liet gaan, waardoor het fysieke universum eindelijk vorm kreeg. Voor we daarover uitweiden krijgt de oneindige, lege ruimte tussen werelden een naam: The Great Dark Beyond. Het is vergelijkbaar met wat wij de ruimte noemen; eigenlijk alles buiten onze wereld. Dat is dan ook de reden dat er ontzettend veel naar gerefereerd wordt in de games, waar het ook wel de Great Dark, Great Beyond, Dark Beyond of Beyond wordt genoemd.

Light / Void

Zonder de Void is er geen Light en vice versa, de twee zijn elkaars tegenpolen maar kunnen niet zonder elkaar. Deze tweestrijd is een belangrijk motief in de lore van Warcraft en heeft zeker iets te maken met de strijd tussen goed en kwaad. Toch zijn de Void en de Light niet inherent goed of slecht;  het zijn oeroude krachten zonder moraliteit. Degene die een van de krachten eigen maakt en gebruikt kan immers beslissen wat hij er mee doet. Het geval wil echter nou eenmaal bijna altijd dat iemand die een beroep doet op de Void zogenaamde Shadow Magic beoefent, en iemand die aan de Light-kant wandelt zogenaamde Holy Magic uit zijn vingertoppen tovert.

Leuk en aardig, dat licht en Void, maar er is meer. De meest chaotische vormen van energie die vrijkwamen tijdens de vorming van het universum, komen namelijk samen in een aparte dimensie die de Twisting Nether wordt genoemd. Technisch gezien bestaat de Twisting Nether buiten het fysieke universum, maar af en toe scheurt de energie erin door alle grenzen heen en vervormt het de fysieke realiteit op de meest chaotische manieren. Binnenin de Twisting Nether gebeurde ook iets bijzonders, het is namelijk de geboorteplek van de demonen die elke Warcraft-speler maar al te goed kent (en vreest). 

Twisting Nether (Hearthstone)

Nog voor je ‘lok’tar ogar’ kan schreeuwen ontstonden de ballen aan aarde die wij planeten noemen, en al snel volgen de eerste levensvormen. Dit is – hoe kan het ook anders – de oorzaak van het licht in de vorm van zogenaamde Shards of Light die door het hele universum schieten. Eerst waren er hoogstwaarschijnlijk de lichtwezens genaamd de Naaru (pure bundelingen van Holy Light die zworen het universum te beschermen tegen de Void), maar de wereldscheppende Titans waren ook snel in dit feestje dat The Great Beyond heet. Deze giganten bestaan uit de primitieve stoffen die vrijkwamen bij de eerste grote explosies van het universum, en sliepen elk millennia lang bij hun eigen planeet, die langzamerhand verzwolgen werd door hun Spirit-energie tot het moment dat ze ontwaakten.

De Titans namen hun goddelijke rol maar al te serieus en begonnen de werelden van het Warcraft-universum zoals wij het nu kennen vorm te geven. Meer over de Titans, hun strijd tegen de Void, de afvalligheid van een van hen en de vorming van Azeroth lees je volgende keer. 

Naaru

De Lore van Warcraft-Serial:

13 maart:

Deel 2 – Elementals, Titans en demonen

10 april:

Deel 3 – Het gewelddadige einde van de Old Gods en de creatie van Kalimdor

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord